כתב נושא: בייניש לפרידמן: קודם מינויים, אחר כך שינויים  (נקרא 1593 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
נשיאת בית המשפט העליון רצתה לדון במינוי 34 שופטים בישיבה הקרובה של הוועדה למינוי שופטים. אלא ששר המשפטים שינה את סדר היום והוועדה תדון בעיקר בכללי העבודה והמינוי. בעקבות כך כתבה בינייש לפרידמן כי יש לקיים דיון נפרד בשינוי הכללים: "יש צורך דחוף בהשלמת המינויים בהקדם האפשרי וללא דיחוי"


עוד עימות בין שר המשפטים לנשיאת בית המשפט העליון? נשיאת בית המשפט העליון, השופטת דורית בייניש, פנתה היום (ב') לשר המשפטים, פרופ' דניאל פרידמן, במכתב שבו הביעה מחאה על-כך ששינה את סדר דיוני הוועדה לבחירת שופטים, האמורה להתכנס ביום רביעי. בסביבתה של בייניש אמרו כי כעסה נוכח השינויים שביצע פרידמן.

 
לידי ynet הגיע מכתבה של בייניש, ובו היא תוקפת את החלטתו של השר פרידמן להתמקד בישיבה הקרובה של הוועדה בשינוי כללי העבודה, ולא במינוי שופטים כפי שהיא עצמה דורשת. "במשך תקופה ארוכה לא מונו שופטים לבתי המשפט המחוזיים ולבתי משפט השלום. הדבר גורם לפיגורים המתמשכים שאנו מנסים להיאבק בהם, כשבבתי המשפט ממתינים תיקים לקביעת מועד דיון במשך חודשים ארוכים ואף שנים בשל היעדר שופטים. אחריותי למערכת מחייבת אותי לשוב ולהתריע כי יש צורך דחוף בהשלמת המינויים בהקדם האפשרי וללא דיחוי".


בהמשך המכתב כתבה נשיאת בית המשפט העליון. "אני מציעה כי ייקבעו דיונים נפרדים לליבון השאלות העקרוניות ביחס לכללי בחירה חדשים של שופטים, ולא על חשבון הזמן שיש להקדיש למינוים של 34 שופטים, שמינויים הינו צורך חיוני ודחוף ממדרגה ראשונה".


לגבי הצעתו של שר המשפטים לשנות את נהלי העבודה בוועדה, כתבה בייניש: "ההצעות לשינוי שיטת המינויים המצויות בסדר היום שהעברת לחברי הוועדה מעוררות שאלות עקרוניות, המחייבות בדיקה מעמיקה מבלי לנקוט עמדה באשר לגופן של ההצעות שהנך מעלה לדיון. ממילא השינויים - אם יתקבלו - לא יחולו על המועמדים לשיפוט או לקידום שכבר עברו את מסלול ההכשרה הנדרש מהם, על פי הכללים והנהלים הקיימים".


בינייש הדגישה במכתבה כי חילופי השרים במשרד המשפטים גרמו לעיכוב במינוי שופטים חדשים. "שמעתי מפיך שהזמן שהנך בתפקיד אינו מספיק להכרת המועמדים. אבל עקב חילופי שרים במשך תקופה ממושכת, נפגעה המערכת פגיעה קשה. אחריותנו כלפי הציבור מחייבת זירוז הליכי המינויים עוד בטרם נבחן את שינוי השיטה. אין לי ספק שהעיסוק בכללים חדשים בשלב זה יעכב את המינויים לתקופה ניכרת".

 

נשיאת בית המשפט העליון שלחה את המכתב בעקבות מכתב ששלח השר פרידמן לחברי הוועדה לבחירת שופטית. באותו מכתב כתב פרידמן: "ברצוני להמשיך את הדיון בנושא של נהלי עבודת הוועדה שבמסגרתה ראוי לדעתי לקבל חומר נוסף אודות המועמד וכן לפתוח את שערי הוועדה, במקרים מתאימים בפני שופטים שאינם מגיעים אלינו במהלך העניינים הנוהג עד כה. לבקשת נשיאת בית המשפט העליון הקדמתי במידה מסוימת את הדיון במינויים לבתי המשפט המחוזיים כאשר ידונו תחילה מחוזות שבהם מספר המועמדים איננו גדול יתר על המידה. במחוזות שבהם מספר ניכר של מקומות פנויים, אני מציע שימולאו בשלב ראשון רק חלק מן התקנים".
 

"צריך גם לקבוע נהלים"


בתגובה למכתבה של בייניש, אמר יועץ התקשורת של שר המשפטים: "ככלל השר פרידמן אינו נוהג לנהל התכתבויות באמצעות התקשורת. עם כניסתו לתפקיד אמר פרידמן כי הוא ייקיים במועדים שנקבעו את שתי הישיבות של הוועדה למינוי שופטים, למרות שאם רצה לדחות אותן יכול היה לעשות זאת כשר חדש שנכנס לתפקיד. בשל הזמן הרב שבה לא תיפקדה הוועדה בצורה סדירה ובשל הערות של חברי הוועדה על חוסר מידע מספיק לגבי המועמדים ובעיות נוהל שונות, יש צורך דחוף לצד בחירת שופטים חדשים לפעול גם לקביעת נהלים שיאפשרו עבודה תקינה וראויה של הוועדה.
 

"השר פרידמן סבור שישנם מועמדים רבים הנמצאים במערכת ויש לתת להם הזדמנות ראויה שעניינם יבוא בפני הוועדה ולאפשר לוועדה לבחור את המועמדים הטובים ביותר. בנושא עניין המינויים למערכת - השר פרידמן החל לטפל בו במלוא התנופה. בד בבד פועל השר פרידמן לקבלת תקנים נוספים שיפחיתו את העומס המוטל על שופטים וישפרו את השירות לציבור"


בישיבת הוועדה למינוי שופטים שהתכנסה בשבוע שעבר החליטה הוועדה למנות את הרשם מירון שוורץ לשופט בבית הדין לעבודה בנצרת, ואת הרשם נוהאד חסן לשופט בית הדין לעבודה בחיפה. זו היתה הישיבה הראשונה של הוועדה מזה זמן רב ובכינוס ראשון של הוועדה בראשות שר המשפטים החדש.


במהלך פגישה שנערכה בין השניים בחודש שעבר, סיכמו בייניש ופרידמן כי הדיון במינוי שופטים לבתי משפט שלום והמחוזי יתקיים במועדו. השר פרידמן ציין כי היה רוצה לשדרג את הערכאות הללו ולצרף אליהן שופטים מן הסקטור הפרטי, ועורכי דין העוסקים בפלילים ובנושאים אזרחיים המכירים את התחום מחיי המעשה. הצדדים הצליחו להסכים שהרשימה שפורסמה לפני מספר ימים, וכוללת ממילא מועמדים גם מהסקטור הפרטי ביחס למינוי לבתי המשפט המחוזי והשלום, יכולה להיות בסיס לדיונים לגבי המינויים.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i