כתב נושא: משמעותה של מצוות הסוכה  (נקרא 2546 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
משמעותה של מצוות הסוכה
« ב- : אוקטובר 10, 2011, 22:15:03 »
בס"ד
ציטוטים מאור הרעיון

הנביא עמוס (ט:יא) אמר:"ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנופלת...".בלשון סוכה בהקשר זה השתמש גם דוד המלך ע"ה (תהלים עו:ב-ג):נודע ביהודה אלקים בישראל גדול שמו ויהי בשלם סוכו ומעונתו בציון".   ויש לתמוה:בעמוס שם מדובר בגאולה השלמה כאשר יראה כבוד ה' גדולתו גבורתו כוחו ועוזו לעולם כמו שתרגם יונתן (עמוס שם):סוכת דוד הנופלת-מלכותא דבית דוד".וכן פרש רש"י (סנהדרין צז.ד"ה את סוכת):"מלכות דוד שנפלה".וכן מהפסוק "נודע ביהודה..."לומדים על קדושת ה' וגדולתו כאמור במדרש (מכילתא בשלח מסכתא דויהי פרשה א)"ואכבדה בפרעה-מגיד הכתוב שכשהמקום פורע מן האומות שמו מתגדל בעולם שנאמר..[נודע ביהודה אלקים]...ויהי בשלם סוכו...ואומר(שם) שמה שיבר רשפי קשת..מהו אומר?נודע ביהודה אלקים בישראל גדול שמו".ואם כן אם מדובר בגדולתו בגבורתו בכוחו ובעוזו של הקב"ה מדוע קרא למלכותו ולמלכות בית דוד "סוכה"?הרי הסוכה היא בנין חלש וארעי ומשל לחולשה וחוסר קביעות כמו שאמר הנביא (ישעיהו א: ז-ח)"ארצכם שממה...אדמתכם לנגדכם זרים אוכלים אותה...ונותרה בת ציון כסוכה בכרם...".הרי היה צריך לומר "אקים ארמון דוד" או "ויהי בשלם מבצרו" או היכלו וכדומה שהם משל לכוח ולחוזקה?

כמו כן קשה מה שמתפלל דוד (תהלים כז:ה):"כי יצפנני בסכה ביום רעה"
ופירש האבן עזרא:"היא ירושלים כמו ויהי בשלם סוכו" וכתב רש"י (שם):"שיצפנני בבית מקדשו" עיי"ש.שוב מדוע כינה דוד את ירושלים ואת בית המקדש שהם סמל עוזו וגבורתו של הקב"ה בשם "סוכה"?כמו כן קשה מדוע קבעו חז"ל בתפלת ערבית שאנו אומרים כל לילה "ופרוש עלינו סוכת שלומך"-למה לנו לבקש סוכה דבר חלש וארעי וחולף ולא דבר שמסמל את גבורת ה' כגון מעוז מגדל ארמון מבצר?

התשובה היא שהתורה וחז"ל רצו ללמדנו כאן כלל גדול ויסודי באמונה ובטחון הרי הלשון "סוכה" היא מהמילה "סכך" להגן
ולכסות (סכך-כיסוי בשינוי סדר האותיות) כלשון הפסוק (תהלים צא:ד):"באברתו יסך לך" וכן (שם קמ:ח):"סכותה לראשי ביום נשק" וכן במשכן (שמות מ:ג):"וסכות על הארון את הפרכת".ובכן דוקא מהמילה "סכך" שכוונתה הגנה וכח להגן ולכסות מפני סכנת האויב באה המלה "סוכה" החלשה והארעית כסמל הכח וההגנה וההצלה של ישראל!והכוונה ברורה:כי "אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה' אלקינו נזכיר"(תהלים כ:ח) כי "אין המלך נושע ברב חיל גיבור לא ינצל ברב כח" (שם לג:טז). מול האוייבים והגוים הרבים והחזקים אין ממה לפחד אם יבטחו ישראל בה' שעזרם ומגינם הוא.ומשום כך דוקא הסוכה החלשה והרעועה לכאורה נקבעה כסמל העוז והגבורה של הקב"ה.
וכך אמר יהונתן לנערו כאשר עמדו ישראל מול הפלשתים במלחמת מצוה(שמואל א יד:ו):"לכה ונעברה אל מצב הערלים האלה אולי יעשה ה' לנו כי אין לה' מעצור להושיע ברב או במעט". וכן אמר אסא(דברי הימים ב יד:י):ה' אין עמך לעזור  בין רב לאין כח"(היה זה לפני שסרח).ובכן דוקא הסמל של חולשה וארעיות הפך לסמלו של הקב"ה שהוא כל יכול ואינו צריך לא מבצר ולא ארמון אלא גם בסוכה רעועה ינצח וינקום את נקמתו בגוים וכמו שמסיים הנביא עמוס (שם:יא-יב):"ביום ההוא אקים את סוכת דוד הנפלת...למען ירשו את שארית אדום וכל הגוים אשר נקרא שמי עליהם".כלומר מהסוכה הזאת יצאו לרשת את הגוים וכן בישעיהו (ד:בו):" ביום ההוא יהיה צמח ה' לצבי ולכבוד ופרי הארץ לגאון ולתפארת לפליטת ישראל...וסוכת ישראל..וסוכה תהיה לצל יומם מחורב ולמחסה  ולמסתור מזרם וממטר" (ופירש מצודת דוד (פסוק ו):"והוא דרך משל לזמר שיגין עליהם לבל תשיגם יד האויב").

לכן קבע הקב"ה לישראל את חג הסוכות וציוום(ויקרא כג:מב-מג):"בסוכות תשבו שבעת ימים כל האזרח בישראל ישבו בסוכות למען ידעו דורותיכם כי בסוכות הושבתי את בני ישראל בהוציאי אותם מארץ מצרים אני   ה'
אלקיכם"
.כל החג הזה הוא סמל  של אמונה ובטחון שלם בה'.הסוכה היא הסמל הממשי והמוחשי למופתים הגדולים שלמעשה מצטמצמים למופת האחד והכולל-סכיכת הקב"ה הגנתו על ישראל ארבעים שנה במדבר מול אויבים ומול סכנת הציה והשממה כמו שנאמר (דברים ח:טו):"המוליכך במדבר  הגדול  והנורא נחש ועקרב וצמאון אשר אין מים..." והלא זה נס עצום שנמשך ארבעים שנה ואין לך אמונה ובטחון יורת מזה באלקים המסוגל לכסות ולסוכך על עמו כך.


















































« עריכה אחרונה: אוקטובר 11, 2011, 09:29:40 על ידי jewlover and arabhater »
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק MaorJudah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3550
המשמעות של הסוכה
« להגיב #1 ב- : אוקטובר 10, 2011, 22:27:28 »
תודה רבה על הפרסום  O0

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
המשמעות של הסוכה
« להגיב #2 ב- : אוקטובר 10, 2011, 23:11:33 »
בס"ד
המשך
וכדי להזכירנו את גודל כחו וגדלותו וכל-יכולתו ציווה הקב"ה להכנס ממש לאותן סוכות שבהן דרו אבותינו ארבעים שנה במדבר ובכך להבין את גדולתו.וכמו שאמרו חז"ל (סוכה ב.):"אמרה תורה כל שבעת הימים צא מדירת קבע ושב בדירת עראי."וכן אמרו (שם יא:):"כי בסוכות הושבתי את בני ישראל-ענני כבוד היו דברי ר' אליעזר.ר"ע אומר:סוכות ממש עשו להם".וודאי שסוכות עשה להם שהרי דרו באהלים.שהם דירות ארעיות כמו שנאמר (דברים א:כז):"ותרגנו באהליכם" וכן (שם ה:כז):"שובו לכם לאהליכם".וודאי שזה לבד סיבה מספקת לקבוע חג סוכות כדי להזכיר את הנס של דירה בסוכות ארבעים שנה.אלא שבא ר"א להוסיף על זה ולומר שמכיון שהקיפם הקב"ה בענני כבוד הם הם ששמרו על בני ישראל בסוכותיהם החלשות והם שמסמלים את כחו וגבורתו של הקב"ה ויכולתו להגן על ישראל אע"פ שהם בסוכה רעועה.וז"ל חז"ל (תמחומא בשלח ג):"את מוצא שבעה ענני כבוד היו...ארבעה מארבע רוחות ואחד מלמטה ואחד מלמעלה ואחד מהלך לפניהם כל הנמוך מגביהו וכל הגבוה מנמיכו ושורף נחשים ועקרבים מכבד ומרבץ את הדרך לפניהם".

הרי זאת הנקודה המרכזית של סוכות:בטחון מלא בהקב"ה שהוא וענניו יכולים להגן על סוכת ישראל החלשה ואין לפחד מהגוים נחש שרף ועקרב.ולזאת וגם לסיבה שנתן לנו את האסיף ופרנס אותנו מקצירנו ומתבואתו בסוף העונה נקבע סוכות כ"זמן שמחתנו" שזאת-השמחה-המדה והמדרגה הגדולה והשלמה ביותר של בטחון כמו שכתבנו.כי מי שבוטח  בטחון מלא בהקב"ה לעולם לא ידאג לא מחוסר פרנסה ולא מאויביו(ונראה שדוד כתב "ויהי בשלם סוכו"ולא כתב "ויהי בירושלים..." כי רצה להדגיש כי הבטחון המלא בהקב"ה שיכול להושיעו גם בסוכה רעועה וחלשה חייב להיות שלם ושהקב"ה נתן דוקא את השם הזה לציון עיר קדשו ומקום נחלתו-ירושלים עיר שלם עיר שבה שוכן הבטחון השלם בה').

ומשום כך קבעו חז"ל בסוכות(ביום א' שבה וכן בשבת חול המועד)את ההפטרות של מלחמת גוג ומגוג (זכריה יד וכן יחזקאל לח-לט):כי דוקא בסוכות סמל החולשה והארעיות סמל הגלות(כי הרי הסוכה היא תמיד סמל הארעיות והגלות כאשר האדם יוצא מביתו מדירת קבע ארץ ישראל כביכול ויושב בדירה ארעית במדבר בחו"ל כביכול)דוקא בחג זה וסוכה זה המסמלת את החולשה ואת חוסר הוודאת למחר דוקא ביום וחג זה קוראים את הפרשיות בתנ"ך המדברות על תבוסת גוג ומגוג והגוים שעלו על הסוכה הרעועה והנופלת ואשר הובסו והושמדו על ידי בעל ענני הכבוד הכל יכול.
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
משמעותה של מצוות הסוכה
« להגיב #3 ב- : אוקטובר 14, 2011, 11:15:41 »
היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!

מנותק דניאלJTF

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1383
  • "גם כי אלך בגיא צלמות לא אירא רע כי אתה עמדי"
משמעותה של מצוות הסוכה
« להגיב #4 ב- : אוקטובר 14, 2011, 11:18:41 »
יש לי בחצר פרגולה שהגג שלה טיפה בזוית כלפי מעלה.אם אני עושה שם סוכה זה בסדר?