יסלח לי אותו טוקבקיסט שאני מוחה על בורותו.
לנו היהודים יש מקום קדוש שאנו מצווים לעלות אליו שלוש פעמים בשנה ולהשתחוות שם לה'.
לשאלה האם האל התיר לבני נח לעשות דברים כאלה ואחרים, כבר עניתי. נבואת שקר איננה עבודה זרה. זו נבואת שקר. עניין אחר לגמרי.
בני ישמעאל לא השתחוו לאבק שברגליהם. הערביים מדורו של אברהם אבינו השתחוו לאבק שברגליהם. והרי ישמעאל היה אז בן 13 בלבד. לאחר שנים רבות נפוץ זרעושל ישמעאל על פני אזור ערב והערביים היו לישמעאלים. כשם שהיום המצרים הם ישמעאלים בני שם ולא מצריים בני חם.
לרמב"ם אין תירוצי פיוס. ונחמד שטוקבקיסט מערוץ 7 מרגיש גדול מספיק לחלוק על הרמב"ם, מה שהרא"ש והרי"ף עשו בדחילו ורחימו לפני 900 שנה.
אין "איגרת הרמב"ם. הרמב"ם שלח כמה איגרות מפוסמות כמו איגרת תימן, אבל האיגרת שנדמה לי שאתה מתבלבל בה היא איגרת הרמב"ן. לא ידוע לי על שום איגרת שנקראת איגרת הרמב"ם.
דבר אחרון. דת יכולה להיו זרה בלא שתהיה עבודה זרה. כמו שאמרתי ואשוב ואומר.
לא כל נבואת שקר זו עבודה זרה. הגדרים בהלכה מאוד ברורים.
אני אתייחס רק לדברים שאני כן בקיא בהם ובנקודה של השתחוות של בני ישמעאל יש אמת בדבריו.
הם אומנם לא השתחוו לעפר (למרות שזה גם יכול להיות), אך הם בהחלט השתחוו לכאעבה הרבה לפני האסלאם.
האסלאם הוא המשך ישיר ולא נפרד לפאגניזם הערבי שהיה נהוג בחצי האי הערבי (מה שנקרא בערבית הג'הלייה). האסלאם הוא כלי לעליונות התרבות הערבית.
הכאעבה מקודשת על ידי האסלאם כמקום קדוש, וההשוואה למקום המקדש שלנו היא חסרת כל בסיס משום שכאשר המכבים הביסו את היוונים, הם נכנסו למקום המקדש וטיהרו אותו לחלוטין מכל השיקוצים של היוונים, ואילו מחמד לא רק שלא הרס את הכאעבה, אלא שקידש אותה כמקום קדוש וכמושא סגידה לכל המסלמים.
לנו במקום המקדש להבדיל מהמסלמים אין חפץ או פסל שאנו מחוייבים לסגוד לו. להיפך - פרט לכהנים אסור לאיש להיכנס למקום המקדש. אין מה להשוות בכלל.
יש כאעבה ללא אללה אך אין אללה ללא הכעאבה.
בנוגע לרמב"ם - קטונתי מלחלוק עליו, אך עדיין אני עומד על דעתי שתקופתו שונה לחלוטין מתקופתנו.
הוא חי תחת השלטון המסלמי בפרט ובגלות בכלל, ואני מאמין שהוא לא רצה לסכן חיי יהודים, משום שדי ברור מה יכול היה לקרות אם הרמב"ם היה כותב שהאסלאם היא עבודת אלילים.
אני לא חולק על פסקי ההלכה שלו, אך עניין האסלאם הוא יוצא דופן.
צריך לקחת בחשבון את הנסיבות ואת התקופה שבה הוא חי (אני לא מאמין שהוא היה אומר שהאסלאם היא לא עבודה זרה אם היה חי תחת שלטון נוצרי למשל).
אם האסלאם היא לא עבודה זרה, אז הרי שגם יהודים יכולים להשתחוות לאבנים ולגעת בהן ולחשבו שבדרך זו הם נוגעים ב"שכינה".