HAYAMIN.ORG
יהדות ותורת ישראל => שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי => נושא נשלח על ידי: MAORO על יולי 25, 2012, 14:09:23
-
מה הטעם בלבוש חרדי ? יש לזה נימוק ?
זאת אומרת , פה בארץ ישראל הלוהטת כובע של פרווה (או כמו שקוראים לו פשוטי העם,גלגל ספייר) זה לא בדיוק הכי יעיל...
וכך גם מעיל שחור (לחלקם יש גם בכל מיני צבעים ודוגמות)וארוך וגרביים ארוכות בקיץ...
הרי אם רוצים ללכת על המקור , עם ישראל לבש שמלות בעבר,ואם זה מטעמי צניעות שלא להיות יותר מידי חשופים ולשמור על כבוד עצמי,אפשר גם ללבוש חליפה כמו שחלק מהחרדים באמת עושים והם באמת נראים יצוגיים ביותר,או חולצה ארוכה עם כפתורים,אבל מעיל?!
אשמח אם מישהו יסביר לי .
-
כל הלבוש שמיוחד היום לציבור החרדי, אם זה לבוש ליטאי או חסידי, היה נחשב ללבוש מכובד באירופה של המאה ה19. "בגדי שיראין".
המטרה הייתה לכבד את השבת בבגדים נאים, ולכבד את הרבנים ולומדי התורה, שלובשים את זה כל השבוע.
היום, מעבר למטרה של לבוש מכובד ולא פרחחי, יש את עניין היצוגיות.
הרי ברור שאחד שמסתובב עם זקן ומעיל וגיזונגאלאך, יהיה לו יותר קשה ללכת ולחטוא מאשר אחד שלבוש כמו חילוני.
לחסידים הכי קשה. כי אי אפשר רק להחליף בגדים. לאחרים שצריכים רק להחליף בגדים, אם יצאו מהבית בבגדים שונים, כולם ישאלו את עצמם למה הם יצאו מהבית לבושים כמו "שייגעץ"...
הרי לך. הלבוש משמר.
-
זאת אומרת שעד המאה ה-19 הם התאימו את לבושם ללבוש הכלל (במסגרת הכללים כמובן)?
אז למה בגלל תנועת ההשכלה הם החליטו "להיתקע" ?
הרי אם הולכים לפי התורה,בתורה כתוב שבני ישראל לבשו שמלות...
מה הופך את האופנה של המאה ה-19 לכזאת מיוחדת ? לא עדיף להתעדכן נאמר לחליפות?
בימינו זה בהחלט מאוד יצוגי ולפי דעתי שאני לא לובש חליפה , זה גם נראה מאוד מכובד מאשר לבוש רגיל/מעיל שחור ארוך וגרביים עד הברך עם שטריימל על הראש,ואני חושב גם שכלל הציבור חושב כמוני , אז אם מדובר על יצוגיות,זה משהו שנמדד לפי שאר החברה שהיא לא חרדית (בין אם חסידית או ליטאית), לא ?
-
אתה מתמקד בסיבה אחת שציינתי ושוכח את האחרות.
בזמן התורה לבשו שמלות כדרך הלבוש של אותה התקופה, אם כי בסגנון לבוש משלהם. "שלא שינו את לבושם".
בזמן הגמרא לבשו גלימות כמנהג אותה התקופה, אך בדרך משלהם. ונאמר בגמרא: בחוקותיהם לא תלכו, שאם הגויים שורכים את סנדליהם בשרוכים אדומים, היהודים ישרכו בשחורים. ואם הגויים בשחורים, היהודים באדומים.
המקור ללבוש הזה, כפי שהסברתי, היה לבוש מכובד של תקופות מסויימות. ההבדלים מעידים על שינויים מסויימים במעמד או בזרם. גרביים לבנות עד הברך-נשוי. יש הבדל בין שטריימל לספודיק. יש הבדל בין חאלט לקאפוטה.
גם במגזר הליטאי, חליפה ארוכה מעידה על השתייכות לזרם יותר אדוק ופראק והמבורג זה לבוש רבני מובהק.
כשבאו לארץ, זה קיבוץ גלויות שלם. כל אחד בא עם לבוש ומאכלים ומנהגים ממקום גלותו.
וכך יש קרעפלאך, געפילטע פיש, מופלטות, ג'חנון ולחוך, קובה, בורקסים, פלאפל, קוגעל, מפרום, מוסקה וכו'.
אתה רוצה להכריח את כולם לאכול את אותו אוכל כי כולנו חלק מאותו קולקטיב?
אין שום סיבה שאנשים לא ישתמשו ב"מדים" שמעידים על השיוך שלהם לאותו זרם. וכבר השוו את זה לחילות שונים באותו הצבא שלהם מדים שונים וכומתות שונות.
וההסבר הנוסף שציינתי, הלבוש המיוחד משמר. ככל שהלבוש קרוב יותר ללבוש הגויים, אפשר יותר ללכת למקומות ולעשות דברים בלי שאנשים ירימו גבה, בלי שתתפדח, בלי שידעו בכל השכונה שעשית משהו...
-
א. פתחת לי את התאבון עם כל האוכל,אבל אין קשר,זה דימוי שלא אותו דבר,אוכל שמעיק עלייך אתה פשוט לא אוכל,משמע אם חם מידי בשביל לאכול מרק ירקות... אז לא אוכלים !
ב. מדובר פה על פרקטיות,כי זה לבוש שפשוט לא מתאים לאקלים החם והלח של ישראל.
-
גם חם מכדי ללבוש חליפה, אם ככה...
באפריקה יש כאלה שלובשים סוג של חליפה/חולצה קצרה. איזה דבר מגעיל זה. יש גם את החולצות האפריקאיות המאווררות. זה נראה לך מכובד?
כל אחד שחם לו, יכול לפשוט את המעיל ולהסיר את הכובע, איזה סוג שלא יהיה, ולהשאר במכנסיים וחולצה קצרה/שרוולים מקופלים.
מה תגיד על הקלוצמך עם המעיל האדום וכובע הפרווה הגבוה ששומר על ארמון המלכה באנגליה ומחליט שחם לו ?
-
יש הבדל בין חליפה (רגילה,לא קצרה) לבין כובע פרווה גדול ומעיל...
-
זה נקרא להתפס לקטנות.
יש פה שני עניינים.
1. אתה לא פושט את המדים כשחם לך.
2. מי שרוצה להסתובב מכובד ו/או יצוגי, לובש חליפה גם כשחם.
-
כפי שחייל בקרב לא פושט את מדיו גם בשרב הכבד ביותר,
כך גם חייליו של הקב״ה לא פושטים את מדיהם, אפילו בשרב הכבד ביותר :old_afro:
-
בקשר לשטריימל , האם גם כיום נוהגים לפשוט את עורם של השועלים כדי להכין את זה ?
או שפסקו שיש לבטל מנהג זה , משום צער בעלי חיים ?
למרות שלפי החוק של מדינת ישראל , עדיין מכירת לבוש מעור אמיתי של שועל זה מותר .
-
זה לא שועל. זה מושק או מינק.
ולפי היהדות מותר לשחוט חיות ובהמות לצורך בשרן, עצמותיהן, עורן ופרוותן.
וכל יפי הנפש שיש להם בעיה עם זה, בדרך כלל אין להם בעיה שאורקים שוחטים יהודים או מוציאים את נשמתם בכל מיני עינויים אכזריים...
-
זה נקרא להתפס לקטנות.
יש פה שני עניינים.
1. אתה לא פושט את המדים כשחם לך.
2. מי שרוצה להסתובב מכובד ו/או יצוגי, לובש חליפה גם כשחם.
אבל תענה לעניין , אל תתחמק.
מישהו נתן כאן דוגמה לצבא, וגם בצבא (אפילו לרמטכל) יש אפשרות לקיפול שרוולים כל עוד הם ישרים ומקופלים בצורה מדוגמת.
אני מדבר פה על פרקטיקה של היום יום,פשוט חם מאוד עם הדבר הזה,לא פלא שהם התרגלו ללבוש את זה במאה ה-19 באירופה,שמה קר ,לא כמו בישראל !
-
עניתי לך לעניין. אתה פשוט מתעלם.
זה נקרא להתפס לקטנות.
יש פה שני עניינים.
1. אתה לא פושט את המדים כשחם לך.
2. מי שרוצה להסתובב מכובד ו/או יצוגי, לובש חליפה גם כשחם.
נקודה מספר 2.
כל אותם אנשים שרוצים להראות יצוגיים מסתובבים עם חליפה גם כשחם.. אפילו באפריקה.
-
בגלל זה אמרתי לך שאני יכול להבין חליפה,אבל כובע פרווה ומעיל?
נו מה אנחנו באירופה ? חום אימים בחוץ!
-
אתה מסתכל על החליפה כעניין נקודתי. חליפה.
אבל זה עניין עקרוני. לבוש. האם אתה מוותר על הלבוש כשחם? לא!
-
אני מוותר על דברים מסוימים...
חולצות ארוכות (מהודרות ככל שיהיו),ז'קטים וכו' עוברים לסוף הארון.
-
יש אנשים שלא יכולים לוותר. אנשים שצריכים להראות יצוגיים.
-
ועוד פעם , יש הבדל בין חליפה ומראה מכובד למעיל וכובע מפרווה !!
-
זה לא מכובד? למה? כי מטפטפים כל היום בכל מקום שזה מגעיל וגלותי?
זה לבוש מכובד וזה לבוש יצוגי שמעיד על השתייכות. ואין שום סיבה שינטשו לבוש מסורתי שמעיד על השתייכות, רק בגלל מזג אוויר או הסתה אנטישמית.
-
לא,זה לא מכובד כי לבוש זה דבר משתנה.
מה שמכובד היום עוד 200 שנה יראה כמו ליצנות...
-
זה לא הופך לבלתי מכובד רק בגלל שזה מוזר לעין של מישהו.
הרי זה לא לבוש מסמורטט, לא צעקני. זה פשוט סגנון אחר.
אילולא התעמולה נגד, הייתה רואה בזה לבוש מכובד רק שונה מאוד.
-
מה זה קשור לתעמולה ? זה לבוש של לפניי מאתיים שנה אחי....
מן הסתם שהוא לא עדכני ולא מתאים ...
-
הלבוש אינו עדכני. אבל מכאן ועד "לא מכובד" הדרך ארוכה. אתה יודע מה זה לא מכובד? בגד שמשדר רחוב. בגד שמשדר הזנחה. בגד שמשדר המוניות וצעקנות. כל העניין הוא סגנון. ובעניין של סגנון, ממילא הסגנון של היהודים לא תמיד מתאים לסגנון של הגויים.
-
ומה עם בגד שמשדר:בדיחה ?
-
מי הפך את זה לבדיחה ? הדער שטירמער הגרמני וממשיכי דרכו הישראלים ?
-
כמו שלבוש של כושים בג'ונגל נראה לך כבדיחה כך גם גלגל פרווה לא נראה בדיוק שגרתי בלשון המעטה...
-
לכן כתבתי לעיל שיש הבדל בין לבוש שהוא דל, צעקני, רחובי וכו', לבין לבוש שהוא מכובד וסולידי, אבל בסגנון שונה.
-
קשה לי להבין איך שמלת פסים וכובע פרווה למשל זה לא צעקני...
בקיצור עזוב , תודה שניסית להסביר לי אבל אני כנראה לא יבין ..
באמת תודה על הזמן שלך !