כתב נושא: איראן לאו"ם: השעו את הסנקציות ונפתח במו"מ  (נקרא 1517 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
בניסיון לעקוף את מועצת הביטחון, הציעה טהרן לפתוח במשא ומתן עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית - בתמורה להסרת הסנקציות. הצעד מעיד על כך שחרף ההתבטאויות הלוחמניות של ראשי המשטר האיראני, הסנקציות שהטיל האו"ם מכבידות על איראן, וכי טהרן חוששת מהאפשרות שיוחרפו.


מסלול עוקף מועצת הביטחון: איראן הציעה לסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית להסיר את כל סימני השאלה סביב תוכנית הגרעין שלה - אך דרשה שהמהלך יתנהל בלא "הפרעות" מצד מועצת הביטחון - רמז לדיונים על החרפת העיצומים נגדה.


ההצעה האיראנית הועברה על ידי המשלחת האיראנית המשתתפת בכינוס מועצת הנגידים של סוכנות הגרעין בווינה. העיתוי אינו מקרי: בניו יורק מתנהלים בימים אלה דיונים בין חמש החברות הקבועות של מועצת הביטחון וגרמניה בניסיון למצוא נוסחה מוסכמת שתחריף את העיצומים שהוטלו על איראן לאחר שסרבה להפסיק להעשיר אורניום בחודש שעבר. ארצות הברית לוחצת על עמיתותיה במועצה להחריף את הסנקציות נגד איראן כבר בימים הקרובים. במקביל, בכינוס מועצת הנגידים של הסוכנות, נידונה ההצעה להשעות או להפסיק לחלוטין את הסיוע הטכני שאותו מקבלת איראן מהסוכנות.


פרשנים ציינו כי מטרת ההצעה ברורה, והיא מהווה ניסיון של האיראנים למנוע את החרפת העיצומים נגדם. הפרשנים ציינו כי הדבר מלמד שלמרות דברי הרהב של הנשיא האיראני ובכירי הממשל בטהרן, העיצומים הנוכחיים מקשים על איראן והאיראנים חוששים מהחרפתם.


עוד אמרו הפרשנים כי מדובר בשינוי קל בגישה האיראנית לנושא. איראן עדיין טוענת ששמורה לה הזכות להעשיר אורניום לצורך תוכנית גרעין אזרחית, אולם מטרת ההצעה הנוכחית היא להסיר את הבעיה מהמקור: האיראנים מציעים שקיפות שתסיר את סימני השאלה מעל תוכנית הגרעין שלהם, כדי שלקהיליה הבינלאומית לא תהיה עוד סיבה למנוע מהם להעשיר אורניום.


איראן העלתה הצעות דומות בעבר, במסגרתן תנהל משא ומתן עם סוכנות הגרעין, אולם העיתוי של ההצעה הנוכחית מעניק לה משנה תוקף. מנגד אמרו מומחים כי מדובר בעוד צעד איראני שנועד "למשוך זמן" ולהתיש את הקהיליה הבינלאומית בהצעות סרק, כאשר בינתיים נמשכים במרץ המאמצים להתקין עוד ועוד צנטריפוגות, לרכוש עוד ועוד ניסיון וידע טכני ולהעשיר כמות גדולה ככל האפשר של אורניום.

 
העשרת אורניום היא תהליך שבו ניתן לייצר דלק גרעיני - או ראשי נפץ גרעינים. איראן כאמור מתעקשת שתוכניתה הגרעינית היא למטרות אזרחיות בלבד - כלומר, לייצור אנרגיה - אך המערב חושד כי היא חותרת לקראת נשק גרעיני, טענות שאותן טהרן דוחה בתוקף. בשל סרובה להפסיק את העשרת האורניום, הטילה עליה מועצת הביטחון סנקציות, ומאחר שגם הן לא גרמו לטהרן להיענות לדרישת המערב, נשקלת החרפתן.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i