HAYAMIN.ORG
חדשות ודיונים => דיון כללי => נושא נשלח על ידי: El Blanco על יולי 22, 2011, 10:30:35
-
שלב ראשון:
"והורשתם את כל יושבי הארץ מפניכם,
שלב שני:
ואיבדתם את כל משכיתם; ואת כל צלמי מסכותם תאבדו, ואת כל במותם תשמידו.
שלב שלישי:
והורשתם את הארץ, וישבתם בה: כי לכם נתתי את-הארץ, לרשת אותה. והתנחלתם את הארץ בגורל למשפחותיכם, לרב תרבו את נחלתו ולמעט תמעיט את נחלתו אל אשר יצא לו שמה הגורל, לו יהיה: למטות אבותיכם, תתנחלו.
האזהרה!
ואם-לא תורישו את יושבי הארץ, מפניכם והיה אשר תותירו מהם, לשיכים בעיניכם ולצנינים בצידיכם; וצררו אתכם על הארץ, אשר אתם יושבים בה. נו והיה, כאשר דימיתי לעשות להם--אעשה לכם." (במדבר לג:נב-נו)
והורשתם = וגירשתם (רש"י)
והורשתם = וביערתם (ספורנו)
והורשתם = והשמדתם. (הירושלמי)
-
מה בנוגע לגר תושב?
-
גר תושב זה לא שם אחר לחסיד אומות העולם?
-
גר תושב זה לא שם אחר לחסיד אומות העולם?
חסיד אומות העולם הוא תואר כולל לכל גוי בעולם המקיים 7 מצוות בני נח, ואילו המונח "גר תושב" מתייחס לחסידי אומות העולם שבארץ ישראל (תחת שלטון יהודי).
-
מה בנוגע לגר תושב?
זה תלוי.
אם "גר תושב" מוכן להיות נאמן לחלוטין לשלטון היהודי, ולקיים 7 מצוות בני נח אז ישנה אפשרות שהוא יחיה בארץ ישראל.
בוא נסכם את זה כך - הלוואי שבעזרת ה' אלה יהיו הבעיות של עם ישראל.
-
זה תלוי.
אם "גר תושב" מוכן להיות נאמן לחלוטין לשלטון היהודי, ולקיים 7 מצוות בני נח אז ישנה אפשרות שהוא יחיה בארץ ישראל.
בוא נסכם את זה כך - הלוואי שבעזרת ה' אלה יהיו הבעיות של עם ישראל.
נדמה לי שיש הגבלה בנוגע ל"גר תושב". לא כל גוי שמקיים 7 מצוות בני נוח יכול לחיות בארץ, רק מעטים מאוד. ויש שופט או דיין שמחליט מי יכול להיות "גר תושב".
-
בס"ד
משנה תורה: וְאֵין מְקַבְּלִין גֵּר תּוֹשָׁב, אֵלָא בִּזְמָן שֶׁהַיּוֹבֵל נוֹהֵג; אֲבָל שֶׁלֹּא בִּזְמָן הַיּוֹבֵל, אֵין מְקַבְּלִין אֵלָא גֵּר צֶדֶק בִּלְבָד.
-
בס"ד
משנה תורה: וְאֵין מְקַבְּלִין גֵּר תּוֹשָׁב, אֵלָא בִּזְמָן שֶׁהַיּוֹבֵל נוֹהֵג; אֲבָל שֶׁלֹּא בִּזְמָן הַיּוֹבֵל, אֵין מְקַבְּלִין אֵלָא גֵּר צֶדֶק בִּלְבָד.
זה שאתה מביא ציטוט לא אומר שזו ההלכה התקפה היום.
-
בס"ד
נכון, ההלכה הזו לא תקפה היום - כיום בכלל לא ניתן לקבל גרים תושבים, כי אין אנו שומרים את דיני היובל ההכרחיים. אבל אם תעיין במקור, תראה שההלכה הזו מיועדת לזמן הזה, של ישיבה בא"י, ולא לגלות.
-
בס"ד
נכון, ההלכה הזו לא תקפה היום - כיום בכלל לא ניתן לקבל גרים תושבים, כי אין אנו שומרים את דיני היובל ההכרחיים. אבל אם תעיין במקור, תראה שההלכה הזו מיועדת לזמן הזה, של ישיבה בא"י, ולא לגלות.
ייתכן שאתה צודק אבל אני לא חושב כך. וזה נושא שאסור לנהוג בו בקלות דעת שעדיף להשאיר אותו לרבנים. לא נראה לי סביר שמדינה תגרש אזרחים טובים ונאמנים, חלקם חיים או יחיו בה דורות, אשר מכירים בכך שזו מדינה יהודית.
-
בס"ד
בלי קשר לסוגייה ההלכתית, על איזה אזרחים אתה מדבר?
-
בס"ד
בלי קשר לסוגייה ההלכתית, על איזה אזרחים אתה מדבר?
שתי הקבוצות העיקרוית הן רוסים ואחרים שהיגרו לפה כי הם בני משפחה של יהודים. ודרוזים. כמו כן יש עניין יותר עקרוני האם לא צודק לתת למי שממש מקבל על עצמו את חוקי בני נח באופן כנה ורשמי לחיות בארץ כגר תושב ?
-
מה אומר החלק הזה?
והתנחלתם את הארץ בגורל למשפחותיכם, לרב תרבו את נחלתו ולמעט תמעיט את נחלתו אל אשר יצא לו שמה הגורל, לו יהיה: למטות אבותיכם, תתנחלו.
-
בס"ד
השבטים קיבלו את הנחלות ע"פ גודלם: שבטי יוסף ושבט יהודה קיבלו נחלות גדולות יותר, יששכר וזבולון קיבלו נחלות קטנות יותר. בפנים חלקתו של כל שבט, המשפחות השייכות לאותו השבט קיבלו את הנחלות שלהן ע"פ הגרלות, ולא לפי גודלה של משפחה.
-
בס"ד
השבטים קיבלו את הנחלות ע"פ גודלם: שבטי יוסף ושבט יהודה קיבלו נחלות גדולות יותר, יששכר וזבולון קיבלו נחלות קטנות יותר. בפנים חלקתו של כל שבט, המשפחות השייכות לאותו השבט קיבלו את הנחלות שלהן ע"פ הגרלות, ולא לפי גודלה של משפחה.
תודה.
מדוע נעשתה החלוקה לפי גורל ולא לפי גודל המשפחה?
-
בס"ד
הסיבה יכולה להיות טכנית - זה לא בר ביצוע לבדוק כל משפחה ומשפחה. זה אף היה מוביל למניין של ישראל, שזה אסור. הגבולות אמורים להשאר קבועים, וזה היה נחוץ למנוע את זה שבעתיד משפחות תתחלנה לערער על הסדר שכבר נקבע ("אולי היה שוחד?"), ואי לזאת חלוקה ע"פ גורלות התאימה.
-
בס"ד
הסיבה יכולה להיות טכנית - זה לא בר ביצוע לבדוק כל משפחה ומשפחה. זה אף היה מוביל למניין של ישראל, שזה אסור. הגבולות אמורים להשאר קבועים, וזה היה נחוץ למנוע את זה שבעתיד משפחות תתחלנה לערער על הסדר שכבר נקבע ("אולי היה שוחד?"), ואי לזאת חלוקה ע"פ גורלות התאימה.
הבנתי, תודה.