HAYAMIN.ORG
חדשות ודיונים => דיון כללי => נושא נשלח על ידי: לוחם יהודה על ספטמבר 04, 2011, 21:10:49
-
תגידו התחילו כבר להגיד סליחות? אם כן מה אני צריך לקרוא בשחרית? אני מתפלל יחיד..
באיזה שעה מומלץ הכי טוב להתפלל שחרית + סליחות? אין לי בעיה לקום בבוקר ב4-5 וכ'..
תודה.
-
הסליחות התחילו לפני כמה ימים(לספרדים) תבדוק באתר ישיבה את הזמן שצריך להתחיל להתפלל(כדאי
לך בבית כנסת)
-
אם אתה אומר סליחות יחיד אתה לא יכול לומר יג מידות
-
בס"ד, אינני רב (זאת אומרת,עדיף גם ללמוד ממקורות הלכתיים(ובלי נדר אביא מקורות לעיון נוסף) ולהתייעץ עם רב אם יש שאלות ספציפיות ולא ברור איך לנהוג),אך בכל אופן בכלליות :
מנהג הספרדים לקרוא מיום למחרת ראש חודש אלול(לא בראש חודש עצמו ).
מנהג האשכנזים הוא לקרוא סליחות החל ממוצאי שבת שלפני ראש השנה ,אם ראש השנה חל ביום שני או שלישי ,אז נוהגים לקרוא סליחות החל ממוצאי שבת בשבוע לפני השבוע של ראש השנה,כדי לומר סליחות לפחות 4 ימים לפני ראש השנה כדי שבסה"כ עם ימי הסליחות של עשרת ימי תשובה יאמרו לפחות 10 ימים (וישנם עוד טעמים).
הזמן הנכון ביותר לקריאת הסליחות הוא מחצות הלילה(הזמן ההלכתי,לא חצות לפי שעון ישראל,יש לוחות שנה שכתוב בהם זמן חצות היום והלילה למשל כאן http://www.yeshiva.org.il/calendar/) ואילך ונהגו הספרדים לקרוא באשמורת הבוקר (שלוש שעות אחרונות של הלילה) שנחשב הזמן המשובח לקריאת הסליחות (ויש שאומרים שגם משובח להגיד סליחות מיד לאחר חצות הלילה) ובימינו שרוב האנשים מתעוררים בשעות 6-7 נוהגים לקום שעה או חצי לפני שחרית ולקרוא את הסליחות אז(אף על פי שהשחר הפציע) .
ומכל מקום הזמן הכי טוב לקרוא סליחות הוא לפני עלות השחר קודם תפילת ותיקין(שחרית מוקדמת). (בלוח שנה לעיל מצוין כל יום מתי עלות השחר,גם)
מי שקורא ביחיד צריך לדלג על כל הקטעים שנקבעו שיאמרו בלשון ארמי כמו "מחי ומסי" "דעני לעניי ענינן" "מרנא דבשמיא" וכדומה ,כי הם נאמרים רק במנין (אינני יודע מה היחס בעניין אצל אשכנזים,למרות שאני מניח שזה אותו דבר,עדיף להתייעץ עם רב).
יחיד לא רשאי לומר שלוש עשרה מידות שבפסוק "ויעבור" כדרך תפילה (כי צריך מנין), אבל אם קורא כדרך קריאה בעלמא (ולא כתפילה) בטעמי המקרא ,מותר (לפי מקור שאני מכיר,ייתכן שיש חולקים ועדיף לדעתי להתייעץ עם רב בקשר לזה) וכמובן שאם אתה קורא ,תפריד בין שתי שמות השם שכתובים ברצף ואל תקרא אותם רצוף (הנה הדגמה ,הטקסט הוא "וַיַּעֲבר ה' עַל פָּנָיו וַיִּקְרָא:
ה' (כאן תעצור ,כדי להפריד בין שתי השמות של השם,וחכה זמן מסוים , ורק אז תמשיך ) ה' א אֵל ב רַחוּם ג וְחַנּוּן, ד אֶרֶךְ ה אַפַּיִם ו וְרַב חֶסֶד ז וֶאֱמֶת:
ח נצֵר חֶסֶד ט לָאֲלָפִים י נשֵׂא עָון יא וָפֶשַׁע יב וְחַטָּאָה, יג וְנַקֵּה: "
(האותיות בין לבין זה ספירת הי"ג מידות) העיקר לא לקרוא את שתי שמות השם ברצף בבת אחת .
"לב נשבר ונדכא אלוקים לא תבזה" ולכן צריך לומר את הסליחות בהכנעה ענווה בכוונה ובנחת . טוב לפשפש במעשים ולחזור בתשובה בעת קריאת הסליחות והוידוי .
כמובן שבשבת (אלא אם זה יום כיפורים שחל להיות בשבת) ובראש השנה לא קוראים סליחות
מקורות לעיון על הלכות סליחות:
http://www.yeshiva.org.il/midrash/Hmidrash.aspx?srch=1&q=%F1%EC%E9%E7%E5%FA
-
תודה רבה רבה, אז אני יכול לקרוא סליחות חוץ מ"ויעבור" ? או פשוט לקרוא את זה בדרך שאמרת?
-
איך שתרצה , בגדול ,מכיוון שזה דרך תפילה וצריך מנין ,אז ביחיד לא קוראים את הקטע של "ויעבור" כדרך תפילה. אבל מי שרוצה,יכול לקרוא בטעמי המקרא, ולהתייחס לזה כמו קריאה רגילה בתורה ,לא כדרך תפילה.
כמובן על הקטעים בארמית יש לדלג ביחיד (אבל נתקלתי פעם בתשובה הזאת http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=22449).
את שאר הסליחות אתה יכול לקרוא ביחיד
-
תודה רבה אחי, אתה יכול להביא לי את נוסח הסליחות? לפי הספרדים..
ומתי לקרוא את זה בתפילה? אחרי שאני מסיים 18 או לפני ברכות השחר?
-
http://www.daat.ac.il/daat/sidurim/mizrah/slihot/slihot.htm
בקטע של "אשמנו" נראה מעט מבלבל למי שלא רגיל, עקרונית בכל סידור אמור להיות נוסח של וידוי ,אז מקסימום תקרא את הקטע של "אשמנו" מתוך סידור כדי לדעת בדיוק מה צריך להגיד (זה בדר"כ מופיע בסידורים קצת אחרי תפילת שמונה עשרה בשחרית ומנחה)
-
אה כמובן שים לב יש קטעים שאומרים בעשרת ימי תשובה רק (ממה שנראה לי מהטקט זה מסומן "בעשרת ימי תשובה מוסיפים: " בהתחלה, ובסוף הקטע כתוב "ע"כ: " זאת אומרת עד כאן, אם אין סימון של עד מתי הקטע(למשל אם זה קצר אז סוגריים) אז כנראה זה כל הקטע ותעבור לקטע הבא ,כל הקטעים מסומנים בכותרות.)
כמו כן בקטעים שיש לומר "תחינות לימות השבוע " , אתה אומר את זה לפי הלילה , למשל אם אנחנו עכשיו ביום שני ,בלילה (לפי היהדות) זה כבר יום שלישי . מחר בלילה זה כבר יום רביעי . וכו' . ביהדות היום מתחיל בלילה . (בקיצור בגלל שאנחנו רגילים להתייחס לערב כחלק מאותו היום בימינו אז : במוצאי שבת בלילה זה יום ראשון,ביום ראשון בלילה זה יום שני,שני בלילה זה שלישי,שלישי בלילה זה רביעי,רביעי בלילה חמישי,חמישי בלילה זה שישי,בשבת לא קוראים סליחות. וככה זה חוזר על עצמו)
-
אתה סומך את זה לשחרית,אז תקרא לפני שאתה מתחיל שחרית. בעניין אם את ברכות השחר אתה יכול להגיד לפני זה עניין בפני עצמו חח. אז תלוי איך אתה רגיל ,כי יש כאלה שאומרים את הלכות השחר גם לפני תפילת שחרית, מחצות הלילה , או בעמוד השחר וכו' .לעיון כללי בעניין קריאת ברכות השחר אני לא בטוח לפי איזה פוסק עיקרי אתה הולך אבל עיין למשל קיצור ילקוט יוסף סימן מו(מהלכות ברכות השחר בתוך "הלכות ברכות השחר ושאר ברכות") סעיפים ח-יא (יש כאן http://www.ateret4u.com/online/f_01355_part_4.html) או קיצור שו"ע עם פסקי הרב מרדכי אליהו זצוק"ל סימן ז' סעיף ה] ( עם הערות ע"פ שו"ע הרב ומשנה ברורה לאשכנזים , והערות דרכי הלכה על פי מרן השו"ע ,בן איש חי וכף החיים לספרדים)
מקווה שלא בילבלתי אותך יותר מדי .בגדול תסמוך את זה לפני שחרית .
-
ודרך אגב אם למישהו לא יצא להתפלל סליחות בשעות האמורות, הוא יכול גם לסמוך סליחות גם לפני תפילת מנחה (למשל עיינו כאן http://www.yeshiva.org.il/ask/?id=39686 או כאן http://halachayomit.co.il/DisplayRead.asp?readID=89) רק לא לקרוא סליחות משקיעת החמה ועד חצות הלילה .
-
סורי שאני חופר אבל בעניין אם לדלג על י"ג מידות ביחיד או לא לדלג, קטונתי מלייעץ בקשר לזה כשאמרתי תעשה איך שאתה רוצה . אני רק אומר,זה מה שאני יודע , בגדול מדלגים ביחיד כי זה דרך תפילה,אבל מי שרוצה בדרך של קריאה בעלמא עם טעמי התורה ,מותר.אם אתה רוצה עצה בקשר למה כדאי זה שאלה לרב :)