כתב נושא: שנאת חנם ואהבת חנם  (נקרא 4675 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
שנאת חנם ואהבת חנם
« ב- : יוני 24, 2007, 18:49:59 »
שנאת חנם ואהבת חנם
הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א

השיעור ניתן בתמוז תשס"ז
נערך על ידי הרב

מוקדש לרפואת
יהודה בן הדסה הינדה מלכה


יש להרבות באהבת חנם כתיקון לחטא שבשלו חרב בית המקדש השני. פעמים רבות נוכחים לדעת שסכסוכים בין אנשים פורצים בגלל אי-הבנה. לאחד נדמה שהאחר פגע בו, והוא מגיב בהתאם ופוגע בחברו והרי לך ראשיתו של סכסוך.

פעם באו אלי לדין תורה שני אנשים שהיו בעבר ידידי נפש שנים רבות ואף הקימו יחדיו מפעל משותף. והנה לפתע פרץ סכסוך ביניהם אשר התפתח לשנאה עמוקה, עד שהגיעו לכך שאחד דרך נשק כלפי חברו. גם בני המשפחות נסחפו לסכסוך וכמה שנים לא דיברו אלו עם אלו.

ועתה תבע האחד את חברו על הנזקים שעשה לו לדעתו. הקשבתי לטענות וניסתי להבין מה ארע, כיצד התחיל הסכסוך. כל אחד שטח את טענותיו. הראשון אומר: מדוע החלפת את המנעול של המפעל ולא נתת לי להיכנס. השני משיב: המנעול הקודם נשבר ולא רציתי שהפועל יכנס בעצמו למפעל בלא השגחה, לכן התקנתי מנעול חדש, ובכלל לא התכוונתי נגדך. כך כל אחד טוען, וחברו מסביר, ומתברר אט-אט לשני הצדדים שהיה פה לא יותר מאי-הבנה. כל אחד פירש את מעשיו של השני באופן בלתי נכון, ובשל טעות הם רבו כל השנים הללו וכעסו זה על זה. לנגד עיני, בתוך זמן הדיון, התפוגגה כל חומת הכעס והשנאה זה על זה, והם לא ידעו את נפשם מרוב תימהון על מה שקרה להם. השנאה הסתלקה והם חזרו להיות ידידים.

מתברר שיכולה להיות מריבה של שנים, בטעות, בשל אי-הבנה. ובכן, מה יש לעשות על-מנת למנוע מריבה שכזו? כמובן, יש להידבר, לברר, לא לדון את השני לכף חובה מבלי לברר איתו מדוע הוא מתנהג בצורה שנראית לך פוגעת. הוי דן את חברך לכף זכות, גם במה שהוא נוהג כלפיך. נסה "להכנס לראש" שלו, וחשוב, הכיצד הוא מתנהג כך, הרי אין התנהגותו נראית לי הגיונית, אלא כנראה שהחבר מסתכל אחרת, ויש לברר איתו את הענין בצורה עניינית. קרוב לודאי שהוא יסביר את עצמו שאין כוונתו לפגוע כפי שאתה חשבת.

לפעמים לאישה נדמה ששכנתה לא אמרה לה שלום בכוונה, והיא כועסת, ומשיבה מידה כנגד מידה, וכך מתפתחת מתיחות. יתכן שהשכנה כלל לא התעלמה מחברתה, אלא באותו יום "קמה על צד שמאל", היא היתה עסוקה בעצמה. היא לא הבחינה כלל בחברתה, שכן נפשה היתה טרודה ובלתי שלווה.

בכל פעם שנדמה שהשני פוגע בכך שלא בצדק, יש לברר איתו מדוע הוא עשה את אשר עשה, לדבר זה עם זה. אם לא נוח לאדם לעשות זאת בעצמו יכול הוא להיעזר באדם שלישי. רק אל יפרש את מעשה השני לחובה קודם שבירר היטב שאכן זו היתה כוונתו.

כך היא מדתו והנהגתו של אהרון הכהן אשר היה מטיל שלום בין אדם לחברו על-ידי שהיה מגלה לצדדים הניצים כי באמת בטעות יסוד מריבתם ושבעצם כל אחד מהשניים כלל איננו מעונין במריבה, אלא בסתם כל אחד תולה את קולר האשמה בשני. חכמינו הדריכו אותנו: "הוי מתלמידיו של אהרן, אוהב שלום, רודף שלום, אוהב את הבריות ומקרבן לתורה".

בית המקדש חרב מפני שנאת חנם, ותיקון החטא בתשובת המשקל שהיא אהבת חנם.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק סבבתיק

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1548
  • שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד
שנאת חנם ואהבת חנם
« להגיב #1 ב- : יוני 24, 2007, 21:26:24 »
תודה רבה על השיעור!
אל תירא ישראל אל תירא
כי גור אריה הלא אתה
ואריה אם יישאג,מי לא יירא,מי לא יירא?

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
שנאת חנם ואהבת חנם
« להגיב #2 ב- : יוני 24, 2007, 22:38:19 »
תודה לישיבת בית-אל.
« עריכה אחרונה: יוני 24, 2007, 23:02:06 על ידי דוקא_כך »
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
שנאת חנם ואהבת חנם
« להגיב #3 ב- : יוני 24, 2007, 22:42:19 »
תודה לישיבת מרכז הרב קוק.
הרב זלמן מלמד הוא ראש ישיבת בית אל (שהולכת אחרי שיטת הרב קוק).
ונראה לי שהשם הרשמי (וגם כולם קוראים לה כך) הוא "מרכז הרב"

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
שנאת חנם ואהבת חנם
« להגיב #4 ב- : יוני 24, 2007, 22:57:52 »
תודה לישיבת מרכז הרב קוק.
הרב זלמן מלמד הוא ראש ישיבת בית אל (שהולכת אחרי שיטת הרב קוק).
ונראה לי שהשם הרשמי (וגם כולם קוראים לה כך) הוא "מרכז הרב"
תודה, תיקנתי.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק mr.z

  • חבר(ה) מוכר(ת)
  • *
  • הודעות: 219
שנאת חנם ואהבת חנם
« להגיב #5 ב- : יוני 24, 2007, 23:00:52 »
נראה לי שלא הבנתי אותי. לישיבה קוראים - "ישיבת בית אל" (בלי שום תוספת)
ובעניין האמוני הישיבה הולכת אחרי שיטת הרב קוק, אבל אף אחד לא כותב את זה שהוא כותב את שם הישיבה. (כותבים, ישיבת בית אל. וזהו)

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
שנאת חנם ואהבת חנם
« להגיב #6 ב- : יוני 25, 2007, 22:53:57 »
לא ברור לי מהי אהבת חנם, ומתי נולד הצורך להשתמש בביטוי הזה (המעורר קונוטציה מכוערת בתרגום).
יש אהבת ישראל, מצוה מן התורה לאהוב כל אחד ואחד מישראל כנפשו.

אין שום מקור בחז"ל או בספרי המוסר מהראשונים לאהבת חינם, ולי נראה פשוט שכפי ששנאת חינם היא מידה מגונה
כך גם אהבת חינם היא מידה מגונה ונפסדת ואינה אלא בגדר חנופה.

המקור הראשון לעניין אהבת החינם נמצא בכתבי החסידות המתחדשת, ואחת מהן היא אמירתו של רבי נחמן מברסלב:
"מוטב להכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם". והרב כהנא היה אומר על כך, כי מוטב לא להכשל כלל, לא בשנאת
חינם ולא באהבת חינם.

לצערי הרב קוק וממשיכי דרכו מהפלג הציוני-דתי, הפליגו בעניין האהבה עד שהתבלבלו בין אהבה אמיתית לבין חנופה מיותרת.
« עריכה אחרונה: יוני 26, 2007, 03:16:48 על ידי דוקא_כך »

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
שנאת חנם ואהבת חנם
« להגיב #7 ב- : יוני 26, 2007, 03:16:05 »
לא ברור לי מהי אהבת חנם, ומתי נולד הצורך להשתמש בביטוי הזה (המעורר קונוטציה מכוערת בתרגום).
יש אהבת ישראל, מצוה מן התורה לאהוב כל אחד ואחד מישראל כנפשו.

אין שום מקור בחז"ל או בספרי המוסר מהראשונים לאהבת חינם, ולי נראה פשוט שכפי ששנאת חינם היא מידה מגונה
כך גם אהבת חינם היא מידה מגונה ונפסדת ואינה אלא בגדר חנופה.

המקור הראשון לעניין אהבת החינם נמצא בכתבי החסידות המתחדשת, ואחת מהן היא אמירתו של רבי נחמן מברסלב:
"מוטב להכשל באהבת חינם מאשר באהבת חינם". והרב כהנא היה אומר על כך, כי מוטב לא להכשל כלל, לא בשנאת
חינם ולא באהבת חינם.

לצערי הרב קוק וממשיכי דרכו מהפלג הציוני-דתי, הפליגו בעניין האהבה עד שהתבלבלו בין אהבה אמיתית לבין חנופה מיותרת.
אני גם קראתי את המלים "אהבת חינם" ולא הבנתי על מה מדובר.  תמיד חשבתי שיש אהבת ישראל ושנאת חינם, ואילו כאן ממשיכי דרכו של הרב קוק זצ"ל המציאו מושג חדש.  תודה על ההבהרה, האלקשי.  הערה בהחלט במקום!
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק גַּם בָּשָׁן וְגַם גִּלְעָד

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5916
  • אבי פרחן – יום יבוא אחים נחזורה!
שנאת חנם ואהבת חנם
« להגיב #8 ב- : יוני 26, 2007, 09:35:06 »
לא ברור לי מהי אהבת חנם, ומתי נולד הצורך להשתמש בביטוי הזה (המעורר קונוטציה מכוערת בתרגום).
יש אהבת ישראל, מצוה מן התורה לאהוב כל אחד ואחד מישראל כנפשו.

אין שום מקור בחז"ל או בספרי המוסר מהראשונים לאהבת חינם, ולי נראה פשוט שכפי ששנאת חינם היא מידה מגונה
כך גם אהבת חינם היא מידה מגונה ונפסדת ואינה אלא בגדר חנופה.

המקור הראשון לעניין אהבת החינם נמצא בכתבי החסידות המתחדשת, ואחת מהן היא אמירתו של רבי נחמן מברסלב:
"מוטב להכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם". והרב כהנא היה אומר על כך, כי מוטב לא להכשל כלל, לא בשנאת
חינם ולא באהבת חינם.

לצערי הרב קוק וממשיכי דרכו מהפלג הציוני-דתי, הפליגו בעניין האהבה עד שהתבלבלו בין אהבה אמיתית לבין חנופה מיותרת.

איזה כיף! איזו שפיוּת !
בדיוּק מה שחיפשׂתי. סוף-סוף.. כבר שנים שאני מחכה שמישהוּ "יוציא" את הדברים האלה!
פתרת לי תסביך רב-שנים! ::)

אחח.. איזה יופי להיות בחברת אנשים שמבינים בדיוּק מה אתה מרגיש...

מנותק סבבתיק

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1548
  • שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד
שנאת חנם ואהבת חנם
« להגיב #9 ב- : יוני 26, 2007, 12:23:26 »
  לדעתי האישית אהבת-חינם זה פשוט להתייחס בכבוד לכל אדם, לא משנה אם אתה מכיר אותו, ובלי שהוא יעשה לך טובות לפני (כמובן שהכוונה לא לשונאים, אבל עדיין).
« עריכה אחרונה: יוני 27, 2007, 09:40:47 על ידי גם בשן וגם גלעד »
אל תירא ישראל אל תירא
כי גור אריה הלא אתה
ואריה אם יישאג,מי לא יירא,מי לא יירא?