חדשות ודיונים > ספריית הימין האמיתי

הנחלת מורשת השואה - ספרים על השואה והמלחמה (כולם מוזמנים להוסיף)

<< < (2/2)

eran:
יום חושך ואפלה: איתמר לוין נרתם למפעל עיוני נרחב ורב-פנים על התקופה. מחקר מדהים של הדפים האחרונים ופירורי חיים אחרונים של עולם יהודי שהיה ואיננו עוד:
http://www.ybook.co.il/htmls/%D7%99%D7%95%D7%9D_%D7%97%D7%95%D7%A9%D7%9A_%D7%95%D7%90%D7%A4%D7%9C%D7%94.aspx?c0=15522&bsp=13573


פשוט חובה!

"מעבר לאשמה ולכפרה", שהוא קובץ של מסות,  זהו ספרו היחיד של ז'אן אָמֶרִי [שרק אביו היה יהודי] על אושוויץ, וגם בו אין הוא מתאר תיאור אובייקטיבי את שאירע לו, אלא עושה שימוש בחוויות בודדות שעליהן הוא משתית את הדיון הפילוסופי. שלא כעמיתו למחנות הריכוז, הפסיכולוג, ויקטור פראנקל, לא יצר אָמֶרִי תאוריה המבוססת על ההתנסות הנוראה. הוא אכן מודה שאנשים דתיים, היו יכולים להתבסס על אמונתם כדי ליצור עולם שעליו היו יכולים להישען, ובמובן זה, מודה אָמֶרִי, היה קיומם קל יותר:


רכשתי אותו השנה בצומת-ספרים.

בצל הדגל האדום, יהודי ברית-המועצות בלחימה נגד גרמניה הנאצית, יצחק ארד: הספר מגולל את סיפור חלקם של יהודי ברית-המועצות במלחמה נגד גרמניה הנאצית ואת תרומתם לניצחון עליה, הספר ראה אור בהוצאת יד-ושם:
http://ecom.gov.il/YadVashem/ProductPage_he.aspx?product=3580&language=he-IL


מחקר מקיף, יש לי אותו בבית.

אושוויץ - אנטומיה של מחנה מוות: אולי הספר המקיף ביותר שיצא אי פעם על מחנה ההשמדה אושוויץ:
http://ecom.gov.il/YadVashem/ProductPage_he.aspx?product=5000&language=he-IL


סיימתי לקרוא אותו לפני כחודש, פשוט מקיף ומוסיף המון המון ידע. לדעתי ספר חובה.

הספר רופאים מהגיהינום מתעד את משפטם שלה רופאים הנאציים הבכירים שהיו אחראים ושביצעו את אותם ניסויים. תיעוד מזעזע כל לב מפיהם של המעטים ששרדו את אזמלי הניתוח של עלית הרופאים הגרמניים:



נפילת ברלין, של אנטני ביוור - הספר מתאר את מאמציו הקדחתניים של הצבא האדום במרוץ לכבוש את ברלין לפני שיגיעו אליה צבאותיהן של בעלות - הברית המערביות, בעודו נוקם את נקמת הזוועות שחוללו הגרמנים על אדמת רוסיה:


מחקר מרתק, קראתי לפני מספר שנים - חובה להבין מה הלך בימים האחרונים של נפילת הרייך

ליל הבדולח - כרוניקה של חורבן, של מרטין גילברט - מחקר מיוחד במינו שמביא לנו מקרוב את כל מה שקרה בלילה הנורא שכונה לדורות בשם "ליל הבדולח":
http://www.text.org.il/index.php?book=0710048


אחד הספרים היותר מאירי עיניים שקראתי שנה שעברה.

לקסיקון השואה, של איתמר לוין - לקסיקון ערכים בכל נושאי השואה השואה: אישים ,מקומות, אירועים וכדו':



בברכה ערן.

נץ וגאה בזה:
ספרים שנותנים זווית אחרת על המלחמה ומה שהוביל אליה:

1.) ביוגרפיה על סטאלין מאת סיימון סבאג מונטיפיורי- "סטאלין- בחצר הצאר האדום"


2.) המערכה שקדמה למלחמת העולם ושהיוותה עבור הנאצים ניסוי כלים וטקטיקות- מלחמת האזרחים בספרד 1936-1939
מלחמת האזרחים בספרד- מאת אנתוני ביוור[


3.) ספר שמתאר את החיפחוש הקדחתני הנאצי אחר השורשים הפאגניים של הרעיון והאידאולוגיה הנאצית, וכן אחר החיפוש אחר שורשי הגזע הארי "העליון"-
גזע הפורענות- מאת התר פרינגל


4.) תולדותיו של החיבור המכונן של האנטישמיות המודרנית שהיטלר והאיסלם היום אימצו בחום- הפורטוקולים של זקני ציון- ואיך הנאצים ניסו להגן על האותנטיות שלו במשפט בשווייץ שהיה רגע מכונן בההסטוריה בנושא.
השקר מסרב למות- מאת הדסה בן עתו


5.) גרמניה שבין מלחמת העולם הראשונה להיטלר, הרקע לרייך השלישי-
להיות ברפובליקת ויימאר- מאת בועז נוימן


6.) השוואה בין סטאלין להיטלר-
הדיקטטורים- מאת ריצ'רד אוברי


7.) ספר מאלף על ניתוח "על הנייר" בין כלח הכוחות העולמיים במלחמת העולם השנייה-
למה ניצחו בעלות הברית- מאת ריצ'רד אוברי


8.) יהדות ארה"ב והנאציזם (למה לא רק התנועה הציונית אשמה בפשעים)
אמריקה יהודים ועליית הנאציזם- מאת גולי נאמן ערד


9.) ראשי בעלות הבריצת במערב- הצד המנצח ומדיניותם במלחמה ואחריה על רוזוולט וצ'רצ'יל.
המנצחים- מאת מייקל בשלוס


10.) המצור על לנינגרד מאת הלן דאנמור וכל מילה מיותרת- שווה כל רגע קריאה.


11.) מישהו אמר "אוברלורד"- הנחיתה בנורנמדי ולא קיבל?
יום הפלישה מאת סטיבן אמברוז


12.) ראיית העולם הנאצית מאת בועז נוימן


13.) מלחמתה של רוסיה (ללא ספק היישות שעל גבה הגיע הנצחון המיוחל, מאוחר מדי עבור מליונים)
מלחמתה של רוסיה מאת ריצ'רד אוברי


14.) הנאצים והעושר החומרי שנלקח מהיהודים בדגש על הזהב-
זהב השואה- מאת ראול טייטלבאום ומשה זנבר




eran:
1) כפר נידח באירופה – חלמנו: מחנה ההשמדה הנאצי הראשון, שמואל קרקובסקי:
מחנה חלמנו היה מחנה ההשמדה הראשון שהוקם בפולין.  בחלמנו הופעלה לראשונה השיטה של המתה באמצעות גז באתר השמדה קבוע, ולאחר שיפורים ושינויים טכניים הועתקה הדרך הזאת למחנות ההשמדה האחרים. הספר הזה הוא המחקר הראשון והמקיף שנכתב בארץ על מחנה חלמנו ונכללים בו פרקים העוסקים בתיאור האירועים שהתרחשו במחנה עצמו לצד תיאור מדיניות השילוח למחנה. השלטונות הגרמניים השקיעו מאמצים מרובים לטשטש את עקבות רצח ההמונים שבוצע בחלמנו:



2) לודז' - אחרון הגטאות בפולין, מיכל אונגר: מחקרה של ד"ר מיכל אונגר על גטו לודז' הוא המקיף והשלם ביותר מכל מבחר הפרסומים על גטו לודז':



3) מרד גטו ורשה בעיני האויב-‏ הדו"חות של מפקד גטו ורשה הגנרל יירגן שטרופ: הספר מתבסס על אוסף מסמכים מקוריים המתפרסמים בעברית לראשונה, והם הדו"חות המלאים על מרד גטו ורשה, שנכתבו בעיצומם של המאורעות, בידי הגנרל יירגן שטרופ, שהיה הממונה הראשי על הריסת הגטו והשמדת תושביו. הדו"חות מכילים תיאור מדויק ומפורט של מהלך הקרבות ומשקפים את יצרי תאוות הדמים של הגנרל:



4) מדיניות ההשמדה הנאצית – 1939-1945: מחקר ופולמוס בהיסטוריוגרפיה הגרמנית החדשה: הספר כולל מאמרים שנכתבו בידי הדור החדש של ההיסטוריונים הגרמנים החוקרים את השואה. ההיסטוריונים הצעירים מתמקדים בבדיקת תפקידם של הפקידים בדרגי הביניים וקציני הצבא בשטחים שנכבשו, שהבינו שעליהם להציע להיטלר את הפתרונות הקיצוניים ביותר כדי שיוכל להגשים את תכניות ההשתלטות והרצח שלו:


יש לי אותו, דווקא מאוד מעניין.

5) השואה בתיעוד – מבחר תעודות על חורבן יהודי גרמניה ואוסטריה, פולין וברית-המועצות: מבחר תעודות מקוריות על חורבן יהודי גרמניה, אוסטריה, פולין וברית המועצות. זהו אוסף מקיף של תעודות ממגוון מקורות, יהודיים ואחרים, והן ערוכות בסדר כרונולוגי ועל פי האירועים שהן קשורות אליהם. האוסף משקף את המגמות העיקריות ואת ההתפתחויות במדיניות כלפי היהודים במדינות הכבושות. הוא מתאר את פעילות הרודפים הגרמנים, את הקרבנות היהודים, וכן את העומדים מן הצד ואת משתפי הפעולה:



6) יודנראט – המועצות היהודיות במזרח אירופה בתקופת הכיבוש הנאצי, ישעיה טרונק: ספר חשוב זה מהווה ניסיון ראשון להתמודד עם תופעת היודנראטים, תוך ריכוז חומר עובדתי מקיף וניתוח הבעיות המרכזיות:



7) אושוויץ ובעלות הברית, מרטין גילברט: מחקר מקיף מאוד שממחיש כיצד הגם שבעלות הברית יכלו במאמץ מזערי וזעיר מאד להפציץ את המסילות המובילות לאושוויץ, לא עשו כן:


יש אותו בעיברית, יש לי בבית, ספר חובה.

בברכה ערן.

eran:
1) "נער קריאה", מאת הסופר הגרמני ברנהרד שלינק, שראה אור בשנת 1995.
הספר עוסק בצורה מקורית וייחודית במשבר הבין-דורי בגרמניה בין הדור שנשא באחריות לפשעי הנאצים לבין הדור שלאחריו, ובשאלת גורלם של פושעי המלחמה הנאצים. הספר זכה בפרסים ספרותיים רבים, תורגם ל-39 שפות, והיה לספר הגרמני הראשון שהגיע למקום הראשון ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס.



2) "רקוויאם גרמני - יהודים בגרמניה לפני היטלר, 1743 - 1933" הוא שמו העברי של ספרו המדהים של עמוס אילון: הספר סוקר את תולדותיה של יהדות גרמניה, החל משנת 1743 כאשר נכנס משה מנדלסון לעיר ברלין, אירוע שהיה בו כדי להתחיל את תנועת ההשכלה של יהדות גרמניה ולהביא לשילובם של היהודים בחברה הגרמנית, ומסתיים בהימלטות הפילוסופית חנה ארנדט מגרמניה לאחר עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933.



3) "אל תשלח ידך אל הנער", של כמוהר"ר ישראל מאיר לאו שליט"א: בספר הזה הרב מגולל את התלאות שעברו עליו בתקופת הנאצים. הרב לאו, שהיה בן שמונה, נשלח עם משפחתו למחנה בוכנוולד.הספר מספר על הצלתו פעם אחר פעם מציפורני המרצחים ועל תושיתו ותושיית והסובבים אותו. מדהים לגלות איך הילד הצעיר, שניצל בנס, הופך להיות לרב הראשי לישראל ושומר על האמונה שלו באל למרות הקשיים שעבר.


ספר מרגש ומדהים - פשוט חובה!

4) "אילו ניצח היטלר במלחמה, תוכניותיהם של הנאצים אחרי הנצחון הסופי". של ראלף ג'ורדאנו: הספר מתאר את תוכנית-השלבים, שעל-פיה תיכננו הנאצים להשיג את הניצחון הסופי. אבל ניתוחו של ג'ורדאנו מתמקד בתוכניותיהם של הנאצים אחרי הניצחון הסופי - עד לפרטי פרטיה של כל אחת מהן: תוכניות השואה היהודית והלא-יהודית. "הסדר החדש של המנצח" שנועד להיות סדר מדיני-כלכלי. ה"גרמניזציה" של המזרח האירופאי. גורלם של האנגלים בבריטניה הגדולה, הכבושה בידי הגרמנים ועוד:



בברכה ערן.

MaorJudah:
אדיר

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[*] עמוד הקודם

עבור לתצוגת גירסה מלאה