כתב נושא: חשיפת מתקני הריגול: על שיתוף הפעולה הסודי עם ירדן  (נקרא 7125 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
יום רביעי, 1 באוקטובר 2014, 15:55

בירדן נפוצו השבוע שמועות על מציאת "אוצר", אך לבסוף התברר שזה מתקן ריגול ישראלי שפוצץ בתיאום עם הממלכה. לקשר בין המדינות, חרף המצב באזור, יש עוד דוגמאות רבות שלא נחשפות

חשיפת המתקן הישראלי משנות ה-60' בירדן, אתמול (צילום מסך: אתר אל ראד)

נהג המונית שלנו בעמאן נשמע נחרץ מאוד ביום ראשון רק לפני שלושה ימים. "יש שם אוצר של עשרות מיליארדי דולר בזהב". בהתחלה לא הבנתי על מה למען השם הוא מדבר. אבל הנהג אחמד התעקש. "הצבא גילה אוצר של זהב, באזור שבצפון מערב המדינה, לא הרחק מאירביד, במקום שנקרא עג'לון. כמות הזהב שנמצאה שם", אמר, "זה שווה למשהו כמו 60 מיליארד דולר". 60 מיליארד דולר, לא פחות. סכום שיביא לקפיצה משמעותית בתקציב הירדני בשנה הקרובה. שמועה אחרת סיפרה שבאתר החפירות התגלה פסל ענק מזהב של הרקולס (המקום נקרא ח'ירבת הירקלא). הדמיון הפרוע שלי כמו גם של אזרחי ירדן, המריא הרחק הרחק.

אתמול התגלו העובדות המעט יותר מציאותיות. מדובר היה במתקני ריגול ישראלים שהותקנו בשנות ה-60' על אדמת ירדן, בעיקר מחשש לפתיחתה של חזית מזרחית: כלומר כניסה של כוחות עיראקיים וסוריים לירדן כדי לתקוף את ישראל משם. המתקנים הם כנראה מאותו סוג של "האמצעים המיוחדים" שדובר ומדובר עליהם רבות כל כך בכל פעם שאנו מתקרבים ליום השנה למלחמת יום הכיפורים, ומתחדש הדיון אודות המחדל המודיעיני. אז הוטמנו מתקנים כאלה בשטח מצרים על ידי כוחות של יחידה מובחרת, אך מאחר שלא הופעלו בזמן, לא נתנו התראה מספקת על המלחמה המתקרבת.

מאז סוף שנות ה-60' ומלחמת יום הכיפורים, לא מעט דברים השתנו. הסכנה מפלישה של צבא עיראק לירדן ומשם לישראל כבר אינה קיימת. גם פעולה של צבא סוריה נגד ישראל, דרך ירדן או רמת הגולן, אינה נראית אפשרית בין היתר בשל התפרקותו של צבא סוריה. וחשוב מכך, מצרים וירדן הפכו לבנות הברית של ישראל ברמה הביטחונית לפחות, ובמידה מסוימת גם במישור המדיני. לא מעט נכתב ונאמר אודות התיאום הביטחוני בין קהיר ותל אביב, אולם שיתוף הפעולה הזה מתקיים גם בין עמאן וירושלים. החשיפה של אותם מתקני ריגול היא עוד דוגמה לכך. ישראל היא שהעבירה את המידע על המתקנים ועל היותם ממולכדים. ייתכן שהדבר נעשה לאחר שאירע פיצוץ באחד מהמתקנים הללו, אך בסופו של דבר, שיתוף פעולה בין צה"ל וצבא ירדן הביא לפתרון הבעיה הזו.


נתניהו ועבדאללה בפגישתם (צילום ארכיון: לשכת העיתונות הממשלתית)

ישנן עוד דוגמאות רבות אחרות, שאינן נחשפות בגלל הרגישות של עמאן לדברים. כוחות ישראלים מיוחדים מתאמנים יחד עם מקביליהם הירדנים, גופי המודיעין חולקים מידע בנוגע לאיומי טרור איסלמיסטיים ואפילו היחסים בין ראש הממשלה בנימין נתניהו והמלך עבדאללה השתפרו באופן משמעותי, שוב - הרחק מכלי התקשורת. על אף ההכחשות שיצאו מירדן, מישראל ומרמאללה, בבירה הירדנית מתעקשים שלקראת סוף המלחמה בעזה, נפגשו נתניהו והמלך עבדאללה כאשר בשלב מסוים הצטרף אליהם גם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

אירועי "צוק איתן" גרמו לנזק מסוים ביחסים בין שתי המדינות. תנועת המבקרים בירדן, בעיקר של היהודים התמעטה, אפילו במקומות כמו עקבה. האופוזיציה בירדן, בעיקר זו המזוהה עם האחים המוסלמים, תוקפת ללא הרף את ישראל ודורשת לנתק את היחסים עמה. ועדיין, נדמה שהשלום הקר מצליח לשמור על חום קבוע לפחות, ללא צניחה בטמפרטורות. ההוכחה הטובה ביותר לכך היא עסקת הגז בין ירדן וישראל שנאמדת בכ-15-18 מילארד דולר (לא מתקרב אמנם לאוצר הדמיוני מעג'לון, אבל גם זה משהו). אפילו אריות עזתיים מגן החיות ביסאן שנפגעו במהלך המלחמה בעזה, יועברו לטיפול וטרינרי דרך ישראל, בעקבות בקשת הממלכה ההאשמית. מזרח תיכון חדש, כבר אמרנו?