בס''ד
לגם בשן:
א. היהודי הראשון היה אברהם אבינו. והמצווה הראשונה שהקב''ה נתן לו הייתה: ""לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךּ" (בראשית י"ב, א´). ישוב ארץ ישראל זו לא גחמה של ציונים, זו מצווה של הקב''ה. החרדים שלא רצו לעלות עברו על המצווה.
ב. "ישהה אדם בארץ ישראל, אפילו בעיר שרובה עובדי כוכבים, ולא בחוצה לארץ, אפילו בעיר שכולה ישראל. מלמד שישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה." ("תוספתא" עבודה זרה, פרק ה'. וראה גם בבלי כתובות ק"י ע"ב). ישיבת ארץ ישראל שקולה כנגד כל מצוות התורה, אפילו בעיר שבה הרוב עובדי כוכבים (עבודה זרה). זה עדיף על עיר בגלות שבה כולם יהודים. ושוב, המצווה כל כך הכרחית שהיא שקולה כנגד כל המצוות שבתורה. ז''א אלה שלא עלו לארץ ישראל עברו על מצווה ששקולה כנגד כל התורה, ולמעשה עברו על כל התורה.
ג. מכאן ניתן להבין מדוע הפליגו חכמים במעלת הישיבה בארץ ואמרו "לעולם ידור אדם בארץ ישראל אפילו בעיר שרובה גויים ואל ידור בחו"ל בעיר שרובה ישראל, שכל הדר בארץ ישראל דומה כמי שיש לו אלוה וכל הדר בחו"ל דומה כמי שאין לו אלוה... לומר לך שכל הדר בחו"ל כאילו עובד עבודת כוכבים" (כתובות קי" ב). כלומר, החרדים שהעדיפו את אירופה על פני ארץ ישראל, היו "כמי שאין לו אלוה". והציונים שהעדיפו את ארץ ישראל, היו "כמי שיש לו אלוה".
ד. גם המרגלים במדבר סיני היו תלמידי חכמים. וגם הם חשבו שעדיף לא לעלות לארץ ישראל כי החיים הרוחניים בסיני היו יותר "על רמה" מהחיים הטבעיים בארץ ישראל. כמו בחטא המרגלים, החרדים חשבו שיש להם חיים יותר רוחניים באירופה. והחרדים בארה''ב עד עצם היום הזה אומרים אותו דבר כששואלים אותם למה הם לא עולים לארץ הקודש. זהו חטא המרגלים בימינו. ומה היה העונש על חטא המרגלים? שכולם הצטרכו למות במדבר. זה היה הרבה יותר גרוע מהעונש על חטא העגל - כי אחרי חטא העגל הקב''ה עדיין היה מוכן להביא את עם ישראל לארץ ישראל. אבל בחטא המרגלים, כולם הצטרכו למות במדבר. כלומר, סירוב לעלות לארץ ישראל הוא יותר חמור מעבודה זרה. ושוב כמו במכת החושך, העונש הוא מוות המוני ר''ל. ממש כמו שקרה בשואה ר''ל.
ה. אתה אומר שהסיבה שהייתה שואה היא שעברו על "אם בחוקותי תלכו...." אז אם 80% מהחרדים נרצחו בשואה, אחוז יותר גבוה מכל מגזר אחר, ברור שהחרדים במיוחד עברו על "אם בחוקותי תלכו...." כי הם לא רק לא עלו לארץ ישראל שהיא מצווה שקולה לתורה כולה, אלא הם דוקא נלחמו נגד התהליך האלוקי לקבץ את עם ישראל בארץ הקדוש.
ו. אתה כותב שאתה מסכים עם הרב עובדיה על מסירת ארץ ישראל לבני עמלק כמו בהסכמי אוסלו. עכשיו אני רואה שגם אתה היית מצביע בעד ממשלת רעבין-פרס אם הרב עובדיה היה מורה לך לעשות כן כמו שהרב עובדיה הורה לש''ס לעשות. והיית מצביע בעד ממשלת שמאלמרט במלחמת לבנון השנייה כמו שש''ס עשתה על פי ההוראות של הרב עובדיה. והיית מצביע בעד שמעון פרס יש''ו שר''י לנשיאות כמו שהרב עובדיה הורה. זה באמת עצוב.
א'. ברור שזו מצווה של דתיים ולא של חילוניים. כל המצוות בתורה הם של "דתיים". מה חידוש? החילוניים אדרבה השתמשו בנראטיב הציונות הדתי כדי למשוך יהודים לארץ במטרה לעקור את היהדות שהיא מקור הציונות עצמה..
פשוט מדהים שזה מדהים. ואמרתי- מצוות יישוב ארץ ישראל היא מצווה מן התורה. הקמת מדינה ומלכות לפני בוא המשיח- עברה מארץ העברות. אני מקווה שההבדל ברור.
ב'. כתוב "מצוות ארץ ישראל שקולה כנגד כל המצוות שבתורה". זאת אומרת שזאת לא עברה להיות בגלות. זה רק פיספוס מצווה חשובה. זה לא כמו חילול שבת או ביצוע עברה שהיא איסור מן התורה. זה כמו שאני אפספס מצווה מאד חשובה, זה אפילו לא כמו שאני אעבור על איסור הכי קל. אז למה מגיע על זה גזרת שואה? לא. עוונות מביאים מכות. זכויות מביאות ברכות.
ג'. הכוונה בפסוק "וכל הגר בחוצה לארץ... דומה כמי שאין לו אלוה":
הרמב"ם מסביר כי מצווה כללית היא "כאילו יאמר עשה מה שציוויתיך והיזהר מכל מה שהזהרתיך", ולא נראה שזוהי כוונת המקראות דלעיל. גם לפי הגמרא "כל הגר בחו"ל - כאילו עובד עבודת כוכבים"-
אין הכוונה למצווה כוללת לפי ההגדרה שראינו ברמב"ם.הר"מ פיינשטיין סובר כי אמנם לדעת רוב הראשונים מצוות יישוב הארץ נוהגת בזמן הזה, אולם אין זו מצווה
חיובית בגפו של האדם אלא מצווה
קיומית: לאדם שגר בארץ ישראל אסור לצאת מהארץ לחו"ל,
אבל אדם שגר בחו"ל אינו מצווה לעבור לארץ. הרב פיינשטיין משווה בין מצוות יישוב הארץ למצוות ציצית: רק אדם שיש לו ד' כנפות חייב בציצית ולכן רק אדם שגר בא"י חייב להשאר בה, אולם אדם הדר בחו"ל אינו מחוייב.
הריטב"א בשיטה המקובצת מסתדר באופן החלק ביותר עם הסוגיה בכתובות, ומתרץ את הרמב"ם על הצד הטוב ביותר:
"וכתב הריטב"א הכל מעלין כו' פירוש ואפילו לאחר החורבן
דאכתי איכא חיבת הארץ וכדאיתא בגמרא.
ומיהו שמעתי מרבינו דדווקא כשיש שם יישוב ארץ ישראל ושאין סכנה בדרכים
ושאינו צריך לעבור ים שהוא בחזקת סכנה ע"כ".
שיטת הריטב"א היא שהכל מעלין לא"י, אולם לא בגלל שיש מצוות יישוב ארץ ישראל, אלא בגלל שיש
'חיבת הארץ' - עולים לארץ בגלל האהבה והחיבה לארץ מולדת.
הרמב"ם סובר כי אין מצווה לעלות לארץ ישראל, יישוב הארץ והעלייה הן בגדר חיבת הארץ ואהבה עזה, כמיהה לארץ אבותינו. אדם שלא עולה לארץ הוא "לא נורמאלי" - כי יהודי "נורמאלי" אוהב את ארצו ורוצה ליישב אותה ולחדש בה ימיו כקדם.
גם הסתירה הפנימית, כביכול, בתוך הרמב"ם נפרכת מאליה - הרמב"ם פוסק בי"ד החזקה את כל דיני הכפיה בעליה לארץ
בגלל דין החיבה שיש כלפי ארץ ישראל, כשיטת הריטב"א לעיל,
ולא בגלל מצוות ישוב הארץ.
ד'. חטא המרגלים היה הוצאת דיבת הארץ רעה. קדם לכך ציווי אלוקי מפורש: "שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ
אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל... וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן,
עַל-פִּי יְהוָה". כלומר ה' ציווה מפורשות על משה לשלוח מרגלים לתור את הארץ
שאותה הוא נותן לבני-ישראל לרשתהּ.
ה'. לא... זאת הפרשנות המעוותת של היגיון של מישהו אחר, לא של התורה. זכויות מביאות ברכות, לא גזרות. אמרתי (קרא שוב כאן:
http://hayamin.org/forum/index.php/topic,20495.msg138518.html#msg138518) שכשיש גזרה, גם הצדיקים של אותו אזור שבו מתקיימת הגזרה מתחייבים. "משפטי ה' אמת צדקו יחדיו".
וה"תהליך האלוקי לקבץ את עם ישראל בארץ הקודש" כידוע הוא תירוץ שלך, לא של התורה.
ו'. לא כתבתי שאני מסכים עם הרב עובדיה יוסף על מסירת ארץ ישראל לבני עמלק כמו בהסכמי אוסלו. כתבתי שמצוות פיקוח נפש ("וְנִשְׁמַרְתֶּם מְאֹד, לְנַפְשֹׁתֵיכֶם") דוחה מצוות יישוב ארץ ישראל וזה על-פי הרמב"ם לעיל, וחזקה עליי דעת מרן. אני מקווה שאתה חיים תזכה ליישב את ארץ ישראל בקרוב ולהנהיג את עם ישראל, ואז אני פשוט אוכל לבחור בך.