חז"ל במסכת אבות לימדו אותנו חוכמת עולם, כיצד ינהיג אדם בעצמו ובבני ביתו באורחות חייו, בפרנסתו, במשאו ובמתנו עם בני אדם, ובלימוד התורה.
בתוך כך קבעו חז"ל: עשה לך רב!
ולא כל אחד יכול להיות רב, ואי אפשר למנות כל אחד להיות רב.
אמר רבן גמליאל במסכת ברכות (או שהיה זה רבן שמעון בן גמליאל): לא כל הרוצה ליטול את השם יטול.
רמב"ם, הלכות דעות פרק ה', הלכה א'.
כשם שהחכם ניכר בחכמתו ובדעותיו והוא מובדל בהם משאר העם, כך צריך שיהיה ניכר במעשיו, במאכלו ובמשקהו ובבעילתו ובעשיית צרכיו ובדיבורו ובהילוכו ובמלבושו ובכלכול דבריו ובמשאו ובמתנו ויהיו כל הדברים הללו נאים ומתוקנים ביותר.
(כאן מובאות מספר הלכות בהן מובהרת הנהגת תלמיד חכם בשאר דברים)
הלכה י"א.
תלמיד חכם לא יהא צועק וצווח בשעת דיבורו כבהמות וחיות ולא יגביה קולו ביותר, אלא דיבורו בנחת עם כל הבריות. וכשידבר בנחת יזהר שלא יתרחק עד שיראה כדברי גסי הרוח... אוהב שלום ורודף שלום.
הלכות תלמוד תורה. פרק ג' הלכה ז'.
כתוב בתורה "לא בשמים היא... ולא מעבר לים היא". לא בשמים היא - לא בגסי הרוח היא מצויה. ולא מעבר לים היא - לא במהלכי מעבר לים היא. לפיכך אמרו חכמים, לא כל המרבה בסחורה מחכים. וציוו ואמרו: הווי מעט עסק ועסוק בתורה.
הלכה ח'.
דברי תורה נמשלו במים, שנאמר "הוי כל צמא לכו למים". לומר לך: מה המים אין מתקבצין במקום מדרון, אלא נזחלין מעליו ומתקבצים במקום אשבורן (מקום שפל ונמוך), כך דברי תורה אינם נמצאים בגסי הרוח ובלב כל גבה לב, אלא בדכא ושפל רוח שמתאבק בעפר החכמים ומסיר התאוות ותענוגי הזמן מליבו, ועושה מלאכה בכל יום מעט כדי חייו, אם לא היה לו מה יאכל, ושאר יומו ולילו עוסק בתורה.
פרק ג', הלכה ב'.
וכן הרב שאינו הולך בדרך טובה, אף על פי שחכם גדול הוא וכל העם צריכין לו, אין מתלמדין ממנו עד שיחזור למוטב. שנאמר "כי שפתי כהן ישמרו דעת ותורה יבקשו מפיהו כי מלאך ה' צבאות הוא". אמרו חכמים: אם דומה הרב למלאך ה' צבאות, יבקשו תורה מפיהו. ואם לאו, אל יבקשו תורה מפיהו.
פרק ה', הלכה ז'.
ולא כל מי שמת רבו מותר לו לישב ולהורות בתורה, אלא אם כן היה תלמיד שהגיע להוראה. וכל תלמיד שלא הגיע הוראה ומורה, הרי זה שוטה, רשע וגס רוח. ועליו נאמר: כי רבים חללים הפילה...
הלכה ח'.
אלו התלמידים הקטנים שלא הרבו תורה כראוי והם מבקשים להתגדל בפני עמי הארץ ואנשי עירם וקופצים ויושבים בראש לדון ולהורות בישראל, הם המרבים את המחלקות והם המחריבים את העולם והמכבים נרה של תורה והמחבלים כרם ה' צבאות. ועליהם אמר שלמה בחכמתו: אחזו לנו שועלים, שועלים קטנים מחבלים כרמים.