כתב נושא: הנחלת מורשת השואה - ספרים על השואה והמלחמה (כולם מוזמנים להוסיף)  (נקרא 22238 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
ספרות השואה, היא ספרות ארוכה מארץ מידה ורחבה מיני ים, ורבו הסופרים והחוקרים שהוציאו מאמרים, ספרים ופרסומים בכל רבדי השואה: המלחמה, המחנות, הניצולים, הכנסיה, הקהילות, ההנגות השונות של המדינות, וכו' וכו': חדל לספור כי אין מספר.
בעקבות בקשתו של חברינו לפורום זהלר לעלות בהודעה אחת רשימה של ספרים מומלצים בנושא השואה, החלטתי להיענות לבקשתו, וכלהלן:
יש לציין שרוב הספרים בהודעה אלו ספרים שיש לי בספרייתי, או שאני מכיר ממקורות מוסמכים אחרים - ולכן אני יכול להמליץ... כאמור יש עוד ספרות ענפה וודאי אין לי אפילו גרגיר בים ממנה:

הספר הראשון [שרק בשבוע שעבר סיימתי לקרותו] - הוא אחד מספרי העדות החשובים ביותר שנכתבו אי פעם על השואה ע"י פיליפ מילר. הספר שראה אור בשנת 1979 נקרא בשם:
Eyewitness Auschwitz - Three Years in the Gas Chambers (או בתרגום חופשי: "אני הייתי עד לאושוויץ 3 שנים בתוך תאי הגזים").
הספר הוא בעצם תיאור מן הראשונים במעלה של האירועים שהתרחשו מאחורי הקירות של תאי הגזים באושוויץ.


כריכת הספר, משום מה אין אותו בעיברית

ספריו של ק. צטניק:

סלמנדרה - ספר חובה! מתאר את קורותיו בזמן השואה.

בית הבובות - סיפורה של אחותו, שאולצה לספק שירותי מין לחיילי הצבא הנאצי, מתואר בספר "בית הבובות". ספר זה תורגם ליותר מ-32 שפות, יצא לאור בתחילת שנות ה-50 של המאה העשרים.
ספר מעניין מאוד, קראתי אותו שנה שעברה, מתאר את "בלוק 24", ששימש בית בושת לתגמול אסירים:
http://he.wikipedia.org/wiki/%D7%91%D7%9C%D7%95%D7%A7_24

קראו לו פיפל - סיפורו של אחיו הצעיר, מוני, שכילד חווה התעללות מינית במחנה הריכוז. אף הוא ראה אור בשנות ה-50 של המאה העשרים.

"צופן א.ד.מ.ע." - ספר יוצא דופן, העוסק בחוויותו של דינור במחנה מנקודת מבט רוחנית. האותיות א.ד.מ.ע. נכתבו על ידי די-נור בראש כל אחד מספריו. הוא סירב להסביר את פשרן, אך סיפר כי אותיות אלו הצילו אותו ממוות כששהה באושוויץ. הפרופסור שיינטוך, מהחוג ללשון וספרות יידיש במכון למדעי היהדות מהאוניברסיטה העברית טוען כי אותיות אלו מייצגות את ראשי תיבות של התפילה "אלהא דמאיר ענני".

השעון - ספר חשוב נוסף, בין היתר מסופר בו בהרחבה על רצח היהודים ביערות, ובבורות קברי האחים.

ספריו החשובים ביותר על השואה ועל זוועות אושוויץ, נלמדים בבתי הספר בכיתות הגבוהות כחלק ממערכי השיעור לקראת הנסיעות המאורגנות למחנות ההשמדה. כל ספריו תורגמו לשפות רבות והתפרסמו ברחבי העולם.

ד"ר גיזלה פרל, שהייתה ניצולת מחנה אושוויץ, ושימשה בו בתור אחת הרופאות, ב- 1948 היא הוציאה את ספרה החשוב: "הייתי רופאה באושוויץ", שמתאר את כל מה שעבר עליה בשואה.


כריכת ספרה

הספר "ברחתי מאושוויץ" של פרופ' רודולף ורבה שמתאר את חויותיו באושוויץ, ואת סיפור בריחתו הנועז:


אני קראתי את ספרו ואני חייב להודות שזה אחד מספרי העדות החזקים ביותר, והחשובים ביותר!
זהירות ברגע שאתה מתחיל את הספר אי אפשר להפסיק.


שמואל ווילנברג, שהשתתף במרד טרבלינקה (!), והצליח להימלט ולשרוד את השואה, ואפילו לכתוב ספר עדות שלם על האירועים שחווה במהלך איימי מלה"ע ה-2 את ספרו רכשתי לפני מספר חודשים, והמוכרת "בצומת ספרים" אמרה לי שיש לי מזל, כיוון שבאותו יום ממש משרד-הביטחון (שמוציאה לאור את הספר), הודיעה שהיא מפסיקה את ההוצאה, והספר היה אחרון בחנות כיוון שכבר הכל אזל...
תנסו אוליי בחנויות יד-שניה...

מבין ניצולי שהשואה, ניצב ובולט אדם, שעבר את שבע מדורי גיהנום באושוויץ, הצליח בניסי ניסים לשרוד, ולכתוב את אחד מספרי העדות החשובים ביותר שנכתבו אי פעם על השואה: שמו הוא פרימו לוי.
כל ספריו של פרימו לוי חשובים ביותר, ובמיוחד: "הזהו אדם":




בשנים האחרונות ספריו של פרימו לוי תופסים תאוצה בקרב "חסידי" ספרות השואה, רבים מעדיפים את תיאוריו של לוי על פני ספריו של ק.צטניק.
ואני אומר: "גם מזה וגם מזה אל תנח ידך", קראתי גם ק.צטניק, וגם "הזהו אדם?" של פרימו לוי, והם בבחינת : "טובים השניים מן האחד"!


צביה לובטקין - מעשיה של אשה שהייתה מראשי המנהיגים במרד גטו ורשה, לחמה בחירוף נפש, והצליחה להמלט לחופש, מעורר התפעלות בלב כל אדם.  ספרה המפורסם "בימי כליון ומרד" הפך להיות, מאבני הפינה של ספרות ניצולי השואה:


מאוד מומלץ!

ספרו הראשון של פרופ' אלי ויזל שהוא רב המכר העולמי "הלילה", סיפור רב המעלה המתאר את מה שעבר עליו בשואה. אולי ספר השואה המוכר ביותר בעולם. הספר תורגם לעשרות שפות:



פרופ' ויקטור פרנקל - כתב ספר שמתאר את חוויותיו במחנות הריכוז, ואת מסקנותיו הפסיכולוגיות שהוא חווה על בשרו, העלה בספרו "האדם מחפש משמעות", שכאמור מכיל בתוכו הרבה רעיונות יהודים, המרצים של תנועות התשובה אוהבים לצטט מתוכו...




פרופ' איאן קרשו מנתח בספרו החדש החלטות מרכזיות מתחילת מלחמת העולם השנייה. שמו של הספר הוא "הכרעות גורליות", והוא עוסק בנושאים הבאים: החלטתו של היטלר להכריז מלחמה על ארצות-הברית; הכרעתו של מוסוליני להצטרף לבעל-בריתו היטלר; דחיית ניסיונות התיווך לפשרה מצד צ'רצ'יל באביב 1940; והפרק המסעיר מכולם – החלטתו של אדולף היטלר לאמץ את "הפתרון הסופי לשאלת היהודים" – כל אלה עיצבו את מהלכיה וגורלה של מלחמת העולם השנייה ונבחנים בחינה מחודשת ומעמיקה. התיאורים המקובלים של המלחמה ורגעי השיא בה מגדירים בדרך כלל את ההכרעות שבוחן קרשו כמִשגים חמורים, שחרצו את גורלן של המדינות המשתתפות במלחמה. איאן קרשו מציע לקוראיו הערכות חדשות.



לפני כחודש וחצי כשהייתי ביד ושם, קניתי את הספר המקיף ביותר שנכתב על הזונדרקומנדו [היחידות מיוחדות, הזונדרקומנדו, שנועדו לעבוד במשרפות ובתאי הגזים], שכתב גדעון גרייף. הספר נקרא: בכינו בלי דמעות:


הספר קשה מאוד לקריאה, אפשר לצפות לכמה לילות חסרי שינה...

"הייתי עוזרו של מנגלה באושוויץ" - שכתב ד"ר מיקלוש ניסלי, שהיה רופא אסיר באושוויץ, ועבד כעוזרו בכפייה של ד"ר מנגלה, ומתאר את כל הניסוים הקשים:


גם זה ספר מאוד קשה לקריאה

סופרת די ידועה בשם רבקה שכטר כתבה ב-1986 ספר תחת הכותרת: "אוושויץ כממלכת פאוסט, במה לקורבנות אדם", עיין כאן:
http://hayamin.org/forum/index.php/topic,18570.0.html

"תליינים מרצון בשירות היטלר" [ שאותו אני קורא כעת בפעם השניה ] של פרופ' דניאל יונה גולדהגן שמשחזר את האווירה של האנטישמיות האלימינציוניסטית שאיפשרה את ביצוע מטרות ההשמדה של היטלר ושעשתה את הרדיפות שקדמו לכך בשנות השלושים למשהו פופולרי:



ספר נוסף שהתחלתי לקרותו לאחרונה, שגם כתב פרופ' דניאל יונה גולדהגן, ומתאר את חלקה של הכנסיה הקתולית בשואה ובאנטישמיות המודרנית, הספר נקרא:
A Moral Reckoning: The Role of the Catholic Church in the Holocaust and Its Unfulfilled Duty of Repair



זה חלק קטן מן הספרים, ובסיעתא דשמיא נעלה כל פעם קצת קצת אי"ה...

בברכה ערן.   
« עריכה אחרונה: מרץ 23, 2009, 00:53:44 על ידי eran »

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
ספרים נוספים בנושא השואה, והפעם ספרים שעוסקים באלמנט הדתי-תורני של השואה.

ספרה המונומנטלי של אסתר פרבשטיין [ראש הקתדרה להוראת השואה במכללה ירושלים] "בסתר רעם" - הראשון מסוגו בתחום חקר השואה מזווית חרדית:



איתמר לוין הוציא שני ספרים מדהימים, הראשון: "אותיות של אש - עדויות מתקופת השואה בספרות ההלכתית":


ספר מדהים, קראתי אותו בשנה שעברה.

הספר השני: דם ואש ותימרות עשן – הגדת השואה לפסח, הגדת השואה היא אוסף של קטעי פרשנות שנכתבו ונאמרו בכל רחבי אירופה במהלך השואה, בתוספת עדויות ותמונות על שמירת דיני הפסח ומנהגיו תחת המשטר הנאצי.


מומלץ לפני פסח.

ספר של פרופ' מ. אליאב: אסופת עדויות הבאה לתעד גלויים של גבורה רוחנית עילאית, התנהגות ומעשים של יחידים ורבים, מנהיגים ופשוטי העם, ששמרו על צלם אלהים ועל האני מאמין, ובמסירות נפש קדשו את חייהם ומותם בימי השואה:


קראתי אותו שנה שעברה ושאבתי קורת רוח, והתרוממות נפש.

4 כרכי "שנות ראינו רעה", שראה אור בהוצאת יד-ושם, ועוסק בהתמודדות החברה האותודוקסית בשואה:


פשוט חובה!

וכן 3 כרכי "שמע ישראל" שהוא מעין אנציקלופדיה לשואה לציבור החרדי, שיוצא בהוראת רבי מנחם מנדל טאוב שליט"א, שהוא האדמו"ר מקאליב.

בברכה ערן.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
מקבץ של ספרים נוספים, שמתעסקים יותר בפן הנאצי - המנהיגים, הצבא כדו':

היטלר - החידה האיומה ופשרה, של סבסטיאן הפנר. אחת המונוגרפיות הטובות ביותר העוסקות בחייו ובמשנתו של אדולף היטלר. ניתוח מבריק של המשטר הנאצי והאידאולוגיה הנאצית, בכלים היסטוריים של הגיון ושכל ישר.


יש אותו בעיברית, אבל מצאתי רק את הכריכה באנגלית.

היבריס ונמסיס של איאן קרשו - הביוגרפיה של היטלר שמתפרסת על 2 כרכין עבי כרס, ניתוח מעמיק של היטלר ושל התקופה הנאצית:



הימלר - הביוגרפיה של קבלן המוות של היטלר, הס.ס רייכספירהר היינריך הימלר, שכתב פיטר פדפילד:


קראתי את הספר בשנה שעברה, מומלץ למי שרוצה להעמיק חקר

נירנברג 1946 - הראיונות הגנוזים עם פושעי המלחמה הנאצים, שעשה הפסיכיאטר, ד"ר לאון גולדנסון, קצין יהודי בצבא ארצות הברית, בשעה שחקר בשנת 1946 את מצבם הנפשי של נושאי התפקידים הבכירים ביותר בגרמניה הנאצית, שהועמדו לדין בגין פשעי מלחמה מהחמורים ביותר שידעה האנושות מעודה:


קראתי אותו, לא את כל אחד זה יעניין...

הרייך השלישי - היסטוריה חדשה של מייקל ברליי, ספר מקיף מאוד המתאר את השתלטותה של המפלגה הנאצית על כל היבט בחיי הגרמנים ברייך השלישי:


שווה למי שמוכן להתאמץ

חיילי הרשע - עבודת דוקטורט של ד"ר תום שגב, בספר מגולל תום שגב מי היו מפקדי מחנות הריכוז הנאציים, כיצד הגיעו לתפקידם וכיצד תפקדו בתקופה החשוכה ההיא. תום שגב פתח עשרות אלפי מסמכים, כולל ילקוטי הישרות האישיים של המפקדים וכן איתר את אלה שעדיין נותרו בחיים:


קראתי אותו שנה שעברה, פשוט ספר חובה!

צבאו של היטלר‏ של עומר ברטוב - שהתמקד במאבק האיתנים בין גרמניה לבין ברית המועצות, מוכיח כיצד ועד כמה השפיעו אימי המלחמה על הוורמאכט. החיילים הגרמנים ראו באבדותיהם הרבות פטריוטיזם נאצל, הצדיקו את התבהמותם בראיית קורבנותיהם כ'תת-אדם', ותפסו את המלחמה כהגנה על הציוויליזציה מפני הברבריות היהודית-הבולשוויקית:


ספר מעניין

אנשים רגילים - של כריסטופר בראונינג הוא לדעת רבים הספר החשוב והמשפיע ביותר שנכתב בשנים האחרונות על התנהגותם של הרוצחים בשואה. הספר מתאר בשפה ברורה, עם ראיות מצמררות, כיצד יחידת מילואים ממוצעת של גרמנים לא צעירים, הפכה להיות חבורה של רוצחים-בדם-קר של עשרות אלפי יהודים. אלה לא היו אנשי יחידות "מיוחדות", "מובחרות". אלה היו "אנשים רגילים", או במילים ישראליות: מילואימניקים, שיכלו לסרב בלי להיענש. ואכן, היו שעשו זאת:



החיילים היהודיים של היטלר - מחקר מרתק של בריאן מארק ריג על היהודים למחצה בצבא היטלר, חלקם הגיעו לרמת קצינים בכירים ואפילו גנרלים ואדמירלים. בצורה כזאת הם זכו ל"פטורים" בזכותם יכלו להציל קרובי משפחה:



הביורוקרטים של היטלר, משטרת הביטחון הנאצית והבנליות של הרשע - של יעקב לזוביק:  מה הניע את הרוצחים הנאצים לתיכנון, ייזום וביצוע פשעיהם כלפי העם היהודי? מי הן הדמויות המסתתרות מאחורי הפקודות המרושעות להתעלל ביהודים, לענותם, להשפילם ולבסוף לרוצחם באלף ואחת מיתות? מאילו דחפים או רעיונות נבעו מעשיהם הנפשעים? ההיו מודעים לעובדה שהם מתכננים ומבצעים פשע, שהאנושות טרם ראתה כדוגמתו?בעזרת תיעוד עשיר מארכיונים שונים, לרבות ארכיון יד ושם, מנסה לזוביק לתרץ את הקושיות האלה:


די מקיף

« עריכה אחרונה: מרץ 25, 2009, 03:49:43 על ידי eran »

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
1.) "שם קוד ברברוסה"- בהוצאת מערכות, על כל הרקע בדגש על מהומת המודיעין בכל הצדדים בדגש על זו של גרמניה הנאצית מה שהוביל לפתיחת הפלישה הגדולה בהסטוריה של המין האנושי- מבצע ברברוסה 22 ביוני 1941 כנגד ברית המועצות, כל מי שרוצה לדעת על כל הטריקים והשטיקים של היטלר מאחורי הקלעים למה שאיפשר לו להגיע למירב היהודים שהיו במזרח אירופה תחת כיבוש סובייטי.

2.) "מוסקבה 1941" מאת רודריק ברייטוויט על המערכה שבלמה את צבאו של היטלר:
http://www.text.org.il/index.php?book=07040510


3.) "סטאלינגרד"- של אנתוני ביוור, על המערכה הגדולה שהיוותה את קו פרשת המים במלחמת העולם השנייה:


4.) "חאג' אמין וברלין"- מאת ג'ני לבל, על הקשר האיסלמי לנאצים והחיבור האידאולוגי כפי שהתגלם בין השנים 1933-1945 בדגש על האיש חאג' אמין אל חוסייני המופתי הירושלמי וכן על המשך הקשר בין פושעים נאצים נמלטים לארצות ערב אחרי המלחמה
http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=26885

5.) "ג'יהאד ושנאת יהודים על השורשים הנאציים למתקפת ה-11/9", מאת ד"ר מתיאס קונצל


6.) "בתוככי הרייך השלישי"- אוטוביוגרפיה של אלברט שפר, שר החימוש הנאצי שנשפט במשפטי נירנברג ונדון ל-20 בכלא שפנדאו, זכרונותיו כפי שנכתבו בבית כלאו-


7.) "אלברט שפר" ביוגרפיה, מאת יואכים פסט-


8.) "דם, דמעות ואיוולת" מאת לן דייטון, הסתכלות אובייקטיבית על מלחמת העולם השנייה, ניתוח מאלף עם מבט על התוצאות הגיאופולטיות והכלכליות של המלחמה, מומלץ בחום, באנגלית:


9.) "אניגמה", מאת יו סיבאג מונטיפיורי- על מערכת הצופן המוכרת של גרמניה הנאצית שנראתה כלפי חוץ ככזו שלא ניתן לפצחה ומה עשו בעלות הברית כנגד זה-


10.) "התזמורת האדומה שלי" מאת ליאופולד (יעקב) טרפר, על קבוצת הריגול הסובייטית "התזמורת האדומה" שפעלה מאחורי קווי הגרמנים בהולנד וצרפת ועשתה לגרמנים צרות צרורות, בראשה עמד "הבוס הגדול" ליאופולד טרפר (יהודי וכן היו גם חלק ניכר משאר חברי רשת הריגול), הקבוצה בסופו של דבר נחשפה ורובה נפל בשבי הנאצי בידי הגסטאפו (המשטרה החשאית של הרייך ראשי תיבות של "גהיימה סטאטס פוליסיי") עונתה קשות, חלק ניכר הוצאו להורג, יעקב טרפר שרד את הכל, שרקד את המלחמה, שב לבריה"מ, סטאלין זרק אותו לגולאג, אחרי מות סטאלין שוחרר ועלה לישראל.
http://simania.co.il/bookdetails.php?item_id=75299

11.) "אל עלמיין" מאת סטיבן באנגי, על קרב פרשת המים בצפון אפריקה אל מול כוחות "שועל המדבר" פילדמרשל ארווין רומל בעמד בראש קורפוס אפריקה.


12.) "ארמגדון- הקרב על גרמניה" של מקס הייסטינגס, מבט ממוקד על השנה האחרונה במלחמת העולם השנייה:

 
13.) מי שרוצה לעיין במגזין להיסטוריה צבאית שיוצא באנגלית MHQ, מאוד מומלץ במיוחד מאלפים המאמרים על מלחמת העולם השנייה בנדון:
http://www.mhqmag.com/

« עריכה אחרונה: מרץ 25, 2009, 22:47:29 על ידי נץ וגאה בזה »
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
פרופ' משה ארנס על מרד גטו ורשה- הסיפור שלא סופר, בספר- דגלים מעל הגטו
http://www.text.org.il/index.php?book=0910034
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
יום חושך ואפלה: איתמר לוין נרתם למפעל עיוני נרחב ורב-פנים על התקופה. מחקר מדהים של הדפים האחרונים ופירורי חיים אחרונים של עולם יהודי שהיה ואיננו עוד:
http://www.ybook.co.il/htmls/%D7%99%D7%95%D7%9D_%D7%97%D7%95%D7%A9%D7%9A_%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%9C%D7%94.aspx?c0=15522&bsp=13573


פשוט חובה!

"מעבר לאשמה ולכפרה", שהוא קובץ של מסות,  זהו ספרו היחיד של ז'אן אָמֶרִי [שרק אביו היה יהודי] על אושוויץ, וגם בו אין הוא מתאר תיאור אובייקטיבי את שאירע לו, אלא עושה שימוש בחוויות בודדות שעליהן הוא משתית את הדיון הפילוסופי. שלא כעמיתו למחנות הריכוז, הפסיכולוג, ויקטור פראנקל, לא יצר אָמֶרִי תאוריה המבוססת על ההתנסות הנוראה. הוא אכן מודה שאנשים דתיים, היו יכולים להתבסס על אמונתם כדי ליצור עולם שעליו היו יכולים להישען, ובמובן זה, מודה אָמֶרִי, היה קיומם קל יותר:


רכשתי אותו השנה בצומת-ספרים.

בצל הדגל האדום, יהודי ברית-המועצות בלחימה נגד גרמניה הנאצית, יצחק ארד: הספר מגולל את סיפור חלקם של יהודי ברית-המועצות במלחמה נגד גרמניה הנאצית ואת תרומתם לניצחון עליה, הספר ראה אור בהוצאת יד-ושם:
http://ecom.gov.il/YadVashem/ProductPage_he.aspx?product=3580&language=he-IL


מחקר מקיף, יש לי אותו בבית.

אושוויץ - אנטומיה של מחנה מוות: אולי הספר המקיף ביותר שיצא אי פעם על מחנה ההשמדה אושוויץ:
http://ecom.gov.il/YadVashem/ProductPage_he.aspx?product=5000&language=he-IL


סיימתי לקרוא אותו לפני כחודש, פשוט מקיף ומוסיף המון המון ידע. לדעתי ספר חובה.

הספר רופאים מהגיהינום מתעד את משפטם שלה רופאים הנאציים הבכירים שהיו אחראים ושביצעו את אותם ניסויים. תיעוד מזעזע כל לב מפיהם של המעטים ששרדו את אזמלי הניתוח של עלית הרופאים הגרמניים:



נפילת ברלין, של אנטני ביוור - הספר מתאר את מאמציו הקדחתניים של הצבא האדום במרוץ לכבוש את ברלין לפני שיגיעו אליה צבאותיהן של בעלות - הברית המערביות, בעודו נוקם את נקמת הזוועות שחוללו הגרמנים על אדמת רוסיה:


מחקר מרתק, קראתי לפני מספר שנים - חובה להבין מה הלך בימים האחרונים של נפילת הרייך

ליל הבדולח - כרוניקה של חורבן, של מרטין גילברט - מחקר מיוחד במינו שמביא לנו מקרוב את כל מה שקרה בלילה הנורא שכונה לדורות בשם "ליל הבדולח":
http://www.text.org.il/index.php?book=0710048


אחד הספרים היותר מאירי עיניים שקראתי שנה שעברה.

לקסיקון השואה, של איתמר לוין - לקסיקון ערכים בכל נושאי השואה השואה: אישים ,מקומות, אירועים וכדו':



בברכה ערן.
« עריכה אחרונה: מרץ 31, 2009, 10:25:36 על ידי eran »

מנותק נץ וגאה בזה

  • חבר(ה) בכיר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 6815
  • Hierosolyma Victor
ספרים שנותנים זווית אחרת על המלחמה ומה שהוביל אליה:

1.) ביוגרפיה על סטאלין מאת סיימון סבאג מונטיפיורי- "סטאלין- בחצר הצאר האדום"


2.) המערכה שקדמה למלחמת העולם ושהיוותה עבור הנאצים ניסוי כלים וטקטיקות- מלחמת האזרחים בספרד 1936-1939
מלחמת האזרחים בספרד- מאת אנתוני ביוור[


3.) ספר שמתאר את החיפחוש הקדחתני הנאצי אחר השורשים הפאגניים של הרעיון והאידאולוגיה הנאצית, וכן אחר החיפוש אחר שורשי הגזע הארי "העליון"-
גזע הפורענות- מאת התר פרינגל


4.) תולדותיו של החיבור המכונן של האנטישמיות המודרנית שהיטלר והאיסלם היום אימצו בחום- הפורטוקולים של זקני ציון- ואיך הנאצים ניסו להגן על האותנטיות שלו במשפט בשווייץ שהיה רגע מכונן בההסטוריה בנושא.
השקר מסרב למות- מאת הדסה בן עתו


5.) גרמניה שבין מלחמת העולם הראשונה להיטלר, הרקע לרייך השלישי-
להיות ברפובליקת ויימאר- מאת בועז נוימן


6.) השוואה בין סטאלין להיטלר-
הדיקטטורים- מאת ריצ'רד אוברי


7.) ספר מאלף על ניתוח "על הנייר" בין כלח הכוחות העולמיים במלחמת העולם השנייה-
למה ניצחו בעלות הברית- מאת ריצ'רד אוברי


8.) יהדות ארה"ב והנאציזם (למה לא רק התנועה הציונית אשמה בפשעים)
אמריקה יהודים ועליית הנאציזם- מאת גולי נאמן ערד


9.) ראשי בעלות הבריצת במערב- הצד המנצח ומדיניותם במלחמה ואחריה על רוזוולט וצ'רצ'יל.
המנצחים- מאת מייקל בשלוס


10.) המצור על לנינגרד מאת הלן דאנמור וכל מילה מיותרת- שווה כל רגע קריאה.


11.) מישהו אמר "אוברלורד"- הנחיתה בנורנמדי ולא קיבל?
יום הפלישה מאת סטיבן אמברוז


12.) ראיית העולם הנאצית מאת בועז נוימן


13.) מלחמתה של רוסיה (ללא ספק היישות שעל גבה הגיע הנצחון המיוחל, מאוחר מדי עבור מליונים)
מלחמתה של רוסיה מאת ריצ'רד אוברי


14.) הנאצים והעושר החומרי שנלקח מהיהודים בדגש על הזהב-
זהב השואה- מאת ראול טייטלבאום ומשה זנבר




« עריכה אחרונה: אפריל 01, 2009, 00:58:53 על ידי נץ וגאה בזה »
אלוף מיל. בני פלד ז"ל
"צאו החוצה וצלצלו בפעמון שנתן לי מפקד חיל הים. כשישאלו אתכם למה אתם מצלצלים, ענו שכאן מת יהודי משוגע, שחשב שהיהודים מסוגלים להקים מדינה-וטעה" מילותיו האחרונות לילדיו.

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
1) כפר נידח באירופה – חלמנו: מחנה ההשמדה הנאצי הראשון, שמואל קרקובסקי:
מחנה חלמנו היה מחנה ההשמדה הראשון שהוקם בפולין.  בחלמנו הופעלה לראשונה השיטה של המתה באמצעות גז באתר השמדה קבוע, ולאחר שיפורים ושינויים טכניים הועתקה הדרך הזאת למחנות ההשמדה האחרים. הספר הזה הוא המחקר הראשון והמקיף שנכתב בארץ על מחנה חלמנו ונכללים בו פרקים העוסקים בתיאור האירועים שהתרחשו במחנה עצמו לצד תיאור מדיניות השילוח למחנה. השלטונות הגרמניים השקיעו מאמצים מרובים לטשטש את עקבות רצח ההמונים שבוצע בחלמנו:



2) לודז' - אחרון הגטאות בפולין, מיכל אונגר: מחקרה של ד"ר מיכל אונגר על גטו לודז' הוא המקיף והשלם ביותר מכל מבחר הפרסומים על גטו לודז':



3) מרד גטו ורשה בעיני האויב-‏ הדו"חות של מפקד גטו ורשה הגנרל יירגן שטרופ: הספר מתבסס על אוסף מסמכים מקוריים המתפרסמים בעברית לראשונה, והם הדו"חות המלאים על מרד גטו ורשה, שנכתבו בעיצומם של המאורעות, בידי הגנרל יירגן שטרופ, שהיה הממונה הראשי על הריסת הגטו והשמדת תושביו. הדו"חות מכילים תיאור מדויק ומפורט של מהלך הקרבות ומשקפים את יצרי תאוות הדמים של הגנרל:



4) מדיניות ההשמדה הנאצית – 1939-1945: מחקר ופולמוס בהיסטוריוגרפיה הגרמנית החדשה: הספר כולל מאמרים שנכתבו בידי הדור החדש של ההיסטוריונים הגרמנים החוקרים את השואה. ההיסטוריונים הצעירים מתמקדים בבדיקת תפקידם של הפקידים בדרגי הביניים וקציני הצבא בשטחים שנכבשו, שהבינו שעליהם להציע להיטלר את הפתרונות הקיצוניים ביותר כדי שיוכל להגשים את תכניות ההשתלטות והרצח שלו:


יש לי אותו, דווקא מאוד מעניין.

5) השואה בתיעוד – מבחר תעודות על חורבן יהודי גרמניה ואוסטריה, פולין וברית-המועצות: מבחר תעודות מקוריות על חורבן יהודי גרמניה, אוסטריה, פולין וברית המועצות. זהו אוסף מקיף של תעודות ממגוון מקורות, יהודיים ואחרים, והן ערוכות בסדר כרונולוגי ועל פי האירועים שהן קשורות אליהם. האוסף משקף את המגמות העיקריות ואת ההתפתחויות במדיניות כלפי היהודים במדינות הכבושות. הוא מתאר את פעילות הרודפים הגרמנים, את הקרבנות היהודים, וכן את העומדים מן הצד ואת משתפי הפעולה:



6) יודנראט – המועצות היהודיות במזרח אירופה בתקופת הכיבוש הנאצי, ישעיה טרונק: ספר חשוב זה מהווה ניסיון ראשון להתמודד עם תופעת היודנראטים, תוך ריכוז חומר עובדתי מקיף וניתוח הבעיות המרכזיות:



7) אושוויץ ובעלות הברית, מרטין גילברט: מחקר מקיף מאוד שממחיש כיצד הגם שבעלות הברית יכלו במאמץ מזערי וזעיר מאד להפציץ את המסילות המובילות לאושוויץ, לא עשו כן:


יש אותו בעיברית, יש לי בבית, ספר חובה.

בברכה ערן.
« עריכה אחרונה: אפריל 01, 2009, 07:10:45 על ידי eran »

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
1) "נער קריאה", מאת הסופר הגרמני ברנהרד שלינק, שראה אור בשנת 1995.
הספר עוסק בצורה מקורית וייחודית במשבר הבין-דורי בגרמניה בין הדור שנשא באחריות לפשעי הנאצים לבין הדור שלאחריו, ובשאלת גורלם של פושעי המלחמה הנאצים. הספר זכה בפרסים ספרותיים רבים, תורגם ל-39 שפות, והיה לספר הגרמני הראשון שהגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס.



2) "רקוויאם גרמני - יהודים בגרמניה לפני היטלר, 1743 - 1933" הוא שמו העברי של ספרו המדהים של עמוס אילון: הספר סוקר את תולדותיה של יהדות גרמניה, החל משנת 1743 כאשר נכנס משה מנדלסון לעיר ברלין, אירוע שהיה בו כדי להתחיל את תנועת ההשכלה של יהדות גרמניה ולהביא לשילובם של היהודים בחברה הגרמנית, ומסתיים בהימלטות הפילוסופית חנה ארנדט מגרמניה לאחר עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933.



3) "אל תשלח ידך אל הנער", של כמוהר"ר ישראל מאיר לאו שליט"א: בספר הזה הרב מגולל את התלאות שעברו עליו בתקופת הנאצים. הרב לאו, שהיה בן שמונה, נשלח עם משפחתו למחנה בוכנוולד.הספר מספר על הצלתו פעם אחר פעם מציפורני המרצחים ועל תושיתו ותושיית והסובבים אותו. מדהים לגלות איך הילד הצעיר, שניצל בנס, הופך להיות לרב הראשי לישראל ושומר על האמונה שלו באל למרות הקשיים שעבר.


ספר מרגש ומדהים - פשוט חובה!

4) "אילו ניצח היטלר במלחמה, תוכניותיהם של הנאצים אחרי הנצחון הסופי". של ראלף ג'ורדאנו: הספר מתאר את תוכנית-השלבים, שעל-פיה תיכננו הנאצים להשיג את הניצחון הסופי. אבל ניתוחו של ג'ורדאנו מתמקד בתוכניותיהם של הנאצים אחרי הניצחון הסופי - עד לפרטי פרטיה של כל אחת מהן: תוכניות השואה היהודית והלא-יהודית. "הסדר החדש של המנצח" שנועד להיות סדר מדיני-כלכלי. ה"גרמניזציה" של המזרח האירופאי. גורלם של האנגלים בבריטניה הגדולה, הכבושה בידי הגרמנים ועוד:



בברכה ערן.
« עריכה אחרונה: אפריל 05, 2009, 06:47:17 על ידי eran »

מנותק MaorJudah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3550