HAYAMIN.ORG

יהדות ותורת ישראל => שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי => נושא נשלח על ידי: jewlover and arabhater על יוני 04, 2009, 00:03:46

כותרת: חכמת יוון-חכמה חיצונית
תגובה על ידי: jewlover and arabhater על יוני 04, 2009, 00:03:46
בס"ד
http://www.hidabroot.org/ARDetail.asp?BlogID=7895





חכמה יוונית – חכמה חיצונית 
מאבקם העיקרי של המכבים כוון נגד חכמת יוון. חכמה זו מתייחסת לתופעות חיצוניות ואינה נוחתת למהותם של הדברים ולסיבת בריאתם. 
11/09/07   
 
חכמת יוון הקימה סכר המונע את חקירת המהות הפניית של התופעות ומכאן שמה: חכמה חיצונית. היוונים, הצטיינו בידיעת חכמת הטבע. חכמה זו עוסקת במדעי הטבע השונים, בניסוח החוקים הקבועים השולטים בהם ובעיון וחיפוש כיצד ניתן לפעול בהתאם לחוקיות קבועה זו.

אילו השכילו היוונים לתחום את חכמתם ולהתייחס רק לידע הקיים בה, ניחא. אילו, למשל, הם היו מגלים את התכונות היחודיות של המים ואת החוקים של מהלך גרמי השמים, ומעבר לכך הם היו מבינים שחוקיות זו נקבעה ע''י הבורא הכל יכול, לא היה פסול כלשהו בעיסוקם ובחכמתם.
 
הנליזה מן הדרך נגרמה ע''י כך שהם לא הסתפקו בהכרת חוקי הטבע למיניהם, אלא צירפו להכרה זו גם שיטה פילוסופית מוטעית לחלוטין שגרסה שאין צורך לבדוק מה מצוי מעבר לחוקים אלו. לא בכדי קרויה החכמה היוונית בפי חז''ל בשם: ''חכמה חיצונית''.
 
פרסומת 
 
 
   
 
הסיבה לכך היא מפני שכל עיסוקה סובב סביב הצדדים החיצוניים של הבריאה, מבלי לנסות לחדור לפנימיותה ומבלי לראות את כח הבורא, המנהיג ושולט על כל ההויה. חכמת יון הינה הניגוד הקוטבי לחכמת התורה, שכל מהותה היא התקשרות ודביקות פנימית בנותן התורה, חי העולמים. היהדות חרתה על דגלה את ההכרה והאמונה שבכל התופעות, המאורעות ולמעשה בכל ההוויה כולה הגרעין הפנימי המחיה את הכל הוא רצון ה'.
 
זוית הראיה של היוונים שהתרכזה רק בצדדים החיצוניים של תופעות, והתמקדות היוונים רק בחוקיות המצויה בטבע, מבלי לנסות להכיר את מנהיג הבירה המפעיל אותה בקביעות, היא זו שהובילה אותם לפולחן אווילי ולסגידה לכל מיני כוחות המופיעים בטבע. כאן הוא הרקע והמקור לחילוקי הגישות בין היהדות לחכמת יוון ביחס לנוי וליופי.
 
היוונים שהתרכזו רק במישור החיצוני, העלו על נס את הפאר וההדר החיצוניים. לעומתם עם ישראל דגל בהכרה שנוי חיצוני שאין עימו פנימיות, הינו מזוייף מתוכו, וטוב לו שלא נברא משנברא. ''שקר החן והבל היופי'', כאשר החן והיופי אינם מעידים על פנימיות מעולה ועל יראת השם טהורה. לעומתם, יופי שיש לו כיסוי פנימי של קשר עם הבורא ראוי הוא לתהילה.
 
 ''הנוי והנצח'' יאים ונאים הם ''לחי העולמים''. נוי המשולב בנצח הופך לנצחי אף הוא, שלא כנוי חיצוני החולף במהרה מבלי להשאיר עקבות. זהו הרקע למאבק האיתנים שהתפתח בין החשמונאים, החסידים טהורי הלב, ובין היוונים, המתיוונים והדוגלים בשיטתם. באדיבות ''ערכים''. 
" זוית הראיה של היוונים שהתרכזה רק בצדדים החיצוניים של תופעות, והתמקדות היוונים רק בחוקיות המצויה בטבע, מבלי לנסות להכיר את מנהיג הבירה המפעיל אותה בקביעות, היא זו שהובילה אותם לפולחן אווילי ולסגידה לכל מיני כוחות המופיעים בטבע. "