כתב נושא: מהי הסיבה שהקב"ה רצה שר' ישמעאל כהן גדול יברך אותו?  (נקרא 3070 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק jewlover and arabhater

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 5996
בס"ד
מתוך ספרו של הרב כהנא הי"ד "אור הרעיון"
דברי חז"ל בברכות(ז.):"א"ר ישמעאל בן אלישע:פעם אחת נכנסתי להקטיר קטורת לפני ולפנים וראיתי אכתריאל י-ה ה' צב-אות שהוא יושב על כסא רם ונשא ואמר לי:ישמעאל בני ברכני.אמרתי לו:יהי רצון מלפניך שיכבשו רחמיך את כעסך ויגולו רחמיך על מדותיך ותתנהג עם בניך במדת הרחמים ותיכנס להם לפנים משורת הדין ונענע לי בראשו"
והדברים קשים להבנה:ראשית כל מדוע נקט ר' ישמעאל דוקא בכינויים אלה של הקב"ה "אכתריאל" "י-ה" " ה' צב-אות"?ויותר תמוה היא בקשת הקב"ה לברכה:וכי צריך הקב"ה ברכה מהדיוט ביום הכיפורים כאשר הוא שופט את העולם ומולך על העולם כולו?ועוד יותר מוזרה ברכתו של ר' ישמעאל מנין ידע שזאת הברכה שיחפוץ בה הקב"ה?
אלא כך נראה לי לפרש:ר' ישמעאל בן אלישע כהו גדול היה כ"ג אחרון לפני החורבן(כי הוא הרי נמנה בין עשרת הרוגי מלכות שנהרגו על ידי אדרינוס הרשע ופרשה זו אירעה בערך ששים וחמש שנים לאחר החורבן).וברור היה לו לר' ישמעאל בקדושתו וברוח קודשו שבו שהקב"ה עומד לשפוך את חרון אפו על עמו ועל ארצו ועל בית מקדשו.ובבכן כאשר ביקש ממנו הקב"ה ברכה כביכול הבין מיד ר' ישמעאל את פשר הבקשה כי הרי כאשר עם ישראל נמצא בארצו ובית מקדשו עומד על מכונו אזי מתקדש שם ה' כי הוא מלך.וזה מה שראה רבי ישמעאל כאשר נכנס לפני ולפנים לקודש הקדשים.ראה את הקב"ה יושב כמלך על כסאו רם ונשא ומוכתר דוקא בכינויים של מלכות וגבורה!אכתריאל-הא-ל שנבחר בכתר כמלך.י-ה-שגם זה כינוי לגבורה וכח וחוסן כמו שאמר דוד המלך ע"ה(תהלים סח:ה):"שירו לאלקים זמרו שמו סולו לרוכב בערבות-בי-ה שמו..."-הרי זה שרוכב בערבות שהוא הרקיע השביעי כמו שאמרו חז"ל(חגיגה יב:ע"ש) מכונה "י-ה".וכן(תהלים פט:ט):"ה' אלקי צב-אות מי כמוך חסין י-ה..."-שוב הענין של חוסן וכוח קשור לכינוי "י-ה".וכן ה' צב-אות-שהוא כינוי ידוע לכחו וגבורתו.
מזה הבין רבי ישמעאל שמאחר שהקב"ה עמד על סף חורבם בית מקדשו וגלות בניו דבר שיביא לידי חילול השם נורא כי אז-בלעג הגויים אשר יחרפו ויצחקו:"איה נא אלקיהם"-כבר לא יהיה מלך כביכול אלא יהיה הוא בשעבוד ובגלות כביכול לכן הקב"ה רוצה בשעת האפס ברגע האחרון פתרון שלא יצטרך לחלל שמו על ידי גלות בניו וחורבן ביתו.לכן ידע רבי ישמעאל בדיוק איזו ברכה לברכו והיא:שעל אף שממידת הדין מגיע לבניך חורבן וגלות-תיכנס להם לפנים משורת הדין ותתנהג עמם במידת הרחמים כדי שלא יגלו ואז תשאר מלך ללא חילול השם.ואכן נענע לו בראשו הקב"ה וכדברי רש"י:"כמודה בברכתי ועונה אמן".

היום כולם יודעים שהרב כהנא צדק!