כתב נושא: לראשונה: אייזנקוט חשף את מסמך "אסטרטגיית צה"ל" לציבור  (נקרא 7776 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
 צה"ל העלה לרשת האינטרנט את תוכנית האסטרטגיה של צה"ל לחמש השנים הבאות, בגרסתו הלא מסווגת. מדובר במהלך תקדימי שמציג לעיני כל את תוכנית העבודה כפי שנכתבה על ידי הרמטכ"ל עצמו

צה"ל העלה היום (חמישי) לראשונה לרשת האינטרנט את אחד המסמכים המרתקים של תוכנית האסטרטגיה של צה"ל לחמש השנים הבאות, בגרסתו הלא מסווגת.

מדובר במהלך תקדימי שמציג לעיני כל את תוכנית העבודה כפי שנכתבה על ידי הרמטכ"ל עצמו, רא"ל גדי אייזנקוט.

המסמך מציג את השינויים הנדרשים בצה"ל לאור אתגרי העתיד והשינויים במאפייני האויב, כגון חיזוק אפקטיביות התמרון היבשתי ושיפורו, גיוון היכולות המבצעיות במערכה שבין המלחמות, חיזוק הממד הקיברנטי ושימור ברור של העליונות המודיעינית, האווירית והימית.

בפתח המסמך, שחלקו מסווג כסודי ביותר, כותב הרמטכ"ל כי "התפיסה כפי שגובשה מבוססת על ההבנה כי האיומים הקונבנציונליים והבלתי קונבנציונליים במעגל הראשון נמצאים בירידה, ומנגד מאותרת עלייה באיומים תת- קונבנציונליים כמו ארגוני טרור, איומי סייבר וכדומה". לדבריו, "ההבנה כי במעלה התוכנית הרב שנתית יש לבנות את כוחו של צה"ל הן להגנה רב-זירתית ורב ממדית והן להתקפה במספר חזיתות בו זמנית, לכך עלינו להיערך ליום פקודה".

הרתעה, התרעה, התגוננות, הכרעה וניצחון

בהיבטי הפעלת הכוח, מתבססת האסטרטגיה על העקרונות שעדיין בראש העדיפות של צה"ל כמו הרתעה, התרעה, התגוננות, הכרעה וניצחון. לצד זה, התפיסה מסדירה את תפיסת הפיקוד והשליטה בלחימה, מתוך רצון לאפשר הפעלה אפקטיבית של יכולות צה"ל בכל זירת המלחמה.

בין הפרקים המרתקים שחושפת התוכנית - הפרק על תכלית הפעולה הצבאית במצבי התפקוד של צה"ל. התוכנית מציגה אסטרטגיה לדחיית העימות הבא על ידי הפעלת כוח בשגרה, הכולל את הביטחון השוטף, את העימות המוגבל והמתמשך ואת המערכה שבין המלחמות.

גם נושא ההגנה והתקיפה מקבל ביטוי בתוכנית שמתפרסמת. בתחום ההגנה קובע הרמטכ"ל כי צה"ל נדרש לקיים יכולת הגנה בו-זמנית בכל זירות המבצעים, בכל מצבי השח"ם ובכל הממדים: יבשה, אוויר, ים, וסייבר.

בסדר העדיפויות להתמודדות עם האיומים בגבולות, מציגה התוכנית בראש סדר העדיפויות את מניעת הישג טריטוריאלי מהאויב בסוף עימות, סיכול טרור ותקיפות בגבולות, הגנה מול נשק תלול מסלול כולל ירי מאסיבי, הגנת המרחב האווירי, הימי ומרחב הסייבר, סיכול פיגועי-על והגנת גבולות בחירום ובמלחמה. האיום הממוקד בתחום זה הוא ניסיון חדירה וכיבוש שטח של מדינת ישראל. מעל הקרקע, דרך תת-קרקע, דרך האוויר ודרך הים.

ללא תירוצים

בכל הקשור להתקפה, מסביר הרמטכ"ל את האיום הקיומי של תקיפה במספר רב של זירות. לכך ניתן מענה בקיים מתקפה בו-זמנית ורבת עוצמה ביבשה, מהאוויר, מהים, אשר תפעל בצורה משולבת בזירות המבצעים הרלוונטיות.

האסטרטגיה שמתפרסמת בגרסה הבלתי מסווגת לא משאירה תירוצים. הרמטכ"ל אומר באופן נחרץ כי אם התוכנית תתוקצב ותאושר לחמש השנים הבאות, צה"ל יהיה ערוך להתמודד עם כלל האיומים וללא תירוצים. פרק נרחב מוקדש למודל הקבע של הרמטכ"ל, שאמור להשאיר בצד את המלצות דו"ח ועדת לוקר.

גורם בצה"ל מסביר כי "אם העומד בראש הצבא לוקח אחריות על ביטחונה של מדינת ישראל, ראוי הדבר שהוא זה שיכתוב את האסטרטגיה ולא וועדה חיצונית ובלתי תלויה".