כתב נושא: על נתניהו להקים ממשלה עד מחר בערב; אם ייכשל יאותר מועמד חלופי  (נקרא 2902 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
   על נתניהו להקים ממשלה עד מחר בערב; אם ייכשל יאותר מועמד חלופי

אם נתניהו יודיע לנשיא ריבלין כי הצליח בהרכבת הקואליציה, הממשלה החדשה תושבע ככל הנראה ביום שני. המועמד החלופי המתבקש שינסה להקים ממשלה הוא הרצוג, שלו יינתנו רק 28 ימים

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, צריך להודיע לנשיא המדינה עד מחר (רביעי) בערב אם עלה בידו לכונן ממשלה. אם נתניהו יודיע שהצליח להרכיב קואליציה, הממשלה החדשה תושבע ככל הנראה ביום שני. עד למועד ההשבעה, נתניהו יוכל להמשיך ולשבץ את חברי מפלגת הליכוד בתפקידי השרים וסגני השרים.

מאחר שכיום החוק מחייב ממשלה שלא עולה על 18 שרים, הסיכום עם השותפות הקואליציוניות היה שהממשלה תושבע בשתי פעימות שונות, בכפוף להסכמתם לדחות את יישומו של סעיף זה לאחר שתוקם הממשלה.

המתווה למינוי השרים מפורט בהסכם: בשלב הראשון הליכוד יימנה עשרה שרים מטעמו, שני שרים לכולנו, שני שרים לבית היהודי ושר לש"ס. בשלב השני, לסיעת הליכוד יתווספו שני שרים נוספים וכל אחת מהמפלגות הנוספות תזכה לעוד שר. גם סגני השרים, למעט סגן שר הבריאות שיכהן במעמד של שר, ימונו רק לאחר שינוי החוק.

על פי חוק יסוד הממשלה, אם נתניהו לא יצליח להרכיב קואליציה עד יום רביעי, נשיא המדינה, ראובן ריבלין, יצטרך לאתר מועמד אחר מבין חברי הכנסת המכהנים ולהטיל עליו את הסמכות להרכיב קואליציה. יש להניח שהמועמד הזה יהיה יצחק הרצוג, מנהיג המחנה הציוני.

להרצוג יינתנו 28 ימים בלבד (לעומת 42 שניתנו לנתניהו) כדי להרכיב קואליציה. אם גם הרצוג לא יצליח במשימתו, חברי הכנסת יוכלו להמליץ על מועמד מטעמם שיוכל גם הוא לנסות ולהרכיב ממשלה. אם כל הניסיונות יכשלו, נשיא המדינה ויו"ר הכנסת מוסמכים להכריז על בחירות חדשות בתום 90 ימים מהודעת הנשיא על כשלון כל המאמצים.

רק בנט חסר

בליכוד מיהרו אמש (שני) לנצל את חתימת ההסכם הקואליציוני עם ש"ס ואת הודעת אביגדור ליברמן כי לא יצטרף לקואליציה כדי להגביר את הלחץ על יו"ר הבית היהודי, נפתלי בנט. במפלגת השלטון דחקו בבנט לחתום במהרה על הסכם ופירטו אילו תפקידים הוצעו למפלגתו, תוך אזהרה שדחיית ההצעה "חסרת התקדים" תביא להקמת ממשלת שמאל. סיעת הבית היהודי כונסה כדי לדון בהצעת הליכוד, ובסוף הדיון החליטו להמשיך במשא ומתן עם המפלגה. בבית היהודי גובר הלחץ על בנט לדרוש תיק בכיר נוסף - הביטחון או החוץ - לנוכח הודעתו של ליברמן שלפיה מפלגתו לא תצטרף לממשלה.

בליכוד הבינו אתמול שמנהיג ישראל ביתנו הכניס את ממשלת נתניהו הרביעית למלכוד: "קואליציה של 61 ח"כים היא קואליציה בלתי אפשרית", אמר מקור בליכוד. "מספיק שאורי אריאל ובצלאל סמוטריץ' מתקומה יחליטו לעשות שריר והממשלה תיפול". בליכוד אישרו שלקחו את ישראל ביתנו כמובן מאליו. "המשימה שלנו היתה לסגור קודם כל עם ש"ס והבית היהודי, לייצב קואליציה של 61, ורק אז לסגור מול ליברמן. ההערכה היתה שהסיכוי שליברמן יעדיף את האופוזיציה נמוך וייכנס כמעט בכל מחיר תמורת תיק החוץ היוקרתי", אמרו בליכוד.