כתב נושא: מוסקבה ווושינגטון, בניסיון לשכנע את סעודיה להצטרף למהלך להצלת אסד  (נקרא 8074 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912


כבר קרוב לחודש מתנהל בוושינגטון, מוסקבה ובטהרן, מהלך חשאי להצלתו של משטר נשיא סוריה בשאר אסד והשארתו בשלטון בדמשק. במהלך הזה לוקחים חלק, וושינגטון, מוסקבה, ריאד, מוסקט, טהרן ודמשק.
המתווך הראשי בין כל הגורמים האלה, איך לא, הוא שר החוץ של עומן העומני חאליד בין מוחמד אל-עטייה Khalid bin Mohamed Al-Attiyah, האיש אשר ניהל בשנים האחרונות את המגעים הישירים החשאיים  בין ארה"ב ואיראן, אשר הביאו לחתימתו של הסכם הגרעין בין וושינגטון וטהרן.
במרכזו של המהלך, איחוד כוחות של ארה"ב, רוסיה, איראן, וסעודיה ומדינות המפרץ להלחם ב-ISIS-קודם כל בסוריה. אבל מאחר ואיש אינו חושב כי אפשר להקים איחוד כזה בין לילה בין כל כך הרבה גורמים נוגדים וחלוקים בדעותיהם, הכוונה היא לנסות לקדם את הרעיון צעד אחר צעד, כאשר הצעד הראשון יתבצע-כמובן בסוריה.
על פניו המהלך המוצע לגבי סוריה  מדהים בפשטותו לאחר מלחמה עקובה מדם המתחוללת חמש שנים בסוריה, בה נהרגו כ-300,000 אנשים, ולמעלה מ-10 מיליון סוריים הפכו להיות פליטים או מחוסרי בית.
סעודיה ואתה מדינות המפרץ, בייחוד קטאר ונסיכויות הנפט ה-UAE, יפסיקו לתמוך במורדים הסוריים. אסד מתחייב שלא לתקוף אותם. המורדים הסוריים יסכימו שלא לתקוף יותר את צבא משטר אסד, ולא כוח צבאי אחר הנמצא בסוריה, כמו חיזבאללה.
על רקע שביתת הנשק הבלתי רשמית הזאת יתנהל מו''מ בין אסד למורדים על שיתופם בשלטון בדמשק. המורדים שיורשו להשתתף בשיחות אלה לא יכללו את ארגוני המורדים הקשורים או מזדהים עם אל קעידה כלומר לא לאל-קעידה ISIS, ולא לאל קעידה אל-נוסרה, אלא אם כן אל-נוסרה יודיע כי איננו מזדהה יותר עם אל קעידה.
תמורת המהלך הסעודי-מפרצי הזה, תסכים איראן להפסיק לתמוך צבאית במורדים הח'וטים בתימן, לא תספק להם יותר נשק ומידע מודיעני אשר יאפשר לח'וטים לעמוד מול צבאות סעודיה, מצרים, ואיחוד הנסיכויות ה-UAE.
נשיא תימן הגולה בסעודיה עבד ראבו מנסור האדי Abd Rabo Mansour Hadi, יחזור על גבי כידונים סעודים לצנעא, וייפתח מו"מ בינו לבין עבדול מאליק אל-ח'וטי Abdul Malik Al-Houthi, על שיתפום בשלטון בצנעא.
במילים אחרות, מתן גושפנקה  אמריקנית-רוסית-סעודית להשארתו של אסד בשלטון בדמשק, תמורת הסכמה איראנית-סעודית להשארתו בשלטון של עבד ראבו מנסור האדי בצנעא!
המקורות המודיעיניים ובמפרץ של תיקדבקה מדווחים, כי לאחר כמעט חודש ימים (ביולי) של מגעים קדחתניים חצי גלויים וחשאיים בהם לקחו חלק כמה מראשי המדינות, שרי החוץ וההגנה, של המדינות המעורבות במהלך, וכאשר לפחות בפגישה אחת שנערכה בריאד השתתף אפילו ראש שירותי המודיעין הסוריים, גנרל עלי ממלוק ,Maj. Gen. Ali Mamlouk עמד המהלך הזה להגיע לשיאו ולסיכומו ביום שלישי  3.8, בדוחה בירת קטאר, כאשר הגיעו לשם כל שרי החוץ של מדינות המפרץ הפרסי ושרי החוץ של ארצות הברית ורוסיה ג'ון קארי וסרגיי לברוב.
ברקע, היו שר החוץ של איראן מוחמד ג'אווד זריף, שביקר במוסקט ערב וועידת הפסגה ולאחריה, (ביום ו'  7/8), ושר החוץ הסורי ואליד מועלם שהגיע בשבוע שעבר גם לטהרן, וגם למוסקט.
וכשאר הכול היה מוכן לקראת סיכומו של ההסכם, פוצצה אותו ערב הסעודית.
שר החוץ הסעודי עדאל אל ג'ובייר  Adel Al Jubeir הדהים את כל הנוכחים בדוחה כאשר הודיע להם שני דברים:
1. סעודיה איננה מסכימה להשארתו בשלטון בדמשק של בשאר אסד.
2. סעודיה מודיעה בזאת, כי לא תיפגש או תדבר עם שום נציג של משטר אסד.
המקורות של תיקדבקה מדווחים, כי בכך לא רק המהלך כולו התמוטט, אלא שהתמוטטו  גם מהלכי משנה שהחלו להתבצע כבר בשטח.
אנו לא ניכנס לפירוט של מהלכי המשנה שהתמוטטו ונציין רק שניים מהם:
א. צבאות סעודיה, ה-UAE, וכוחות תימניים שאומנו על ידם ממשיכים להתקדם לעבר הבירה התימנית צנעא, כאשר הכוחות הח'וטים נסוגים מבלי שנפתח מו''מ על שיתופם בשלטון בתימן.
ב. המורדים הסוריים שהאמינו כי הם יודעים לאן הרוח נושבת, ושלחו כבר בחשאי משלחת לטהרן, כדי לסכם את התנאים על פתיחת המו'' עם אסד, נשארו תלויים באוויר, כאשר אין להם מושג אם יש או אין הסכם לגבי עתידם בין וושינגטון, מוסקבה, טהרן וריאד.
בשבת 8.8 עשתה מוסקבה, בעידודה של וושינגטון, ניסיון להציל את המהלך הזה.
מוסקבה הודיעה, כי שר החוץ הסעודי  עדאל אל ג'ובייר  Adel Al Jubeir יגיע ביום ג' 11.8 לשיחות במוסקבה, כדי לדון בנושאי המלחמה בסוריה וב-ISIS. מוסקבה הדגישה כי המודבר בהמשך המגעים שהתקיימו בדוחה בקטאר באמצע שבו שעבר.
המקורות הצבאיים והמודיעיניים של תיקדבקה מציינים, כי ישראל וירדן אינן מעורבות במהלכים אלה ועל פניהם הם אינם נוגעים להן. אולם זה כמובן המצב הרשמי מעל פני השטח.
מתחת לפני השטח אם סעודיה תתרצה במוסקבה ותחזור מסירובה לדבר עם אסד, כל התיאום הסעודי-ישראלי-ירדני לגבי דרום סוריה יתמוטט, ואז ירושלים ועמן תעמודנה בפני מצב חדש בסוריה.
לאחר שבגיליון האחרון של השבועון דבקה-נט-וויקלי DNW מס' 673, הובאו ונחשפו הפרטים המלאים של הצעד הבא של ממשל אובמה לאחר הסכם הגרעין עם איראן, והוא מהלך אמריקני-רוסי-איראני להציל את משטר בשאר אסד בדמשק, הודה הנשיא אובמה בקיומו של מהלך כזה  בפגישה עם עיתונאים אמריקנים.
הנשיא אמר: 'כי נפתח סדק בחלון (בעקבות ההסכם הגרעיני) אשר מאפשר השגת פתרון פוליטי בסוריה'. The window has opened a crack for us to get a political resolution in Syria. 'אני חושב' הוסיף אובמה, 'שדבר זה יתאפשר בחלקו לאחר שרוסיה ואיראן הכירו בכך כי ההתפתחויות (בשטח) אינן טובות עבור אסד'. Both Russia and Iran, I think, recognize that the trend lines are not good for Assad.
אובמה המשיך: 'אף אחד משני הפטרונים האלה (רוסיה ואיראן) אינו רגיש במיוחד לאסון האנושי אשר אסד גרם בשנים האחרונות, אבל  הם מודאגים מהאפשרות הממשית של התמוטטות המדינה הסורית'. Neither of those patrons are particularly sentimental; they don’t seem concerned about the humanitarian disaster that’s been wrought by Assad and this conflict over the last several years, but they are concerned about the potential collapse of the Syrian state.
'פירושה של התפתחות זו, אני חושב' הוסיף אובמה, שקיים סיכוי לדיונים יותר רציניים על הנושא, מאשר היו בעבר'. And that means, I think, the prospect of more serious discussions than we’ve had in the past.
תיקדבקה: דברי הנשיא הם מהלך עקלקל להביא לפני דעת הקהל האמריקנית את העובדה כי בחודש האחרון מתנהל כבר מו''מ חשאי קדחתני, בין ארצות הברית, רוסיה, איראן, וסעודיה, להציל את שלטונו של נשיא סוריה בשאר אסד, וכי למעשה נפתח יותר 'מסדק בחלון' כפי שאובמה מגדיר זאת, למו''מ בין וושינגטון, מוסקבה, וטהרן, על השארתו של בשאר  אסד בשלטון בדמשק.