מו"ר הרב מאיר כהנא זצ"ל הי"ד על ישיבת הרעיון היהודי.
במה שונה ישיבה זו מכל הישיבות?
יש אלפים בישראל ובעולם. מדוע עוד ישיבה?
התשובה היא שאין עוד ישיבה כזו.
זוהי ישיבה מסוג אחר.
היא נוסדה על מנת להתמודד עם הטרגדיה הגדולה שנפלה לא רק על היהודים, אלא על היהדות ברחבי העולם באלפיים שנות הגלות.
בשל העובדה שהוגלינו מארצנו היהדות עצמה עוותה ושונתה.
היא הפכה לדת, אך היא אינה דת. אנו אומה קדושה.
עם יהודי העומד על שתי רגליו - האחת לאום והשנייה דת, מתאגד לכדי אומה.
לעם המקיים את מצוות התורה.
איבדנו את הרעיון הזה.
כיום יש יהודים לאומניים חילוניים - נכים העומדים על רגל אחת, ומאידך יש יהודים המקיימים את המצוות אך אינם ציוניים ואינם מכירים בישראל וגם הם נכים על רגל אחת.
הסיבה שהקב"ה ברא את היהודים עם שתי רגליים היא על מנת שיבינו שישנה דת וישנו העם, ויחד השניים מתאגדים לכדי אומה קדושה.
חישבו מי היו באמת הסמכויות הרבניות בזמנו כאשר הם חיו בזמנו בארץ ישראל.
דוד המלך - היה מתעורר כל לילה בחצות, יושב ולומד תורה, ובבוקר היה קם והורג פלישתים.
איזה ראש ישיבה כיום חושב לצאת ולהרוג פלישתים, ואיזה גנרל חושב ללמוד תורה?
דוד הוא הסמל שלנו לרעיון היהודי.
טרגדיה נוספת היא שאיבדנו את רעיון עול מלכות שמיים.
הרעיון הוא שיש לקיים את המצוות כי כך ציוונו הקב"ה.
אנו לא מקיימים מצוות כי כך נראה לנו.
אני יושב ורואה את התורה. אני אוהב את עמוד 2, ואת עמוד 3, אך אני לא אוהב את עמוד 4 אז אני קורע אותו מהספר.
הרעיון הוא שחובה עלינו לקבל על עצמנו עול מלכות שמיים יחד עם כל הדברים שאנו לא אוהבים.
היהודי שנולד במערב מושפע מתרבות הגויים. מההתיוונות.
רבים מהמושגים הללו מנוגדים ליהדות.
רעיון הנקמה הוא דבר מתועב במערב, אך ביהדות זהו עיקרון גדול.
רעיון שניאת אוייביך. כמובן שחובה לשנוא את האוייב. כמובן שכן.
אדם שאינו יודע לשנוא את הרע, אינו יודע גם לאהוב את הטוב.
ואלה הם המושגים שאנו מלמדים כאן, ולא מלמדים אותם בישיבות אחרות.
ביתר הישיבות מלמדים את הריטואל היהודי.
המצוות הן העץ, והם אכן לומדים את העץ.
אנו לעומתם מלמדים על היער, ועל מקומו של העץ ביער.
בגלל זה אנו שמים דגש גדול כל כך על התנ"ך.
באיזו ישיבה היום לומדים תנ"ך?
זה נראה ששכחנו אותו. שכחנו את דמויות החיקוי שלנו.
דמויות החיקוי האמיתיות, שהיו יהודים גדולים בזמנם.
הם היו נורמלים, משום שאפשר להיות נורמלי רק במדינה משלך.
בגלל זה השופטים והמלכים היו אנשי תורה גדולים, וגם יצאו למלחמות.
שכחנו זאת משום שאיננו לומדים תנ"ך.
בגלל זה אנו מלמדים תנ"ך לא רק ברובד הנמוך ביותר, אלא לעומק.
אני למדתי בישיבות. ישיבות מפורסמות.
יש בוגרים שמסיימים לאחר 13 או 14 שנה בלי לדעת חצי דבר על ההלכה.
הם מקבלים את הסמכתם יחד עם מספר טלפון של רב גדול כזה או אחר.
כאן אנו מלמדים הלכה.
אנו מלמדים סוגייה מהתלמוד, ומיד לאחר מכן פונים להלכה.
וכך התורה הופכת מהר מאד להלכה למעשה, כאשר יודעים כיצד לתרגם אותה למעשים.
ישיבת הרעיון היהודי.
בחרנו בכוונה בשם זה. ישיבת הרעיון היהודי האמיתי.
בעזרת ה' מישיבה זו ייצאו מנהיגים יהודים.
רבנים לוחמים. כמו שהתורה התכוונה.
רבנים לוחמים.