בס"ד
מתוך הספר אור הרעיון
א.חובה על עם ישראל למחוק חילול השם ולבערו מן העולם ואפילו במחיר של סכנת נפשות כי אין פיקוח נפש דוחה קידוש השם.כבר הבאנו את מה שאמרה התורה(במדבר לא:א-ב)"וידבר ה' אל משה לאמר:נקום נקמת בני ישראל מאת המדינים אח תאסף אל עמך"ומיד(שם:ג):וידבר משה אל העם לאמר:החלצו מאתכם אנשים אנשים לצבא והיו על מדין לתת נקמת ה' במדין".ולכאורה קשה שהנה הקב"ה אמר "נקמת בני ישראל" ומה אמר "נקמת ה' ".וז"ל רש"י:"שהעומד כנגד ישראל כאילו עומד כנגד הקב"ה".והוא על פי הספרי (מטות קנז) וז"ל:"אמר להם[משה]:לא נקמת בשר ודם אתם נוקמים אלא נקמת מי שאמר והיה העולם שנאמר(נחום א:ב):אל קנוא ונוקם ה'".שמו של הקב"ה מתחלל כאשר ישראל נרמס ומחולל שנקמת ישראל היא נקמת ה'.והחובה הברורה למחוק חילול השם מעלי אדמות נקבעה ע"י חז"ל שאמרו (ספרי שם):"ואחר תאסף אל עמך- מגיד שמיתתו של משה מעכבת למלחמת מדין ואע"פ כן הלך משה ועשה בשמחה שנאמר (במדבר לא:ג):וידבר משה אל העם לאמר: החלצו...ואין החלצו אלא איזדרזו...".וכן מארו חז"ל(במדבר רבה כב:ב):"אילו היה משה רוצה לחיות כמה שנים היה חי שאמר לו הקב"ה נקום ואחר תאסף תלה הכתוב מיתתו במדין אלא להודיעך שבחו של משה.אמר:בשביל שאחיה יעכב נקמת ישראל?!"
ולכאורה תמוהים הם דברי חז"ל.מה השבח הזה למשה על שעשה מעשה שידע בודאות שיקצר את חייו?והרי בדור יתום זה הורגלנו לשמוע את הקביעה ההלכתית שפיקוח נפש דוחה מצוות ומלחמות ואם כן איך דחה משה את חייו ומיהר לצאת למלחמה עם מדין?
וכי כאשר ניתנת לאדם אפשרות לחיות עוד כמה ימים או שבועות או שנים מותר לו לסרב?וכי אין אנו מצווים "וחי בהם"-ולא שימות בהם?אלא התשובה היא:כאשר עומד אדם בישראל בפני אפשרות של ביטול חילול השם כמו מלחמת מצוה נגד מדין שיעצו למואב לחלל שם ה' בשיטים כאשר ברור שהצעד שהאדם נוקט בודאי יקצר את חייו אין קידוש השם סובל השהיה ולו לרגע.מלחמת מצוה מבוססת על היסוד של קידוש השם כאשר חובת ישראל היא למחוק את חילול השם מן העולם.ומלחמת מצוה היא גם מלחמת ישראל וגם מלחמת ה'.ומשום כך היה משה מוכן לוותר על תוספת חיים כדי לקדש את השם במלחמת מצוה שלגביה אין בכלל חישוב של פיקוח נפש.וזאת הסיבה שהקב"ה קרא לה "נקמת ה'" כי היינו הך.וז"ל חז"ל (ספרי מטות קנז):"להודיע שבחן של צדיקים שאין נפטרים מן העולם עד שהם מנקמים נקמת ישראל שהיא נקמת מי שאמר והיה העולם". ואפילו בסכנה לחייהם.
וממעשה משה נובע כלל הלכתי שני בקידוש השם:בהמשך...