אם אדם הראשון היה מחזיק מעמד ביום שישי ולא אוכל מעץ הדעת עד שבת, היה זוכה לחיי העולם הבא, הוא וכל צאצאיו.
בגלל מעשה חווה והנחש שהטיל בה זוהמה, ומעשה אדם הראשון שאכל מעץ הדעת, נתאררו הם וכל זרעם. ונצרכה פעולה גדולה יותר להוציא את הניצוצות מן הקליפות.
לגבי התיבה, נדמה לי שכתוב איפשהו בגמרא שהיו שם הרבה ניסים, שהיה מקום לכולם ולכל האוכל וכו' וכו' וכו'.
במסכת אבות פרק ה' אומרת המשנה שעשרה דורות היו בין אדם לנח, ללמד כמה ארך אפיים לפניו, שכולם היו מכעיסים ובאים עד שמלאה הארץ חמס והעניש.
ועשרה דורות מנח ועד אברהם להודיע כמה חביב לפניו, שכולם היו עובדי עבודה זרה עד שבא אברהם ונטל שכר כולן.
את התורה ה' לא נותן ככה על הבוקר.
בוקר טוב. אני האלוהים. הגיע אליך משלוח - תורה. נא לחתום בבקשה...
מתחילה היה צריך לקום אברהם שיכיר את בוראו מעצמו וישפיע על העולם בצורה כזו שכולם ידעו מי הוא. "נשיא אלוהים אתה בתוכנו". ונקרא אברהם העברי ואחד הטעמים הוא שכולם היו בעבר אחד ועבדו עבודה זרה, והוא היה בעבר השני ועבד את ה'.
ועבר תהליך של זיכוך רוחני וגזעי. שהוא נישא למשפחת אביו. ובנו כבר היה צדיק בן צדיק, ונישא למשפחת אביו, ועדיין נולד לו עשיו. ורק אצל יעקב נאמר שמטתו שלימה. ולא רק מפני שראובן היה ראשית אונו, אלא מאחר וכל בניו היו צדיקים ולא היה אף "עשיו" ביניהם.
ולכן כשהתחיל אברהם את התהליך, כרת איתו ה' את ברית בין הבתרים. אבל השעה לקבל את התורה לא הייתה כשרה עדיין. זה תהליך. והיה עם ישראל צריך לעבור את שיעבוד מצרים, כעין "כור הברזל", כמו שכתוב בספר מלכים.
שכמו שבחישול הברזל מכניסים את הברזל לכבשן ומחממים אותו והברזל מתחמם ומשיל מעליו את הסיגים ומתנקה, ואז מעצבים אותו בצורה הרצויה ומקררים אותו והוא הופך לחזק ונקי יותר, כך עם ישראל התרכך בשיעבוד מצרים, ואמנם שקע במ"ט שערי טומאה, אבל נראה שבדרך שכשיצא משם השיל מעליו את הסיגים, עד שהגיע להר סיני במ"ט שערי קדושה, ואז יכל לקבל את התורה ולכרות עם ה' ברית שלא תופר לעולם ועד...
פי.... חפרתי