כתב נושא: שלום תלמידי כיתה א היום הצטרף תלמיד חדש הכירו את אנגוסום סלומון בן 28  (נקרא 2109 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק הבוס הגדול

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2133
מצבא אריתריאה לכיתה א': מנקה בית הספר מצטרף לשיעורי העברית

אנגוסום סלומון בן ה-28 ביקש ללמוד את השפה והפך לתלמיד מן המניין בבית הספר "קהילה". בני השש מקבלים אותו בברכה, ומשתדלים לשמור על הניקיון

מקור-עיתון פלשתינה: http://www.haaretz.co.il/mobile/.premium-1.2163163?v=151FC83BC654168E9662E8124B07D8CD


שיעור עברית שגרתי בכיתה א' בבית הספר הדמוקרטי "קהילה" בדרום תל אביב. על הלוח תמונות של פרפר, בוב ספוג, לחמנייה ועוד. הילדים נלהבים לזהות אילו מהחפצים בתמונות מתחילים באות ל' ואז להקיף את הלחמנייה בעיגול. ריב אדירים מתקיים על הזכות למחוק את הלוח, מטלה שהילדים אוהבים משום מה יותר מכל דבר אחר. הדבר יוצא הדופן בתמונה הזאת הוא שבין ילדי כיתה א' לומד גם עובד הניקיון של בית הספר, אנגוסום סלומון, בן 28, שיושב בשורה הראשונה ומולו מחברת כתומה.

על אף מראהו השלו, התלמיד אנגוסום הוא מחפש מקלט שהגיע מהדיקטטורה הצבאית אריתריאה. הוא עבד שם כאח בבסיס צבאי, אבל אחרי שנה בצבא ערק לאתיופיה ומשם לישראל. לפני שנתיים וחצי התגלגל לעבודה בצוות הניקיון של בית הספר קהילה, תפקיד שהוא חולק עם עולה חדש מבוליביה. המורה לינוי עוגן, בת 23, התיידדה אתו כשהכינה חומרים לשיעור אחרי הלימודים. הוא שאל מה היא מלמדת, וכשאמרה שהיא מורה לעברית, סיפר על חלומו ללמוד את השפה.

עוגן סייעה לו על חשבון זמנה ההולך ומצטמצם והעניקה לו שיעורים ומטלות, אך לאחר כמה שיעורים מאולתרים, הבינה שאין לה זמן. "נהיה עמוס, אז התייעצנו מה לעשות ועלה הרעיון שישתלב בכיתה", היא מספרת. "כתבתי מכתב להורים והרגשתי חובה להתגונן על שאני בכלל מציעה את זה, כי בבתי ספר קודמים שבהם עבדתי ההורים והתלמידים היו חשדנים כלפי הפליטים. חששתי שיכול להיות שחלק מההורים ישתלחו בי. אבל כל ההורים השיבו תגובות מדהימות וכשכתבתי על זה בדף הפייסבוק שלנו היו לי הרבה לייקים עם פרגון ותמיכה, דבר שהוא לא מובן מאליו".


כבר חודש שאנגוסום לומד שוב בכיתה א' בבית הספר הדמוקרטי, המכונה גם "קרמבו מחושמל" (השם היה יוזמה של אחד התלמידים והתקבל בהצבעה). הכיתה שונה מאוד מהכיתה שבה למד במערכת החינוך האריתראית, שמתירה עדיין מכות סרגל כעונש על הפרות משמעת. עוגן - שמצליחה לשמור בשיעור על הקו הדק שבין רצינות ושחרור, משמעת והומור (היא מגיעה למשל יחפה לכיתה) - מתארת אותו כתלמיד מסור. "הוא פעיל ומצביע", היא מספרת, "הכיתה רואה בו אחד משלה. לאחד השיעורים הוא איחר בחמש דקות ואחד התלמידים נזף בו, אז הוא אמר שהאופניים עשו בעיות. ההבדל הגדול הוא שהעברית קשה לו יותר. אם יש מלה ממשלב גבוה, אני שואלת אם הבין. כשצריך לצעוק מה האות שחסרה במלה הוא צועק עם כל הילדים, הוא לגמרי חלק מהכיתה". ההבדל היחיד שבו הבחנתי היה בתחילת השיעור, כשסייע למורה לסדר את השולחנות והכיסאות, בזמן שהתלמידים נטו לדבר בינם לבין עצמם.

אנגוסום מתגורר עם עוד שני חברים בדירת חדר וחצי בצ'לנוב. המניעים שלו ללמוד עברית צנועים: "אם לא אדע עברית, אז אני בור. לדעת עברית זה טוב בשבילי. ככה אוכל להתמצא בעיר בלי לשאול אנשים כל הזמן איפה כל מקום", הוא אומר. "בינתיים אני יודע רק חצי מהאותיות באלף-בית".

עוגן מספרת כי באחד השיעורים התחלפו היוצרות ואנגוסום לימד את הילדים את שפתו, טיגרינית. הילדים בחרו מלים כמו חתול, שמש ופח זבל והוא תרגם אותן. "בפעם הראשונה זה היה קצת מרתיע", מדווחת התלמידה ענבר, בת שש, שבשערה סיכת פרח ורוד. "לינוי אמרה לנו שעומד להגיע אורח חדש בשם אנגוסום, אבל אחר כך הבנתי שכבר לא צריך לפחד ממנו. זה היה מבהיל שהוא לא ילד ולא ראינו אותו אף פעם, בניגוד לילדים האחרים שאני מכירה. אחר כך התרגלתי אליו, ישבתי לידו בשולחן והצצתי למחברת שלו וראיתי שהוא כותב עם אותיות יותר ישרות משלי. כשראיתי אותו מנקה בצהרונית, אז התגנבתי והרמתי כיסאות לשולחן. וגם אמרתי לו שלום. הוא הראה לנו על מפת העולם איפה אריתריאה וסיפר שהגיע ברגל וגם באוטו".



לדבריה של עוגן, מעבר לסיוע לאנגוסום, מדובר גם במסר חינוכי לתלמידים: עובדי ניקיון אינם אנשים שקופים. "פעם הקשבתי לקבוצת תלמידים שאמרו אחד לשני, 'אתם יודעים שאנגוסום מנקה?'", מתארת עוגן, "ואז אחד הילדים העיר שיש בלגן ולא נעים להשאיר ככה את הכיתה. אז כולם ניקו יחד את הכיתה. זה ריגש אותי מאוד. אנגוסום שאל אותי, 'לינוי, את ניקית?', ואמרתי לו שהתלמידים עשו את זה לכבודו".

המנהל האדמיניסטרטיבי של בית הספר, ניב מרינוב, מספר כי "מעבר לכך שהילדים ילמדו שיש עוד תרבויות ואנשים שונים, חשוב שהם יידעו שיש מישהו שמנקה אחריהם כשהם מפילים סנדוויץ', שזה לא נעלם לבד". לדבריו, "אנחנו גאים שהוא אחד מהחברים, לעומת מקומות אחרים שמתייחסים אל העובדים האריתריאים כמו שקופים או שנלחמים בהם. לטעמי, התגובות היו פנטסטיות. אמא אחת אמרה בצחוק שתתבע את בית הספר על שבכתה מרוב התרגשות וכמעט עשתה תאונה". מרינוב מוסיף שעובדי הניקיון מועסקים בצורה ישירה ולא דרך חברות קבלן.

לבית הספר יש מסורת של קשר חיובי עם מבקשי מקלט. לפני כשנה, בזמן הסערה הגדולה, בית הספר קיים הצבעה בין ההורים אם לאשר למחפשי המקלט מגן לוינסקי להשתכן במהלך סוף השבוע בבית הספר, עד שישתפר מזג האוויר. בתום דיון, שבו טענו כמה הורים שהם חוששים ממחלות, הושג בהצבעה רוב גורף להצעה.
אני לא אלוהים אני חלק ממנו

מנותק אביר הקרנפים

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 8016
  • מוסר, כבוד, יהדות.
המורה לינוי עוגן... מזכירה את "עוגן" משמש שהלכה לשכב עם קדאפי...
עוד חובבת אורקים מגעילה.
אמת, כבוד וכוח. שלושה דברים שאנשים מחפשים ומבקשים מזולתם כל ימי חייהם ולא יודעים שצריכים למצוא את זה בתוך עצמם.

צבא יהושע עוד יחזור!