כתב נושא: המיסטיקה במשנתו של הרמב"ם!  (נקרא 8323 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
המיסטיקה במשנתו של הרמב"ם!
« ב- : אוגוסט 30, 2008, 22:07:47 »
רבי משה בן מימון, או בקיצור הרמב"ם, מגדולי הפוסקים בכל הדורות, מחשובי הפילוסופים בימי הביניים, איש אשכולות, מדען, רופא, חוקר ומנהיג, שכונה גם "הנשר הגדול". אחד האישים החשובים והנערצים ביותר ביהדות. עליו נאמר "ממשה עד משה לא קם כמשה". החזיק במשנה רציונלית-שכלתנית מובהקת שבאה לידי ביטוי בכתביו.
אחד מפסיקותיו המפורסמות במשנה תורה, הלכות עבודה זרה, פרק יא' הלכות יז'-יח': "ודברים האלו כולן (הכוונה לפעולות מאגיות כגון כישוף או העלאה באוב), דברי שקר וכזב הן; והן שהטעו בהן עובדי עבודה זרה הקדמונים לגויי הארצות כדי שיינהו אחריהן[...] כל המאמין בדברים אלו וכיוצא בהן, ומחשב בליבו שהן אמת ודברי חכמה, אבל התורה אסרה אותן – אינו אלא מן הסכלים ומחסרי הדעת...".ע"ש.

הגר"א כתב עליו דברים חריפים בשלילת דברי דברי הרמב"ם, והוסיף שכל גדולי הדור הדורות הבאים אחריו חלקו הבאים אחריו חלקו על דעתו בעניין זה, שהרי דברים מפורשים הם בדברי חז"ל במדרשים ותלמודים שיש ממש בלחשים בשדעם באוב ובכישוף.
ומסכם בביאורי הגר"א (הגאון מווילנה) יו"ד ס' קעט' ס"ק יג' כתב ע"ז בזה"ל: "והוא [הרמב"ם] נמשך אחר הפילוסופיא הארורה ולכן כתב שכשפים ושמות ולחשים ושדים וקמיעות הכל שקר הוא - והפילוסופיא הארורה הטתו ברוב לקחה, לפרש הגמ' הכול בדרך הלציי, ולעקור אותן מפשטן. וחס ושלום איני מאמין בהם [כוונתו בפילוסופים], ולא מהם ולא מהמונם [ההמון שעימם], אלא שכל הדברים הם כפשטן, אלא שיש בהם פנימיות, ולא של בעלי הפילוסופים שזורקין אותו לאשפה (הובא ברמב"ם פרנקל), שהם חיצוניות, אלא של בעלי האמת". עכ"ד.

ועיין עוד בספר "מגיד מישרים" של מרן רבי יוסף קארו "בפרשת זכור" שכתב על הרמב"ם: "והא איהו במדרגת צדיקייא ולא כדאמרי הנך חיכמי דאתגלגל וכו' [וכאן המדפיסים השמיטו במה התגלגל הרמב"ם משום כבודו], דנהי דהכי אתגזר בגין קצת מילין דמליל ולא אתחזו [תרגום: בשביל מילים שאמר הרמב"ם ולא נראו],אבל ארייתא אינגנית עליה ואוף עובדוי טבין דמארי עובדין טבין הווה לא אתלגל וכו', אלא אגלגל בגלגולא ויתיב בהדי צדיקייא". ע"ש.

והרמב"ן כתב בספר "דברים" פרק יח' פסוק ט': "ורבים יתחסדו בנחשים לומר שאין בהם אמת כלל... ואנחנו לא נוכל להכחיש דברים שיתפרסמו לעיני רואים ורבותינו גם הם יודו בהם וכו'". ע"כ.

וכתב בדרשות הר"ן [דרוש רביעי]:..."עינין הכישוף שאסרה אותו התורה בפירוש, אין ספק שהוא עיניין אמיתי, אע"פ שהוא ז"ל [הרמב"ם] בפרק הנזכר אמר שהוא דבר בטל אין אמיתות לו. ואין זה דעת רז"ל. ע"כ.

ובתשובות הרשב"א ח"א סמ' תיג'-ד' האריך לתמוה על דברי הרמב"ם. ע"ש.

ובשו"ת הרדב"ז ח"ג סמ' תה' כותב : "ולא תחשדני שאני מכחיש מציאות השדים כי אני מאמין בכל דברי חז"ל אפילו שיחה קלה שלהם כ"ש שהכתובים פשטיהם מורים על מציאתם ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירים וגו'. יזבחו לשדים וגו'. עכ"ל.

ובספר "חסד לאברהם", מעיין א' נהר כח' כתב: "בעיניין השדיים יש כת מהחוקרים שהכחישו עיניינם לגמרי וזו היא הכת הכוזבת וכו'". ע"ש.
 
וכן בספר "נשמת חיים" דך קכו' חלק על הרמב"ם בזה.

וכך כותב הראשון לציון הרב עובדיה יוסף בסיפרו הליכות עולם חלק ז' פרשת פינחס עמ' ר"י.

חשוב להדגיש שבסוף ימיו נתוודע הרמב"ם לחכמת הקבלה, ואמר שאלמלא שנתפשטו ספריו בעולם היה חוזר בו מכמה דברים שכתב וכותבם אחרת. [וביניהם - תפיסתו בנושא לחשים וכשפים ודומיהן]:
א. כך כתב בשו"ת "חוות יאיר" סימן קצד'.
ב. ובספר "עבודת הקודש" ח"ב פ"יג.
ג. ורבי דון יצחק אברבנאל בספר בנחלת אבות בסוף פרק "עקביא".
ד. וספר "מעבר יבק" שפתי רננות פל"ג.
ה. בספר "שם הגדולים" להחיד"א מערכת מ'אות קנ', בשם הספר "מגדל עוז".
ו. ובהגהות "מנחם ציון" על שה"ג, בשם המתנות כהונה.
ז. ובספר "כתר ראש" סע' סא'.
ח. ובספר "משנת החלומות" עמ' 44-48.

והדברים הם כבירים ומבוססים, ואף אדם (בטח שלא נץ) יכול לפסול את כל ענקי העולם האלה, מה גם שהרמב"ם בעצמו חזר בו מדבריו ופסל אותם לחלוטין!!!

ועיין בספר "ענף עץ אבות" עמ' פח' שמביא שם למעלה מ-20 פוסקים ענקי עולם, אשכנזים גם ספרדים (ובינהם מהר"ם מלובלין, החיד"א, האור זרוע, הפתח עיניים, משפטי עוזיאל, הט"ז, הבית שמואול ועוד ועוד), שדנים מה הדין באשת איש שנבעלה לשד, האם אסורה על בעלה או לא? וכי אם שד זה רק דמיון ואין בו ממש (לשיטת נץ) איך יכול להיות שהיא נבעלת פיזית לשד???

ודו"ק כי קיצרתי מאוד...

כל טוב!!



« עריכה אחרונה: אוגוסט 30, 2008, 23:04:02 על ידי eran »

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
המיסטיקה במשנתו של הרמב"ם!
« להגיב #1 ב- : אוגוסט 30, 2008, 23:17:30 »
"החסידים מבני דתנו חושבים שהם (הכוונה לאסטרולוגיה, לכישוף, ללחשים, לשדים ולהעלאה באוב) דברים אמיתיים [...] ואינם יודעים שהם דברים בטלים כוזבים". (פירוש הרמב"ם למשניות, עבודה זרה, ד)

הרמב"ם למורה נבוכים חלק א´ פרק ז´ כותב ששד הוא אדם ללא צלם אנוש ומתוך כך מזיק!הוא מביא לדוג את ילדיו של האדם הראשון לא זכו להקרא"שנולדו בצלמו"(של האדם הראשון)אלא שת..ובנוסף מזכיר במקום אחר ששדים כפי שאנו מדמיינים לא קיימים.וברמב"ן על התורה הוא מביא את ר"א שאומר שכל המבקש אותם ומאמין בהם(בשדים)זונה מתחת לאלוקיו שיחשוב כי יש מי שמטיב או מרע חוץ מהקב"ה!

"אני רואה בגמרא דברים רבים… שהתירו מכלל הנחשים [ניחוש] והלחשים ומן המכשפים……… כאלה אין מספר…ובלבד שיהא לבו לשמים וידע שאמיתת הרפואה ממנו…לא כאותן שמכוונין לשר השולט".
(שו"ת הרשב"א חלק א סימן תיג  רבי שלמה בן אדרת, (1235 - 1310). ברצלונה. )
תסיק לבד את המסקנה העולה מן הדברים

. חז"ל האמינו בשדים ורוחות, ואף קבעו הלכות שונות על סמך "אמונה" זאת. אולם, אצל הרמב"ם לא תמצא שום הלכה שנוגעת לשדים ורוחות. לדוגמה, בגמרא (מס' שבת) נפסק שיש ליטול ידים בבוקר משום "רוח רעה", ושכל מי שלא עושה זאת ונוגע בעיניו מתעוור וכו' ואילו הרמב"ם משמיט דין זה לחלוטין.

2. חז"ל האמינו במושג "עין הרע", וברור מדבריהם שהם האמינו בכך כפשוטו, כלומר שיש מין כח מיסטי שבו האדם יכול להזיק לאדם אחר על ידי מבטו. על סמך זה הם קבעו את ההלכה שאסור לאדם לעמוד ליד שדה חבירו כדי שלא יזיק לו ע"י עין הרע (בבא בתרא). אולם, אצל הרמב"ם הלכה זו מקבלת פרשנות אחרת לחלוטין, הוא אמנם מצטט את הדין, אבל מבאר את הסיבה בצורה מוסרית, זאת אומרת ש"עין הרע" הוא בסך הכל מידת קינאה בשדה חבירו, וזאת משום שהוא לא האמין בעין הרע כלל.

3. חז"ל האמינו בכח של קמיעות וכישופים שונים, אולם הרמב"ם כותב חד-משמעית שהקמיעות הם ענייני הבל גמורים, וזה לשונו במשנה תורה:

מנהג פשוט, שכותבין על המזוזה מבחוץ, כנגד הריוח שבין פרשה לפרשה, שדי; ואין בזה הפסד, לפי שהוא מבחוץ. אבל אלו שכותבין בה מבפנים שמות המלאכים, או שמות קדושים, או פסוק, או חותמות--הרי הן בכלל מי שאין לו חלק לעולם הבא: שאלו הטיפשים, לא דיי להן שביטלו המצוה; אלא שעושין מצוה גדולה, שהיא ייחוד שמו של הקדוש ברוך הוא ואהבתו ועבודתו, כאילו הוא קמיע להנית עצמן, כמו שעלה על ליבם הסכל שזה דבר המהנה בהבלי העולם. (רמב"ם, הלכות מזוזה ה, ה)

(הוא אמנם מצטט את הדין של טילטול קמיע בשבת, אך ברור שהטעם הוא משום שאם אדם מאמין בכח הקמיע, הרי הדבר מועיל לו מבחינה פסיכולוגית, אף על פי שאין בו שום תועלת אמיתית)

4. חז"ל האמינו בכל מיני "סגולות" שונות, כגון איסור זוגות וכדומה, ולא תמצא דבר מכל זה במשנה תורה.

5. חז"ל האמינו באסטרולוגיה, ואפילו קבעו כמה הלכות שונות על סמך זה, לדוגמה האיסור להקיז דם ביום רביעי, אולם הרמב"ם כותב באגרתו המפורסמת לחכמי מארשילייא שהאסטרולוגיה היא הבל גמור, עיין שם היטב !

ראו גם http://www.daat.ac.il/daat/mahshevt/mekorot/igeret-2.htm

וכבוד ערן שוכח שישנם כמה וכמה גרסאות לכתבי הרמב"ם בהוצאות שונות, ואינני יודע מה היה בידי אלו שכותבים שהרמב"ם חזר בו בדגש על יחסו לשדים, רוחות ו"כוחות טומאה".

לגבי דבריהם בפועל, אגיב בסוף השבוע הבא לאחר עיון מעמיק בישיבה.

לגבי עוצם גדולת מתנגדי הרמב"ם ופוסלי דבריו, אני לא פוסל אותם וגם לא את דבריהם, אני פשוט ממשיך להתלות בדברי הרמב"ם כמו בכל מחלוקת הלכתית לגיטימית אחרת.

ולגבי בעילת אישה על ידי "שד",
א.) אני רוצה לקבל עדות מהימנה למקרה שכזה (וד"ש לאמו של יש"ו)
ב.) אני פשוט מתייחס לזה כדבר בלתי רלוונטי בעליל או לכל היותר היחס המתאים הוא כמו בן סורר ומורה בבחינת "דרוש וקבל שכר".

נ.ב. אל תשכח למסור ד"ש חם לחבר'ה של "אזמרך בלאומים" ובייחוד לליצן "יואל אלחנן"
« עריכה אחרונה: אוגוסט 30, 2008, 23:26:59 על ידי נץ וגאה בזה »
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
המיסטיקה במשנתו של הרמב"ם!
« להגיב #2 ב- : אוגוסט 31, 2008, 03:30:15 »
אתה מנסה לייצג את הרמב"ם כאילו הוא חלק ח"ו על דברי חז"ל, אתה צריך להבין שהתלמודים והמדרשים מדברים במקומות רבים על מציאותם של כוחות טומאה המכונים שדים, הרמב"ם שלל מציאותם של שדים אם כי ברור שהרמב"ם מעולם לא סתר את דברי הגמרא ובהקדמתו למורה נבוכים מוסיף הוא אזהרה לבל יהין אדם ללמד דברים שהבין ממנו במידה ואינם עולים בקנה אחד עם מה שקדמו קודמיו ובכך הכריז כי מעולם לא סתר את דברי חז"ל. וכך נוהג הרמב"ם ביד החזקה ובכל כתביו - נשען הוא על דברי חז"ל מסתמך עליהם כעל אמת מוחלטת ומנסה להבינם.

וממילא הוא חלילה לא ניסה לסתור את חז"ל, רק לפרש אותם בצורה מסויימת, ואותה שיטה נדחתה על רוב ככל פוסקי הדורות, ראשונים גם אחרונים, כולל מרן השו"ע, ובפרט אחרי שזרח אורו של האר"י ז"ל, שהאיר את חכמת הקבלה והסוד שמלאה וגדושה בכל סוגי הכוחות הרוחניים השלילים [רו"ר, שדים, קמיעות, השבעות וכו'], וכידוע תורת הסוד מהווה חלק בלתי נפרד מתורת ישראל, ולהתעלם ממנה כמוה ככפירה, וכן היה פלג בתימן שנקראו "דרדעים" שכפרו בזוהר הקדוש, ובדברי הקבלה בטענה שהרמב"ם [בתימן היו הולכים כשיטתו] לא קיבל את אותם מושגים בסיסיים בתורת הקבלה כגון אלו שהזכרנו לעיל. יש לציין שפלג זה הוקע והיחס אליהם ככופרים לכל דבר, ואינם מצטרפים למניין!!!

ובאמת שהרמב"ם לא ידע מהקבלה הקדושה במשך ימי חייו, ורק בסוף ימיו נתוודע לקבלה [אבל לא לזוהר], וחזר בו מכל טענותיו בנושאי הלחשים והכשפים וכו'.
ובאמת הבאתי המקורות לעיל, אבל לפטור בלא כלום אי אפשר לכן אני יביא רק 3 ציטוטים, ואידך זיך גמור:
כתב בשו"ת "חוות יאיר" סימן קצד' וז"ל: "וכמו שיש פעולות נוראות בלחשים ה"נ יש פעולות נפלאות בקמיעין ותרוויהו לפי מעלת הכותב והתבודדותו וכוונתו... והרמב"ם לפי שלא ידע מחכמת הקבלה עד זקנותו כתב במורה נבוכים ובכמה דוכתי שהבל המה ומכח המדמה". ע"ש.
ורבי דון יצחק אברבנאל בספר בנחלת אבות בסוף פרק "עקביא" כותב: ראיתי כתוב בספר אחד בשמו של הרמב"ם בזה הלשון: "לסוף ימי בא אלי זקן אחד והאיר עיני בחכמת הקבלה, ולולי שנתפשטו ספרי בעולם הייתי חוזר בי מכמה דברים שכתבתי".
ובספר "מעבר יבק" שפתי רננות פל"ג כתב: "בסוף ימיו אורו עיניו של הרמב"ם ותהה [=התחרט] מהרבה מדבריו שכתב בספר מורה נבוכים, וכתב לבנו כי זקן אחד האיר עיניו (בחכמת הקבלה) ולולי נתפשטו ספריו בעולם היה חוזר בו מכמה דברים שכתב".

והדברים מובנים לכל, והם בבחינת "תן לחכם ויחכם עוד"!!!

לגבי "אשת איש שנבעלה ע"י שד", זה קצת ארוך, אבל אלה דברים בעלי תועלת לכן אתאמץ להביא לך את הפרטים לפחות בכללי:
הנה בשו"ת מהר"ם מלובלין (סי' קיז') כתב, שנבעלת לשד או רוח, הרי היא כאנוסה ומותרת לבעלה.
וכן פסק "הכנסת הגדולה" אבן העזר סי' ו' הגה"ט כב'.
ומרן החיד"א בברכי יוסף אה"ע סי' ו' סק"י גם מתיר אפילו אם נבעלה לשד ברצון מותרת לבעלה, מהטעם שאיננו "איש", ובפסוק נאמר "ושכב איש אותה".
ומביא סמך לזה מהירושלמי פ"ק דשבת, עיין מעשה שם.
וכן מובא בספר "פתח עיניים" (אבות פ"ב), ומביא גם את דברי מהר"ם די לונזאנו כסניף להתיר.
אומנם "הנחלת בינימין" (ס"ס סג') מחמיר בזה לנבעלת מרצונה.
ושם (בספר "פתח עיניים") כתב לדחות דברי "הנחלת בנימין. ושגם הט"ז והבית שמואול הביאו דברי המהר"ם מלובלין להלכה, ונראה שמסכימים עמו. עכת"ד.
וכן כתב בשו"ת "חיים שאל" סמ' נג'. ע"ש באורך. 
והנה בשו"ת "מחנה חיים" חאה"ע ח"ג סימן  נה' מובא מעשה מפחיד, עדות של הרב: "באשה שאחר לידתה דבק בה שד, והיה מוציאה בחוזקה ממיטתה בלילה אל המדבר ובועל אותה, ועשה עמה כמה פעמים, וספרה לבעלה במר נפשה, והלכו לשם כמה גבורים אנשי חיל ואמיצי לבב, וראו את השד בשעת מעשה ודקרו אותו בחרב, והצילו את האשה". וכתב המחנה חיים שכבר כתב המהר"ם מלובלין להתיר אשת איש שנבעלה לשד". ע"כ.
[נראה אותך מסתדר עם "המחנה חיים" הזה, ידידי נץ].
ועיין להרב ממונקאטש בספר "אות שלום" יו"ד סי' רסו' ס"ק יב' עמוד שצט'.
ועיין לשון רבינו משה הדרשן בבראשית רבה, פרשת וישלח עמק קמו' ד"ה: "מעשה בחסיד אחד...". ע"ש.
ועיין "באור זרוע הגדול" סימן קכד':"... אבל שכיבה עם הרוחות אין בה משום ניאוף".
ועיין בספר שמחת יהודה מסכת כלה פ"א דף ב' ע"ד.
וכן בשו"ת משפטי עוזיאל חאה"ע מה"ת סי יא'.
וכן בענף עץ אבות עמ פח'.
ויש לציין שאף ש"באור זרוע הגדול" כתב ששכיבה עם הרוחות אין בה משום ניאוף, מכל מקום לכולי עלמא איסור הוצאת זרע לבטלה יש!!

תגיד לי מר נץ, כל הפוסקים האלה, ואף אחד לא יכול היה פשוט להגיד: "והרי הרמב"ם כותב ודברים האלו כולן (= כולל שדים, וכפי שמבאר מרן הגר"ע יוסף בהליכות עולם חלק ז'), דברי שקר וכזב הן"!!!
כולם כולל כולם לא מתייחסים לזה בכלל, ואף הרמב"ם בכבודו ובעצמו חזר בו מדברים אלו, וכפי שהוכחתי לעיל. ואין כאן מה להוסיף עוד.

ולבסוף אביא שאלה שנשאל הרב אברהם יוסף רבה של העיר חולון:
בהמון מקרים הרמב"ם ז"ל לא מתחשב בנושאים קבליים בפסיקתו. כמו רוח רעה , גילוי של ביצה \ בצל \ מים, כיבוי נר בפיו, נושא השדים, מזיקין וכו'... היו כאלה (הדרדעים) שרצו לומר שלכן אין תורת הקבלה (ח"ו) אמיתית. אם מותר לשאול, מה התיחסות אביך מרן הרב עובדיה שליט"א לנושא ? האם הוא מזכיר זאת בספריו(מקורות) ? איך הוא מסביר זאת ? הרי ידוע שהרמב"ם ז"ל הוא פוסק מרכזי ודמות מכוננת באומה יהודית, אז איך ייתכן שכל הרובד הפנימי של תורתנו נעלם ממנו ?

תשובת הרב: מי שמחפש תירוצים לכפור בנושא מסוים ביהדות, נתלה באילנות גבוהים כדי להיחנק יותר. אבי מורי שליט"א פסק שהדרדעים אינם מצטרפים למנין כדין כופר בתורה.

http://www.moreshet.co.il/web/shut/shut2.asp?id=102170

ואני מוסיף על דברי הרב, שהרמב"ם לא ידע מהקבלה לכן נטה לפרש ככה את דברי חז"ל, ואחרי שנתוודע לחכמת הקבלה חזר בו, ואותם כוחות רוחניים שלילים מציאותיים, אין עליהם עוררין, לכולי עלמא...

ולכל שאר הספקנים, אני ממליץ לכם בחום לקרוא את ספרו של רבי יהודה פתיה [מקובל שחי בעיראק לפני 90-100 שנה] שנקרא: "רוחות מספרות", זה יסיר כל הספקות בליבכם.

כל טוב!!!

נ.ב - לגבי אמא של יש"ו, זה נכון שאשה יכולה להבעל ע"י שד או רוח, וכפי שרואים מכל הני פוסקים, אבל לא כתוב שהיא יכולה להכנס להריון, וגם אם נניח שכן, הרי הדיון פה הוא לגבי שדים ורוחות שהם כוחות טומאה רוחניים, אבל הנוצרים טוענים שאמא של יש"ו נתעברה מרוח הקודש שזה וודאי שלא אפשרי, שגם הפוסקים האלה דיברו רק על כוחות שליליים וכאמור. וכך נראה לי...
מלבד זה ששמעתי מהרב יוסף מזרחי שמצוי במקורות היהודים שיש"ו היה ממזר, ואפילו ידוע שמו של האב...
« עריכה אחרונה: אוגוסט 31, 2008, 04:20:29 על ידי eran »