כתב נושא: רשמית: היום תוכרז ממשלת האחדות ברשות  (נקרא 1065 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק כהנא צדק!

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 7985
    • yigal-amir
במשך שבועות ארוכים מאז נחתם הסכם מכה התקשו הפתח והחמאס לגשר על המחלוקות ביניהם, אולם אמש, בפגישה נוספת בין אבו מאזן להנייה, הוסר המכשול האחרון ונקבעה זהות שר הפנים. רה"מ הנייה: "היום הוא יום שיש לחגוג אותו, השלמנו את כל שהיה עלינו לעשות". יועצו של הנייה: הממשלה החדשה תפגין גמישות מדינית.


כשנה וחודשיים לאחר הבחירות ברשות הפלסטינית, במהלכם התנהלו כמעט באופן רצוף שיחות להקמת ממשלת אחדות בין הפתח לחמאס, ועשרה חודשים לאחר הקמתה של הממשלת בראשות איסמעיל הנייה, סוכם אמש (ד') באופן רשמי על הקמת ממשלת אחדות.

 

המכשול האחרון בדרך לסיכום הרשמי הוסר לאחר שהפתח והחמאס סיכמו על מינויו של האני אל-קוואסמה לתפקיד שר הפנים. דובר הממשלה הפלסטינית הנוכחית, ד"ר ראזי חאמד, מסר כי ההכרזה על הקמת הממשלה תהיה היום בשעה 14:00 ובשבת תיערך הצבעת האמון עליה בפרלמנט הפלסטיני.


ראש הממשלה הפלסטיני, אסמעיל הנייה, אישר אמש כי הרכבת הממשלה החדשה הושלמה ואמר כי יציג את ממשלתו בסוף השבוע. "היום הוא יום שיש לחגוג אותו, השלמנו את כל שהיה עלינו לעשות", אמר הנייה לעיתונאים בתום פגישה לילית עם הנשיא הפלסטיני, מחמוד עבאס (אבו מאזן). הנייה אמר כי יכריז היום על שמות השרים בממשלה החדשה, והפרלמנט יצביע על כך בשבת.

במסגרת ההסכם על הקמת הממשלה החדשה, יש לציין, לא נכללים שלושת תנאי הקוורטט הבינלאומי - הכרה במדינת ישראל, נטישת דרך הטרור וכיבוד ההסכמים שנחתמו בין הצדדים במהלך השנים. אמנם קווי היסוד של הממשלה ייקבעו על ידי נשיא הרשות אבו מאזן ובהם קריאה לממשלה לכבד את ההסכמים המדיניים שחתם אש"ף עם ישראל - מה שאמור לסייע להסרת המצור על הרשות - אולם אין מדובר בהתחייבות. עם זאת, יועצו של הנייה, אחמד יוסף, אמר אמש כי הממשלה החדשה תפגין גמישות מדינית גדולה.

 

שר הפנים החדש, אל קוואסמה, שייך למשפחה החברונית הגדולה - אחת החשובות בשטחים - אולם הוא מתגורר בעזה ואינו מזוהה פוליטית עם מי משתי המפלגות הגדולות. מינויו גם אמור לרצות את תושבי חברון, העיר הגדולה בשטחים, שעל פי התכנון המקורי אמורה היתה לקבל ייצוג של שר אחד בלבד בממשלה וכעת עם מינויו, תזכה לייצוג של שני שרים.

 

הקמתה של הממשלה לוותה כאמור בקשיים גדולים שכללו גם חודשים ארוכים של עימותים בין הפתח לחמאס, במהלכם נהרגו עשרות אנשים. למרות חילופי האש אתמול בלילה שנמשכו גם בערב בצפון הרצועה, מקווים ברשות כי יציאתה לדרך החל משבת של הממשלה החדשה, תאפשר התמקדות במשימה הראשית והיא הסרתו של המצור המדיני והפוליטי המוטל על הרשות מאז נצחון החמאס לפני יותר משנה.

 

גם במהלך פגישת הסיכום נמשכו חילופי האש והחטיפות


המהלך האחרון בדרך להכרזה הרשמית על הקמת הממשלה החל בשעות הצהריים בפגישתו של אבו מאזן בעזה עם הנייה, בפעם השנייה תוך פחות מיממה. הסוגייה הבוערת שעיכבה בשבועות האחרונים את הקמת הממשלה, הייתה כאמור זהותו של שר הפנים בממשלת האחדות. בשעות הערב נפגשו השניים פעם נוספת וסיכמו כי אל-קוואסמה יקבל את התפקיד.


הסכם מכה, המהווה את הבסיס להקמת הממשלה, כולל איסור מוחלט של שפיכות דמים בתוך הרשות והשתתת היחסים הפלסטינים כולל המחלוקות על עיקרון הדיאלוג. עם זאת, מאז חתימתו נהרגו במאבקים בין הפלגים 90 בני אדם.

 
גם בערב, כאמור, שעות אחדות לפני ההודעה על בחירת שר הפנים והקמת הממשלה, נמשכו העימותים ברצועה וחמישה בני אדם, בהם אב ושני ילדיו, נפצעו בחילופי אש בין הצדדים בעיירה בית להיא. על פי גורמי ביטחון ופעילי פתח, חמושים מהחמאס חטפו פעיל פתח וכאשר חבריו תכננו לצאת לפעולת תגמול נפתחה אש לעברם, ומהירי נפגעו עוברי אורח. זמן קצר לאחר מכן נחטפו מספר אנשי חמאס.
 

בעקבות האירועים כיתרו אנשי הכוח הביטחוני המיוחד של משרד הפנים, המורכב מאנשי חמאס, וחמושים מהזרוע הצבאית של הארגון, את העיירה בית להיא, בניסיון לשחרר את החטופים. בעיירה חוששים כי הכיתור יוביל להתלקחות חמורה יותר של העימות בין הצדדים. בעימותים היום נפצעו עשרה בני אדם - שלושה מהם באורח קשה, ונחטפו שמונה פעילים מפתח ומחמאס.
יגאל=גואל

ע        מ        י       ר
 =       =       =      =  עמו    מאת    יצחק        רבין [img]http://www.zix.co.il/images/11924785.gif[/i