כתב נושא: איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?  (נקרא 9738 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
שלום לכל חבריי הפורום,

לקראת יום השואה ההולך וקרב אני רושם פה מספר תשובות שנוגעות באיך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית.
לחברים הדתיים של הפורום זה יכול להיות שימושי כאשר הם ישאלו ע"י אדם מאמין, אדם חילוני או אפילו כופר שמעלים תהיות איך יתכן
שהקב"ה איפשר את השואה ?

התשובות יכולת גם לספק מענה מסוים לחברים החילונים של הפורום ששואלים את אותה שאלה. אני אשמח אם כל אחד ואחד מכם יוכל
להעלות את הארותיו והערותיו לגבי התשובות שהעלתי, וכן להוסיף תשובות משל עצמו. התשובה עצמה מודגשת ומיד אחריה מגיע הסבר
קצר שמגולמות בו היתרונות והחסרונות של תשובה זו.  

ולהלן התשובות :

1. גלגול נשמות - הנרצחים בשואה היו נשמות שחטאו בגלגולים קודמים, ולכן נעשו בגלגול הזה בשואה.

התשובה הזו קצת בעייתית מכיוון שאפילו יהודי מאמין לא חייב לקבל אותה, שכן גלגול נשמות הוא לא יסוד ועיקר באמונה היהודית.
חיסרון נוסף בתשובה הזו הוא שהיא יכולה לגרום להתרסה ולעיתים אפילו להתקוממות וכעס בצד הנענה. אני יכול להבין את זה כי
באיזה שהוא מקום כאשר עונים תשובה כזו, בעצם אומרים שליהודים האלו הגיע להירצח ולשם על פשעיהם, ולכן זה יכול בהחלט לעורר כעס.

היתרון בתשובה זו הוא הפשטות. מי שמקבל את זה שיש גלגול נשמות ביהדות ויכול להפנים שיתכן ומדובר בנושא של שכר ועונש
לא תהיה לו בעיה לקבל את התשובה הזו והיא אף תראה מאד הגיונית.

2. ירידה לצורך עלייה - השואה באה כדי שתהיה לעם ישראל מדינה או כדי למנוע התבוללות והעלמות של העם היהודי.

ההסבר הזה יכול לספק את השואל, אך עדיין הוא יכול לגרור שאלה, למה הירידה (השואה) הייתה כל כך אגרסיבית ?
האם הקב"ה לא היה למנוע התבוללות בדרכים אחרות ?
יהיו אף כאלו שיאמרו שעדיף היה שכל העם היהודי היה נכחד כעם (מתבולל) ולא הייתה לנו מדינה ובלבד שלא הייתה בשואה - אני כמובן חושב
שזה טיפשי לחשוב כך.

3. השואה באה כעונש קולקטיבי על חטאים של ישראל בדור הזה או בדורות הקודמים.
זו יכולה להיות תשובה בעייתית כלפי כל מי שלא מוכן לקבל את ההסבר של עונש קולקטיבי ביהדות, למרות שעונש קולקטיבי
נמצא בהמון מקומות בתנ"ך על חטאים שחטאו ישראל. סך הכל גם התשובה הזו נותנת הסבר הגיוני לשואה.

4. מדובר בחשבונות של הקב"ה ואני לא נכנס אליהם, מדובר בדברים לא רציונליים

תשובה כללית שבניגוד לשתי התשובות הקודמות לא מנסה לספק שום הסבר הגיוני לשואה.
הבעיה בתשובה הזו - זה נראה כמו התחמקות. אבל האמת היא שאין לנו שום יכולת אמיתית לקבוע הסבר
הגיוני לשואה, אנו יכולים רק להעלות השערות, ולכן אולי עדיף להסתפק בתשובה הזו כדי להימנע מכניסה לדיון שאין לנו כלים להתמודד איתו.

5. זה נכון ששישה מיליון נרצחו, אבל הסבל הוא סבל אינדיבידואלי

התשובה הזו קצת קשה להבנה. מה שאני מנסה להגיד פה, זה שבסופו של דבר כל יהודי שנרצח וסבל בשואה,
סבל בדיוק כמו כל יהודי אחר שסבל בסיטואציה שונה לחלוטין, ולכן מכיוון שהסבל הוא אינדיבידואלי אין משמעות
לכך ששישה מיליון אנשים נרצחו או שרק אחד נרצח.
החיסרון בתשובה הזו היא שאנשים לא מסוגלים להבין אותה לחלוטין וחושבים שהיא באה להביע זילות בשואה.
אם מישהו חושב שהוא לא הבין את התשובה הזו אז שלא ינסה להשתמש בה, כי יתכן שלא ביטאתי אותה בצורה מושלמת.

*חשוב מאד להבהיר שלעיתים האנשים ששואלים את השאלה הקשה הזו על השואה עושים זאת מרעות לב ומרצון להקניט את
הדת היהודית ומאמינה. בדרך כלל מדובר בכופרים רשעים. כאשר אתם נתקלים ברשע כזה (קל לזהות את זה אחרי משפט או שניים
שהוא מוציא מהפה), עצתי היא לכם שלא תענו לו בכלל. תודיעו לו שאתם בכלל לא מעוניינים לנהל איתו דו שיח ושחבל על הזמן שלכם.
אנשים מהסוג הזה לא באים לחפש תשובות, אלא באים רק לגדף ולהקניט את הדת ולכן כלפיהם נקיים את מה שנאמר בספר משלי :
"אל תען כסיל כאיוולתו פן תשווה לו גם אתה", ונשיב את פניהם ריקם.  

 

מנותק נדב

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 732
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #1 ב- : אפריל 11, 2010, 01:13:44 »
אם אתה חושב שהשואה היוותה סוג של עונש אז מה בעצם הטענה שלך כלפי הגרמנים? אם נקבל את אחד ההסברים שלך - "השואה התרחשה כדי להעניש חוטאים מגלגולים קודמים" (לפי מה שהבנתי זו אמונה פגאנית אבל לא משנה) - אז הגרמנים בעצם ביצעו את רצון ה', אנחנו צריכים להוקיר אותם במקום לשנוא אותם, הם לא באמת רצחו חפים מפשע, הם רצחו רשעים.

"השואה באה כדי למנוע התבוללות" - שוב עלינו להוקיר תודה לגרמנים, שהרי בלעדיהם לפי דבריך היינו ממשיכים להתבולל בין העמים. וכך אני יכול להמשיך על כל טענה שלך.

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #2 ב- : אפריל 11, 2010, 01:19:30 »
אני חושב שהסיבות לשואה הם רבות אבל בהחלט אפשר לומר שאחת הסיבות העיקריות להתרחשותה (לדעתי לפחות) היא ההתבוללות.
יש מקרה מאד בולט בספר "במדבר" בפרשת בלק שמסופר לנו שבני ישראל יושבים בשיטים ומתחברים עם בנות מואב ואף מתחילים לעבוד עבודה זרה.
מסופר עוד על פנחס (נכדו של אהרן הכהן) שהורג גבר ישראלי שנכנס למחנה עם אשה מדיינית.
בפרשה שלאחר מכן (פרשת פנחס) הקב"ה אומר למשה שבזכות המעשה הזה של פנחס הוא לא השמיד את כל העם (ממקרה זה אנו יכולים ללמוד שהקב"ה לא רואה את ההתבוללות בעין יפה).
לצערנו לא למדנו עדיין את הלקח החשוב ביותר מהשואה ועדיין ישנם יהודים שבורחים מזהותם ומתכחשים לתורת אבותיהם (הם לא מבינים שהקב"ה תמיד מזכיר לנו שאנו יהודים. אם בטוב או ברע).
אני חושב שסה"כ הסיבות שהבאת הם הגיוניות מאד (עם דגש על ההתבוללות).
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #3 ב- : אפריל 11, 2010, 01:39:29 »
אם אתה חושב שהשואה היוותה סוג של עונש אז מה בעצם הטענה שלך כלפי הגרמנים? אם נקבל את אחד ההסברים שלך - "השואה התרחשה כדי להעניש חוטאים מגלגולים קודמים" (לפי מה שהבנתי זו אמונה פגאנית אבל לא משנה) - אז הגרמנים בעצם ביצעו את רצון ה', אנחנו צריכים להוקיר אותם במקום לשנוא אותם, הם לא באמת רצחו חפים מפשע, הם רצחו רשעים.

"השואה באה כדי למנוע התבוללות" - שוב עלינו להוקיר תודה לגרמנים, שהרי בלעדיהם לפי דבריך היינו ממשיכים להתבולל בין העמים. וכך אני יכול להמשיך על כל טענה שלך.
ההתבוללות הייתה אחת הסיבות העיקריות אבל לא הסיבת היחידה.
באחת ההרצאות של הרב אמנון יצחק שאל אותו מישהו מהקהל איפה היה הקב"ה בשואה, והוא ענה לו תשובה מאד מעניינת.
הרב יצחק אמר שבכל דור שהיהודים מנסים להתקרב יותר מדי אל הגויים ולהתחקות אחר מינהגיהם הקב"ה שם בליבם (בלב הגויים) לשנוא עמו, כלומר הוא גורם לגויים לשנוא את היהודים.
כזכור, עוד לפני השואה היו פרעות וגילויי אנטישמיות כלפי היהודים (שהגיעו לשיאם בליל הבדולח) ועדיין היו יהודים שלא האמינו שגרמניה שהם מכירים ואוהבים תפגע בהם.
השואה לא התחילה בין לילה, אלא הייתה תהליך. ולמרות כל האזהרות שקיבלו היהודים מהקב"ה לעזוב את אירופה הם לא עשו כן (היו רבים שדווקא כן עזבו וניצלו אבל הרוב נשארו).
יש דמיון מאד גדול בין השואה לבין עבדות מצריים משום שגם במצרים בני ישראל ניסו להתקרב יותר מדי לבני העם המצרי (פרעה נתן לבני ישראל את ארץ גושן שיחיו בה אבל בני ישראל לא הסתפקו בכך ויצאו מגבולות ארץ גושן ונענשו ב-200 שנות עבדות).
לבוא ולהגיד שהשואה הייתה עונש רק על ההתבוללות ושהגרמנים היו שליחים זו טעות מרה מאד. הקב"ה נתן אזהרות רבות לפני השואה (בדמות פוגרומים ואנטישמיות), אבל היו כאלה שלצערנו לא ראו את הרעה מגיעה ושילמו על כך בחייהם.
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #4 ב- : אפריל 11, 2010, 08:50:14 »
אם אתה חושב שהשואה היוותה סוג של עונש אז מה בעצם הטענה שלך כלפי הגרמנים? אם נקבל את אחד ההסברים שלך - "השואה התרחשה כדי להעניש חוטאים מגלגולים קודמים" (לפי מה שהבנתי זו אמונה פגאנית אבל לא משנה) - אז הגרמנים בעצם ביצעו את רצון ה', אנחנו צריכים להוקיר אותם במקום לשנוא אותם, הם לא באמת רצחו חפים מפשע, הם רצחו רשעים.

"השואה באה כדי למנוע התבוללות" - שוב עלינו להוקיר תודה לגרמנים, שהרי בלעדיהם לפי דבריך היינו ממשיכים להתבולל בין העמים. וכך אני יכול להמשיך על כל טענה שלך.

אני באמת אנסה לענות לך, אבל זה לא פעם ראשונה שאני רואה שאתה שואל שאלות בנושאי אמונה. אני מציע לפנות לגורם קצת יותר רציני ממני בנושאים האלה ולבקש
ממנו תשובות שיניחו את דעתך.

קודם כל רצוי שתדייק בנתונים ולא תסלף את מה שרשמתי. בשואה ספרו גם מתבוללים, אבל גם הרבה יהודים צדיקים
סיימו את חייהם בשואה ולא רק רשעים. התשובה שלי היא שזה נכון שהקב"ה שיסה בנו את הגרמנים, אבל גם לגרמנים כמו כל
יצור בעולם הייתה בחירה חופשית והם החליטו בכל זאת לתקוף את העם היהודי. יכול להיות שאם הגרמנים לא היו מבצעים את השואה
העונש של הקב"ה היה בה בצורה אחרת לגמרי. אז כן, הגרמנים כן אשמים.

מנותק 500sw

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 648
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #5 ב- : אפריל 11, 2010, 11:11:20 »
לא הבנתי למה טורחים להסביר את השואה בעזרת התורה מי אמר שאלוהים אמור להגן עלינו מכל אחד ולהיות שומר ראש?,הרי תקפו יהודים לכל אורך ההיסטוריה ולא הרבה שאלו איפה אלוהים בכל זה..מקרים קשים כשלעצמם יכולים לפגוע באמונה של אנשים.
אל תצביע תשפיע

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #6 ב- : אפריל 11, 2010, 11:22:47 »
לא הבנתי למה טורחים להסביר את השואה בעזרת התורה מי אמר שאלוהים אמור להגן עלינו מכל אחד ולהיות שומר ראש?,הרי תקפו יהודים לכל אורך ההיסטוריה ולא הרבה שאלו איפה אלוהים בכל זה..מקרים קשים כשלעצמם יכולים לפגוע באמונה של אנשים.

זה בגלל ההרג הלא פרופורציונלי שהיה בשואה. אם היו מתים 10,000 יהודים, אף אחד לא היה שואל יותר מידי שאלות.

מנותק Rafoe

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 11045
  • "וְהִתְנַחַלְתֶּם אֶת-הָאָרֶץ" (במדבר, לג, נד')
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #7 ב- : אפריל 11, 2010, 16:41:07 »
לא הבנתי למה טורחים להסביר את השואה בעזרת התורה מי אמר שאלוהים אמור להגן עלינו מכל אחד ולהיות שומר ראש?,הרי תקפו יהודים לכל אורך ההיסטוריה ולא הרבה שאלו איפה אלוהים בכל זה..מקרים קשים כשלעצמם יכולים לפגוע באמונה של אנשים.
אם אתה ואחרים חושבים שכל מה שקרה לעם ישראל (דברים טובים או רעים) היו מקרה או דברים שנשלטו ע"י הגויים אז אז זו טעות מרה ביותר.
אני מציע לכולם לפתוח את ספר "דברים" פרק כ"ח ולקרוא את כל הפרק מהתחלתו ועד סופו (לדעתי, אחד הפרקים הכי עוצמתיים בתורה כולה).
הקב"ה בכבודו ובעצמו אומר מה צפוי לנו אם נשמור את תורתו ונלך בדרכיו ולחלופין מה צפוי לנו אם נסטה מדרך התורה.
כל ההיסטוריה של עם ישראל (וכנראה גם העתיד) כתובים בפרק אחד (מי שיקרא גם בין השורות יוכל למצוא דמיון רב מאד למה שכתוב שם לבין מה שקרה בשואה).
http://www.youtube.com/user/rafoe10
https://twitter.com/RafoeJTF
    http://gplus.to/rafoe
https://www.facebook.com/RafoeJTF
جيش يوشع سيعود  (ג'ייש יהושע סעופא יעוד) - צבא יהושע עוד ישוב!

מנותק חרותניק

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1139
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #8 ב- : אפריל 11, 2010, 16:50:50 »
לדעתי זה לא משנה איך הארועים בהיסטוריה היו נעמדים על מקומם בסופו של דבר, אנשי דת תמיד היו מצליחים למצוא דרך להשחיל את אלוקים לתמונה, והשואה זה דבר איום ונורא שגורם לי להטיל ספק בעצם קיומו של אלוקים, כי אני מאוד מתקשה להאמין שאם היה אלוקים הוא היה נותן לזה לקרות.

נ.ב: אל תהרגו אותי זאת רק דעתי האישית.

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #9 ב- : אפריל 11, 2010, 17:12:29 »
אני מצטרך לשאלה ששאל נדב בהתחלה, אם הגרמנים היו דרכו של ה' להעניש את העם, אז היטלר בפרט הוא בעצם סוג של שליח אלוהים, ואיך אנחנו יכולים לבוא אליו בתלונות?

ורק שיהיה ברור, אני לא תומך בהיטלר בשום צורה או מאמין שהיטלר היה שליח של אלוהים, אבל אני גם לא מאמין שהשואה היא עונש מאלוהים. אני פשוט מנסה לברר איך אם השואה היא עונש מאלוהים, אפשר לבוא בתלונות להיטלר.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #10 ב- : אפריל 11, 2010, 17:51:13 »
לדעתי זה לא משנה איך הארועים בהיסטוריה היו נעמדים על מקומם בסופו של דבר, אנשי דת תמיד היו מצליחים למצוא דרך להשחיל את אלוקים לתמונה, והשואה זה דבר איום ונורא שגורם לי להטיל ספק בעצם קיומו של אלוקים, כי אני מאוד מתקשה להאמין שאם היה אלוקים הוא היה נותן לזה לקרות.

נ.ב: אל תהרגו אותי זאת רק דעתי האישית.

תעיין בתשובות שלי. התשובה של גלגול נשמות עונה על זה בצורה מושלמת. אני מניח שאתה מסכים עם זה שאם מדובר בנפשות של אנשים רשעים
שחטאו בגלגולים קודמים, אז הגיע להם לבוא על עונשם בגלגול שלהם בתקופת השואה, לא ?

אני מצטרך לשאלה ששאל נדב בהתחלה, אם הגרמנים היו דרכו של ה' להעניש את העם, אז היטלר בפרט הוא בעצם סוג של שליח אלוהים, ואיך אנחנו יכולים לבוא אליו בתלונות?

ורק שיהיה ברור, אני לא תומך בהיטלר בשום צורה או מאמין שהיטלר היה שליח של אלוהים, אבל אני גם לא מאמין שהשואה היא עונש מאלוהים. אני פשוט מנסה לברר איך אם השואה היא עונש מאלוהים, אפשר לבוא בתלונות להיטלר.

ניסתי לענות לנדב על השאלה הזו, תסתכל בתשובה שרשמתי לו.  אם התשובה שלי לא מספיק טובה לדעתך אז כדאי שתלך לחקור את הנושא אצל מומחים בנושאי אמונה.

מנותק ביתר בדם

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 645
  • כהנא צדק !
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #11 ב- : אפריל 11, 2010, 17:58:00 »
שלום לכל חבריי הפורום,

לקראת יום השואה ההולך וקרב אני רושם פה מספר תשובות שנוגעות באיך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית.
לחברים הדתיים של הפורום זה יכול להיות שימושי כאשר הם ישאלו ע"י אדם מאמין, אדם חילוני או אפילו כופר שמעלים תהיות איך יתכן
שהקב"ה איפשר את השואה ?

התשובות יכולת גם לספק מענה מסוים לחברים החילונים של הפורום ששואלים את אותה שאלה. אני אשמח אם כל אחד ואחד מכם יוכל
להעלות את הארותיו והערותיו לגבי התשובות שהעלתי, וכן להוסיף תשובות משל עצמו. התשובה עצמה מודגשת ומיד אחריה מגיע הסבר
קצר שמגולמות בו היתרונות והחסרונות של תשובה זו.  

ולהלן התשובות :

1. גלגול נשמות - הנרצחים בשואה היו נשמות שחטאו בגלגולים קודמים, ולכן נעשו בגלגול הזה בשואה.

התשובה הזו קצת בעייתית מכיוון שאפילו יהודי מאמין לא חייב לקבל אותה, שכן גלגול נשמות הוא לא יסוד ועיקר באמונה היהודית.
חיסרון נוסף בתשובה הזו הוא שהיא יכולה לגרום להתרסה ולעיתים אפילו להתקוממות וכעס בצד הנענה. אני יכול להבין את זה כי
באיזה שהוא מקום כאשר עונים תשובה כזו, בעצם אומרים שליהודים האלו הגיע להירצח ולשם על פשעיהם, ולכן זה יכול בהחלט לעורר כעס.

היתרון בתשובה זו הוא הפשטות. מי שמקבל את זה שיש גלגול נשמות ביהדות ויכול להפנים שיתכן ומדובר בנושא של שכר ועונש
לא תהיה לו בעיה לקבל את התשובה הזו והיא אף תראה מאד הגיונית.

2. ירידה לצורך עלייה - השואה באה כדי שתהיה לעם ישראל מדינה או כדי למנוע התבוללות והעלמות של העם היהודי.

ההסבר הזה יכול לספק את השואל, אך עדיין הוא יכול לגרור שאלה, למה הירידה (השואה) הייתה כל כך אגרסיבית ?
האם הקב"ה לא היה למנוע התבוללות בדרכים אחרות ?
יהיו אף כאלו שיאמרו שעדיף היה שכל העם היהודי היה נכחד כעם (מתבולל) ולא הייתה לנו מדינה ובלבד שלא הייתה בשואה - אני כמובן חושב
שזה טיפשי לחשוב כך.

3. השואה באה כעונש קולקטיבי על חטאים של ישראל בדור הזה או בדורות הקודמים.
זו יכולה להיות תשובה בעייתית כלפי כל מי שלא מוכן לקבל את ההסבר של עונש קולקטיבי ביהדות, למרות שעונש קולקטיבי
נמצא בהמון מקומות בתנ"ך על חטאים שחטאו ישראל. סך הכל גם התשובה הזו נותנת הסבר הגיוני לשואה.

4. מדובר בחשבונות של הקב"ה ואני לא נכנס אליהם, מדובר בדברים לא רציונליים

תשובה כללית שבניגוד לשתי התשובות הקודמות לא מנסה לספק שום הסבר הגיוני לשואה.
הבעיה בתשובה הזו - זה נראה כמו התחמקות. אבל האמת היא שאין לנו שום יכולת אמיתית לקבוע הסבר
הגיוני לשואה, אנו יכולים רק להעלות השערות, ולכן אולי עדיף להסתפק בתשובה הזו כדי להימנע מכניסה לדיון שאין לנו כלים להתמודד איתו.

5. זה נכון ששישה מיליון נרצחו, אבל הסבל הוא סבל אינדיבידואלי

התשובה הזו קצת קשה להבנה. מה שאני מנסה להגיד פה, זה שבסופו של דבר כל יהודי שנרצח וסבל בשואה,
סבל בדיוק כמו כל יהודי אחר שסבל בסיטואציה שונה לחלוטין, ולכן מכיוון שהסבל הוא אינדיבידואלי אין משמעות
לכך ששישה מיליון אנשים נרצחו או שרק אחד נרצח.
החיסרון בתשובה הזו היא שאנשים לא מסוגלים להבין אותה לחלוטין וחושבים שהיא באה להביע זילות בשואה.
אם מישהו חושב שהוא לא הבין את התשובה הזו אז שלא ינסה להשתמש בה, כי יתכן שלא ביטאתי אותה בצורה מושלמת.

*חשוב מאד להבהיר שלעיתים האנשים ששואלים את השאלה הקשה הזו על השואה עושים זאת מרעות לב ומרצון להקניט את
הדת היהודית ומאמינה. בדרך כלל מדובר בכופרים רשעים. כאשר אתם נתקלים ברשע כזה (קל לזהות את זה אחרי משפט או שניים
שהוא מוציא מהפה), עצתי היא לכם שלא תענו לו בכלל. תודיעו לו שאתם בכלל לא מעוניינים לנהל איתו דו שיח ושחבל על הזמן שלכם.
אנשים מהסוג הזה לא באים לחפש תשובות, אלא באים רק לגדף ולהקניט את הדת ולכן כלפיהם נקיים את מה שנאמר בספר משלי :
"אל תען כסיל כאיוולתו פן תשווה לו גם אתה", ונשיב את פניהם ריקם.  

 
הסיבה היחידה לשואה היא קנאה מצד הגרמנים בנו
"ואריה אם ישאג מי לא ירעד"

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #12 ב- : אפריל 11, 2010, 18:05:49 »
הסיבה היחידה לשואה היא קנאה מצד הגרמנים בנו

לא יכול להיות שאתה באמת מאמין בזה

מנותק ירין הכהניסט

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3530
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #13 ב- : אפריל 11, 2010, 18:11:21 »
הסיבה היחידה לשואה היא קנאה מצד הגרמנים בנו
בס"ד

זה לא הסיבה היחידה,אבל זאת אחת הסיבות הם קינאו בגלל שהיהודים אנחנו עשינו כסף קל מכלום והם היו צריכים לעבוד קשה כדיי להרוויח כסף,אבל כמו שאמרתי זאת לא הסיבה היחידה.

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #14 ב- : אפריל 11, 2010, 18:12:36 »
הימני- אולי אני באמת אעשה זאת אם לא אקבל תשובה פה בפורום.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #15 ב- : אפריל 11, 2010, 18:16:55 »
הימני- אולי אני באמת אעשה זאת אם לא אקבל תשובה פה בפורום.

אתה יכול למקד אותי, מה לא בסדר בתשובות שאני רשמתי ?
איפה אתה לא מסכים איתן ?

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #16 ב- : אפריל 11, 2010, 18:30:23 »
אתה יכול למקד אותי, מה לא בסדר בתשובות שאני רשמתי ?
איפה אתה לא מסכים איתן ?

אני ינסה לכוון אותך.

בהנחה שהשואה היא עונש מאלוהים, אז הגרמנים הם כלי של אלוהים, האם יש לשנוא אותם? והיטלר עצמו, בהנחה שהשואה היא אכן עונש אלוהי ליהודים, איך אפשר לבוא אליו בטענות? להפך, צריך "להודות" לו שהחזיר אותנו "לדרך הישר"

בעקרון מה שאני לא מבין, איך אפשר להגיד שהם עשו זאת בגלל אלוהים ואז לבוא אליהם בתלונות, הרי מי יכול להתנגד לרצון האל?

והתשובות שלך כן טובות, פשוט לא ענית לי על הסתירה שאני רואה כאן.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #17 ב- : אפריל 11, 2010, 18:37:49 »
אני ינסה לכוון אותך.

בהנחה שהשואה היא עונש מאלוהים, אז הגרמנים הם כלי של אלוהים, האם יש לשנוא אותם? והיטלר עצמו, בהנחה שהשואה היא אכן עונש אלוהי ליהודים, איך אפשר לבוא אליו בטענות? להפך, צריך "להודות" לו שהחזיר אותנו "לדרך הישר"

בעקרון מה שאני לא מבין, איך אפשר להגיד שהם עשו זאת בגלל אלוהים ואז לבוא אליהם בתלונות, הרי מי יכול להתנגד לרצון האל?

והתשובות שלך כן טובות, פשוט לא ענית לי על הסתירה שאני רואה כאן.

הקב"ה לא הכריח אותם לעשות כלום הייתה להם בחירה חופשית כמו כל אדם בעולם, והם מצידם החליטו לנצל את הבחירה החופשית שלהם
כדי לפגוע לרעה ביהודים, יתכן וזה בגלל הסיבות שנאמרו מקודם - קנאה שנאה.

זאת אומרת שהגרמנים בעצמם בחרו להיות הכלי של הקב"ה כדי להעניש את היהודים. יתכן ואם הגרמנים היו משתמשים בבחירה החופשית
שלהם בצורה שונה, היהודים היו מקבלים את העונש שמגיע להם מהקב"ה בצורה שונה - רעידה אדמה או פגיעת אסטרואיד (רק דוגמאות) שהיו
מביאים לאסון בהיקפים דומים.
אם אתה רוצה לקרוא עוד על הבחירה החופשית אתה יכול לעשות זאת כאן :

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%94_%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%A9%D7%99%D7%AA

תתמקד בפרק של בחירה חופשית ביהדות.

מנותק oferst

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1000
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #18 ב- : אפריל 11, 2010, 19:59:59 »
מאי טוריינוס? אמרו: כשבקש טוריינוס להרוג את לולינוס ופפוס אחיו בלודקיא אמר להם: אם מעמו של חנניה מישאל ועזריה אתם יבא אלהיכם ויציל אתכם מידי כדרך שהציל את חנניה מישאל ועזריה מיד נבוכדנצר. אמרו לו: חנניה מישאל ועזריה צדיקים גמורין היו וראויין היו ליעשות להם נס ונבוכדנצר מלך הגון היה וראוי ליעשות נס על ידו ואותו רשע הדיוט הוא ואינו ראוי ליעשות נס על ידו, ואנו נתחייבנו כליה למקום ואם אין אתה הורגנו הרבה הורגים יש לו למקום והרבה דובין ואריות יש לו למקום בעולמו שפוגעין בנו והורגין אותנו אלא לא מסרנו הקדוש ברוך הוא בידך אלא שעתיד ליפרע דמינו מידך. אעפ''כ הרגן מיד. אמרו: לא זזו משם עד שבאו דיופלי מרומי ופצעו את מוחו בגיזרין.

מנותק ביתר בדם

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 645
  • כהנא צדק !
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #19 ב- : אפריל 11, 2010, 22:01:20 »
לא יכול להיות שאתה באמת מאמין בזה
כן בזה אני מאמין זה מה ששמעתי עד עכשיו
"ואריה אם ישאג מי לא ירעד"

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #20 ב- : אפריל 11, 2010, 23:27:42 »
הקב"ה לא הכריח אותם לעשות כלום הייתה להם בחירה חופשית כמו כל אדם בעולם, והם מצידם החליטו לנצל את הבחירה החופשית שלהם
כדי לפגוע לרעה ביהודים, יתכן וזה בגלל הסיבות שנאמרו מקודם - קנאה שנאה.

זאת אומרת שהגרמנים בעצמם בחרו להיות הכלי של הקב"ה כדי להעניש את היהודים. יתכן ואם הגרמנים היו משתמשים בבחירה החופשית
שלהם בצורה שונה, היהודים היו מקבלים את העונש שמגיע להם מהקב"ה בצורה שונה - רעידה אדמה או פגיעת אסטרואיד (רק דוגמאות) שהיו
מביאים לאסון בהיקפים דומים.
אם אתה רוצה לקרוא עוד על הבחירה החופשית אתה יכול לעשות זאת כאן :

http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%97%D7%99%D7%A8%D7%94_%D7%97%D7%95%D7%A4%D7%A9%D7%99%D7%AA

תתמקד בפרק של בחירה חופשית ביהדות.



אני לא חושב שהגמרנים "בחרו" להיות כלי בידי ה'. ואם כן, זה הופך את היטלר שהביא אותם ךכל, לשליח האל. כמעט נביא, אני לא יכול לקבל את התפיסה הזו. אם לא הגרמנים אז אסטרואיד או מגיפה לדוגמא? אולי, אבל זה לשחק בנדמה לי.

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #21 ב- : אפריל 11, 2010, 23:28:45 »
כן בזה אני מאמין זה מה ששמעתי עד עכשיו

זה שטויות. אף אחד לא מקנא בך שאתה יהודי, אנשים בזים לך בגלל זה ובצדק. תראה את העם שלנו היום, ובכלל במאה שנים האחרונות. אין עוד עם שאכל כל כך הרבה חרא וקיבל את בכזו הבנה.

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #22 ב- : אפריל 11, 2010, 23:35:15 »

אני לא חושב שהגמרנים "בחרו" להיות כלי בידי ה'. ואם כן, זה הופך את היטלר שהביא אותם ךכל, לשליח האל. כמעט נביא, אני לא יכול לקבל את התפיסה הזו. אם לא הגרמנים אז אסטרואיד או מגיפה לדוגמא? אולי, אבל זה לשחק בנדמה לי.

הם לא בחרו ביודעין להיות כלי בידי ה', אבל כל האובייקטים בעולם הזה הם כלים של הקב"ה. מגויים לא מצפים ליותר מידי, רק למלא את 7 מצוות בני נח שאחת
מהן היא איסור לרצוח. על זה הגרמנים עברו ובגדול, ולכן הם יענשו בחומרה.

מנותק m4a1

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3342
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #23 ב- : אפריל 11, 2010, 23:36:38 »
הם לא בחרו ביודעין להיות כלי בידי ה', אבל כל האובייקטים בעולם הזה הם כלים של הקב"ה. מגויים לא מצפים ליותר מידי, רק למלא את 7 מצוות בני נח שאחת
מהן היא איסור לרצוח. על זה הגרמנים עברו ובגדול, ולכן הם יענשו בחומרה.


הגרמנים לא התעוררו יום אחד ואמרו, ואללה יום יפה לחסל את היהודים, ואם התיאוריה שלך נכונה, למה זה הופך את היטלר?

מנותק הימני

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1359
איך אפשר להסביר את השואה מבחינה אמונית ?
« להגיב #24 ב- : אפריל 11, 2010, 23:44:47 »
הגרמנים לא התעוררו יום אחד ואמרו, ואללה יום יפה לחסל את היהודים, ואם התיאוריה שלך נכונה, למה זה הופך את היטלר?

לרשע מנוול שפשע נגד העם היהודי ולא קיבל את איסור הרציחה שמופיע ב 7 מצוות בני נח. הוא לא היה מודע לזה שהוא עובר על איסור
כלשהוא כי לפי מרבית הדעות הוא היה אתאיסט גמור, אבל לדעתי מבחינת הקב"ה הוא לא מימש את הבחירה החופשית שניתנה לא כאדם, ולכן
הוא פשע.