כתב נושא: הלקח הנלמד מפרשת השבוע  (נקרא 4500 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« ב- : דצמבר 17, 2006, 14:48:20 »
בפרשת השבוע, פרשת "וישב" המתארת את "מכירת יוסף" ע"י השבטים יש מוסר השכל גדול מאוד שממנו נוכל ללמוד הרבה בקשר לחשיבות של "אחדות", כמה חשוב להיות מאוחדים תחת רעיון אחד, וכאשר מאוחדים אפשר לראות ניסים. לכן הסכת ושמע ישראל:
רבינו נחמן מברסלב אומר, כשמתקשרים בקשר איזה אנשים על איש אחד אפילו אם הוא אדם חשוב יותר מהם על כל זה יכולים להפילו, כי נתקבצים חלקי הכבוד שיש לכל אחד מהם, ועל ידי זה נתבטל חלק כבוד שלו ונופל על ידם, שהקטנות בטלה לפני גדלות, כי חלקי הכבוד שלהם כשנתקבץ ונתקשר יחד גדול מחלק כבוד שלו לבדו, אזי יכולים להפילו על ידי הקשר, אפילו אם כל אחד נמוך ממנו. עכ"ל.
אם כן זה אשר קרה במכירת יוסף על דרך "החסידות", יוסף היה במעלת כבוד יותר גדולה מכל האחים יחדיו, ולכן כאשר בא הפסוק לתאר לנו את תולדות יעקוב אבינו הוא מונה רק את יוסף, שנא': "אלה תולדות יעקוב - יוסף". לכן כיוון שהיה במדרגת כבוד יותר מכל שאר האחים הם לא יכלו לו כל אחד לבדו, אלא היו חייבים לאחד כוחות על מנת לבטל את כוח כבודו של יוסף.
גם אנחנו צריכים ללמוד מוסר השכל מן הדברים הנ"ל, אע"פ שאנחנו רואים שיש אנשים שהם "מכובדים", עם כוח גדול, אנחנו בהחלט יוכלים לנצח אותם בתנאי שנשאר מאוחדים. לצערי אני רואה שמאז שהרב כהנא הי"ד נרצח יש פילוג נורא בין הפלגים הכהניסטים, אנחנו חייבים להתאמץ לאחד את כל הפלגים תחת דגל תנועתינו "הימין האמיתי", כיוון שרק ע"י אחדות נוכל להגיע למעלה של "כבוד", וע"י להפיל את כל שאר "המכובדים" שצברו כבוד רע שפוגע בנו.
על כן ישמע חכם ויוסף לקח - שמירה על האחדות הוא דבר מוכרח על מנת להשיג כל השגה שאנחנו מעוניינים להשיג, כיוון שאם לא נתאחד בחיים לא נצליח להפיל את משטר "הכבוד", ולהשליט במדינתינו סדר "כהניסטי" יהודי אותנטי !!!
בברכת אהבת ישראל - ערן!
 

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
בעניין: הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« להגיב #1 ב- : דצמבר 17, 2006, 21:30:32 »
בפרשת השבוע, פרשת "וישב" המתארת את "מכירת יוסף" ע"י השבטים יש מוסר השכל גדול מאוד שממנו נוכל ללמוד הרבה בקשר לחשיבות של "אחדות", כמה חשוב להיות מאוחדים תחת רעיון אחד, וכאשר מאוחדים אפשר לראות ניסים. לכן הסכת ושמע ישראל:
רבינו נחמן מברסלב אומר, כשמתקשרים בקשר איזה אנשים על איש אחד אפילו אם הוא אדם חשוב יותר מהם על כל זה יכולים להפילו, כי נתקבצים חלקי הכבוד שיש לכל אחד מהם, ועל ידי זה נתבטל חלק כבוד שלו ונופל על ידם, שהקטנות בטלה לפני גדלות, כי חלקי הכבוד שלהם כשנתקבץ ונתקשר יחד גדול מחלק כבוד שלו לבדו, אזי יכולים להפילו על ידי הקשר, אפילו אם כל אחד נמוך ממנו. עכ"ל.
אם כן זה אשר קרה במכירת יוסף על דרך "החסידות", יוסף היה במעלת כבוד יותר גדולה מכל האחים יחדיו, ולכן כאשר בא הפסוק לתאר לנו את תולדות יעקוב אבינו הוא מונה רק את יוסף, שנא': "אלה תולדות יעקוב - יוסף". לכן כיוון שהיה במדרגת כבוד יותר מכל שאר האחים הם לא יכלו לו כל אחד לבדו, אלא היו חייבים לאחד כוחות על מנת לבטל את כוח כבודו של יוסף.
גם אנחנו צריכים ללמוד מוסר השכל מן הדברים הנ"ל, אע"פ שאנחנו רואים שיש אנשים שהם "מכובדים", עם כוח גדול, אנחנו בהחלט יוכלים לנצח אותם בתנאי שנשאר מאוחדים. לצערי אני רואה שמאז שהרב כהנא הי"ד נרצח יש פילוג נורא בין הפלגים הכהניסטים, אנחנו חייבים להתאמץ לאחד את כל הפלגים תחת דגל תנועתינו "הימין האמיתי", כיוון שרק ע"י אחדות נוכל להגיע למעלה של "כבוד", וע"י להפיל את כל שאר "המכובדים" שצברו כבוד רע שפוגע בנו.
על כן ישמע חכם ויוסף לקח - שמירה על האחדות הוא דבר מוכרח על מנת להשיג כל השגה שאנחנו מעוניינים להשיג, כיוון שאם לא נתאחד בחיים לא נצליח להפיל את משטר "הכבוד", ולהשליט במדינתינו סדר "כהניסטי" יהודי אותנטי !!!
בברכת אהבת ישראל - ערן!
 

פרשה מאוד מעניינת (למדתי עם פרוש אור החיים).  מעניין אותי מה היה סוד הצלחתו של יוסף שה' היה אתו, וכל אשר עשה---הצליח.  כמו כן, מעניין אותי למה בקשתו משר המשקים שיזכור אותו נחשבה לחטא שבגללו הוא נאלץ לשבת בבית האסורים שנתיים נוספות.  הרי אסור להסתמך על השם, וצריך לעשות מה שצריך לעשות.  בסה"כ הוא גלה יוזמה, ולי נראה שזה לא בא על חשבון אמונה.  אז למה ה' עשה כך ששר המשקים שכח אותו ואת בקשתו מיד כשיצא לחופשי?  כמו כן, יש לי קושי עם התנהגותו של יהודה, והעונש האכזרי שהיה מוכן להטיל על תמר, כאשר הוא היה זה שחטא בהרבה מובנים, ושמשבט יהודה יצאו מלכים לא בזכותו אלא בזכות צדיקותה של תמר.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק ליעד

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 404
  • כהנא חי!!!
בעניין: הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« להגיב #2 ב- : דצמבר 17, 2006, 21:45:48 »
בס"דלמה יוסף נקרא יוסף הצדיק?
 במסורת נקרא גם יוסף הצדיק. על פי המקרא נקרא בשמו, מכיוון שרחל שהייתה עקרה שנים רבות, ראתה בו סימן לבן נוסף. "וַתִּקְרָא אֶת שְׁמוֹ יוֹסֵף, לֵאמֹר יֹסֵף ה' לִי בֵּן אַחֵר" (בראשית פרק ל כד)
רבנו שאג בקול גדול "אין שום יאוש בעולם כלל!"(רבי נחמן)

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
בעניין: הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« להגיב #3 ב- : דצמבר 18, 2006, 00:20:07 »
א
« עריכה אחרונה: דצמבר 18, 2006, 00:21:08 על ידי eran »

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
בעניין: הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« להגיב #4 ב- : דצמבר 18, 2006, 00:20:31 »

פרשה מאוד מעניינת (למדתי עם פרוש אור החיים).  מעניין אותי מה היה סוד הצלחתו של יוסף שה' היה אתו, וכל אשר עשה---הצליח.  כמו כן, מעניין אותי למה בקשתו משר המשקים שיזכור אותו נחשבה לחטא שבגללו הוא נאלץ לשבת בבית האסורים שנתיים נוספות.  הרי אסור להסתמך על השם, וצריך לעשות מה שצריך לעשות.  בסה"כ הוא גלה יוזמה, ולי נראה שזה לא בא על חשבון אמונה.  אז למה ה' עשה כך ששר המשקים שכח אותו ואת בקשתו מיד כשיצא לחופשי?  כמו כן, יש לי קושי עם התנהגותו של יהודה, והעונש האכזרי שהיה מוכן להטיל על תמר, כאשר הוא היה זה שחטא בהרבה מובנים, ושמשבט יהודה יצאו מלכים לא בזכותו אלא בזכות צדיקותה של תמר.

רש"י אומר במקום שם למה נענש יוסף וקיבל עוד שנתיים ימים , מכיוון שהסתמך על בשר ודם , הפסוק אומר: "אל תיבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה", וגם נא': "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ד' צבקות". הכל מאיתו יתברך ומכיוון שהוא שם מיבטחו בבשר ודם הוא נענש, ולכן שכח שר המשקים את יוסף. על כן ישמע חכם ויוסף לקח - לא לסמוך על שום דבר בעולם מכיוון שהכל ממנו יתברך.
בקשר ליהודה עיין בספר "מעם לועז" שבו הוא דן בסוגיית "יהודה ותמר" בהרחבה ומוכיח שלא רק שלא היה שם "חטא" ח"ו, אלא היה שם מצווה!!
בברכת אהבת ישראל - ערן!!

[/quote]

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
בעניין: הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« להגיב #5 ב- : דצמבר 18, 2006, 04:36:21 »

פרשה מאוד מעניינת (למדתי עם פרוש אור החיים).  מעניין אותי מה היה סוד הצלחתו של יוסף שה' היה אתו, וכל אשר עשה---הצליח.  כמו כן, מעניין אותי למה בקשתו משר המשקים שיזכור אותו נחשבה לחטא שבגללו הוא נאלץ לשבת בבית האסורים שנתיים נוספות.  הרי אסור להסתמך על השם, וצריך לעשות מה שצריך לעשות.  בסה"כ הוא גלה יוזמה, ולי נראה שזה לא בא על חשבון אמונה.  אז למה ה' עשה כך ששר המשקים שכח אותו ואת בקשתו מיד כשיצא לחופשי?  כמו כן, יש לי קושי עם התנהגותו של יהודה, והעונש האכזרי שהיה מוכן להטיל על תמר, כאשר הוא היה זה שחטא בהרבה מובנים, ושמשבט יהודה יצאו מלכים לא בזכותו אלא בזכות צדיקותה של תמר.

רש"י אומר במקום שם למה נענש יוסף וקיבל עוד שנתיים ימים , מכיוון שהסתמך על בשר ודם , הפסוק אומר: "אל תיבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה", וגם נא': "לא בחיל ולא בכח כי אם ברוחי אמר ד' צבקות". הכל מאיתו יתברך ומכיוון שהוא שם מיבטחו בבשר ודם הוא נענש, ולכן שכח שר המשקים את יוסף. על כן ישמע חכם ויוסף לקח - לא לסמוך על שום דבר בעולם מכיוון שהכל ממנו יתברך.
בקשר ליהודה עיין בספר "מעם לועז" שבו הוא דן בסוגיית "יהודה ותמר" בהרחבה ומוכיח שלא רק שלא היה שם "חטא" ח"ו, אלא היה שם מצווה!!
בברכת אהבת ישראל - ערן!!

[/quote]

קראתי את הפירוש של רש"י ושל אור החיים, ואני עדיין לא מבין במה חטא יוסף כשבקש משר המשקים המרושע כפוי הטובה שיזכור אותו.  מה, הוא היה צריך לשחק אותה גבר ולא לעשות כלום, להסתמך על נסים?  הרי אנחנו לא אמורים להתנהג כך.

בקשר לאמנון ותמר---אתה צודק.  לא היה שם חטא, היו שם מספר חטאים, ואני כבר לא מדבר על זה שאחיו של יהודה החרימו אותו על שהסית אותם נגד יוסף, ולכן נאלץ לעזוב אותם ולהצטרף בשותפות עסקית לחירה העדולמי.  כשיהודה בא על תמר, היא היתה עבורו בחזקת קדשה גויה, וכשהוא לא נתן לה לבעל את שלה, הוא הפר את הבטחתו ואת הנוהג שהיה מקובל באותה תקופה.  מצד שני, אור החיים מפרש שתמר הבינה ברוח הקודש ששלה לא ראוי לה, והתאוותה להביא בנים ליהודה.  אפשר כמובן לפרש איך שרוצים, לפלפל פילפולים ולעשות שמיניות באויר בניסיון להצדיק את התנהגותו של יהודה, אבל עובדות הן עובדות.

זאת בהחלט פרשה שיכולה לעצבן פמיניסטיות, או נשים בכלל...
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
בעניין: הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« להגיב #6 ב- : דצמבר 18, 2006, 15:09:33 »
נכון אתה צודק יש עיניין של השתדלות, אבל אסור לשים מבטחך בבשר ודם, יוסף לא עשה שם השתדלות הוא פשוט שם מבטחו בשר המשקים, ועל זה נענש כיוון שנא':"אל תיבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה".

עכשיו בקשר "ליהודה ותמר", אני רואה דאתה הגעת למדרגה דאתה יכול לחלוק על ר' יעקב כולי מגדולי ענקי האחרונים שחי לפני 200 שנים, שבסיפרו "מעם לועז" הוא מוכיח להדיא מדברי רבותינו שלא רק שלא היה שם חטא ח"ו אלא מצווה היה שם!
ובקשר לעיניין הזה שהוא בא על קדשה ח"ו, אומר שם השפתי חכמים במקום שמדובר שהוא קידש אותו בביאה, שהרי אישה ניקנת "בכסף בשטר ובביאה" כמבואר בריש מסכת קידושין. עיין במעם לועז ותרווה נחת.
באהבת ישראל - ערן.

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
בעניין: הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« להגיב #7 ב- : דצמבר 18, 2006, 21:38:58 »
נכון אתה צודק יש עיניין של השתדלות, אבל אסור לשים מבטחך בבשר ודם, יוסף לא עשה שם השתדלות הוא פשוט שם מבטחו בשר המשקים, ועל זה נענש כיוון שנא':"אל תיבטחו בנדיבים בבן אדם שאין לו תשועה".

עכשיו בקשר "ליהודה ותמר", אני רואה דאתה הגעת למדרגה דאתה יכול לחלוק על ר' יעקב כולי מגדולי ענקי האחרונים שחי לפני 200 שנים, שבסיפרו "מעם לועז" הוא מוכיח להדיא מדברי רבותינו שלא רק שלא היה שם חטא ח"ו אלא מצווה היה שם!
ובקשר לעיניין הזה שהוא בא על קדשה ח"ו, אומר שם השפתי חכמים במקום שמדובר שהוא קידש אותו בביאה, שהרי אישה ניקנת "בכסף בשטר ובביאה" כמבואר בריש מסכת קידושין. עיין במעם לועז ותרווה נחת.
באהבת ישראל - ערן.

אני מתבייש להודות שאיני יודע מי הוא ר' יעקב כולי, אבל לידיעתך אור החיים אכן מותח ביקורת חריפה על יהודה, ולא רק בעניינה של תמר.  בכלל, מה שאני אוהב אצל אור החיים זה שהוא כותב דוגרי, ולא חושש לחלוק אפילו על רש"י אם יש צורך בכך.  הוא כנראה גם לא אהב לקרוא דבריהם של גדולים שנראו לו כניסיון לעשות יותר מדי שמיניות באויר...   ;)
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
בעניין: הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« להגיב #8 ב- : דצמבר 18, 2006, 21:55:24 »
רבי יעקב כולי - חי בתחילת המאה ה-18 והיה מחכמי טורקיה. הוא היה תלמידו של רבי יהודה רוזניס בעל "המשנה למלך" על הרמב"ם שאותו אתה בוודאי מכיר. רבי יעקב כולי חיבר פירוש נפלא על התורה שהוא פשוט לקט של דברי רבותינו מן המדרשים התלמוד והזוהר על 5 חומשי תורה.
אם תסתכל שם הוא לא מביא פירוש של עצמו כמו שעשה "האור שמח" אלא פשוט ליקט את המדרשים התלמוד והזוהר העוסקים בפרשיות שבוע והעתיק אותן כלשונן מילה במילה.
עכשיו אתה מבין שאפילו האור שמח לא יכול לחלוק על דברי המעם לועז כיוון שהמעם לועז הוא לא פירוש, אלא לקט דברי רבותינו - שכל ישראל כפופים אליהם!

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
בעניין: הלקח הנלמד מפרשת השבוע
« להגיב #9 ב- : דצמבר 18, 2006, 22:37:13 »
רבי יעקב כולי - חי בתחילת המאה ה-18 והיה מחכמי טורקיה. הוא היה תלמידו של רבי יהודה רוזניס בעל "המשנה למלך" על הרמב"ם שאותו אתה בוודאי מכיר. רבי יעקב כולי חיבר פירוש נפלא על התורה שהוא פשוט לקט של דברי רבותינו מן המדרשים התלמוד והזוהר על 5 חומשי תורה.
אם תסתכל שם הוא לא מביא פירוש של עצמו כמו שעשה "האור שמח" אלא פשוט ליקט את המדרשים התלמוד והזוהר העוסקים בפרשיות שבוע והעתיק אותן כלשונן מילה במילה.
עכשיו אתה מבין שאפילו האור שמח לא יכול לחלוק על דברי המעם לועז כיוון שהמעם לועז הוא לא פירוש, אלא לקט דברי רבותינו - שכל ישראל כפופים אליהם!
תודה על הרקע.  למדתי משהו חדש.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל