HAYAMIN.ORG
יהדות ותורת ישראל => שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי => נושא נשלח על ידי: אֵיתָן על נובמבר 27, 2007, 02:27:51
-
1)אם לא אכלתי לחם בארוחה,אני עדיין צריך לברך?
2)אם אכלתי חתיכת לחם קטנה,אני עדיין צריך לברך?
3)החלטתי שלא לאכול לחם בארוחה ובאמצע הארוחה החלטתי פתאום 8)!!! לאכול לחם.האם אני צריך ליטול את ידי ולומר "ברכת המוציא" או שרק לומר ברכה רגילה על הלחם?
*אם יש הבדל בין האשכנזים לספרדים,אז אני הולך על פי נוסח אשכנז.
שאלות טיפשיות,אבל אני לא מזמן רק חזרתי בתשובה. :2funny:
-
ברכת המזון מברכים רק במידה ואוכלים כזית לחם תוך כדי זמן אכילת פרס.
כזית: 30 גרם בנפח (בערך כדי לדחוס לקופסת גפרורים), אכילת פרס: 4 דקות.
-
1)אם לא אכלתי לחם בארוחה,אני עדיין צריך לברך?
2)אם אכלתי חתיכת לחם קטנה,אני עדיין צריך לברך?
3)החלטתי שלא לאכול לחם בארוחה ובאמצע הארוחה החלטתי פתאום 8)!!! לאכול לחם.האם אני צריך ליטול את ידי ולומר "ברכת המוציא" או שרק לומר ברכה רגילה על הלחם?
*אם יש הבדל בין האשכנזים לספרדים,אז אני הולך על פי נוסח אשכנז.
שאלות טיפשיות,אבל אני לא מזמן רק חזרתי בתשובה. :2funny:
1. בעיקרון לא, אבל אם אני לא טועה במידה ואוכלים שיעור מסויים של מזונות אז צריך נטילת ידיים וברכת המזון, לא יודע מה השיעור, אני מברך מעין שלוש ללא נטילה
2. כמו שנאמר, בערך 30 גרם צריך לאכול בשביל לברך ברכת הזמן
3. שאלה יפה מאוד, גם אני מחכה לתשובה :)
-
3)החלטתי שלא לאכול לחם בארוחה ובאמצע הארוחה החלטתי פתאום 8)!!! לאכול לחם.האם אני צריך ליטול את ידי ולומר "ברכת המוציא" או שרק לומר ברכה רגילה על הלחם?
כמובן שצריך ליטול ידיים ולברך על נטילת ידיים, במידה ואוכל בשיעור כזית. אם אוכל פחות מכזית יטול ידיים ללא ברכה.
-
אם אכלתה כזית לחם,שזה 72 גרם [שיעור של קופסאת גפרורים או קצת יותר]-עלייך לברך.אם לא אכלת כזית אינך מחוייב בברכת המזון.
ו3-כן,אם אתה רוצה לחם עלייך ליטול את ידיך ואז לברך על הלחם.
-
תודה רבה לכם. O0
-
אם אכלתה כזית לחם,שזה 72 גרם
מעניין, איך הגעת ל-72?
-
באמת,ביצה זה בערך 60
אם אכלת דברים שהם לא לחם וזה היה יותר מזית אז ברכת מעין שלוש
חתיכת לחם קטנה כמו שאמרו לך אם קטן מזית בוןרא נפשות רבות..
ואני די בטוח שזה ברכת המזון גם אם הלחם לא בא בהתחלה,אוין לי סימוך אבל ככה נראה לי
-
יש טעות,זה לא 72?
כמעט ב-100% אני משוכנע שזה מה שקראתי.
תקן אותי לתשובה הנכונה כדי שלא נחטא..
-
יש טעות,זה לא 72?
כמעט ב-100% אני משוכנע שזה מה שקראתי.
תקן אותי לתשובה הנכונה כדי שלא נחטא..
ואולי עשית חיפוש בגוגל ויצא לך קידוד הפוך? (72 = 27)
-
זה לא חיפוש בגוגל אבל כנראה שהתבלתי עם המספרים.קורה גם לקטנים ביותר
-
עוד שאלה.
אני נמצא בעבדוה עד הערב וכשאני מסיים לאכול אני רוצה לומר את ברכת המזון,אבל אני חושש שלקוח ייכנס באמצע שאני מברך ואז לא תהיה לי ברירה,אני אהיה חייב לעצור באמצע הברכה.
יש למישהו פיתרון?
-
לק"י [!!!]
ברכת המזון מברכים רק במידה ואוכלים כזית לחם תוך כדי זמן אכילת פרס.
כזית: 30 גרם בנפח (בערך כדי לדחוס לקופסת גפרורים), אכילת פרס: 4 דקות.
יש עוד מקרים בהם תברך לאחר האוכל 'ברכת המזון'.
יש פיצות שבמקום מים בבצק יש חלב ומברכים עליהם מזונות. אולם כשאוכלים את הפיצה בתור ארוחה [ולא סתם קפיצה למשולש אחד בדרך לאנשהו..] מברכים 'ברכת המזון' למיטב ידיעתי.
גם לגבי עוגות, או יותר נכון כמות 'כזית' של עוגות שאוכלים אותה בתור ארוחה מברכים לאחמ"כ 'ברכת המזון'.
לציין שעל העוגות נברך בתחילה 'מזונות' בשונה מהפיצה שבמידה ונאכל אותה בתור ארוחה שלימה כן ניטול ידיים ונברך ה'מוציא'.
ולשאלה מס' 3, על הלחם ברור שתצטרך לברך 'המוציא' - תמיד מברכים. ברכה אחרונה? כמו ש'האלקשי' ענה לך. בכ"א אם כן אכלת 'כזית' לחם באמצע הסעודה, תברך 'ברכת המזון' ותכלול גם את תחילת הארוחה. (בשונה בסיטואציה בה אתה סועד כשבתחילה ברכת על הלחם וכללת את הכל [למעט יין] המאכלים, ובסיום הארוחה אתה מגיש קינוח - תצטרך לברך גם עליו - כברכתו)
לעצור באמצע הברכה? לא נראה לי בא בחשבון.
ברכה מייד לאחר האוכל. במקרים גרועים כפי שכבר נכתב (וזה ל'ברכת המזון') עד 72 דקות.
וסתם סיפור שקראתי איפשהו בעניין פרנסה/לקוחות/תפילה - לא בדיוק קשור לנושא.
ליהודי אחד, עבדקן היתה חנות. מכולת. וב"ה הצליח לפרנס את משפחתו. הגיע לגבורות, ונפטר.
קם בנו לאחר השבעה ופתח את החנות. לאחר זמן מה שם לב שהוא לא מכניס כסף כמו שאבא שלו היה מכניס.
לא שאבא שלו היה מכניס המון.. אבל כלום הוא לא מכניס...
ומה עושה החבר שלנו-הבן..? כמו כל יהודי - הולך לרבי שלו. ל'חפץ חיים' (רבי ישראל מאיר הכהן מראדין) ושואל אותו לפשר העניין.
שואל אותו הרבי: תאמר לי, מה אביך היה עושה בזמן שלא היו קליינטים בחנות? ענה הבן: קורא פרקי תהילים, משנן משניות..
ענה לו הרבי: הנה הבעיה שלך. אתה, כשלא מגיעים אליך קליינטים, אתה מחכה מחכה, יושב בבטלה והיצר הרע נמצא אצלך. אז הוא מאושר ואין סיבה שיבואו אליך קליינטים. אולם אביך כשלא היו מגיעים אליו קליינטים, היה בתמימותו לומד תורה. היצר-הרע-השטן שלא היה יכול לסבול את זה שהיהודי לומד תורה ככה סתם... והיה חייב להרוס - לכן הביא לו קליינטים וממילא 'הכניס' כסף לעסק ולמשפחה.
הייתי מביא את המקור של הסיפור, רק שאינני זוכר אותו.