HAYAMIN.ORG
יהדות ותורת ישראל => שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי => נושא נשלח על ידי: oferst על דצמבר 19, 2007, 07:39:44
-
בס"ד
שלום,
רציתי לשאול כאשר אני קורא את הקריאת שמע שבמסגרת הנחת התפילין, יכול להיות ואני לא זוכר אם קראתי קטע מסויים או לא(אם נגיד החסרתי 'וקשרתם לאות על ידכם והיו לטוטפות בין עיניכם' אחרי 'ושמתם את דברי אלה על לבבם ועל נפשכם') אבל אני לא בטוח שהחסרתי בוודאות, האם מותר לי להסיר ספק ולקרוא שוב את הקריאת שמע?ואם כן איך?לחזור על 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' או לא?
אה כן, והאם מותר להניח תפילין בעשרה בטבת?
תודה מראש
-
בס"ד
שלום,
רציתי לשאול כאשר אני קורא את הקריאת שמע שבמסגרת הנחת התפילין, יכול להיות ואני לא זוכר אם קראתי קטע מסויים או לא(אם נגיד החסרתי 'וקשרתם לאות על ידכם והיו לטוטפות בין עיניכם' אחרי 'ושמתם את דברי אלה על לבבם ועל נפשכם') אבל אני לא בטוח שהחסרתי בוודאות, האם מותר לי להסיר ספק ולקרוא שוב את הקריאת שמע?ואם כן איך?לחזור על 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' או לא?
בס''ד
יהודי-יקר הי''ו .
למרות שקריאת-שמע נקראת ג' פעמים ביממה ( ערבית ,שחרית , על-המטה ) , הינך יכול לקרות אותה במלואה כמה פעמים שרק תרצה , אולם התנאי הוא , שתקראנה בטעמי-המקרא ותתכוון לקראה '' כקורא בתורה '' . ולכן אם יש לך ספק ,והינך חושש שייתרת ו/או החסרת תיבות ו/או אותיות , עליך להתנות תנאי כזה '' הרני קורא פרשיות קריאת-שמע !, אם הינני חייב בהן שתעלנה לי כחובה , ואם לאו , הרי אני כקורא-בתורה '' , וכמובן שעליך לקראן בטעמי-המקרא ( שהרי גם קריאות החובה , מן המובחר לקראן עם טעמי המקרא , אולם מכיוון שהתנית תנאי זה , רבאם עלתה לך הקריאה הראשונה , הרי שהינך כקורא בתורה , וזאת הינך רשאי לקרות פרשיות אלו בטעמי-המקרא בלבד , בכדי שניתן י'הי'ה להבחין אם הינך קורא אותן כקריאת חובה , או כקורא-בתורה ), מכל מקום , אם הינך מורגל לקרות קריאת-שמע בטעמי-המקרא גם כקריאת -חובה , הרי זו מצוה מן המובחר , אולם במקרה של ספק דלעיל ,ובכפוף לתנאי הנ''ל , הינך צריך לקרותן בטעמי-המקרא , ואם אינך יודע לקרות בטעמי-המקרא , עדיף שתשאל רב מוסמך שהינך מקבל עליך את פסיקותיו בהלכה .
בעניין הנחת-תפלין ,כמובן שבכל ארבע התעניות ( י' בטבת , תענית-אסתר, יז' בתמוז , ט' באב ) ברוב קהילות ישראל מניחים תפלין כרגיל , ישנו מנהג של חלק מקהילות יהודי- מרוקו, שמניחים תפלין בתפלת מנחה ,אולם רוב הקהילות בישראל אינן נוהגות כך ,ויהי רצון שיהפכו הצומות הללו לששון ולשמחה ,ונזכה לגאולה שלמה ,בביאת גואל-צדק בב''א.
הגולה בארץ :smil037:
-
בס"ד
שלום,
רציתי לשאול כאשר אני קורא את הקריאת שמע שבמסגרת הנחת התפילין, יכול להיות ואני לא זוכר אם קראתי קטע מסויים או לא(אם נגיד החסרתי 'וקשרתם לאות על ידכם והיו לטוטפות בין עיניכם' אחרי 'ושמתם את דברי אלה על לבבם ועל נפשכם') אבל אני לא בטוח שהחסרתי בוודאות, האם מותר לי להסיר ספק ולקרוא שוב את הקריאת שמע?ואם כן איך?לחזור על 'שמע ישראל ה' אלוקינו ה' אחד' או לא?
אה כן, והאם מותר להניח תפילין בעשרה בטבת?
תודה מראש
א. אתה מחויב מהדין לחזור על קריאת שמע אם אינך בטוח שקראת אותה נכון - וזאת מכיון שקריאת שמע היא מצוה מהתורה, וספק דאורייתא לחומרא.
ב. מתחילים משמע ישראל ומסיימים בחזרה על המשפט ה' אלקיכם + אמת.
ג. חשוב להקפיד שהחזרה תהיה לפני שיתום זמן קריאת שמע הכתוב בלוחות.
ד. מניחים תפילין בעשרה בטבת.
-
ג. חשוב להקפיד שהחזרה תהיה לפני שיתום זמן קריאת שמע הכתוב בלוחות.
תודה לכם הגולה בארץ והאלקשי, אבל מה הכוונה בסעיף ג'?
-
יש זמן מסויים שבו ניתן לקרוא קריאת שמע
ואם קוראים אחריו השכר של המצווה הרבה יותר קטן כזכור לי
-
א. אתה מחויב מהדין לחזור על קריאת שמע אם אינך בטוח שקראת אותה נכון - וזאת מכיון שקריאת שמע היא מצוה מהתורה, וספק דאורייתא לחומרא.
ב. מתחילים משמע ישראל ומסיימים בחזרה על המשפט ה' אלקיכם + אמת.
ג. חשוב להקפיד שהחזרה תהיה לפני שיתום זמן קריאת שמע הכתוב בלוחות.
ד. מניחים תפילין בעשרה בטבת.
בס''ד
יישר-כוח ,הוא שאמרתי מכסה את כל מה שכב' כותב כאן , אם קורא בטעמי המקרא , ומתנה את התנאי הנ''ל , גם אם הזמן גבולי הוא יוצא מכל הספיקות , ומה גם שקריאת-שמע בטעמיה עדיף גם בזמנה , ולכן כיסיתי כאן את כל המקומות שיכול אדם לטעות בהם , לגבי אדם שאיננו יודע לקרותה בטעמי-המקרא , יש חילוקי-דעות בין הפוסקים אם אכן יכול להתנות התנאי הנ''ל , ולכן בקשתי לפנות לרב מוסמך .
הגולה בארץ :smil037: