יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

הדיון אם שכר ועונש ועולם הבא מוזכרים בתנ"ך.

(1/3) > >>

אביר הקרנפים:
ניהלתי דיון עם מישהו בפורום אחר, ובגלל חשיבות העניין רציתי לכתוב את זה גם פה.
נפוצה טענתם של האפיקורסים על כך שהעולם הבא ועניין שכר ועונש לא מופיעים בתנ"ך. לכן הם הולכים בדרכיהם של צדוק ובייתוס, וזה מביא אותם לשנות ולסלף ולכפור בעיקר ולעשות כל רע.
ונכון שיש איזכורים בתורת משה שרומזים על העניין ומפורשים בתורה שבעל פה. אבל בכניסת שבת נזכרתי באיזכורים יותר מפורשים המופיעים בתנ"ך.

...נזכרתי בספר קהלת.
ספר קהלת כולו עוסק בהגיגיו של שלמה המלך, החכם מכל אדם, שמבטל את הבלי העולם הזה בטענה שכל מה שנעשה תחת השמש, כמטרה להשאר תחת השמש, אין בו יתרון. אבל המסקנה העולה מן הספר היא שהמעשים הנעשים תחת השמש במטרה להשפיע למעלה מן השמש, יש בהם יתרון. כמו שני הפסוקים שחותמים את המגילה.

וכאן אתן איזכורים וציטוטים מספר קהלת המדברים על שכר ועונש ועולם הבא:
פרק ג', פסוק י"ז:
אמרתי אני, בליבי--את-הצדיק ואת-הרשע, ישפוט האלוהים:  כי-עת לכל-חפץ, ועל כל-המעשה שם.
-כלומר, יש משפט. ואם יש משפט, יש שכר ועונש. ויש עת למשפט ולשכר ועונש.

פרק ח', פסוקים ג'-ח':
 ג אל-תיבהל מפניו תלך, אל-תעמוד בדבר רע:  כי כל-אשר יחפוץ, יעשה.   ד באשר דבר-מלך, שלטון; ומי יאמר-לו, מה-תעשה.   ה שומר מצוה, לא יידע דבר רע; ועת ומשפט, יידע לב חכם.   ו כי לכל-חפץ, יש עת ומשפט:  כי-רעת האדם, רבה עליו.   ז כי-איננו יודע, מה-שיהיה:  כי כאשר יהיה, מי יגיד לו.   ח אין אדם שליט ברוח, לכלוא את-הרוח, ואין שלטון ביום המוות, ואין משלחת במלחמה; ולא-ימלט רשע, את-בעליו.
-הנה שוב אזכור המשפט שלאחר המוות, הוודאות שאף רשע לא ימלט מן המשפט וכו'.

פרק י"א, פסוק ט':
שמח בחור בילדותך, ויטיבך ליבך בימי בחורותיך, והלך בדרכי ליבך, ובמראי עיניך; ודע, כי על-כל-אלה יביאך האלוהים במשפט.

ובפרק י"ב, פסוק ז':
וישוב העפר על-הארץ, כשהיה; והרוח תשוב, אל-האלוהים אשר נתנה.
ופסוקים י"ג י"ד:
 יג סוף דבר, הכול נשמע:  את-האלוהים ירא ואת-מצוותיו שמור, כי-זה כל-האדם.   יד כי, את-כל-מעשה, האלוהים יביא במשפט, על כל-נעלם:  אם-טוב, ואם-רע.
-אז הנה מוזכר פה עניין השארות הנפש והמשפט.  והמשמעות של העולם הזה כהכנה למשפט בעולם הבא, עניין שמוזכר בעוד פסוק בספר שאומר שאין בשאול השפעה על המשפט מעבר למעשים שנעשו תחת השמש.

נדב89:
אבל לא רשום עולם הבא גן עדן גיהנום
ומניין לדעת שהמשפט הוא בעולם שמעבר?אולי המשפט נמצא בעולם הזה?

Rafoe:

--- ציטוט של: נדב89 על דצמבר 08, 2013, 12:39:27 ---אבל לא רשום עולם הבא גן עדן גיהנום
ומניין לדעת שהמשפט הוא בעולם שמעבר?אולי המשפט נמצא בעולם הזה?

--- סוף ציטוט ---
כתוב:
"וישוב העפר על-הארץ, כשהיה; והרוח תשוב, אל-האלוהים אשר נתנה"

תקרא לזה איך שתרצה - גיהנום, גן עדן, עולם הטוב, עולם הרע....

שורה תחתונה כתוב לך שהעפר (הגוף) חוזר לארץ והרוח (הנשמה) חוזרת למי שהפיח אותה בגוף.

אביר הקרנפים:
זה משנה אם קוראים לזה עולם הבא או שאומרים שהרוח תשוב אל האלוהים אשר נתנה? בשורה התחתונה, כתוב לך שהרוח נשארת לאחר המוות והיא צריכה לחזור אל האלוהים.
אם יש משפט, יש שכר ועונש. אם אין שכר ועונש, איך בדיוק יש משפט?
ואם יש שכר ועונש, השכר הוא גן העדן והעונש הוא גיהינום.
ומי אמר שהמשפט הוא בעולם שמעבר?
מכל הפסוקים שמופיעים.
הפסוק על הבחור שיכול לשמוח בבחרותו, אז מתי המשפט? כשיפסיק להיות בחור?
אז בפרק ח' אומר שלמה שהמשפט יהיה לאחר המוות. מוות שאף אחד לא ימלט ממנו ומשפט שאף אחד לא ימלט ממנו.

אבל בכל ספר קוהלת הוא מדבר על חוסר היתרון שלכאורה נראה תחת השמש ועל העיוות שיש תחת השמש, ומזכיר לנו שלמרות שככה זה נראה, יש משפט. אם יש עיוות תחת השמש ואין יתרון תחת השמש, כנראה שהמשפט הוא למעלה מן השמש...

נדב89:
בכל מקרה אני הולך על פי התורה שבעל פה ולא מנסה לעשות לעצמי חיים יותר קלים
אבל אני מכיר כמה יהודים שמאמינים רק בתורת משה
אם רבנים צדיקים גדולי דור יהיה זכרם ברוך ינוחו משכבם בשלום היו הולכים על פי ההלכה אז מי אני בכלל שלא אלך?

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[#] עמוד הבא

עבור לתצוגת גירסה מלאה