כמבון שאותה תורה קדושה שאמרה את המיימרא הזאת גם אמרה שיש 3 היתרים לגור בחו"ל:
1) ללמוד תורה.
2) לישא אשה.
3) לעבודה ולפרנסה.
ממילא המיימרא שנתת לא תקפה לגבי אותם רבנים, שכן התורה התירה להם לחיות בחו"ל על מנת ללמוד וללמד תורה.
כל טוב!
זה ממש רחוק מליהיות מדוייק.
קודם כל לגבי "לישא אשה" זה רק אם היא לא מוכנה לבוא ארצה,אבל אם כן אז חייבים להתחתן בארץ.
ואף נפסק ש"הכל מעלין לארץ ישראל ואין הכל מורידין" פירוש: שאם אחד מבני הזוג אינו מעוניין לעלות ארצה אז מותר לשני להתגרש ממנו ואף לחייב את השני לוותר
על זכויות הגירושין שלו לדוגמא:אשה יכולה לחייב את בעלה בכתובה,וגבר יוכל לחייב את אשתו לוותר על כתובתה.
לגבי לימוד התורה,מדובר רק כשאין אפשרות ללמוד בארץ אבל לא סתם כי רוצים ללמוד תורה בבורו פארק,וכן מצינו במדרש(מובא גם בספר המצוות להרמב"ם שכחת עשין
הלכה ד',הספר לא לידי כך שאיני זוכר שמות ומראה מקומות)ששני אמוראים ששהו בארץ ישראל רצו ללכת לבבל ללמוד תורה "בבי יהודה נשיאה" וכשהיגעו למקום מסויים
קרעו בגדיהם וחזרו לאחוריהם ואמרו "מצוות ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה",רואים שלמרות שהם רצו לעזוב בשביל ללמוד תורה במקום שבו יש ישיבות
מסודרות(ולא בארץ החריבה),לא התירו לעצמם לצאת ללמוד תורה. אז אימתי כן? מתי שיש חשש שתשתכח תורה לגמרי כלומר רק כשאין כלל אפשרות ללמוד תורה בארץ ישראל
רק אז כדי לשמור על התורה התירו לצאת משום "עת לעשות לה' הפרו תורתך"
ולגבי הפרנסה כבר נפסק שאסור לצאת מארץ ישראל כל עוד יש מזון בארץ וכל ההיתר לצאת לפרנסה הוא רק אם חזק הרעב בארץ וחכמים נתנו שיעור עד כמה צריך
ליהיות הרעב חזק. אבל אם אין רעב בארץ(ואין היום רעב בארץ,גם בשנות הבצורת והמיתון והאינפלציה לא התיייקר האוכל עד כדי השיעור שבו התירו חכמים לעזוב)אסור בתכלית האיסור
וכן פסק הרמב"ם בהלכות מלכים ומלחמות עיין שם.
אך לצערי ישנם הרבה גורמים שאין אהבת הארץ בקרבם,וכל יום הם רק מדברים על כמה שרע כאן ועד כמה שטוב אירופה ובארה"ב,וכל היום מדברים בגנותה של ארץ ישראל
בדיוק כמו המרגלים וכמו שאמר דוד המלך ע"ה "וימאסו בארץ חמדה,לא האמינו לדברו" שכל זה נובע מחסרון באמונה. והם מכיוון שאינם מאמינים בלב שלם בבורא העולם עד כדי ביטחון,
מואסים הם בארץ. וכל היום כולו רק מדברים עד כמה פה יש מיסים בחו"ל אין,איך שם נקי פה מלוכלך,איך שם נחמדים ופה לא. וכן על זה הדרך בעניין שם בטוח ופה מסוכן
בדיוק כמו המרגלים ר"ל. וזאת הסיבה שעדיין יש לנו את ה"בכייה לדורות" מכיוון שלא תיקנו את חטא המרגלים מנפשינו.
ואותם אנשים שרק חולמים על לצאת מפה ולאו דוקא מהסיבות של חז"ל לוקחים את דברי חז"ל כקרדום לחפור בו,ומעוותים את דבריהם עד לבלי היכר הכל למען תאוות ליבם.
וזאת משום שאין ביטחון ה' בליבם. ואינם מאמינים באמת בקב"ה כפי שאמר דוד המל ע"ה מי ש"וימאסו בארץ חמדה" זה בגלל ש"לא יאמינו לדברו" הם אינם מאמינים
בהבטחת הבורא יתברך בלב שלם.
ולכן יפה אמרו חז"ל ש"כל הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה" מכיוון שכל מי שמרצונו דר בחו"ל אין זאת אלא משום שאינו בוטח בה' ואינו מאמין לגמרי ומי שאינו מאמין בה'
באמת אין לו אלוה!!,ומי שלא מאמין בה' אז הריהו עובד עבודה זרה מכיוון שאין וואקום. ואם ה"בור ריק אין בו מים",אזי "נחשים ועקרבים יש בו".
לצערינו ישנם עד יהודים שחושבים שחו"ל יותר טובה מארץץ ישראל וזהו חטא המרגלים כאמור שהעדיפו את המדבר(שבו סופקו להם כל צרכיהם הגשמיים והרוחניים כידוע)על
פני ארץ הקודש. אך בעזרת ה' יתברך עוד נסיר את החטא הנורא מקרבינו ועוד יאמר בעם שראל וישמע בחוצות ירושלים
"טובה הארץ מאד מאד!!"