כתב נושא: "מטרים ספורים מנעו אסון אקולוגי כבד"  (נקרא 1324 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
פרסום העובדה כי במהלך המלחמה נחת טיל במתחם בתי הזיקוק במפרץ חיפה, מעלה מחדש שאלות בדבר קיומם של מפעלים כאלה בלב אוכלוסייה אזרחית. ראש עיריית קריית אתא: היום התגלה לציבור תסריט האימים ממנו חששנו בזמן המלחמה.


"היה הבדל של מטרים ספורים בין אסון אקולוגי כבד לבין שום דבר", כך הסביר אחד מאנשי כוחות ההצלה שהיו מעורבים במהלך המלחמה בטיפול בטיל, שנפל בבתי הזיקוק כפי שהותר לפרסום היום (ה').

לדבריו, הטיל נחת במרחק מטרים ספורים מאחד ממיכלי האחסנה במתקן. "תוך זמן קצר התברר כי הפיצוץ לא גרם לנפגעים או לנזק ואנחנו התפננו מהאזור", סיפר.


יחידות הייצור בבתי הזיקוק מכילות טונות רבות של חומרים רגישים. פיצוץ היה עלול לגרום דליפה של חומרים כימיים מסוכנים ולהרוגים רבים בחיפה ובקריות. "זה היה פחד אלוהים", שיחזר עובד בבז"ן. "ראינו את הטיל טס לתוך בית הזיקוק ומתקרב למתחם המכיל טונות של חומרים רגישים".


יעקב פרץ, ראש עיריית קריית אתא, העיר הקרובה ביותר לבתי הזיקוק אמר כי הפרסום היום מהווה הוכחה נוספת לסיכון שבקיומם של מפעלים פטרוכימיים באזורים מיושבים. "היום התגלה לציבור תסריט האימים ממנו חששנו בזמן מלחמת לבנון השנייה. כל רקטה היתה מקור סכנה, עקב מצבור החומרים המסוכנים המאיים על אוכלוסייה בת חצי מיליון נפש".


גורמים בכוחות ההצלה אמרו כי היו מספר נפילות במתקנים שונים מלבד בבתי הזיקוק, אולם עדיין לא ניתן לפרסם את מיקומן המדוייק. ליאורה אהרון, מנכ"ל ארגון אזרחים למען סביבה אמרה כי המידע על הנפילות בבתי הזיקוק היה ידוע לארגון בזמן אמת. "החשש הגדול שלנו היה מפני פגיעות במתקנים פטרוכימיים או במפעלים כימיים אחרים, ארוע שהיה עלול לגרום לאסון רב ממדים באזור מפרץ חיפה. ידוע שהמפרץ הוא חבית חומר נפץ, ולפיכך החשש שלנו בימי שגרה אינו פחות מזה שבימי מלחמה".


לדבריה, לא רק טילים יכולים לגרום לאסון סביבתי, גם תקלות שגרתיות, גם רעידת אדמה, גם פיגוע וגם שריפה. "יש חשש גדול מפני אפקט דומינו כמו פיצוץ או תקלה במפעל או במתקן אחר אשר יגרום לשרשרת של שריפות במתקנים נוספים. כוחות ההצלה במפרץ חיפה לא ערוכים לאסון בסדר גודל כזה, הם יכולים לטפל לכל היותר בשריפה אחת גדולה. לכן שאלת קיומם של מפעלים כאלה בלב אוכלוסייה אזרחית חייב לעלות לדיון כעת בכל הרמות האפשריות", אמרה אהרון.
 

לפני שבועיים נערך כנס בקריית אתא בנושא איכות הסביבה במפרץ ובו נדונה הסוגיה של המפעלים הפטרוכימיים בעת מלחמה. פרץ הסביר בכנס: "למרות הרצון הטוב והמוכנות של גורמי הביטחון וההצלה, אני לא בטוח שיש תשובה אמיתית לפתרון הבעיה בשעת חירום".

לדבריו, "אני לא חושב שעיתוי הפרסום נכון אם בכלל, אך בכל מקרה אפשר להגיד די בוודאות, שגם במלחמה הבאה תרחף אותה סכנה ויש לתת על כך את הדעת. אילו סכנה שכזאת היתה מרחפת על ראשי תושבי המרכז, אף אחד לא היה מחכה למלחמה הבאה".
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i