HAYAMIN.ORG
יהדות ותורת ישראל => שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי => נושא נשלח על ידי: m4a1 על אפריל 03, 2012, 22:49:55
-
יש אלוהים יש יהוה ולפי מה ששמעתי יש עוד כמה שמות, למה זה ומה ההבדל?
והאם נכון שמדובר ביישויות שונות?
-
יש הטוענים שמדובר בישויות שונות שאלוהים זה ממקור "אל" שהוא כמו זאוס של הכנענים, ושיהוה זה אל המלחמה של המדיינים.
אבל כמו שאמרתי בנושא אחר, כבר הוכח שהדת הראשונה בעולם היא מונותאיסטית ומשם החלו הדתות הפולתיאסטיות, לכן זה חשיבה מוטעית.
יש להניח ש"אל" והדמיון לקב"ה נוצר בגלל העימות בין אברהם לעמינדב שהיה באזור הנ"ל ולכן אנשים החלו עם המיתוס הנ"ל, גם אם יהוה יש להניח שהשימוש של המדיינים באל החל עם ההתערבבות עם עם ישראל לאחר חתונת משה וציפורה.
לגבי מדוע יש שמות שונים, השם אלוהים נגזר מריבוי של המילה אלוה כשהריבוי נובע מכך שבעת העתיקה נהגו לפנות למלכים בצורת ריבוי בגלל כבוד.
השמות השונים מבטאים פשוט התייחסות שונה לאל, לדוגמה:
יהוה מבטא את היותו של האל הבסיס לכל.
אדוני מבטא את היותו של האל אדון העולם
אלוהים מייחס לאל עוצמה וכוח
-
שם הוי׳ה (ה׳)-אדון הכל, היה הווה ויהיה-מתייחס למידת החסד.
שם אלוקות (אלוקים)-תקיף, בעל היכולת ובעל הכוחות כולם-מתייחס למידת הדין.
-
יש עוד שמות.
צב-אות
ש-די
וכו.
הכל זה הבורא הדול והנוא שמתגלה בדימויים שונים במצבים שונים.
אומרים בשיר הכבוד:
המשילוך ברוב חזיונות,
הנך אחד בכל דמיונות,
ויחזו בך זקנה ובחרות,
ושער ראשך בשיבה ושחרות.
יש מקומות בתנ"ך שבהם מתארים את ה' כגיבור ואיש מלחמה. במקומות אחרים כזקן ומלא רחמים.
גם בתפילה מוזכרים השמות הללו בקשר לבקשה שרוצים לבקש מה' או לתפארת שרוצים לייחס לו כאשר מהללים אותו.
-
ברור נתתי רק כמה דוגמאות, שדי זה שהאל מתגלה בטבע(נגיד בחציית ים סוף) וצבאות זה שהאל נלחם עבור עם ישראל.
-
אז אלוהים הוא אחד, ויהוה וכל שאר המוזכרים הם כאילו מתחתיו?
-
בס"ד
אז אלוהים הוא אחד, ויהוה וכל שאר המוזכרים הם כאילו מתחתיו?
אלוקים, יה-וה, כולם שמות לאל היחיד, אין דבר כזה אלים שונים בדרגות מתחתיו ובוודאי שלא מעליו,
כי הוא האל היחיד.
אמנם קיימות ישויות שונות אך כמובן שהן לא אלוקים.
-
בס"ד
אלוקים, יה-וה, כולם שמות לאל היחיד, אין דבר כזה אלים שונים בדרגות מתחתיו ובוודאי שלא מעליו,
כי הוא האל היחיד.
אמנם קיימות ישויות שונות אך כמובן שהן לא אלוקים.
איך מדובר גם ביישויות שונות וגם באותו אל?
-
איך מדובר גם ביישויות שונות וגם באותו אל?
אתה קורא מה שבא לך אה?
-
אתה קורא מה שבא לך אה?
אני מנסה להבין זה הכל. RMK אמר שיש מצב שזה יישויות שונות.
למשל בבראשית אלוהים בורא את העולם, ואז שמגיע הקטע של האדם זה נהיה יהוה אלוהים, למה זה?
-
יש רק אל אחד ויש לו כמה שמות , אין דבר כזה כל מיני "ישויות".
-
בס"ד
אני מנסה להבין זה הכל. RMK אמר שיש מצב שזה יישויות שונות.
למשל בבראשית אלוהים בורא את העולם, ואז שמגיע הקטע של האדם זה נהיה יהוה אלוהים, למה זה?
יש אל אחד, אבינו שבשמיים, יה-וה לא "נהיה" אלוקים, הוא גם יהוה, גם אלוקים, גם הקב"ה, כולם שמות שנועדו לתת לנו המחשה לאותו אל.
להאמין שאלה ישויות שונות, זו עבודת אלילים, חד וחלק.
אמנם יש ישויות שונות אך הן אינן "אלים" כלל וכלל. (אלים זו מילה לא הגיונית, שכן קיים רק אל אחד ויחיד)
-
אז מי הן היישויות השונות?
-
בס"ד
אז מי הן היישויות השונות?
יישויות רוחניות מסוימות, כמו מלאכים.
-
הבנתי, תודה על ההבהרה.
-
אני מנסה להבין זה הכל. RMK אמר שיש מצב שזה יישויות שונות.
למשל בבראשית אלוהים בורא את העולם, ואז שמגיע הקטע של האדם זה נהיה יהוה אלוהים, למה זה?
אמרתי שיש כאלה שמאמינים שמדובר בישויות שונות, אבל סתרתי את זה.
-
אני מנסה להבין זה הכל. RMK אמר שיש מצב שזה יישויות שונות.
למשל בבראשית אלוהים בורא את העולם, ואז שמגיע הקטע של האדם זה נהיה יהוה אלוהים, למה זה?
זה מסובך מדי כדי להסביר פה, זה קשה מדי בשבילך ובטח בשבילי (דוגמא קטנה-כמו שכתבתי למעלה שם אלוקות מייצג את מידת הדין כלומר העולם נברא במידת הדין הווי אומר שאם מישהו היה מבצע פשע כלשהו הוא היה נענש במקום אבל ה׳ ״הבין״ שהעולם לא יכול להתקיים במידת הדין ולכן מופיע שוב הקב״ה בשם הוי׳ה שמייצג את מידת החסד).
-
אל תרשום את השם המפורש כאילו זה שם של חבר שלך ח"ו.
בורא עולם הוא לא אדם או "משהו" גשמי, הוא מציאות אלוקית אין סופית, כל שם מייצג את דרך ההנהגה של בורא עולם בבריאות.
איפה שמופיע בתנ"ך שם הו-יה זה מרמז על מידת הרחמים, איפה שמופיע השם אלוקים, זה מסמל על מידת הדין, וכן הלאה. לבורא עולם יש 72 שמות, אנו כמובן לא יודעים את כולם, רק יחידי סגולה. השמות יוצאים ונרמזים בכל מיני פסוקים וכ'.. השם הקדוש אדני אם אני לא טועה זה שם אדנות שתיקנו לדור שלנו, כדי לא להשתמש בשם הוויה. לכן בסידור כתוב שם המפורש אבל אנו קוראים את זה כשם אחר.