כתב נושא: פרשת המקדש: קרבן פסח הוא הברית מילה של עם ישראל  (נקרא 3340 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק האלקשי

  • מנהל(ת) גלובלי(ת)
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2820
וידאו המקדש:

קרבן פסח הוא הברית מילה של עם ישראל
שמואל בן חמו

למה התורה גוזרת עונש כרת על מילה וקרבן פסח?
מה תפקיד הקרבן פסח בחיים הלאומיים של עם ישראל?  

מתוך שלושים ושש חיובי כרת שבתורה, אנחנו מונים שלושים וארבע מצוות "לא תעשה" ושתיים "עשה".  "שְׁלשִׁים וָשֵׁשׁ כְּרֵתוֹת בַּתּוֹרָה, הַבָּא עַל הָאֵם, וְעַל אֵשֶׁת הָאָב, וְעַל הַכַּלָּה, הַבָּא עַל הַזְּכוּר..... הַפֶּסַח וְהַמִּילָה בְּמִצְוֹת עֲשֵׂה" (משנה מסכת כריתות א,א).

שתי המצוות עשה הן ברית מילה וקרבן פסח.

מה מאפיין מצוות אלה ומה משותף לשתיהן?

הקב"ה מצווה את אברהם אבינו למול את עצמו ובני ביתו בסוף פרשת לך-לך. זאת הפעם הראשונה שיהודי מצווה לקיים מצווה כלשהי. לעומת זאת מצוות קרבן פסח היא המצווה הראשונה שניתנה לעם ישראל  בתור כלל ולא כיחידים. לכן מצוות מילה נכתבה בספר בראשית העוסק ביחידי סגולה- האבות, וקרבן פסח בספר שמות העוסק בלידת עם ישראל.

 ראוי לציין שהמצווה הראשונה שכל יהודי מקיים בסמוך ללידתו היא ברית המילה, בגיל שמונה ימים. קרבן פסח ביחד עם מצוות קידוש החודש היו המצוות הראשונות שעם ישראל קיבל במצרים. בשונה מהמילה הנעשת על אדם בודד, קרבן פסח חייב לכלול  לפחות שלוש כתות של חמישים מנויים. כלומר, קרבן פסח ניתן להקרבה בחבורה של  עשרות יהודים ולא עבור אדם אחד.

"הפסח נשחט בשלש כתות שנאמר ושחטו אתו כל קהל עדת ישראל קהל ועדה וישראל" (פסחים סד/א משנה ).

הברית מילה והקרבן פסח, הן מצוות המבדילות אותנו מהגויים. המילה גורמת לשינוי מהותי במקומות המוסתרים של גופנו. לעומת זאת הקרבן פסח מכריז לעולם, בצורה גלויה על הפער העצום שמבדל אותנו מהגויים. הבידול בא לידי ביטוי בשבת הגדול, כאשר בני ישראל קשרו למיטתם דרך זלזול את אלילי מצרים למשך ארבעה ימים.  בארבע עשר בניסן בני ישראל צלו את הקרבן פסח ומילאו את מצרים בריחות של העבודה זרה של המצריים שנשרפה.

שתי המצוות מתקיימות בשפיכת דם.

בשעת המילה האדם מקדש את גופו ומחתים את האיבר  שמעורר את תאוות הגוף וגורם להרבה עוונות.

הקרבת הקרבן פסח וזריקת הדם כנגד יסוד המזבח מסמלים את ההתבטלות שלנו כלפי הקב"ה.

חיתוך העורלה מגופנו מהווה תנאי הכרחי להקרבת קרבן פסח.

 

"....ְהָיָה כְּאֶזְרַח הָאָרֶץ וְכָל עָרֵל לֹא יֹאכַל בּוֹ" (שמות יב,מח).

לפני יציאת מצרים בני ישראל קיימו את שתי המצוות במקביל, במטרה להתקדש כיחידים- בעזרת המילה  וכעם - בזכות הקרבן פסח.

הרמב"ן מסביר את מהות העונש כרת, הקיים בצורה יוצאת דופן בשתי מצוות עשה אלה.

חומרת העונש באה להעלות את שכרם של היהודים הנמנעים מגילוי עריות, מאכילה ביום כיפור או מחילול קדשים.

 “ונכרתה הנפש ההיא מלפני (להלן כב ג), יורה כי הנפש החוטאת היא תכרת בעונה, ושאר הנפשות אשר לא חטאו תהיינה קיימות לפניו בזיו העליון ולכך הוא מפרש הנפש ההיא עונה בה (במדבר טו לא)” (רמב"ן ויקרא יט,כט).

ברוך השם עם ישראל נזהר מכל חיובי הכרת (עיין רשימה מלאה במסכת כריתות פרק א') חוץ מהקרבת קרבן פסח. עלינו לעורר את עם ישראל כדי להימנע מחיוב כרת בנוגע לאי הקרבת קרבן פסח היום.

הברית מילה מסמלת את כניסת האדם תחת עול המצוות, וקרבן פסח מסמל את לידת עם ישראל כעם ה'. כל עוד נבטל את קרבן פסח לא נוכל להיקרא- עם ישראל אלא אוסף של יחידים.

לקבלת  מאמרים חדשים יש לשלוח EMAIL  ל- [email protected]  
לקריאת מאמרים ישנים : www.otzma1.blogspot.com    
מנוי דרך פקס ותרומות: 02-6246461