בס"ד
ציטוטים מאור הרעיון
הנביא עמוס (ט:יא) אמר:"ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת...".בלשון סוכה בהקשר זה השתמש גם דוד המלך ע"ה (תהלים עו:ב-ג):נודע ביהודה אלקים בישראל גדול שמו ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון". ויש לתמוה:בעמוס שם מדובר בגאולה השלמה כאשר יראה כבוד ה' גדולתו גבורתו כוחו ועוזו לעולם כמו שתרגם יונתן (עמוס שם):סוכת דוד הנופלת-מלכותא דבית דוד".וכן פרש רש"י (סנהדרין צז.ד"ה את סוכת):"מלכות דוד שנפלה".וכן מהפסוק "נודע ביהודה..."לומדים על קדושת ה' וגדולתו כאמור במדרש (מכילתא בשלח מסכתא דויהי פרשה א)"ואכבדה בפרעה-מגיד הכתוב שכשהמקום פורע מן האומות שמו מתגדל בעולם שנאמר..[נודע ביהודה אלקים]...ויהי בשלם סוכו...ואומר(שם) שמה שיבר רשפי קשת..מהו אומר?נודע ביהודה אלקים בישראל גדול שמו".ואם כן אם מדובר בגדולתו בגבורתו בכוחו ובעוזו של הקב"ה מדוע קרא למלכותו ולמלכות בית דוד "סוכה"?הרי הסוכה היא בנין חלש וארעי ומשל לחולשה וחוסר קביעות כמו שאמר הנביא (ישעיהו א: ז-ח)"ארצכם שממה...אדמתכם לנגדכם זרים אוכלים אותה...ונותרה בת ציון כסוכה בכרם...".הרי היה צריך לומר "אקים ארמון דוד" או "ויהי בשלם מבצרו" או היכלו וכדומה שהם משל לכוח ולחוזקה?
כמו כן קשה מה שמתפלל דוד (תהלים כז:ה):"כי יצפנני בסכה ביום רעה"
ופירש האבן עזרא:"היא ירושלים כמו ויהי בשלם סוכו" וכתב רש"י (שם):"שיצפנני בבית מקדשו" עיי"ש.שוב מדוע כינה דוד את ירושלים ואת בית המקדש שהם סמל עוזו וגבורתו של הקב"ה בשם "סוכה"?כמו כן קשה מדוע קבעו חז"ל בתפלת ערבית שאנו אומרים כל לילה "ופרוש עלינו סוכת שלומך"-למה לנו לבקש סוכה דבר חלש וארעי וחולף ולא דבר שמסמל את גבורת ה' כגון מעוז מגדל ארמון מבצר?
התשובה היא שהתורה וחז"ל רצו ללמדנו כאן כלל גדול ויסודי באמונה ובטחון הרי הלשון "סוכה" היא מהמילה "סכך" להגן
ולכסות (סכך-כיסוי בשינוי סדר האותיות) כלשון הפסוק (תהלים צא:ד):"באברתו יסך לך" וכן (שם קמ:ח):"סכותה לראשי ביום נשק" וכן במשכן (שמות מ:ג):"וסכות על הארון את הפרכת".ובכן דוקא מהמילה "סכך" שכוונתה הגנה וכח להגן ולכסות מפני סכנת האויב באה המלה "סוכה" החלשה והארעית כסמל הכח וההגנה וההצלה של ישראל!והכוונה ברורה:כי "אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה' אלקינו נזכיר"(תהלים כ:ח) כי "אין המלך נושע ברב חיל גיבור לא ינצל ברב כח" (שם לג:טז). מול האוייבים והגוים הרבים והחזקים אין ממה לפחד אם יבטחו ישראל בה' שעזרם ומגינם הוא.ומשום כך דוקא הסוכה החלשה והרעועה לכאורה נקבעה כסמל העוז והגבורה של הקב"ה.
וכך אמר יהונתן לנערו כאשר עמדו ישראל מול הפלשתים במלחמת מצוה(שמואל א יד:ו):"לכה ונעברה אל מצב הערלים האלה אולי יעשה ה' לנו כי אין לה' מעצור להושיע ברב או במעט". וכן אמר אסא(דברי הימים ב יד:י):ה' אין עמך לעזור בין רב לאין כח"(היה זה לפני שסרח).ובכן דוקא הסמל של חולשה וארעיות הפך לסמלו של הקב"ה שהוא כל יכול ואינו צריך לא מבצר ולא ארמון אלא גם בסוכה רעועה ינצח וינקום את נקמתו בגוים וכמו שמסיים הנביא עמוס (שם:יא-יב):"ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנפלת...למען ירשו את שארית אדום וכל הגוים אשר נקרא שמי עליהם".כלומר מהסוכה הזאת יצאו לרשת את הגוים וכן בישעיהו (ד:בו):" ביום ההוא יהיה צמח ה' לצבי ולכבוד ופרי הארץ לגאון ולתפארת לפליטת ישראל...וסוכת ישראל..וסוכה תהיה לצל יומם מחורב ולמחסה ולמסתור מזרם וממטר" (ופירש מצודת דוד (פסוק ו):"והוא דרך משל לזמר שיגין עליהם לבל תשיגם יד האויב").
לכן קבע הקב"ה לישראל את חג הסוכות וציוום(ויקרא כג:מב-מג):"בסוכות תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסוכות למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים אני ה'
אלקיכם" .כל החג הזה הוא סמל של אמונה ובטחון שלם בה'.הסוכה היא הסמל הממשי והמוחשי למופתים הגדולים שלמעשה מצטמצמים למופת האחד והכולל-סכיכת הקב"ה הגנתו על ישראל ארבעים שנה במדבר מול אויבים ומול סכנת הציה והשממה כמו שנאמר (דברים ח:טו):"המוליכך במדבר הגדול והנורא נחש ועקרב וצמאון אשר אין מים..." והלא זה נס עצום שנמשך ארבעים שנה ואין לך אמונה ובטחון יורת מזה באלקים המסוגל לכסות ולסוכך על עמו כך.