כתב נושא: בוש לאולמרט: "מדוע אתה רוצה לתת לאסד את הגולן ללא תמורה?"  (נקרא 1092 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק zelhar

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 4293
ציטוט
שיחה כנה בין מנהיגים על סף פרישה
מאת אלוף בן, שליח "הארץ" לוואשינגטון

הפגישה בין ראש הממשלה אהוד אולמרט לנשיא ארה"ב ג'ורג' בוש, בשבוע שעבר בבית הלבן, חשפה מחלוקת עמוקה בין שני המנהיגים על המו"מ שמנהלת ישראל עם סוריה. לדברי מקורות שעודכנו בחילופי הדברים, אולמרט סיפר לבוש על מצב הדברים בשיחות עם הסורים. בוש שאל אותו: "מדוע אתה רוצה לתת לאסד את הגולן חינם?". אולמרט השיב: "זה לא חינם, אלא תמורת שינוי המערך האסטרטגי באזור". בוש התעקש: "מדוע שתאמין לו?", ועל כך אולמרט לא השיב.

ישראל וסוריה קיימו השנה ארבעה מפגשים עקיפים בתיווך טורקי. הממשל האמריקאי היוצא הסתייג מחידוש המו"מ בין ישראל לסוריה, וסירב למלא בו תפקיד פעיל. בוש כועס על המעורבות הסורית בפעולות טרור נגד האמריקאים בעיראק, ועל חתירתה של סוריה נגד הדמוקרטיה בלבנון. בוש העדיף להשקיע את מאמציו המדיניים בקידום הערוץ הפלשתיני, ולהימנע מקשרים עם סוריה.

אולמרט ניסה להסביר לבוש את השקפתה של ישראל על החשיבות האסטרטגית של המו"מ עם סוריה, והניסיון להעבירה מ"ציר הרוחב האזורי" שנמתח מאיראן לסוריה, לחיזבאללה ולחמאס, ל"ציר האורך האזורי" המתון: טורקיה, ישראל, ירדן ומצרים.

חשיבותה של סוריה נובעת מכך שהיא יושבת במפגש בין שני הצירים, הקיצוני והפרגמטי, ואם תבחר באחד מהם - היא תערער את השני. לדעת אולמרט, אם מצליחים להעביר את סוריה ל"ציר האורך", זה יחזק מאוד את הכוחות הפרגמטיים במזרח התיכון.

אולמרט סבור שנשיא סוריה בשאר אסד הרחיק לכת יותר מאביו, הנשיא לשעבר חאפז אסד, בהתקרבות לאיראן. לדעת ראש הממשלה, סוריה נתונה היום ב"חיבוק דוב" איראני שמאיים על יציבות המשטר החילוני. בנוסף לכך, המצב הכלכלי בסוריה גרוע, ולכן יש הזדמנות להעביר אותה למחנה המתון באזור.

בשבוע שעבר פורסם ב"הארץ" כי מערכת הביטחון ממליצה לממשלה להתקדם במו"מ עם סוריה "למרות המחיר הכבד", וכן לרתום את הממשל החדש בארה"ב שיסייע למו"מ. נשיא ארצות הברית הנבחר, ברק אובמה, תומך בהידברות אמריקאית עם סוריה ואפשר להעריך שהוא יסכים להתערב ולתווך במו"מ הישראלי-סורי.

ארון מילר, מוותיקי "צוות השלום" של הנשיא לשעבר ביל קלינטון, פירסם בשבוע שעבר מאמר ב"ואשינגטון פוסט" שבו קרא לאובמה לפנות ל"סוריה תחילה". לדעת מילר, למרות החשיבות הגדולה של הסדר ישראלי-פלשתיני אין כיום שום סיכוי להשיגו, וכל ניסיון להביא לסיום הסכסוך יסתיים במפח נפש. לכן, ממליץ מילר, חשוב שהממשל החדש ישקיע מאמצים בערוץ הסורי, שבו אפשר להשיג הסכם
.
« עריכה אחרונה: נובמבר 30, 2008, 15:41:58 על ידי גור-אריה »