שלום לכל חבריי הפורום,
לקראת יום השואה ההולך וקרב אני רושם פה מספר תשובות שנוגעות באיך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית.
לחברים הדתיים של הפורום זה יכול להיות שימושי כאשר הם ישאלו ע"י אדם מאמין, אדם חילוני או אפילו כופר שמעלים תהיות איך יתכן
שהקב"ה איפשר את השואה ?
התשובות יכולת גם לספק מענה מסוים לחברים החילונים של הפורום ששואלים את אותה שאלה. אני אשמח אם כל אחד ואחד מכם יוכל
להעלות את הארותיו והערותיו לגבי התשובות שהעלתי, וכן להוסיף תשובות משל עצמו. התשובה עצמה מודגשת ומיד אחריה מגיע הסבר
קצר שמגולמות בו היתרונות והחסרונות של תשובה זו.
ולהלן התשובות :
1. גלגול נשמות - הנרצחים בשואה היו נשמות שחטאו בגלגולים קודמים, ולכן נעשו בגלגול הזה בשואה.
התשובה הזו קצת בעייתית מכיוון שאפילו יהודי מאמין לא חייב לקבל אותה, שכן גלגול נשמות הוא לא יסוד ועיקר באמונה היהודית.
חיסרון נוסף בתשובה הזו הוא שהיא יכולה לגרום להתרסה ולעיתים אפילו להתקוממות וכעס בצד הנענה. אני יכול להבין את זה כי
באיזה שהוא מקום כאשר עונים תשובה כזו, בעצם אומרים שליהודים האלו הגיע להירצח ולשם על פשעיהם, ולכן זה יכול בהחלט לעורר כעס.
היתרון בתשובה זו הוא הפשטות. מי שמקבל את זה שיש גלגול נשמות ביהדות ויכול להפנים שיתכן ומדובר בנושא של שכר ועונש
לא תהיה לו בעיה לקבל את התשובה הזו והיא אף תראה מאד הגיונית.
2. ירידה לצורך עלייה - השואה באה כדי שתהיה לעם ישראל מדינה או כדי למנוע התבוללות והעלמות של העם היהודי.
ההסבר הזה יכול לספק את השואל, אך עדיין הוא יכול לגרור שאלה, למה הירידה (השואה) הייתה כל כך אגרסיבית ?
האם הקב"ה לא היה למנוע התבוללות בדרכים אחרות ?
יהיו אף כאלו שיאמרו שעדיף היה שכל העם היהודי היה נכחד כעם (מתבולל) ולא הייתה לנו מדינה ובלבד שלא הייתה בשואה - אני כמובן חושב
שזה טיפשי לחשוב כך.
3. השואה באה כעונש קולקטיבי על חטאים של ישראל בדור הזה או בדורות הקודמים.
זו יכולה להיות תשובה בעייתית כלפי כל מי שלא מוכן לקבל את ההסבר של עונש קולקטיבי ביהדות, למרות שעונש קולקטיבי
נמצא בהמון מקומות בתנ"ך על חטאים שחטאו ישראל. סך הכל גם התשובה הזו נותנת הסבר הגיוני לשואה.
4. מדובר בחשבונות של הקב"ה ואני לא נכנס אליהם, מדובר בדברים לא רציונליים
תשובה כללית שבניגוד לשתי התשובות הקודמות לא מנסה לספק שום הסבר הגיוני לשואה.
הבעיה בתשובה הזו - זה נראה כמו התחמקות. אבל האמת היא שאין לנו שום יכולת אמיתית לקבוע הסבר
הגיוני לשואה, אנו יכולים רק להעלות השערות, ולכן אולי עדיף להסתפק בתשובה הזו כדי להימנע מכניסה לדיון שאין לנו כלים להתמודד איתו.
5. זה נכון ששישה מיליון נרצחו, אבל הסבל הוא סבל אינדיבידואלי
התשובה הזו קצת קשה להבנה. מה שאני מנסה להגיד פה, זה שבסופו של דבר כל יהודי שנרצח וסבל בשואה,
סבל בדיוק כמו כל יהודי אחר שסבל בסיטואציה שונה לחלוטין, ולכן מכיוון שהסבל הוא אינדיבידואלי אין משמעות
לכך ששישה מיליון אנשים נרצחו או שרק אחד נרצח.
החיסרון בתשובה הזו היא שאנשים לא מסוגלים להבין אותה לחלוטין וחושבים שהיא באה להביע זילות בשואה.
אם מישהו חושב שהוא לא הבין את התשובה הזו אז שלא ינסה להשתמש בה, כי יתכן שלא ביטאתי אותה בצורה מושלמת.
*חשוב מאד להבהיר שלעיתים האנשים ששואלים את השאלה הקשה הזו על השואה עושים זאת מרעות לב ומרצון להקניט את
הדת היהודית ומאמינה. בדרך כלל מדובר בכופרים רשעים. כאשר אתם נתקלים ברשע כזה (קל לזהות את זה אחרי משפט או שניים
שהוא מוציא מהפה), עצתי היא לכם שלא תענו לו בכלל. תודיעו לו שאתם בכלל לא מעוניינים לנהל איתו דו שיח ושחבל על הזמן שלכם.
אנשים מהסוג הזה לא באים לחפש תשובות, אלא באים רק לגדף ולהקניט את הדת ולכן כלפיהם נקיים את מה שנאמר בספר משלי :
"אל תען כסיל כאיוולתו פן תשווה לו גם אתה", ונשיב את פניהם ריקם.