יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

סיאנסים בצבא

<< < (8/15) > >>

כהנא צדק!:

--- ציטוט של: אוריינוש על מרץ 23, 2007, 16:14:06 ---בס"ד
לגדולים מותר, המורה שלנו סיפרה לנו על זה בטיול השנתי שנה שעברה!!!!
http://www.moriya.org.il/shut/print.asp?id=7062   לmr.z  כנס מישהו שאל על זה!!!!!

--- סוף ציטוט ---
בס"ד
אסור באיסור!
אין דבר כזה "לגדולים מותר" זה שהתיר פה עשה משהו מאוד מאוד נוגד לתורה.

האלקשי:

--- ציטוט של: אוריינוש על מרץ 23, 2007, 16:14:06 ---בס"ד
לגדולים מותר, המורה שלנו סיפרה לנו על זה בטיול השנתי שנה שעברה!!!!
http://www.moriya.org.il/shut/print.asp?id=7062   לmr.z  כנס מישהו שאל על זה!!!!!

--- סוף ציטוט ---

ולי סיפרה הגננת שולה בגן חובה שאם לא אשתה חלב, יבוא זאב ויטרוף אותי.  ::)

אוריינוש:
בס"ד
אז שתיתה חלב?שלא יטרוף אותך הזאב!

mr.z:
כבר הבאתי קדם את תשובת רבי אברהם בן הרמב"ם, וחיפשתי היום ומצאתי כמה תשובות מעניינות:
א)שו"ת הריב"ש סימן צב ד"ה תשובה: ודאי

שאין להם השבעה, ואינן בכלל כשוף כלל, שהם משחקין בבני אדם ומכזבין בהם ללעוג. כל זה כתב הרמב"ן ז"ל בתשובה.

הריב"ש תצטט את הרמב"ן ומסכים לדעתו.
ב) שו"ת מהרש"ל סימן ג ד"ה אבל מ"מ

אבל מ"מ אומר אני מאחר דעיקר איסורו לפי שהם הבלים וכזבים ודברי תעתועים ואין בהן ממשות
ג) שו"ת רדב"ז חלק ג סימן תה

עוד הביא הרא"ש ז"ל ראיה לומר שמעשה שדים אינם בכלל כשפים ומותר דתניא בפ' חלק (דף ק"א) אין שואלין בדבר שדים בשבת ר' יוסי אומר אף בחול אסור א"ר הונא (אין) הלכה כר' יוסי ואף ר' יוסי לא אמרה אלא מפני הסכנה כי הא דרב יצחק בר יוסף דאיבלע בארזא ואיתעביד ליה ניסא ופקע ארזא ופלטי' וכתב ז"ל אין מכאן ראיה אלא לשאול בה להגיד על הגניבה וכיוצא בה. אבל לעשות מעשה כעובדא דר"ח ור"ה לא. ואיכא לאיסתפוקי כיון דע"י שדים לא עבדי מעשה אלא לכנופי כדאמרי' בסמוך אי מיקרי מעשה כה"ג עכ"ל. וכתב בנו ז"ל עליו כי גם בזה היה נוטה דעתו להתיר והולך הוא ז"ל לשיטתו דסבר דהך עובדא דאמוראי הוה ע"י שדים וכבר כתבתי למעלה דהכא ע"י השבעה שואלין מן השדים בחול אבל לא בשבת משום ממצוא חפציך ודבר דבר ואתא ר' יוסי למימר דאף בחול אסור מפני הסכנה ואיפסקא הילכתא כר' יוסי והביאה הריא"ף ז"ל בשבת פ' חבית סתם משמע בכל גוונא אסור אפילו בחול וכן כתב ר"י ז"ל בספר רמזים שלו דאפילו בחול אסור ורבינו ירוחם כתב ג"כ כיון שהוא מחלוקת ראוי להחמיר. ותמיהא לי על הרא"ש ז"ל איך פסק בבריא שמותר לשאול בשדים על הגניבה דנהי דליכא איסורא מ"מ איכא סכנתא דעדיפא מאיסורא כיון שכופה אותם להגיד לו על הגניבה יבוא לידי סכנה. וי"ל דיש שדים שרגילין בהם ואינם מזיקין ובאותם מותר לשאול והיינו דתניא סתמא שרי שמן ושרי ביצים מותר לשאול בהם אלא שמכזבין ופי' רש"י ז"ל לכך נמנעו מלשאול בהם נמצאת אומר לפי שטה זו דשרי בוהן ושרי שמן ושרי ביצים וכל השדים הרגילין בהם ואינם מזיקין מותר לשאול בהם ע"י השמות שמות הקודש בלבד ולא לעשות מעשה כלל אלא לשאול על הגניבה וכיוצא בה ולא ע"י לחש כי נכון להחמיר כיון שהוא מחלוקת כ"ש שהשטה הנכונה היא שיטת הרמ"ה ז"ל וכמו שכתבנו ושאר השדים שאינם רגילים בהם ואיכא למיחש לסכנתא בכל גוונא אסור. ושיטת רש"י ז"ל לפי גרסתו שגורס שרי שמן ושרי בצים מותר לשאול בהם אלא שמכזבין משמע לפי הדין הי' מותר לשאול בהם אלא מפני שמכזבין נמנעו ואסרו ואתיא האי ברייתא אפי' כר' יוסי דאע"ג דבהני ליכא טעמא דסכנתא איכא טעמא מפני שמכזבין. ויש גורסין מפני שמכזבין והוא טעמא להיתירא לפי שהם דברי הבאי לפיכך התירו. ונ"ל כיון שהריא"ף ז"ל כתב לברייתא זו דשרי שמן ושרי בצים משמע דאין גורס ז"ל כרש"י ובכל גוונא אסור וירא שמים ראוי שיתרחק מהם ומלשאול בהם בשום ענין כי הוא שמץ של עבודה זרה והשואל בהם כאילו נותן כח לאל אחר רחמנא ליצלן:

שוב מצאתי במאירי שכתב ז"ל ואלו שמאמינים במציאות השדים ופעולותיהם אסור להם לשאול בהם אף בחול ויש להתיר בשרי שמן ושרי ביצים אלא שאינם אלא דברי הבאי והגרסא לפי דעת זו אלא שמכזבין וגדולי הפוסקים גורסין מפני שמכזבין כלומר שעיקר היתר מפני שהם דברי הבאי ואין אדם מצוי לימשך אחריהם וכן עיקר עכ"ל. וזה מסכים אל מה שכתבנו והוא לפי שיטת הרא"ש ז"ל:

יש לציין שהרדב"ז כותב בסוף: "ולא תחשדני מפני שכתבתי לשון המאירי שאני מכחיש מציאות השדים כי אני מאמין בכל דברי חז"ל אפילו שיחה קלה שלהם כ"ש שהכתובים פשטיהם מורים על מציאתם ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירים וגו'. יזבחו לשדים וגו':" -הרדב"ז אומר כאן שהוא סובר שבעבר כן היו שדים וכו' אבל הוא לא מתייחס לעניין זמננו.

הבאתי מקורות מהרמב"ם משו"ת מהרש"ל, שו"ת הריב"ש, שו"ת רבי אברהם בן הרמב"ם, כך ניתן להסיק מדעת הרא"ש והמאירי כותב כך בפירוש (לא הבאתי את המאירי ישירות מכיוון שאין לי גישה לבית הבחירה (סנהדרין) עכשיו).
וכבר כתבתי שכל אדם בר דעת יבין שבימינו כל הדברים הללו הם ענייני שקר וכזב. ואם נחקור כל מעלה באוב, מכשף בימינו נגלה שהכל זה שטות והבל.
ואני עדיין מחכה למקור שאומר שבימנו ישנם אנשים המסוגלים להעלות מתים.

אלירן:
אם פעם אנשים היו מסוגלים להעלות מתים אז אתה לא חושב שגם היום יש אנשים שיכולים לעשות את זה?

אתה בא להגיד לי שאנשים בפותחים בקבלה לא יכולים לעשות את זה?

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[#] עמוד הבא

[*] עמוד הקודם

עבור לתצוגת גירסה מלאה