HAYAMIN.ORG

יהדות ותורת ישראל => שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי => נושא נשלח על ידי: MATAN על יולי 08, 2010, 12:02:36

כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: MATAN על יולי 08, 2010, 12:02:36
טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור

שאלה:
אני עובד בחפירות ארכיאולוגיות ואנחנו מוצאים מדי פעם גופות של גויים (אין ספק בכלל: קבורה ,תקופה, וממצאים מסביב לגופה), מה הדין לגבי גופות אלו מבחינת חילול/יחס (זה לא גופות אלא שלדים שמתפוררים במגע יד)?

תשובה:
ביחס לנוכרים, יש חיוב קבורה, אך אין דין של כבוד המת.
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: אלמ על יולי 08, 2010, 12:11:44
זה לא קשור כלל לנושא שדנו בו באשכול, שבו טענתי שאסור להתעלל בגופה.
כאן הוא עוד אומר לך שיש חיוב קבורה, כבוד המת לא שייך משום החיוב בטיפול בגופה אך לדין של התעללות בגופה זה דיון אחר-ואסור בתוקף, כמו שאמר הרב הנ"ל בתשובתו הקודמת.
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: אלמ על יולי 08, 2010, 12:12:40
אגב שאלתי לפני כמה ימים שאלה באתר ישיבה בנושא שהתפלמסנו בו ועדיין לא ענו לי.
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: MATAN על יולי 08, 2010, 22:31:48
אגב שאלתי לפני כמה ימים שאלה באתר ישיבה בנושא שהתפלמסנו בו ועדיין לא ענו לי.
שאלתי שאלה לפני כשנה גם באתר לקח להם איזה חצי חודש חודש לענות לי..
אגב מה בדיוק השאלה ששאלתה???
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: אלמ על יולי 09, 2010, 11:42:31
שאלתי שאלה לפני כשנה גם באתר לקח להם איזה חצי חודש חודש לענות לי..
אגב מה בדיוק השאלה ששאלתה???
השאלה שדנו בה לאורך כל האשכול אינני זוכר את הניסוח המדוייק.
אבל מכל מקום מה שהעלת כאן אינו קשור לנידון ואנ נתתי לך שתי תשובות של רבנים הקשורות לנושא ככל הנראה אתה מתעלם.
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: אלמ על יולי 10, 2010, 22:19:57
הנה עוד תשובה של רב
שלום
להלן תגובת הרב רביד נגר על שאלתך:
השאלה:
לכבוד הרב שלום רב, רציתי לשאול האם האויבים שלנו או הנאצים כאשר המתנו אותם ואנו רוצים להשפיל ולהרתיע אותם האם מותר לנו להתעלל בגופה שלהם שזה אומר להאכיל את הכלבים בגופה לבתר לשרוף וכו'
תשובה:
כל יצור שנברא בצלם כבודו במקומו מונח גם לאחר מותו
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: MATAN על יולי 10, 2010, 22:57:47
השאלה שדנו בה לאורך כל האשכול אינני זוכר את הניסוח המדוייק.
אבל מכל מקום מה שהעלת כאן אינו קשור לנידון ואנ נתתי לך שתי תשובות של רבנים הקשורות לנושא ככל הנראה אתה מתעלם.
לא מתעלם פשוט אני חושב שזה כן מתקשר לנידון!
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: אלמ על יולי 10, 2010, 23:07:14
לא מתעלם פשוט אני חושב שזה כן מתקשר לנידון!
אז מצטער אתה לוקה בהבנת הנקרא או שאתה רוצה שאפשט לך את הדברים.
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: אלמ על יולי 10, 2010, 23:24:33
הנה עוד תשובה של רב שהוא מדבר רק על הליך ההריגה ולא על ביזוי בכבוד המת מכאן תסיק-קל וחומר:
תשובת הרב דוד חי הכהן-
שאלה:
אבקש לשאול מהי דעת ההלכה בנושא של שימוש בסוגי הנשק השונים כגון: שימוש בנשק לא קובנציואנלי, והאם ההלכה מטילה מגבלות כלשהם בנושא זה? מצאתי לזה התייחסות אצל הרב רגנשברג (משפט הצבא בישראל, תש"ט, סי’ ט"ו) שהתיר שימוש בנשק לא קובנציונאלי, וראיותיו: א. הספרי בפר’ שופטים – "אף להמיתה במיתת תחלואים". ב. רוצח, שאם אי אפשר להרגו במיתת ב"ד, אז הורגים אותו בכל דרך שהיא. (נראה לי שהוא סובר שהריגת רוצח בכל דרך שהיא היא מטעם הסכנה, שהרוצח הוא מסוכן, וכן למען יראו מלרצוח. שאם הריגת הרוצח, בכל דרך שהיא, היא מטעם שהחמירו בעונשו, הרי אין הנדון דומה לראיה, שאין הורגים חיילי האויב מטעם עונש, אלא כדי למנעם מלהרגנו).

עוד שמעתי בע"פ בשם הרב זכריה בן שלמה שאולי יש לדמות זה למה ששנינו בעניין גובה בית הסקילה (סנהדרין מה.). ולי נראה שמה שאמרו שם "ברור לו מיתה יפה" ודאי אינו שייך לנידון דידן שלמדו זאת מ"ואהבת לרעך כמוך", וחיילי האויב הגוי ודאי אינם בכלל "רעך". אך מה שאמרו שם שלא להגביה "משום דמינוול" הוא מצד כבוד האדם השייך גם בגוי. ובכל זאת אין נראה לי ראיה משם, ששם מה שהקפידו על כבודו של הנהרג לא בא על חשבון שום דבר, מה שאין כן במלחמה, שאי שימוש בנשק מסוים יכול לפגוע בהצלחת המלחמה. אודה לרב אם יואיל לחוות דעתו בנושא זה.

תשובה:
יש לבחון שימוש בנשק זה בשני מצבים: א' מצב מתוכנן לכתחילה, ב' מצב של חוסר ברירה. ביחס למצב השני, כאשר יש סכנת נפשות ואין בידנו להינצל, אלא בדרך לא מקובלת אין ברירה ובודאי שמותר. אומנם כשהדבר בידנו ויש כאן רק שאלה של קלות ראש וזלזול ברגשות אנושיים, מה שפוגע במצב הראשון נראה לע"ד שאין סיבה לבזות גם את אויבנו הרעים.

ראייה אחת יש להביא מדברי יהושע פרק י' על המלכים שנפלו בידו וציוה לתלותם ולעת ערב ציוה לקוברם כדי להימנע מאיסור הלנת המת ומכאן שיש לשמור על כבוד המתים גם מאויבנו. ראייה שנייה נמצאת ביחזקאל פרק לט' בעניין גוג ומגוג, שהבטיח ד' אחרי מפלתם לתת להם קבר וציוה לקבור את מתי האויב. ראיה שלישית, בקשר לדרך המתת האויב נזכרת בדברי חז"ל על אמציה מלך יהודה, על הפסוק במשלי "איש חכם נשפט את איש אוויל ורגז ושחק ואין נחת" ונזכר כי היתה בקורת חמורה מצד ד' על אמציה מלך יהודה שתפס 10,000 שבויים מבני אדום וזרק אותם מראש הסלע ונהרגו במיתה משונה. ואמרו שם חז"ל, כי למרות שקיבל היתר להרוג במלחמה, אך בדרך כל הארץ ולא באכזריות.
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: MATAN על יולי 11, 2010, 13:51:39
ביחס לנוכרים, יש חיוב קבורה, אך אין דין של כבוד המת.(הרב דב ליאור)
למי יש פה בעית הבנת הניקרא??.יש חיוב לקבורה של אותם הנבלות..אבל כבוד המת לא קיים בכלל!.לא אני אמרתי אלא הרב דב ליאור..
אלמ אני בבחרתי לצוטט את הרב דב ליאור למה אתה כ"כ קופץ מזה??
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: אלמ על יולי 11, 2010, 14:05:39
ביחס לנוכרים, יש חיוב קבורה, אך אין דין של כבוד המת.(הרב דב ליאור)
למי יש פה בעית הבנת הניקרא??.יש חיוב לקבורה של אותם הנבלות..אבל כבוד המת לא קיים בכלל!.לא אני אמרתי אלא הרב דב ליאור..
אלמ אני בבחרתי לצוטט את הרב דב ליאור למה אתה כ"כ קופץ מזה??
אתה לא שם לב לשייכות השאלה עצמה לגבי מה הוא אמר את זה ובכלל במה אנחנו דנו, יש כבוד המת משום טיפול במת נוכרי(שבזה דן העניין "שלד של גוי שמתפורר") ויש כבוד המת משום איסור ביזוי מת נוכרי.
הבנת הנקרא ידידי!
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: אלמ על יולי 11, 2010, 14:20:28
באמת מתן, לאן נעלם היושר האינטלקטואלי שלך מה אתה מחפש ערך 'כבוד המת' וכל מה שישלול זאת בנוגע לגוי אתה תציג מבלי כל קשר לנושא ולשאלה המתבקשת?!
הצגתי לך כבר 4 רבנים + הוכחות כנראה שנוח לך להתעלם.
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: MATAN על יולי 11, 2010, 16:51:30
אתה לא שם לב לשייכות השאלה עצמה לגבי מה הוא אמר את זה ובכלל במה אנחנו דנו, יש כבוד המת משום טיפול במת נוכרי(שבזה דן העניין "שלד של גוי שמתפורר") ויש כבוד המת משום איסור ביזוי מת נוכרי.
הבנת הנקרא ידידי!

כשהרב אמר לגבי כבוד המת הוא דיבר בכללי ולא רק ספציפי לגבי העניין של השלד המתפורר!
כותרת: טיפול בגופת גוי הרה"ג דב ליאור
תגובה על ידי: אלמ על יולי 11, 2010, 18:25:30
כשהרב אמר לגבי כבוד המת הוא דיבר בכללי ולא רק ספציפי לגבי העניין של השלד המתפורר!
שוב תשובתי שלא שמת לב:
"אתה לא שם לב לשייכות השאלה עצמה לגבי מה הוא אמר את זה ובכלל במה אנחנו דנו, יש כבוד המת משום טיפול במת נוכרי(שבזה דן העניין "שלד של גוי שמתפורר") ויש כבוד המת משום איסור ביזוי מת נוכרי."

הרב ענה למה ששאלו אותו! ובכלל מה שאנחנו עסקנו בו זה לא כבוד המת גרידא כי אם ביזוי מת נוכרי אז לא ניתן להסיק מזה שום דבר ואף הכותרת שפתחת בה את האשכול מתייחסת לנושא אחר "טיפול בגופת גוי" שזה מספיק מרחיק לכת מהנידון דידן.