HAYAMIN.ORG
חדשות ודיונים => דיון כללי => נושא נשלח על ידי: פטריוט על ספטמבר 04, 2008, 23:55:08
-
בשעורי תנ"ך בבתי ספר יש הרבה בעיות:
1) הבעיה העיקרית היא שאת המקצוע תנ"ך מלמדות מורות רגילות. האם לא נכון שאת המקצוע הזה ילמד אדם שמבין ביהדות באמת? (הייתה לי מורא נוראית)
2) האם לדעתכם זה נכון שמלמדים רק את התנ"ך ולא מזכירים כלום על המשנה, התלמוד, הרמב"ם?
-
להוציא את שיעורי התנ"ך ממערכת הלכלוך הממלכתית.
-
בשעורי תנ"ך בבתי ספר יש הרבה בעיות:
1) הבעיה העיקרית היא שאת המקצוע תנ"ך מלמדות מורות רגילות. האם לא נכון שאת המקצוע הזה ילמד אדם שמבין ביהדות באמת? (הייתה לי מורא נוראית)
2) האם לדעתכם זה נכון שמלמדים רק את התנ"ך ולא מזכירים כלום על המשנה, התלמוד, הרמב"ם?
כשלומדים תנ"ך על פי ולהאוזן וללא חז"ל זו בעיה ענקית.
-
הנושא הזה קרוב לליבי בגלל שאני דתי שלומד בבית ספר ממלכתי.
היום היה לי שיעור תנ''ך כזה...
הבעייה העיקרית בשיעורי התנ''ך בבית ספר רגיל היא שהופכים את התנ''ך למיתולוגיה יהודית.
אתה ידעת שמשווים בין סיפור הבריאה (עלילות ראשית כמו שקוראים לזה שם, אתם מבינים?? עלילות!!!) לבין המיתולוגיה הבבלית?
זה לא מתקבל על הדעת ואישית אני הולך לפעול עם מועצת התלמידים והנוער הארצית כדי לסיים את הכפירה הזאת.
עוד דבר, את לימודי התנ''ך אסור להוציא מבתי הספר הממלכתי כי ככה לנו היהודי ה"חופשי" (או חילוני בלשון העם) אין חיבור למעט מהמסורת היהודית העתיקה שלנו.
חוץ מזה, תנ''ך זה תנ''ך, גמרא זה גמרא ורמב''ם זה רמב''ם. לא כדי לערב את הדברים האלה (עם כל כמה שהם חשובים) בשלב הזה של הידע של נער חופשי ממוצע במסורת היהודית.
-
הנושא הזה קרוב לליבי בגלל שאני דתי שלומד בבית ספר ממלכתי.
היום היה לי שיעור תנ''ך כזה...
הבעייה העיקרית בשיעורי התנ''ך בבית ספר רגיל היא שהופכים את התנ''ך למיתולוגיה יהודית.
אתה ידעת שמשווים בין סיפור הבריאה (עלילות ראשית כמו שקוראים לזה שם, אתם מבינים?? עלילות!!!) לבין המיתולוגיה הבבלית?
זה לא מתקבל על הדעת ואישית אני הולך לפעול עם מועצת התלמידים והנוער הארצית כדי לסיים את הכפירה הזאת.
עוד דבר, את לימודי התנ''ך אסור להוציא מבתי הספר הממלכתי כי ככה לנו היהודי ה"חופשי" (או חילוני בלשון העם) אין חיבור למעט מהמסורת היהודית העתיקה שלנו.
חוץ מזה, תנ''ך זה תנ''ך, גמרא זה גמרא ורמב''ם זה רמב''ם. לא כדי לערב את הדברים האלה (עם כל כמה שהם חשובים) בשלב הזה של הידע של נער חופשי ממוצע במסורת היהודית.
אתה מתכוון לעלילות גילגמש
ומה זאת אומרת לא כדאי לערבב?
הכל הולך ביחד כחטיבה אחת, מי שמתעלם הוא:
1.) תינוק שנשבה.
או
2.) כופר.
או
3.) קראי.
-
ביקורת המקרא ה' ירחם - זה סוג של פסבדו-מדע (מדע כביכול) שאת יסודותיו הניח למעשה שפינוזה, ואחריו רופא צרפתי בשם אוסטרוק וכמרים גרמנים - קונן דילמן וולהויזן שר"י. הללו ניגשו למקרא כאל טקסט ספרותי וניתחו את מילותיו, מחקו והוסיפו כרצונם והכל מתוך התנכרות למקורה האלוקי של התורה, התנכרות שהצטרפה אליה במקרים רבים חוסר בקיאות במקרא עצמו וחוסר ידיעה מעמיקה בלשונו, וכמובן חוסר בידיעת דרשותיהם של חז"ל.
צריך לציין את עבודתו הנפלאה של ר' דוד צבי (רד"צ) הופמן שהיה ממנהיגי יהדות גרמניה, וכיהן כראש בית המדרש לרבנים בברלין. עסק בחקר התלמוד, בהוראתו ובפסיקת הלכה, אך נודע בעיקר בזכות פירושיו למקרא, שבהם נלחם במסקנותיה של ביקורת המקרא בימיו, בצורה חזיתית ובשימוש בכלים מדעיים.
חיבורו המפורסם הוא "ראיות מכריעות נגד ולהויזן", שהיווה את "יריית הפתיחה" המשמעותית במאבק זה, כאשר לאחריו באו חיבוריו על התורה, הכוללים בתוכם דברי פולמוס רבים נגד מבקרי המקרא דאז.
לכל המועניינים הנה הספר "ראיות מכריעות נגד ולהויזן":
http://www.daat.ac.il/daat/tanach/reayot/tohen-2.htm
יש לציין שדבריו עמוקים, וצריך ידע בתורה הקדושה, על מנת להתעמק בדבריו...
-
ביקורת המקרא ה' ירחם - זה סוג של פסבדו-מדע (מדע כביכול) שאת יסודותיו הניח למעשה שפינוזה, ואחריו רופא צרפתי בשם אוסטרוק וכמרים גרמנים - קונן דילמן וולהויזן שר"י. הללו ניגשו למקרא כאל טקסט ספרותי וניתחו את מילותיו, מחקו והוסיפו כרצונם והכל מתוך התנכרות למקורה האלוקי של התורה, התנכרות שהצטרפה אליה במקרים רבים חוסר בקיאות במקרא עצמו וחוסר ידיעה מעמיקה בלשונו, וכמובן חוסר בידיעת דרשותיהם של חז"ל.
צריך לציין את עבודתו הנפלאה של ר' דוד צבי (רד"צ) הופמן שהיה ממנהיגי יהדות גרמניה, וכיהן כראש בית המדרש לרבנים בברלין. עסק בחקר התלמוד, בהוראתו ובפסיקת הלכה, אך נודע בעיקר בזכות פירושיו למקרא, שבהם נלחם במסקנותיה של ביקורת המקרא בימיו, בצורה חזיתית ובשימוש בכלים מדעיים.
חיבורו המפורסם הוא "ראיות מכריעות נגד ולהויזן", שהיווה את "יריית הפתיחה" המשמעותית במאבק זה, כאשר לאחריו באו חיבוריו על התורה, הכוללים בתוכם דברי פולמוס רבים נגד מבקרי המקרא דאז.
לכל המועניינים הנה הספר "ראיות מכריעות נגד ולהויזן":
http://www.daat.ac.il/daat/tanach/reayot/tohen-2.htm
יש לציין שדבריו עמוקים, וצריך ידע בתורה הקדושה, על מנת להתעמק בדבריו...
ערן, צודק במאה אחוז,
טעותך היחידה- זה יוליוס ולהאוזן ולא "ולהויזן".
-
אתה מתכוון לעלילות גילגמש
ומה זאת אומרת לא כדאי לערבב?
הכל הולך ביחד כחטיבה אחת, מי שמתעלם הוא:
1.) תינוק שנשבה.
או
2.) כופר.
או
3.) קראי.
אולי זה גם בנאדם שמבין את הצרכים של האחים שלו, ומתקדם לאט לאט.
אני מסכים איתך שזה צריך לבוא בחטיבה אחת אבל לא כולם נולדו מוכנים, כמו בחטיבה יש תמיד את הראשונים שניכנסים לקרב, הטעות (של מערכת החינוך הממלכתית) היא שמפרשים גדולים כמו רש''י צריכים להיכנס ביחד עם התנ''ך ראשונים לקרב על התינוקות שנישבו. מחינתי אותם מפרשים גדולים הם חלק מהתורה שבכתב עצמה.
וכן אני מדבר על עלילולתגילגמש וגם על סיפור הבריאה הבבלי.
-
אולי זה גם בנאדם שמבין את הצרכים של האחים שלו, ומתקדם לאט לאט.
אני מסכים איתך שזה צריך לבוא בחטיבה אחת אבל לא כולם נולדו מוכנים, כמו בחטיבה יש תמיד את הראשונים שניכנסים לקרב, הטעות (של מערכת החינוך הממלכתית) היא שמפרשים גדולים כמו רש''י צריכים להיכנס ביחד עם התנ''ך ראשונים לקרב על התינוקות שנישבו. מחינתי אותם מפרשים גדולים הם חלק מהתורה שבכתב עצמה.
וכן אני מדבר על עלילולתגילגמש וגם על סיפור הבריאה הבבלי.
מסכים איתך, אבל אי אפשר לעשות הפרדה, מקסימום משיקולי לימוד ראשוניים "בן 5 למקרא..."
-
להוציא את שיעורי התנ"ך ממערכת הלכלוך הממלכתית.
תאמת אני לא מסכים איתך, גם את המינימום שבמינימום להוריד??
זה כלום מה שמלמדים ואם זה לא היה אז לבני נוער לא היה מושג בכלל
לפחות מלמדים דברים בסיסיים חח תאר לעצמך שילד בן 17 יגיד שנוח הוציא את בני ישראל
ממצרים או כל מיני דברים הזויים שתכלס זה מצחיק אבל זה מצב עצוב שחלילה עלול לקרות :-\
-
אז שים לב שבן 5 למקרא זאת רמה מסורתית יותר גבוהה מרמת החופשי הממוצע.
בן 5 זוכר בע''פ את עשרת הדיברות ואת העשרה (או 12?) משפטים האלה שאני לא זוכר איך קוראים להם(אני חוזר בתשובה).
בתור חוזר בתשובה כשההיתי קטן הדתיים היו בשבילי הדוסים האלה שמחזירים אותנו בתשובה, גבולות הקו הירוק היו גבולות המדינה והכרתי יותר את המסורת של הבדואים מאשר את המסורת היהודית. המקסימום מסורת שראיתי זה קידוש בערב שבת אצל סבתא שלי, וגם זה אחרי הארוחה זה לחזור הביתה באוטו...
לפחות מלמדים דברים בסיסיים חח תאר לעצמך שילד בן 17 יגיד שנוח הוציא את בני ישראל
ממצרים או כל מיני דברים הזויים שתכלס זה מצחיק אבל זה מצב עצוב שחלילה עלול לקרות
בגיל 5 חשבתי שמשה היה מלך...
אז הדרך היא לאפשר להיתקדם לאט וכמו שאמרתי להפסיק להשוות את התנ''ך לעבודה זרה או לסיפור מיתי..
-
"עלילות גילגמש" - עוד סוג של טענות שנשמעו ע"י החוקר הבריטי ג'ורג' סמית שסילף ועיבד את כתב היתדות ממיסופוטמיה העתיקה, ודבריו נתקבלו ונשתקעו בקרב המלומדים, ותוך כדי טעויות לשוניות וכרונלוגיות חריפות.
הנה המאמר שמתמודד עם הטענה שסיפור המבול בספר בראשית מבוסס על הספר "עלילות גלגמש" המסופוטמי. המחבר מעלה השגות כרונולוגיות, בלשניות ותוכניות כנגד הטענה הנ"ל:
http://www.daat.ac.il/daat/kitveyet/betmikra/higia.htm
אחת טענותיו החזקות היא: הלוח האחד-עשר של "עלילות גילגמש" שבו מסופר על ההרס הכללי של העולם נכתב במאה השביעית לפני הספירה בימי שלטונו של אשורבניפל מלך אשור. זו היא עובדה היסטורית שאין להכחישה מפני שהתאריך חקוק על הלוח עצמו. כמו-כן מקובל הוא בין המלומדים שספר בראשית שבו נמצא מעשה המבול נכתב במאה השלוש-עשרה לפני הספירה. והשאלה היא פשוטה בתכלית הפשטות: איך אפשר היה בשביל ספור בכתב-היתדות שנכתב במאה השביעית לפני הספירה להיות לדוגמה ולאב-טיפוס בשביל סיפור המבול בספר בראשית שקדם לו לפחות בארבע מאות שנים? הלא באופן טבעי אין המאוחר יכול לבוא לפני המוקדם.
-
אז שים לב שבן 5 למקרא זאת רמה מסורתית יותר גבוהה מרמת החופשי הממוצע.
בן 5 זוכר בע''פ את עשרת הדיברות ואת העשרה (או 12?) משפטים האלה שאני לא זוכר איך קוראים להם(אני חוזר בתשובה).
בתור חוזר בתשובה כשההיתי קטן הדתיים היו בשבילי הדוסים האלה שמחזירים אותנו בתשובה, גבולות הקו הירוק היו גבולות המדינה והכרתי יותר את המסורת של הבדואים מאשר את המסורת היהודית. המקסימום מסורת שראיתי זה קידוש בערב שבת אצל סבתא שלי, וגם זה אחרי הארוחה זה לחזור הביתה באוטו...
לפחות מלמדים דברים בסיסיים חח תאר לעצמך שילד בן 17 יגיד שנוח הוציא את בני ישראל
ממצרים או כל מיני דברים הזויים שתכלס זה מצחיק אבל זה מצב עצוב שחלילה עלול לקרות
בגיל 5 חשבתי שמשה היה מלך...
אז הדרך היא לאפשר להיתקדם לאט וכמו שאמרתי להפסיק להשוות את התנ''ך לעבודה זרה או לסיפור מיתי..
לא נראה לי שבכלל הבנת את מה שרציתי להגיד...
בסך הכל עניתי לאיתן, לא הבעתי שום דעה!
-
רק הסכמתי איתך :)
-
אז שים לב שבן 5 למקרא זאת רמה מסורתית יותר גבוהה מרמת החופשי הממוצע.
בן 5 זוכר בע''פ את עשרת הדיברות ואת העשרה (או 12?) משפטים האלה שאני לא זוכר איך קוראים להם(אני חוזר בתשובה).
בתור חוזר בתשובה כשההיתי קטן הדתיים היו בשבילי הדוסים האלה שמחזירים אותנו בתשובה, גבולות הקו הירוק היו גבולות המדינה והכרתי יותר את המסורת של הבדואים מאשר את המסורת היהודית. המקסימום מסורת שראיתי זה קידוש בערב שבת אצל סבתא שלי, וגם זה אחרי הארוחה זה לחזור הביתה באוטו...
לפחות מלמדים דברים בסיסיים חח תאר לעצמך שילד בן 17 יגיד שנוח הוציא את בני ישראל
ממצרים או כל מיני דברים הזויים שתכלס זה מצחיק אבל זה מצב עצוב שחלילה עלול לקרות
בגיל 5 חשבתי שמשה היה מלך...
אז הדרך היא לאפשר להיתקדם לאט וכמו שאמרתי להפסיק להשוות את התנ''ך לעבודה זרה או לסיפור מיתי..
הוא ענה לי, ולהלן תשובתי:
לא התכונתי גיל 5 דווקא, אלא לימוד מדורג, הבאתי את אמרת חז"ל בתור דוגמא בעלמא, ולא בהכרח כדוגמה מחייבת למי שמגיע מרקע "חופשי".
זה הכל.
-
רק הסכמתי איתך :)
אהה אז מצטער חח סימן שאני לא הבנתי נכון חח...