כתב נושא: היתר להריגת חברו על פי ההלכה.  (נקרא 2828 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק morde208

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
היתר להריגת חברו על פי ההלכה.
« ב- : אוגוסט 20, 2008, 16:00:29 »
אחי אני רואה שאתה מאוד בקי בידע של התנ"ך אני בעבר פתחתי אשכול שביקשתי עזרה אם מישהו
יכול לתת לי כל מיני פסוקים בתורה שאומרים שמותר להוציא להורג בוגדים או אנשים עם דם על הידיים אפילו אם הם יהודים
לצערי לא ענו לי...
אז אני ישמח אם אתה תפתח אשכול בנושא ותשתף אותנו בידע שלך !
אם אתה יכול להתחיל בהסברמזה " קינאת ה' " כמו מה שרשמת
תודה =]

בבקשה:

בס"ד

הריגת  חברו

יש  בהלכה  כמה  סוגי  היתרים  שמתירים  לאדם  להרוג  את חברו  מאיזשהו  סיבה.
אני  מקווה  שאני  אוכל  להסביר  את  זה  על  מנת  שתבינו:
מצאנו  4  היתרים  שלאדם מותר  להרוג  את  חברו:
א. הבא  במחתרת – נאמר  בספר  שמות  פקר  כ"ב  פסוק  א'-ג' "אם  במחתרת  ימצא  הגנב  ונימצא  ומת  אין  לו  דמים. אם  זרחה  השמש עליו  דמים  לו, שלם ישלם, אם  אין  לו ונימכר בגנבתו. אם  המצא  תימצא  בידו  הגנבה  משור  עד  חמור  עד  שה  חיים, שנים  ישלם".
רואים  כאן  בפסוקים  שאם  הגיע  גנב  בלילה  לביתו  של  אדם  אחר  מותר  לבעל  הבית להרוג  את  הגנב  והוא  אינו  מתחייב  על  זה  כלל. הגמרא  במסכת  סנהדרין  (ע"ב:) מסבירה  שהסיבה  היא  בגלל  שהגנב  יכול  להורגו  לכן זה  מדין "הבא  להורגך  השכם  להורגו" (נדבר  על  זה  יותר מאוחר), אבל בפסוק  השני  התורה  אומרת "אם  זרחה  השמש  עליו  דמים  לו" שהכוונה  שאסור  להורגו  אם  ברור  לך  ש... הגמרא  דנה האם  זה  ברור  לך  שהוא בא  להורגך  רק  אז  מותר  לך  להורגו, או אם  ברור  שהוא  לא  רוצה  להורגך  שאז  אסור  לך  להורגו, והגמרא  מביאה  שני  דוגמאות  אחת  שבן  הגיע  לגנוב  מאביו  והגמרא  אומרת  שמותר  לאבא  להרוג  את  הבן  כי  הבן  מסוגל  להרוג את  האב  ואילו  אם אב  הגיע לגנוב  מבנו  אסור  לבן  להרוג  את  אביו  כי  אבא  בודאי  לא  יהרוג  את בנו.  
ב. הבא להורגך  השכם  להורגו – שאם  אדם  רוצה  להרוג  את  חברו  לאדם  שרוצים  להורגו  מותר  להרוג את  האדם  שרוצה  להרוג  אותו  על  מנת  שלא  יהרגהו (דוגמא: אם  שמעון  רוצה  להרוג  את  ראובן מותר  לראובן  להרוג  את שמעון  על  מנת  שלא).
ג. רודף – אדם  שרוצה  להרוג את חברו  מותר  לאדם  אחר  להרוג  את  מי  שרוצה  להרוג  על  מנת  שלא  יהרוג  את  חברו (דוגמא: אם  שמעון  רוצה  להרוג א ת  ראובן  מותר  ללוי  להרוג  את  שמעון על  מנת  שלא יהרוג  את ראובן).
ד. רוצח  בשוגג – אדם  שרצח  בשוגג את חברו חייב  לברוח  לעיר  מקלט (ניבנו  3  בעבר  הירדן [סוריה – ירדן  כיום] שזה נחלת  שבט  ראובן, שבט  גד, וחצי  שבט  המנשה, ועוד  3  בארץ  ישראל)  והוא  נישאר שם  עד  שמת  הכהן  הגדול (בגמרא  מסופר  שהרוצחים  בשוגג  היו  מתפללים  ביום  כיפור  שהכהן  הגדול  ימות  ולכן  אשתו  של הכהן  הגדול  היתה  מביאה  לרוצחים  בשוגג  לעיר  מקלט  מעדנים  על  מנת  שלא  יתפללו  למות  בעלה), וכל עוד  שהוא  לא  נימצא  בעיר  מקלט מותר  ל'גואל  הדם' (קרוב  משפחה של  הנרצח)  להרוג  את  הרוצח  בשגגה. (בגמרא  כתוב  שאם  אדם רצח  בשוגג  ואדם  אחר  רצח  במזיד  ולא  דנו  אותם  הקב"ה  מזמנם  לפונדק  אחד  ואז  מי  שרצח  בשוגג  עולה  על  סולם  ואז נופל  על מי שרצח במזיד  וכך  מי  שרצח  במזיד  מת  ומי שרצח  בשוגג  חייב  במילא  עכשיו  לנוס  לעיר  מקלט כי בפונדק  בודאי יש עדים).  
ה. קינאת  ה' – זה  נושא  שאין  עליו דיון  גדול  בגמרא  אבל  זה  נושא  שאדם  שמרגיש   שהיה  כאן  חילול  השם  גדול  ויוצא  להרוג  את מישהוא עשה לחילול השם, כמובן שאין  לזה היתר  מדויק  אבל  בתורה מסופר  על  פינחס  שראה  את  נשיא  שבט  שמעון  מתחתן  עם  מואבייה  ואז   נושא  זה  הגיע  לדיונו  של  משה ומשה  לא  ידע  לתת על  זה תשובה  ואז  כמו  שאומר  רש"י "ראה  מעשה  ונזכר  הלכה  אמר  לו  למשה  מקובלני  ממך  הבועל  ארמית  קנאים  פוגעים  בו", ואז  לקח  פינחס  רומח  בידו  רץ  לנשיא  שבט  שמעון  וכשהוא  מקדימה (כמו שאומר  רש"י) דקר  אותו  לתוך זכרותו  ולתוך  נקבותה  של  כזבי  בת  נשיא  מדין  וראו  כולם  שלא  לחינם  הרגם  ונעשה  לו  נס  שכשהוא  הרים את  החרב  זמרי (נשיא  שבט  שמעון)  היה  למעלה (במקום  למטה  כי הוא  דקר  אותו  מקדימה) וכזבי  למטה, ולאחר  מכן  הוא  קיבל  שכר  שהוא  ושאר  בניו  יהיו  כהנים ומאז  נוצר  הפתגם "עושה מעשה  זמרי  ומבקש  שכר  פינחס"...
ועוד  כמובן  כל  חייבי  מיתה  ביד  בית  דין, לשלוחי  בית  הדין  מותר  להרוג  את  מי  שחייבו  אותו  מיתה.



אשמח אם תתקנו  אותי  על  טעויות...
« עריכה אחרונה: אוגוסט 20, 2008, 16:01:09 על ידי morde208 »

מנותק יחיאל

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3159
היתר להריגת חברו על פי ההלכה.
« להגיב #1 ב- : אוגוסט 20, 2008, 19:44:48 »
תודה רבה אח שלי תיהיה בריא =]
אתה בין הצעירים בפורום ויש לך ידע ממש מרשים!

שוב תודה !

מנותק גור-אריה

  • "אריה ישאג מי לא ירא"
  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3034
  • לָמוּת אוֹ לִכְבּוֹש אֶת הָהָר
היתר להריגת חברו על פי ההלכה.
« להגיב #2 ב- : אוגוסט 24, 2008, 14:19:38 »
תרשה לי לתקן תיקון קטן:

לגבי קנאת ה' זה מותר אך בשום אופן אין מורים כן ואני אסביר.
לא לכל אחד מותר להרוג מתוך קנאת ה',רק לאחר שבאמת מקנא לה' ומתוך שנאתו בוערת בקרבו קם ועושה מעשה.
ואילו אם יבוא אדם לשאול רב "ראיתי את פלוני שעשה כך וכך,האם מותר לי להורגו?" הוכח מכאן שאין הוא מקנא כל כך,כי לו
היה מקנא לה' לא היה שואל רק ולא היה מחכה,ועוד מאחר שכבר הלך ושאל נתקררה דעתו ושוב אינו מקנא כל כך.

ולכן על הרב לומר לתלמידו שאסור,אבל אם עשה מתוך קנאת ה' אמיתית כמו פנחס בודאי שנהג נכון ועל כן אמר עליו ה' יתברך "הנני נותר לו את בריתי שלום".

תָּגָר- עַל כָּל מַעֲצוֹר וּמֵצָר אִם תַּעַל אוֹ תֵרֶד
בְּלַהַב הַמֶּרֶד שָׂא אֵש לְהַצִּית - אֵין דָּבָר !
כִּי שֶקֶט הוּא רֶפֶש הַפְקֵר דָּם וָנֶפֶש
לְמַעַן הַהוֹד הַנִּסְתָּר.

מנותק MATAN

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 2868
היתר להריגת חברו על פי ההלכה.
« להגיב #3 ב- : אוגוסט 25, 2008, 23:27:21 »
תרשה לי לתקן תיקון קטן:

לגבי קנאת ה' זה מותר אך בשום אופן אין מורים כן ואני אסביר.
לא לכל אחד מותר להרוג מתוך קנאת ה',רק לאחר שבאמת מקנא לה' ומתוך שנאתו בוערת בקרבו קם ועושה מעשה.
ואילו אם יבוא אדם לשאול רב "ראיתי את פלוני שעשה כך וכך,האם מותר לי להורגו?" הוכח מכאן שאין הוא מקנא כל כך,כי לו
היה מקנא לה' לא היה שואל רק ולא היה מחכה,ועוד מאחר שכבר הלך ושאל נתקררה דעתו ושוב אינו מקנא כל כך.

ולכן על הרב לומר לתלמידו שאסור,אבל אם עשה מתוך קנאת ה' אמיתית כמו פנחס בודאי שנהג נכון ועל כן אמר עליו ה' יתברך "הנני נותר לו את בריתי שלום".
:V: :V: :V:

מנותק יחיאל

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3159
היתר להריגת חברו על פי ההלכה.
« להגיב #4 ב- : אוגוסט 31, 2008, 04:08:58 »
איך אני יכול לקשר את זה על יגאל עמיר?

מנותק אחים באמת

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 2494
  • פתחו לי פתח כחודו של מחט...
    • האתר שלי
היתר להריגת חברו על פי ההלכה.
« להגיב #5 ב- : אוגוסט 31, 2008, 04:14:23 »
איך אני יכול לקשר את זה על יגאל עמיר?
וזה שוב מוביל אותנו לשאלה - איך אתה יכול לדעת שיגאל בעצמו רצח את רבין, עם כל התסבוכים והשקרים של הערב רב.

מנותק morde208

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
היתר להריגת חברו על פי ההלכה.
« להגיב #6 ב- : אוגוסט 31, 2008, 13:18:04 »
תרשה לי לתקן תיקון קטן:

לגבי קנאת ה' זה מותר אך בשום אופן אין מורים כן ואני אסביר.
לא לכל אחד מותר להרוג מתוך קנאת ה',רק לאחר שבאמת מקנא לה' ומתוך שנאתו בוערת בקרבו קם ועושה מעשה.
ואילו אם יבוא אדם לשאול רב "ראיתי את פלוני שעשה כך וכך,האם מותר לי להורגו?" הוכח מכאן שאין הוא מקנא כל כך,כי לו
היה מקנא לה' לא היה שואל רק ולא היה מחכה,ועוד מאחר שכבר הלך ושאל נתקררה דעתו ושוב אינו מקנא כל כך.

ולכן על הרב לומר לתלמידו שאסור,אבל אם עשה מתוך קנאת ה' אמיתית כמו פנחס בודאי שנהג נכון ועל כן אמר עליו ה' יתברך "הנני נותר לו את בריתי שלום".
אני  לא  אמרתי  משהו  אחר, אבל  רש"י  אומר  שפנחס  ניגש  למשה  ואמר  לו  ש"קנאין  פוגעין  בו". (אתה  יכול  להיסתכל  ברש"י  בסוף  פרשת  בלק).

מנותק יחיאל

  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3159
היתר להריגת חברו על פי ההלכה.
« להגיב #7 ב- : ספטמבר 01, 2008, 18:01:07 »
וזה שוב מוביל אותנו לשאלה - איך אתה יכול לדעת שיגאל בעצמו רצח את רבין, עם כל התסבוכים והשקרים של הערב רב.
אתה לא יכול לדעת אם כן או לא...
ותרשה לי לתקן:
"איך אתה יכול לדעת שיגאל בעצמו הרג את רבין"
מן הראוי שיגאל עמיר לא יקרא רוצח!

אבל בכל זאת מישהו יכול להסביר איך אפשר לקשר את זה על המקרה של יגאל עמיר?