HAYAMIN.ORG

חדשות ודיונים => דיון כללי => נושא נשלח על ידי: MAORO על יוני 03, 2012, 20:52:25

כותרת: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: MAORO על יוני 03, 2012, 20:52:25
שאלה בכותרת .
מה דעתכם ?
איך מחנכים ילד , ולא כופים עליו ?
הגענו פה כולנו למסקנה הזו בדיון אחר שכפייה זה לא בריא , צריך להבין .
מה אתם אומרים ?
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: UM-96 על יוני 03, 2012, 20:59:50
פשוט מחנכים אותם על פי דרך התורה ולא כופים עליהם. יש הלכות לחינוך הילדים, תצמד אליהם ומבטיח לך שיהיה בסדר.
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: שלמה על יוני 03, 2012, 21:02:13
בשלב מוקדם מאוד חשוב להסביר לילד למה כמובן שבגיל צעיר לא להכנס לפילפולים מסובכים.
אך בהחלט לילד יש זכות והוא אף חייב לדעת למה אנו נוהגים כך ולא אחרת.
כמובן כמו שאמר החבר UM-96 יש הלכות חינוך, למצבים ספיציפים יש להתיעץ אם רבנים.
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: MAORO על יוני 03, 2012, 21:13:46
השאלה היא איך עושים רפורמה בחינוך המקולקל הזה , ומחנכים לערכים הראויים ?
בדיון תאורטי ..
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: שלמה על יוני 03, 2012, 21:17:43
השאלה היא איך עושים רפורמה בחינוך המקולקל הזה , ומחנכים לערכים הראויים ?
בדיון תאורטי ..

ראשית כול מוציעים את הזבל שמלמדים.
ביקורת המקרא- שהמטרה שלה להסביר את הנצרות וזבל נוסף כמו הקו הירוק החלקים המודרנים שעוסקים בעם הפלסטיני.
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: אביר הקרנפים על יוני 03, 2012, 21:20:55
לא חושב שנכון לומר "החינוך המקולקל הזה" (אלא אם כן מדברים על החינוך החילוני).
תמיד היו כאלה שיצאו לתרבות רעה. ואפילו תלמידיהם ובניהם של הגדולים ביותר. ישמעאל ועשיו יצאו לתרבות רעה. ומי אנחנו שנתלה את האשם בחינוך קלוקל?

לפני יותר מעשר שנים, במשך מספר מצומצם של עשרות שנים, משום מה נוצר מצב של שיטת חינוך אחת, אחידה, שיטת הברזל. בלי פשרות ושינויים. ככה שכולם הוכרחו ללכת במסלול של לימוד מלא. חלק זה דחף יותר חזק קדימה. חלק זה דחף חזק החוצה.
יש יתרונות וחסרונות.
כמובן שיש רבנים גדולים ואנשי חינוך שיכולים להמליץ בעניינים רבים ואין שיטה ועצה אחת שמתאימה לכל המקרים.
והכי חשוב: המון תפילות ודמעות...
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: MAORO על יוני 03, 2012, 21:25:12
דיברתי על החינוך החילוני , כי הוא חינוך מקולקל באמת .
כמו שאמר פה ידידי לפניי , אותי בבית הספר לימדו למשל ביקורת המקרא , כיצד ספר בראשית "מועתק" (חס וחלילה חס ושלום ) מאגדת העמים "אנומה אליש" ,וחוץ מזה שנתנו לי בידע העלוב שלי בתורה לבטא את הצד היהודי (שיעור אחד שנתנו לי אל מול שנות לימודים שלמות)..
זאת אומרת , לימדו אותנו בבית ספר לא להאמין בתורה , שכידוע ניתנה בשלמותה לעם ישראל .
לעומת זאת , על הנכבה הרבו ללמד אותנו בלי עין הרע ..
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: אביר הקרנפים על יוני 03, 2012, 22:03:52
לפני כשעה ניהלתי בעניין ויכוח עם איזה כופר קטן, בצ'אט של תפוז.
הבחור מספר לי שרבי עקיבא היה מהפכן בענייני אמונה ויהדות ושהכל שינויים והוא מסתמך לי על איזה הירונימוס נוצרי וכל מיני סיפורי סבתא.

אמרתי לו שהבעיה שלו היא כזו.

התורה ניתנה לפני שלושת אלפים שנה. התלמוד נחתם לפני אלף וחמש מאות שנה. השפה בה השתמשו אבותינו, לא הייתה זהה במדוייק לשפה בה אנחנו משתמשים. אנחנו משתמשים בה באופן קצת שונה. משחקי המילים וכפלי המשמעויות שאנחנו משתמשים בהם, לפעמים אחרים. שמות שאנחנו מכנים ואסוסיאציות שמילים מעוררות, השתנו. מישהו יודע איך משה רבינו אמר "עגבניה"? זו לא מילה בעברית עתיקה.
עוד נקודה. מי שכתב את התורה, את המשנה ואת הגמרא, התאמץ להכניס בכל משפט, מסרים של עשרים משפטים. במצב כזה, משפט לא נקרא כפשוטו, שאז לא ניתן להבין ממנו את כל המשתמע הנדרש ממנו. במצב כזה צריך ללמוד מהוגה המשפט בעצמו איך לקרוא את המשפט ומה המשמעויות הנסתרות בכל מילה והטעמה. זה קוד מסובך שצריך לדעת איך לפצח.

ובאים "מבקרי המקרא והתלמוד" לאחר אלף וחמש מאות שנים, קוראים את הטקסטים העתיקים האלה כפי שקוראים ספר, ומנסים באופן עצמאי לפרש לנו למה התכוונו הכותבים.
והלא אנו מעבירים במסורת את הצופן שעל פיו מפצחים את המשפטים. מה לומדים מכל משפט ומה לא.
באים אלינו המבקרים הגדולים, חכמי המדע. צועקים לנו: אבל אתה אומר הפוך ממה שכתוב במשפט!
ואנחנו עונים להם: מצטערים רבותי. אכל לזה התכוון כותב המשפט. הוא היה חייב לכתוב בצורה כזו, כדי שנבין מתוך המשפט כמה וכמה דברים. ואם היה מתכוון לפשוטו של מקרא, היה מחסר המוני דברים. ואיך היה מקיף את כל סודות החיים כפי שהתיימר, אם היה כותב כשיטתך ?

וזה בדיוק ההבדל בין אדם שמחזיק בידו את ההוראות המקוריות והמסובכות לפיצוח הקוד לפיענוח המילים והמשפטים שבמקורות.
לעומת השוטים שמנסים בכוחם המועט להבין בעצמם ובכוחם. וחושבים שהם חכמים יותר מכולם והם יחליטו מה התכוון רב אשי שכתב את התלמוד, יותר מתלמידיו הסבוראים. והם גם יודעים למה התכוונו הסבוראים, יותר ממה שידעו הגאונים, תלמידיהם.
ומבקרי המקרא והתלמוד, יודעים למה התכוונו הגאונים, יותר ממה שתלמידיהם התכוונו.... רבינו גרשום, הרמב"ם ורש"י...

הם יודעים הכל. ואל תבלבלו אותם עם מסורת ועם רב לתלמיד. כי הם יודעים יותר טוב ממך אפילו למה אתה בעצמך מתכוון... כאלה חכמים גדולים הם.
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: לוחם יהודה על יוני 03, 2012, 22:45:21
אני חושב שצריך לגרום לו להתגאות בזה שהוא יהודי ולהרגיש שהוא קיבל מתנה, ככה הוא לא ירצה לפגום או לאבד אותה.
אני חונכתי בחינוך דתי, לא הייתי אומר בכפייה אבל גדלתי בבתי ספר דתיים וכ' ולא היה לי בחירה בנושא. אז בגיל הטיפשעשרה הורדתי את הכיפה ועשיתי שטויות. כמו שכבר אמרתי, אם פעם פחדתי להדליק סיגריה בשבת בגלל גהנום, היום אני לא מדליק כי אני גאה להיות יהודי שנבחר מבין כל העמים לשרת את מלך מלכי המלכים.
צריך לחנך את הילד על סיפורי גבורה, איך שחטנו את כל האוייבים שלנו במהלך כל הדורות. את סיפורי הגיבורים האמיתיים שלנו, יהושוע דוד משה וכ'.. ככה הילד יבין שהוא קיבל מתנה, נבחר מבין כל הגויים הטמאים להיות משרת ועבד נאמן של מלך מלכי המלכים הקב"ה.
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: Rafoe על יוני 03, 2012, 23:12:15
אני חושב שצריך לגרום לו להתגאות בזה שהוא יהודי ולהרגיש שהוא קיבל מתנה, ככה הוא לא ירצה לפגום או לאבד אותה.
אני חונכתי בחינוך דתי, לא הייתי אומר בכפייה אבל גדלתי בבתי ספר דתיים וכ' ולא היה לי בחירה בנושא. אז בגיל הטיפשעשרה הורדתי את הכיפה ועשיתי שטויות. כמו שכבר אמרתי, אם פעם פחדתי להדליק סיגריה בשבת בגלל גהנום, היום אני לא מדליק כי אני גאה להיות יהודי שנבחר מבין כל העמים לשרת את מלך מלכי המלכים.
צריך לחנך את הילד על סיפורי גבורה, איך שחטנו את כל האוייבים שלנו במהלך כל הדורות. את סיפורי הגיבורים האמיתיים שלנו, יהושוע דוד משה וכ'.. ככה הילד יבין שהוא קיבל מתנה, נבחר מבין כל הגויים הטמאים להיות משרת ועבד נאמן של מלך מלכי המלכים הקב"ה.
לא יכולתי לנסח זאת טוב יותר  O0
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: MAORO על יוני 03, 2012, 23:20:15
לא יכולתי לנסח זאת טוב יותר  O0
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: אביר הקרנפים על יוני 04, 2012, 03:47:38
אני חושב שצריך לגרום לו להתגאות בזה שהוא יהודי ולהרגיש שהוא קיבל מתנה, ככה הוא לא ירצה לפגום או לאבד אותה.
אני חונכתי בחינוך דתי, לא הייתי אומר בכפייה אבל גדלתי בבתי ספר דתיים וכ' ולא היה לי בחירה בנושא. אז בגיל הטיפשעשרה הורדתי את הכיפה ועשיתי שטויות. כמו שכבר אמרתי, אם פעם פחדתי להדליק סיגריה בשבת בגלל גהנום, היום אני לא מדליק כי אני גאה להיות יהודי שנבחר מבין כל העמים לשרת את מלך מלכי המלכים.
צריך לחנך את הילד על סיפורי גבורה, איך שחטנו את כל האוייבים שלנו במהלך כל הדורות. את סיפורי הגיבורים האמיתיים שלנו, יהושוע דוד משה וכ'.. ככה הילד יבין שהוא קיבל מתנה, נבחר מבין כל הגויים הטמאים להיות משרת ועבד נאמן של מלך מלכי המלכים הקב"ה.
את סיפורי הגבורה מספרים החילונים. מה יוצא מהם?

הילד צריך לגדול על סיפורים כמו...
איך הלל הזקן קפא בשלג על גג בית המדרש כשהאזין מבחוץ ללימוד התורה בגלל שלא יכל להכנס פנימה.
איך רבי עקיבא עזב את רעייתו הצעירה על פי בקשתה והלך ללמוד תורה. לבסוף קנה לה ירושלים של זהב.
איך בני ישראל מלו את בניהם למרות הגזרות.
חנה ושבעת בניה...

אלה סיפורי מופת אמיתיים. אני גאה שגדלתי עליהם ולא על סיפורי טרומפלדור. סיפורי גבורה כאלה יש לכל עם. סיפורי הלל הזקן ורבי עקיבא, יש רק לנו.
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: MAORO על יוני 04, 2012, 08:29:09
על זה בדיוק הוא דיבר .
גם .
כותרת: בעניין: איך מחנכים ילד ליהדות מבלי לגרום לו לכפור מתוך כפייה ?
תגובה על ידי: לוחם יהודה על יוני 05, 2012, 01:39:39
את סיפורי הגבורה מספרים החילונים. מה יוצא מהם?

הילד צריך לגדול על סיפורים כמו...
איך הלל הזקן קפא בשלג על גג בית המדרש כשהאזין מבחוץ ללימוד התורה בגלל שלא יכל להכנס פנימה.
איך רבי עקיבא עזב את רעייתו הצעירה על פי בקשתה והלך ללמוד תורה. לבסוף קנה לה ירושלים של זהב.
איך בני ישראל מלו את בניהם למרות הגזרות.
חנה ושבעת בניה...

אלה סיפורי מופת אמיתיים. אני גאה שגדלתי עליהם ולא על סיפורי טרומפלדור. סיפורי גבורה כאלה יש לכל עם. סיפורי הלל הזקן ורבי עקיבא, יש רק לנו.

על זה בדיוק אני מדבר.