HAYAMIN.ORG
חדשות ודיונים => דיון כללי => נושא נשלח על ידי: El Blanco על מאי 29, 2011, 06:44:10
-
הסבירו את בחירתכם
למי שלא יודע, הגמרא במסכת סוטה אומרת:
"משרבו זחוחי הלב - רבו מחלוקת בישראל. משרבו תלמידי שמאי והילל שלא שימשו כל צורכן - רבו מחלוקת בישראל, ונעשית תורה כשתי תורות".
מחלוקת ופירוד בעניינים הלכתיים החלו רק לאחר שענני הגלות כיסו את עם ישראל, מכיון שלפני כן הסנהדרין ישבה בלשכת הגזית שבהר הבית, והיתה
מלבנת את המחלוקות ופוסקת את ההלכה הסופית, וכך היה מימי בית דינו של משה רבינו ועד הגלות.
אבל, שינויי נוסחים בתפילה, למעשה אינם מחלוקת הלכתית של ממש - אלא שמזמן קבלת התורה, קיימנו את מצוות התפילה בלא נוסח אחיד, אלא כל אחד
התפלל לפי ניסוחו האישי ובבתי כנסיות היו מנהגים שונים במקום בו לא היתה הלכה מפורשת.
כל זה השתנה כשהכנסת הגדולה תקנה את תפילת שמונה עשרה, לאחר סיום הגלות הראשונה. מעתה היה נוסח מדוקדק שלפי גזרת החכמים, רק מי שהתפלל
באותו הנוסח יצא ידי חובת תפילת העמידה. אבל, האחרונים כותבים שהכנסת הגדולה תיקנה את הברכותוהאזכרות שבברכות, אך הנוסח הכללי של הברכות
וההנהגות האחרות בתפילה עדיין נשארו ברשות הקהילה, השבט והעדה. בנוסף, החיד"א כותב שהנוסחים שבתפילות הם כנגד 12 שבטי ישראל וכל תפילה
עולה בשער המיוחד לה.
לסיכום: הגריעויות שבפירוד ומחלוקת עליה דיברו חז"ל לא מכוונים על הבדלי מנהגים, וכך גם בעניין נוסחי התפילה.
-
אני חושב שכן צריך להיות נוסח אחיד.
אחד מהמאפיינים הבולטים של הגלותיות בישראל באה לידי ביטוי בממסד הרבני (יש רב אשכנזי ורב ספרדי).
לא יודע מה צריך להיות בחו"ל, אבל בארץ ישראל אנחנו צריכים להיות עם אחד עם נוסח תפילה אחד (המנהגים הם פחות רלוונטים).
-
אני חושבת שכן צריך נוסח אחיד. אסור שיהיה פיצול בין יהודים.
-
בס"ד
זאת שאלה הלכתית
-
מבחינתי, כאתאיסט, אין לכך משמעות. עם זאת, אני סבור שהנוסחים השונים משקפים את התרבויות הייחודיות שהתגבשו בקרב יהודים במקומות שונים בגולה. אין דבר פסול במגוון כל עוד הדבר לא מביא לידי פילוג. למעשה, אני חושב שיש הרבה חן בכך שקיים יותר מנוסח אחד שמשותף לכולם.
-
צריך נוסח אחיד כי כולנו יהודים אין ביננו הבדל , כשיבוא המשיח בקרוב בע"ה
הוא יעשה נוסח אחיד לכל עמ"י
-
מבחינתי, כאתאיסט, אין לכך משמעות. עם זאת, אני סבור שהנוסחים השונים משקפים את התרבויות הייחודיות שהתגבשו בקרב יהודים במקומות שונים בגולה. אין דבר פסול במגוון כל עוד הדבר לא מביא לידי פילוג. למעשה, אני חושב שיש הרבה חן בכך שקיים יותר מנוסח אחד שמשותף לכולם.
לך כאתאיסט אין לזה משמעות,אבל לנו כמאמינים כן יש.
המציאות הוכיחה שנוסחים שונים כן יוצרים פילוג( פרשת עימנואל זה הדוגמא הכי טובה),למרות שאתה לא מאמין אתה צריך להבין שמדובר בתפילה ולא בשירה לכן צריך נוסח אחיד.