HAYAMIN.ORG

יהדות ותורת ישראל => שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי => נושא נשלח על ידי: דוקא_כך על אוקטובר 22, 2006, 07:13:50

כותרת: אדם הראשון ונח [פרשת נח]
תגובה על ידי: דוקא_כך על אוקטובר 22, 2006, 07:13:50
אדם הראשון ונח
הרב זאב סולטנוביץ'
www.yeshiva.org.il


השיעור ניתן בתשס"ה
נערך על ידי הרב


מוקדש לעלוי נשמת
יעקב בן בכורה


התורה בראשיתה מציגה לפנינו שני גיבורים הבאים לשפוך אור על דמות האדם הגיבור האחד הוא אדם הראשון, המייצג את דמות האדם המתמודד עם עצמו, כפי שהתורה מציירת לנו וכפי שהתמודדות זו באה לידי ביטוי בתרבות האנושית המוכרת. הגיבור השני שיש בו כדי להאיר את דמות האדם הוא נח, שמתמודד אל מול סביבה מסוימת.

נשווה בין אדם לנח: האדם הראשון מתמודד עם דחף נפשי מתוכו. אותו אדם בעל הייחוד הרוחני מבין כל יצורי תבל, נופל ממדרגתו מתוך עצמו. על ידי הנפילה הזאת הוא מוצא את עצמו בסביבה חדשה. כך נוצרים שני מושגים: מושג גן העדן, התואם את השלב הראשון והתמים בחיי אדם, לפני נפילתו. ולעומת גן העדן, ישנה המציאות כפי שאנו מכירים אותה, בה האדמה מצד עצמה מצמיחה קוץ ודרדר, והאדם צריך לעבדה בזיעת אפיים. המעבר משלב אחד לשני הוא מעבר כואב, הוא מעבר של גירוש. משמעותו של הגירוש היא שינוי קיצוני במערכת היחסים שבין האדם לסביבתו. מעתה סבך הבעיות האלה הוא נחלת כל צאצא של האדם, באופן אישי וכחברה. יש כאן קביעת היחס בין האדם לסביבתו מתוך ההשתקפות הנפשית שלו. מה שהוציא את האדם מגן העדן היה יצרו הרע, התאווה לעיניים. כך השתנה היחס שלו אל הבורא, מיחס של היראות ופתיחות להתחבאות והתחמקות. זוהי הדמות האחת.

הדמות האחרת היא נח. התורה מעידה על נח שהוא "צדיק תמים". הפגם של האדם לכאורה תוקן. נח אינו חוטא ואינו מתפתה. ההתמודדות העיקרית שלו היא עם סביבתו מלאת החמס והחטא. בדיוק להיפך מן האדם. האדם חי בסביבה נהדרת, בגן עדן, הוא עצמו הופך את המצב לקשה, הוא גורם למשבר ולגירוש, בעבורו מתקללת האדמה. לעומתו, נח הוא איש צדיק, אלא שסביבו "מלאה הארץ חמס". אך הוא אינו חלק מזה, אינו אחראי לזה.

אמנם, גם סביבתו של האדם לא הייתה נוחה, שהרי היה הנחש. ובכל זאת אלו מצבים שונים. לאדם הייתה אפשרות לחטוא אך לא ממשות של חטא. לא הייתה גרימה כפייתית, לא היה דבר שאי אפשר להימלט ממנו. הנחש מייצג את האפשרות, לא את ההכרח. הנחש מייצג את הניחוש, את שימת יהבו של האדם על האפשרות. המנחשים יצרו אשליה שהם יכולים לממש כל אפשרות, לנחש את המזל ואת הגורל, אבל זה אינו הכרח, זו בחירה חופשית. כאן מתמקד הדבר בבחירה. ישנן אפשרויות שונות, אך מה מתוכן יבחר האדם - איננו יודעים. בעייתו של האדם התמקדה בו ולא מחוצה לו, החוץ היה מצוין ונהדר. נכון שהייתה אפשרות לחטוא, שהרי אם לא הייתה שום אפשרות כזו, הוא לא היה חוטא.

לעומת זאת, אצל נח האפשרות הפוכה. סביבתו מלאה חמס, הארץ עומדת להיחרב, ולו ניתנת הזדמנות שלא להישמד יחד עם הארץ. זה הטיפוס הנגדי, הקוטבי. הוא מצד עצמו צדיק. "נח איש צדיק תמים היה בדורותיו". המובן הפשוט הוא לשבח, כי בדורו מלאה הארץ חמס, אך הוא בכל זאת נותר צדיק. הוא שלם לגמרי עם הצו האלוקי, הוא אינו מתפתה לשום דבר ואיננו נרתע מלעג 1. נח הוא שמציל את העולם, כפי שהאדם, במידה לא מועטה, החריב את העולם. נח מחזיק מעמד במים הזדוניים של נחשולי המציאות. הוא מציל את הטוב שיש בעולם ובונה את העולם מחדש.




התוכן שאמור היה להופיע כאן הוסר עקב עניין של שמירה על זכויות יוצרים.  יצרתי קשר עם ישיבת בית אל, ומנהל אתר האינטרנט שלהם הודיע לי שמותר לי רק להציג סיכום קצר של דבר תורה שרבניהם כתבו, ולכלול קישור אל המסמך המקורי על השרת שלהם.  להלן הקישור לדבר התורה המלא:  http://www.yeshiva.org.il/midrash/shiur.asp?cat=552&id=4091&q=




הנקודה העיקרית אצל נח היא ענוותנותו, אי התערבותו בענייניו של הבורא. הוא אינו נותן עצות לאלוקים, ומבחינה זאת הוא צדיק גדול. אמנם, בדורו של אברהם הוא לא היה נחשב, אך זוהי בדיוק גם מעלתו - שעשה עצמו כלא כלום לעומת הרצון האלוקי. זהו התיקון הקוטבי לנטיה הראשית באותו דור, של בקשת הישגים בעולם תוך כדי תחרות עם הא-ל .

אמנם, דרגתו של אברהם גבוהה יותר, משום שהוא מכוון אל עומק רצונו של הקב"ה, וכדי להגיע אל המעמד בו אפשר להתערב במעשיו של הקב"ה ולומר "השופט כל הארץ לא יעשה משפט?" יש לעבור עוד שלבים אחדים של תיקון.
כותרת: בעניין: אדם הראשון ונח [פרשת נח]
תגובה על ידי: כך או כך על אוקטובר 22, 2006, 07:53:27
אהבתי מאוד את המאמר הזה יש בו המון חומר למחשבה  ועומק.
אני מקווה שבעתיד יהיו עוד כאלה פה.
שבוע טוב !!!
כותרת: בעניין: אדם הראשון ונח [פרשת נח]
תגובה על ידי: עז77 על אוקטובר 23, 2006, 04:42:22
דוקא_כך, אתה משרה רוח טובה על הפורום שלנו ואני מודה לך  :)