HAYAMIN.ORG

שונות => תַּרְבּוּת עִבְרִית => נושא נשלח על ידי: רק כך!1 על אוקטובר 01, 2008, 19:50:53

כותרת: שאלה חשובה לגם בשן וגם גלעד
תגובה על ידי: רק כך!1 על אוקטובר 01, 2008, 19:50:53
ראיתי באיזשהו אשכול, שהסברת על ההבדלים בין "חוץ מ..." למילה "מלבד"(מלבד= כולל, נוסף ל...)
אז רציתי לשאול אותך, גם בשן וגם גלעד:

כיצד מתיישבת המילה מלבד במשפט הבא:
"אין אף אחד מלבדו" - אין אף אחד נוסף לו, זה לא ממש נשמע הגיוני או שבמשפט עצמו קיימת שגיאה תחבירית?

כותרת: שאלה חשובה לגם בשן וגם גלעד
תגובה על ידי: א.ק על אוקטובר 01, 2008, 20:06:56
אני אמנם לא גם בשן,

אבל "אין איש מלבדו" או "אין אף אחד מלבדו" הוא משפט הגיוני מאוד, גם הוא לא מדוייק מבחינה תחבירית.
כותרת: שאלה חשובה לגם בשן וגם גלעד
תגובה על ידי: גַּם בָּשָׁן וְגַם גִּלְעָד על אוקטובר 02, 2008, 00:42:56
מה שהסביר ידידנו א.ק הינו נכון. אין כאן שום שגיאה לשונית (ומדוע לחשוד שיש? הרי המשמעות ה"חדשה" כביכול לא רק שאינה משנה את מובן המשפט בפרשנותו הקודמת, אלא אף מחדדת אותו, וכמובן הוא הגיוני עדיין מאד).

עוד סיבה טובה לדעת דקדוק- התפילה וכל התנ"ך הם מקורות מאד מדוקדקים לשונית. הבנת המשמעות האמיתית והמקורית של כל מילה ומילה במקרא- חובה לכל יהודי.

ישר כוח על השאלה, רק כך. O0
כותרת: שאלה חשובה לגם בשן וגם גלעד
תגובה על ידי: rubi65 על אוקטובר 02, 2008, 02:10:29
ראיתי באיזשהו אשכול, שהסברת על ההבדלים בין "חוץ מ..." למילה "מלבד"(מלבד= כולל, נוסף ל...)
אז רציתי לשאול אותך, גם בשן וגם גלעד:

כיצד מתיישבת המילה מלבד במשפט הבא:
"אין אף אחד מלבדו" - אין אף אחד נוסף לו, זה לא ממש נשמע הגיוני או שבמשפט עצמו קיימת שגיאה תחבירית?


"אין עוד מלבדו ואפס זולתו" חז"ל  :dance: :) ;D :laugh: :::D
כותרת: שאלה חשובה לגם בשן וגם גלעד
תגובה על ידי: רק כך!1 על אוקטובר 03, 2008, 14:54:27
"אין עוד מלבדו ואפס זולתו" חז"ל  :dance: :) ;D :laugh: :::D
אופס, מצטער לא שמתי לב, בד"כ שגיאות כאלה לא קורות לי, איזה פספוס, לא נורא סה"כ אנושיים, מותר לנו לטעות, אך ללמוד ולדעת שצריך לתקן :laugh: :::D ;D
מה שהסביר ידידנו א.ק הינו נכון. אין כאן שום שגיאה לשונית (ומדוע לחשוד שיש? הרי המשמעות ה"חדשה" כביכול לא רק שאינה משנה את מובן המשפט בפרשנותו הקודמת, אלא אף מחדדת אותו, וכמובן הוא הגיוני עדיין מאד).

עוד סיבה טובה לדעת דקדוק- התפילה וכל התנ"ך הם מקורות מאד מדוקדקים לשונית. הבנת המשמעות האמיתית והמקורית של כל מילה ומילה במקרא- חובה לכל יהודי.

ישר כוח על השאלה, רק כך. O0
תודה רבה, אז בעצם כשאני אומר:"אין עוד מלבדו", אני מתכוון "אין אליל/אל אחר נוסף לאלוקינו(?)" - כלומר אני שולל במשפט את קיום "האלים האחרים" ומאשש את קיומו של ה'?
כותרת: שאלה חשובה לגם בשן וגם גלעד
תגובה על ידי: אחים באמת על אוקטובר 03, 2008, 15:08:51
ציטוט
תודה רבה, אז בעצם כשאני אומר:"אין עוד מלבדו", אני מתכוון "אין אליל/אל אחר נוסף לאלוקינו(?)" - כלומר אני שולל במשפט את קיום "האלים האחרים" ומאשש את קיומו של ה'?
אתה מביע את דעתך השלמה שאין עוד משפיע שפע ראשוני אחר חוץ ממנו, שהוא הקדמון הנצחי והכל יכול (=הבלתי מוגבל).
כותרת: שאלה חשובה לגם בשן וגם גלעד
תגובה על ידי: רק כך!1 על אוקטובר 04, 2008, 19:53:43
אתה מביע את דעתך השלמה שאין עוד משפיע שפע ראשוני אחר חוץ ממנו, שהוא הקדמון הנצחי והכל יכול (=הבלתי מוגבל).
עכשיו הבנתי.
כותרת: שאלה חשובה לגם בשן וגם גלעד
תגובה על ידי: גַּם בָּשָׁן וְגַם גִּלְעָד על אוקטובר 04, 2008, 21:35:43
 ^ :V:
כותרת: שאלה חשובה לגם בשן וגם גלעד
תגובה על ידי: אחים באמת על אוקטובר 04, 2008, 22:43:21
עכשיו הבנתי.
הנה עוד כמה דברים מהייד פארק שמצאתי בגוגל,
הקישור: http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=1906037&forum_id=1364 (http://hydepark.hevre.co.il/topic.asp?topic_id=1906037&forum_id=1364)

הרלוונטיות של שמע ישראל

על פניו, אפשר לומר שמכל התפילה, בפסוק "שמע ישראל" אפשר לראות הכי הרבה כוונה אצל רוב האנשים. בתפילות בישיבות אפשר לראות ולשמוע אנשים מתעכבים על פסוק זה שניות ארוכות. כנראה גם שזה מה שחז"ל רצו בכך שהדגישו את חובת הכוונה בקריאת שמע.*:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

מה בעצם אומר הפסוק המפורסם? הפסוק הוא קריאה לעם ישראל להפנים את העובדה שה' הוא אלוהינו ולא שום אלוה אחר, והוא לבדו אלוהינו ולא ח"ו בשיתוף עם אלוה אחר.

בעבר, כשכל העולם היו אנשים דתיים, ההצהרה היהודית העיקרית, כלומר המסר של היהדות בעולם, היתה של הדגשת היהדות על פני אלילים ודתות אחרות. הדבר שהכי גרם ליהודים רבים לסטות מהדרך הנכונה היו אמונות באלים אחרים, ועל כך נלחמו תמיד המנהיגים הדתיים. לכן הפסוק "שמע ישראל" היה כ"כ מרכזי וחשוב.
כיום, הבעיה העיקרית שמרחיקה יהודים מדרך היהדות היא כבר לא דתות אחרות אלא החילון. על כך נאבקים כל המחנכים והרבנים בדורנו. אם פעם ההצהרה היהודית העיקרית היתה "ה' הוא האלוהים", היום ההצהרה צריכה להיות "יש אלוהים".

אז מה הביג דיל שעושים משמע ישראל? גם להרבה חילונים ברור שאם יש אלוהים אז ברור ש"הוא יהודי" ולא נוצרי או בודהיסטי. יש המון חלקים משמעותיים בתפילה שקולעים יותר לבעיה העיקרית שהיהדות בימינו מתמודדת איתה. האם אנשים באמת מתכוונים יותר במקומות אלו וכאן הם רק משחקים אותה? האם הפסוק הזה כל כך מדבר אליהם? למה?