כתב נושא: שאלה לחיים ו/או להאלקשי  (נקרא 2295 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
שאלה לחיים ו/או להאלקשי
« ב- : יולי 16, 2007, 10:02:07 »
ישנם ישראלים בגלות של ארה"ב שעובדים עבור סוכנויות הביון של הממשלה הפדרלית.  כמובן שאם הם משתתפים במאמץ ריגול נגד מדינת ישראל שמסכן חיים של יהודים בא"י, הרי זה פסול, חילול השם וחטא בל יכופר.  (וכמובן שבימינו, חובה על יהודים שבגלות [שיש להם אפשרות] לקיים מצוות עליה לא"י.)  נניח שישנם כאלו שעוסקים לא בריגול נגד מדינת ישראל, אלא תורמים למאמץ של ממשלת ארה"ב להלחם בפשע הישראלי המאורגן בארה"ב.  מצד אחד, הרי בכך הם מוחקים את חילול השם שנובע מנוכחותם של פושעים ישראלים בגלות.  מצד שני, התופעה של שיתוף פעולה עם הגוי על מנת להביא לדין פושע יהודי אינה חדשה, שהרי מתלמוד בבלי אנו למדים: "הביאו לרבי אלעזר ברבי שמעון והיה תופס גנבים. שלח לו רבי יהושע בן קרחא: חומץ בן יין, עד מתי אתה מוסר עמו של אלקינו להריגה." (בבא מציעא, דף פג, עמוד ב').

אם כך, האם זה קידוש השם או חילול השם לעזור לגוים להעניש פושעים יהודים שמחללים שם שמיים בכך שמוציאים שם רע לעם ה'?

דעתי האישית (שמסתמכת על הידע וההבנה המוגבלים והמזעריים שלי בתורה ובהלכה) היא שזה לא מהווה חילול השם, וקשה לי להבין את המשמעות של הציטוט מתלמוד בבלי.  איך יתכן שעם סגולה שמחוייב לאידאליזם חסר פשרות יגן על פרטים שסרחו?  הגוים יראו זאת כצביעות, וזה יהווה חילול השם.  מצד שני, אולי עצם זה שגוי יעניש יהודי מהווה חילול השם.  לכן, נראה לי שהפתרון האידאלי הוא שיהודים (ממשלה יהודית) תעניש יהודים שסרחו, היינו המוסד (או כל גורם אחר שמוכר כשלוחה של ישות יהודית ריבונית) צריך "לטפל" בצורה שיטתית בפשע הישראלי המאורגן בארה"ב או בכל גלות אחרת, כדי שחילול השם ימחק ע"י יהודים ולא שחלילה יתווסף על חילול השם התופעה של גוי שמעניש יהודי מכיוון שאין ליהודים את הנכונות לעשות זאת בעצמם.  אבל בזמן שהשלטון היהודי אינו מסוגל או אינו רוצה לעשות זאת, האם שיתוף פעולה עם הגוים על מנת להעניש פושעים יהודים הוא קידוש השם או חילול השם?  כלומר, האם זה תלוי בנסיבות, או שהמסר של הציטוט מתלמוד בבלי הוא אבסולוטי?

אני מקווה שהצלחתי להסביר את עצמי...
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
שאלה לחיים ו/או להאלקשי
« להגיב #1 ב- : יולי 19, 2007, 03:11:47 »
אסור למסור ישראל ביד גוים בין בגופו בין בממונו, ואפילו היה רשע ובעל עבירות ואפילו היה מיצר לו ומצערו, וכל המוסר ישראל
ביד גוים בין בגופו בין בממונו אין לו חלק לעולם הבא. (רמב"ם הלכות חובל ומזיק פרק ח הל' ט)

אמנם בהלכה י"א הוא כותב: "כל המיצר לציבור ומצער אותן מותר למסרו ביד גוים".

לכן נראה שלפי פשט ההלכה, מי שגורם לצער של ממש לקהילה היהודית ואין אפשרות לטפל בו בתחומה, יש היתר
למסור אותו לשלטונות. אבל יהודי שמיצר לגויים אין היתר למסור, אלא אם כן במעשיו הוא גורם לחשד כלפי הקהילה
היהודית כולה.

מבחינה מוסרית, אין ספק שתופעה של יהודים שמתעסקים בפשע הם מחללי שם שמים. אבל לא בטוח שהטיפול
בהם במסגרת הסגרתם לכוחות שיטור זרים יועיל למחיקת חילול השם. והדבר צריך עיון.


מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
שאלה לחיים ו/או להאלקשי
« להגיב #2 ב- : יולי 19, 2007, 05:36:21 »
אסור למסור ישראל ביד גוים בין בגופו בין בממונו, ואפילו היה רשע ובעל עבירות ואפילו היה מיצר לו ומצערו, וכל המוסר ישראל
ביד גוים בין בגופו בין בממונו אין לו חלק לעולם הבא. (רמב"ם הלכות חובל ומזיק פרק ח הל' ט)

אמנם בהלכה י"א הוא כותב: "כל המיצר לציבור ומצער אותן מותר למסרו ביד גוים".

לכן נראה שלפי פשט ההלכה, מי שגורם לצער של ממש לקהילה היהודית ואין אפשרות לטפל בו בתחומה, יש היתר
למסור אותו לשלטונות. אבל יהודי שמיצר לגויים אין היתר למסור, אלא אם כן במעשיו הוא גורם לחשד כלפי הקהילה
היהודית כולה.

מבחינה מוסרית, אין ספק שתופעה של יהודים שמתעסקים בפשע הם מחללי שם שמים. אבל לא בטוח שהטיפול
בהם במסגרת הסגרתם לכוחות שיטור זרים יועיל למחיקת חילול השם. והדבר צריך עיון.
תודה על התשובה, האלקשי.  כתבת "אלא אם כן במעשיו הוא גורם לחשד כלפי הקהילה היהודית כולה."  אנו יודעים שחוק טבע הוא, "עשו שונא את יעקב".  הגוים שונאים יהודים ומחפשים כל תירוץ כדי להצדיק את שנאתם, וכשאין עילות "מוצדקות" הם ממציאים עלילות ושקרים.  ולכן המלים "אלא אם כן" הן מיותרות, מכיוון שיהודי שהתנהג לא כשורה (אפילו בלי להיצר לגוים) באופן אוטומטי מטיל קלון על הקהילה היהודית כולה.

כמו כן יש לזכור שהרמב"ם חי בקרב הישמעאלים האכזרים, והיהודים הדהימים שחיו תחת יד הישמעאלי הרגישו לחץ ושפלות.  זה בניגוד גמור למערב הדמוקרטי ה"נאור" של היום שמגן על זכויות של כל התושבים, גם של לא אזרחים ושל פושעים, ולכן הפושעים של היום במערב הרבה יותר חוצפנים מפושעים שחיו תחת האסלם לפני מאות שנים, בידיעה שהעונש שציפה להם כשנתפסו היה מוות ע"י לינץ' (למשל רגימה באבנים) או קטיעה של רגל או יד.  כמו כן, היום בעידן המידע והסיקור התקשורתי המיידי, חדשות מגיעות מהר יותר לקהל רחב יותר, עובדה שמגבירה את החומרה של חילול השם של פושע יהודי בגלות שנתפס והורשע.

כפי שכתבת, הדבר צריך עיון.
« עריכה אחרונה: יולי 19, 2007, 05:43:15 על ידי דוקא_כך »
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל