HAYAMIN.ORG

חדשות ודיונים => דיון כללי => נושא נשלח על ידי: oriental jew על דצמבר 12, 2011, 22:45:41

כותרת: שאלה מעניינת!
תגובה על ידי: oriental jew על דצמבר 12, 2011, 22:45:41
אם נניח אשה יהודיה בגדה בעם היהודי והתחתנה עם כושי ויש לה ילדים ממנו ,עכשיו נניח והאבא(הכושי)מת האם תכירו בילדים שלה כיהודים?בהנחה שהם נוהגים כפי שמצופה מיהודי להתנהג
אני יודע שלפי ההלכה הם נחשבים יהודים בגלל זה השאלה הזו מאוד מסקרנת אותי
כותרת: שאלה מעניינת!
תגובה על ידי: Rafoe על דצמבר 13, 2011, 00:58:30
לפי ההלכה הם יהודים לכל דבר (משום שאמם הפרוצה היא יהודייה), אך כמו שהזכרתי בדיונים קודמים - אני חושב שצריך להטיל עליהם הגבלות מסויימות.

כותרת: שאלה מעניינת!
תגובה על ידי: אביר הקרנפים על דצמבר 13, 2011, 06:07:12
לפי ההלכה הם יהודים. השאלה מה זה "לכל דבר". יש הגבלות חיתון וכל זה... ברור שהם לא משתייכים למעמד האצולה או משהו כזה.
כותרת: השאלה גוררת עוד שאלות
תגובה על ידי: oriental jew על דצמבר 13, 2011, 11:03:28
האם אסור או מותר להתחתן איתם?מה לרשום להם בסעיף הלאום?האם מותר להם להיות חלק מהקהילה היהודית/ובארץ ישראל?
ושאלה הכי חשובה ,למה ההלכה היהודית מסתפקת רק באם יהודיה במקום המצב היותר אידיאלי והוא ששני ההורים יהיו יהודים?
כותרת: השאלה גוררת עוד שאלות
תגובה על ידי: eshamir על דצמבר 13, 2011, 12:44:10
האם אסור או מותר להתחתן איתם?מה לרשום להם בסעיף הלאום?האם מותר להם להיות חלק מהקהילה היהודית/ובארץ ישראל?
ושאלה הכי חשובה ,למה ההלכה היהודית מסתפקת רק באם יהודיה במקום המצב היותר אידיאלי והוא ששני ההורים יהיו יהודים?
השאלה שלך מאוד מעניינת!
אני למדתי את הנושא הזה של קביעת יהדותו של אדם ולפיכך אני יענה לשאלתך ע"פ מיטב זכרוני.

כתשובה ניגש קודם כל למקורות, ע"פ דין תורה ההתייחסות ליהדותו של אדם הולכת דווקא לפי האבא ולא לפי האמא,
זאת למדו חכמינו מויקרא כ"ד פסוק י "וַיֵּצֵא בֶּן אִשָּׁה יִשְׂרְאֵלִית וְהוּא בֶּן אִישׁ מִצְרִי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּנָּצוּ בַּמַּחֲנֶה בֶּן הַיִּשְׂרְאֵלִית וְאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי"
הנימוק ההלכתי היה שהתורה ראתה לנכון להדגיש לנו שאביו של אותו אדם היה מצרי ולא יהודי ולפיכך יהדותו של אדם מיוחסת דווקא לאביו.
וכך באמת היה מקובל עד תקופת התלמוד.
אבל בתקופה מאוחרת אחרי שהרומאים שלטו בארץ ישראל, הרבה מהם אנסו נשים יהודיות והכניסו אותם להריון,
אז תיקנו חכמים (מהתלמוד הבבלי) שיהדות תלך לפי האמא ולא לפי האבא בשביל לא להרבות גויים בארץ ישראל.
מובן שאין מדובר בפסק שסותר את דעת התורה, החכמים ששינו את התקנות הביאו נימוק מפסוק אחר (שאני לא זוכר אותו)
ודע לך שלאמוראים (חכמי התלמוד הבבלי) עקב קדושתם ומעלתם הגדולה בתורה, היה מותר לקבוע ולהסיק הלכות מתוך פסוקים ודברי תנאים.
והרבה מהדיונים בתלמוד הם מחלוקת כיצד ניתן להבין פסוק זה, או דברי תנאים.

לעניין שלנו, הילדים נחשבים יהודים, אבל לא ניתן לדעת את היחוס של אבא שלהם! ויכול להיות שהוא בכלל מזרע עמון או מואב ולכן מן הראוי הוא
לפסוק שהם ממזרים ופסולי חיתון.
כותרת: השאלה גוררת עוד שאלות
תגובה על ידי: אביר הקרנפים על דצמבר 13, 2011, 13:36:54
האם אסור או מותר להתחתן איתם?מה לרשום להם בסעיף הלאום?האם מותר להם להיות חלק מהקהילה היהודית/ובארץ ישראל?
ושאלה הכי חשובה ,למה ההלכה היהודית מסתפקת רק באם יהודיה במקום המצב היותר אידיאלי והוא ששני ההורים יהיו יהודים?
כי המצב לא תמיד אידיאלי.
הנה קטון נתתיך בגויים בזוי אתה למאוד.
עם ישראל ניצב בפני המון מצבים קשים במהלך ההיסטוריה. האידיאליה לא קיימת עד שיבוא המשיח. כמו שהזכיר אשאמיר, נוצרו מצבים שבעל כרחם היו יהודים בנים לאבות גויים. בלי להזכיר את מקרי ההתבוללות שקרו מרצון.
כותרת: השאלה גוררת עוד שאלות
תגובה על ידי: zelhar על דצמבר 13, 2011, 15:37:24
לעניין שלנו, הילדים נחשבים יהודים, אבל לא ניתן לדעת את היחוס של אבא שלהם! ויכול להיות שהוא בכלל מזרע עמון או מואב ולכן מן הראוי הוא
לפסוק שהם ממזרים ופסולי חיתון.
אם כך, האם לשיטתך מותר לכאלה צאצאים להתחתן עם לא יהודיה ולצאת לגמרי מכלל ישראל ?
כותרת: שאלה מעניינת!
תגובה על ידי: אביר הקרנפים על דצמבר 13, 2011, 20:04:34
אסור להם. הם מצווים בתרי"ג מצוות.
כותרת: עוד שאלה בהלכה
תגובה על ידי: oriental jew על דצמבר 13, 2011, 21:35:39
 כאחד שלגמרי מתנגד להתבוללויות חשוב לי לדעת עד כמה ההלכה אוסרת על היהודים להעמיד צאצאים עם לא יהודים,והאם הדין חל במידה שווה לגברים ונשים ,מה העונש על נשואים עם לא יהודים ,וכמה הקפידו על כך היהודים בתפוצות השונות בגלות
לפי מה שידוע לי ,לפני אלפי שנים היהדות היתה דת מגיירת,כזו שמעודדת גיור והחל מתקופה מסויימת היהדות הפכה להיות דת מתבודדת(צעד חיובי בעיני)שלא מגיירת ולא מעודדת להמיר ליהדות מיוזמתה
בעיני המושג יהודי אינו צריך להיות מוגבל לדת בלבד,ליהודים צריך להיות גם שייכות אתנית וגאווה לאומית,מי שקרא תיגר על כבודו וגאוותו של העם היהודי זו הדיקטטורת שמאל ששולטת במדינה שיזמה שתי גזרות שמד הרסניות כדי להשמיד את העם היהודי הגזרה הראשונה היא תיקון חוק השבות,והגזרה השנייה היא ביטול סעיף הלאום במרשם האוכלוסין ובתעודת הזהות וזה בדיוק כמו הגזרות שהטילו היוונים הקדומים על העם היהודי בארץ ישראל ,שאסרו עלהם ללמוד תורה והכריחו אותם להתיוון
כותרת: עוד שאלה בהלכה
תגובה על ידי: eshamir על דצמבר 14, 2011, 00:01:04
כאחד שלגמרי מתנגד להתבוללויות חשוב לי לדעת עד כמה ההלכה אוסרת על היהודים להעמיד צאצאים עם לא יהודים,והאם הדין חל במידה שווה לגברים ונשים ,מה העונש על נשואים עם לא יהודים ,וכמה הקפידו על כך היהודים בתפוצות השונות בגלות
לפי מה שידוע לי ,לפני אלפי שנים היהדות היתה דת מגיירת,כזו שמעודדת גיור והחל מתקופה מסויימת היהדות הפכה להיות דת מתבודדת(צעד חיובי בעיני)שלא מגיירת ולא מעודדת להמיר ליהדות מיוזמתה
בעיני המושג יהודי אינו צריך להיות מוגבל לדת בלבד,ליהודים צריך להיות גם שייכות אתנית וגאווה לאומית,מי שקרא תיגר על כבודו וגאוותו של העם היהודי זו הדיקטטורת שמאל ששולטת במדינה שיזמה שתי גזרות שמד הרסניות כדי להשמיד את העם היהודי הגזרה הראשונה היא תיקון חוק השבות,והגזרה השנייה היא ביטול סעיף הלאום במרשם האוכלוסין ובתעודת הזהות וזה בדיוק כמו הגזרות שהטילו היוונים הקדומים על העם היהודי בארץ ישראל ,שאסרו עלהם ללמוד תורה והכריחו אותם להתיוון
שאתה אומר עונש אני מניח שאתה מתכוון למובן הרוחני בעולם הבא, שכן לצערי חוקי תורת ישראל לא חלים (עדיין) בארץ הזאת.
לא צריך לתאר זאת בהרבה מילים, הזוהר הקדוש כותב שדומה הדבר לאדם שלוקח כתר של מלך (הקב"ה) ומשליכו לבית הכיסא! (שירותים) רח"ל.
בנוסף וחמור יותר!! מתואר בפירוט איזה "קבלת פנים" צפויה לנשמה כזאת בעולם האמת. (והדברים מתייחסים לגבר ואישה ללא הבדל בעונש)
רשום שם שנפש הגוי, שהיהודי/יהודיה התבוללו איתו, נקשרת כמו כלב ונדבקת לנשמת היהודי ולא עוזבת אותו אפילו לשניה אחת!
מדובר בבושה איומה ונוראה ועצם המעמד מאוד מבזה ומשפיל, ה' ישמור אותנו מבושה כזאת וייסורים כאלה.

בעולם הזה, ע"פ דין תורה בת ישראל שזונה עם גוי בן נכר צריך לשרוף אותה באש.
גבר שהולך עם בת נכר, נחשב כמומר לכל התורה כולה! היין שלו הוא נסך, הוא לא יכול להשלים מניין, לא יכול להעיד עדות, והוא מנודה מתוך עם ישראל.
כותרת: עוד שאלה בהלכה
תגובה על ידי: Rafoe על דצמבר 14, 2011, 00:18:07
שאתה אומר עונש אני מניח שאתה מתכוון למובן הרוחני בעולם הבא, שכן לצערי חוקי תורת ישראל לא חלים (עדיין) בארץ הזאת.
לא צריך לתאר זאת בהרבה מילים, הזוהר הקדוש כותב שדומה הדבר לאדם שלוקח כתר של מלך (הקב"ה) ומשליכו לבית הכיסא! (שירותים) רח"ל.
בנוסף וחמור יותר!! מתואר בפירוט איזה "קבלת פנים" צפויה לנשמה כזאת בעולם האמת. (והדברים מתייחסים לגבר ואישה ללא הבדל בעונש)
רשום שם שנפש הגוי, שהיהודי/יהודיה התבוללו איתו, נקשרת כמו כלב ונדבקת לנשמת היהודי ולא עוזבת אותו אפילו לשניה אחת!
מדובר בבושה איומה ונוראה ועצם המעמד מאוד מבזה ומשפיל, ה' ישמור אותנו מבושה כזאת וייסורים כאלה.

בעולם הזה, ע"פ דין תורה בת ישראל שזונה עם גוי בן נכר צריך לשרוף אותה באש.
גבר שהולך עם בת נכר, נחשב כמומר לכל התורה כולה! היין שלו הוא נסך, הוא לא יכול להשלים מניין, לא יכול להעיד עדות, והוא מנודה מתוך עם ישראל.

תודה על ההסבר בנוגע למתבוללים עצמם (לא שחשבתי אחרת), אבל מה שאותי אישית יותר מעניין (ואני בטוח שאת הרוב כאן) הוא מה לגבי תוצאות ההתבוללות.
האם לאב יהודי שמתנגד שבתו תינשא לתוצר התבוללות יש על מה להסתמך?
כותרת: עוד שאלה בהלכה
תגובה על ידי: eshamir על דצמבר 14, 2011, 01:44:05
תודה על ההסבר בנוגע למתבוללים עצמם (לא שחשבתי אחרת), אבל מה שאותי אישית יותר מעניין (ואני בטוח שאת הרוב כאן) הוא מה לגבי תוצאות ההתבוללות.
האם לאב יהודי שמתנגד שבתו תינשא לתוצר התבוללות יש על מה להסתמך?
הנושא לא פשוט בכלל, מעיקר הדין הילדים נחשבים יהודים לכל דבר ועניין.
אפשר להיות בית שמאי ולהסתמך על עיקרון שלא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה',
ולפיכך היות ומדובר בגוי גבר (שכן האיסור הוא על צאצאי עמוני או מואבי, גבר ולא אישה)
אז ניתן לחשוש שמדובר בילדים שהם פסולים עבור עם ישראל לעניין נישואים.
אבל היום הלכתית (לפי דעת רבי יהושע) לא שייך עניין עמוני ומואבי היות וסנחריב עירבב את כל העמים.
לעניין זה אפשר לענות כך:
מותר ב- 100% להתחתן איתם, אבל מי שבוחר להקפיד וללכת ברוח אבותינו הקדושים,
ולהידבק בקשר נישואים עם יהודים גמורים שנולדו מנישואים כשרים מובן שזה משובח יותר ונכון יותר.
אני הייתי רוצה שהבת שלי תתחתן רק עם יהודי כשר מבית טוב עם חזקה טובה, ולא עם בן של סודני שנולד ביחסים של איסור.
ומובן שע"פ הקבלה יש משמעות גדולה לעניין הזה (מבחינת נשמות הילדים שיוולדו ומעלתם הרוחנית)
כותרת: עוד שאלה בהלכה
תגובה על ידי: Rafoe על דצמבר 14, 2011, 01:59:57
הנושא לא פשוט בכלל, מעיקר הדין הילדים נחשבים יהודים לכל דבר ועניין.
אפשר להיות בית שמאי ולהסתמך על עיקרון שלא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה',
ולפיכך היות ומדובר בגוי גבר (שכן האיסור הוא על צאצאי עמוני או מואבי, גבר ולא אישה)
אז ניתן לחשוש שמדובר בילדים שהם פסולים עבור עם ישראל לעניין נישואים.
אבל היום הלכתית (לפי דעת רבי יהושע) לא שייך עניין עמוני ומואבי היות וסנחריב עירבב את כל העמים.
לעניין זה אפשר לענות כך:
מותר ב- 100% להתחתן איתם, אבל מי שבוחר להקפיד וללכת ברוח אבותינו הקדושים,
ולהידבק בקשר נישואים עם יהודים גמורים שנולדו מנישואים כשרים מובן שזה משובח יותר ונכון יותר.
אני הייתי רוצה שהבת שלי תתחתן רק עם יהודי כשר מבית טוב עם חזקה טובה, ולא עם בן של סודני שנולד ביחסים של איסור.
ומובן שע"פ הקבלה יש משמעות גדולה לעניין הזה (מבחינת נשמות הילדים שיוולדו ומעלתם הרוחנית)

בדיוק מה שחשבתי.

אני מחזיק בדעה שיש מקום להחמיר בנושא הזה.
כותרת: שאלה מעניינת!
תגובה על ידי: אביר הקרנפים על דצמבר 14, 2011, 14:13:37
הרשו לי לתקן או להוסיף.
לפי מה שידוע לי ,לפני אלפי שנים היהדות היתה דת מגיירת,כזו שמעודדת גיור והחל מתקופה מסויימת היהדות הפכה להיות דת מתבודדת(צעד חיובי בעיני)שלא מגיירת ולא מעודדת להמיר ליהדות מיוזמתה
טעות. היהדות מעולם לא הייתה דת מגיירת. כשדובר על שאברהם מגייר את הגברים ושרה את הנשים, דובר כמובן על גר תושב.
הערב רב שעלה עם ישראל ממצרים, הסתפח אל עם ישראל אך לא נכלל בתוכו ולא נוחל את ארץ ישראל. רק צאצאי שבטי י-ה נוחלים את ארץ ישראל וכך היה. לאורך כל הדורות הגרים היו מתי מעט. השאר היו חסידי אומות העולם או סתם גויים רשעים.

תודה על ההסבר בנוגע למתבוללים עצמם (לא שחשבתי אחרת), אבל מה שאותי אישית יותר מעניין (ואני בטוח שאת הרוב כאן) הוא מה לגבי תוצאות ההתבוללות.
האם לאב יהודי שמתנגד שבתו תינשא לתוצר התבוללות יש על מה להסתמך?
הנושא לא פשוט בכלל, מעיקר הדין הילדים נחשבים יהודים לכל דבר ועניין.
אפשר להיות בית שמאי ולהסתמך על עיקרון שלא יבוא עמוני ומואבי בקהל ה',
ולפיכך היות ומדובר בגוי גבר (שכן האיסור הוא על צאצאי עמוני או מואבי, גבר ולא אישה)
אז ניתן לחשוש שמדובר בילדים שהם פסולים עבור עם ישראל לעניין נישואים.
אבל היום הלכתית (לפי דעת רבי יהושע) לא שייך עניין עמוני ומואבי היות וסנחריב עירבב את כל העמים.
לעניין זה אפשר לענות כך:
מותר ב- 100% להתחתן איתם, אבל מי שבוחר להקפיד וללכת ברוח אבותינו הקדושים,
ולהידבק בקשר נישואים עם יהודים גמורים שנולדו מנישואים כשרים מובן שזה משובח יותר ונכון יותר.
אני הייתי רוצה שהבת שלי תתחתן רק עם יהודי כשר מבית טוב עם חזקה טובה, ולא עם בן של סודני שנולד ביחסים של איסור.
ומובן שע"פ הקבלה יש משמעות גדולה לעניין הזה (מבחינת נשמות הילדים שיוולדו ומעלתם הרוחנית)
לא לכל דבר ועניין. יש בעיות בנישואין לכהונה.
ישראל שאינו כהן ורוצה להנשא לבני הכלאיים, ברוב המקרים יכול כי מבחינת ההלכה היבשה הם יהודים. מי שרוצה לחתן את הילדים שלו במשפחה טובה בעלת יחוס הגון ולא במשפחה של פרוצות שהלכו עם גויים ולכלכו את אילן היוחסין שלהן, זו מעלה טובה וחשובה.
רבות הכבירו רבותינו במעלת הזיווג ההגון ובחשיבותו של אילן יוחסין הגון.
אז... האם מותר להתחתן עם בן יהודיה וגוי לרוב, לישראל שאינו כהן או לוי, אין בעיה. לרוב.
אבל מומלץ להתרחק. מי שרוצה בנים הגונים ולא ילדים פרחחים ובנות פרוצות. זה בדם.
כותרת: השאלה גוררת עוד שאלות
תגובה על ידי: oriental jew על דצמבר 14, 2011, 15:31:55

מותר ב- 100% להתחתן איתם

לעניין שלנו, הילדים נחשבים יהודים, אבל לא ניתן לדעת את היחוס של אבא שלהם! ויכול להיות שהוא בכלל מזרע עמון או מואב ולכן מן הראוי הוא
לפסוק שהם ממזרים ופסולי חיתון.
אז למה עוד לא תקנו הלכה שתהפוך אותם לפסולי חיתון?והאם יש רבנים אמיתים שמתכוונים להוסיף את התיקון הזה?
לצערי זה לא מספיק ולא יפתור את הבעיה לחלוטין כי גם אם נניח תהיה מדינת יהודית אמיתית(בניגוד גמור לעכשיו)אני בספק אם יאכפו את החוק הזה,כי כל עוד שבסעיף הלאום של בני הכלאים יהיה כתוב יהודי יתכן מאוד שאף אחד לא ידע שהם פסולי חיתון ,ולא יאכפו את החוק
רק אם בסעיף הלאום שלהם יהיה רשום "בן כלאים" המצב יפתר
כותרת: שאלה מעניינת!
תגובה על ידי: אביר הקרנפים על דצמבר 14, 2011, 17:03:46
כי הם לא ממש פסולי חיתון. יש דברים שמפריעים כמו נישואין לכהונה וכו'. אבל לא יותר.
כותרת: שאלה מעניינת!
תגובה על ידי: Rafoe על דצמבר 16, 2011, 01:46:33
כי הם לא ממש פסולי חיתון. יש דברים שמפריעים כמו נישואין לכהונה וכו'. אבל לא יותר.
אבל אתה לא חושב שזה יהיה לפחות הגון לרשום להם בסעיף הלאום שהם בנים של גויים?
זה המינימום שאפשר לעשות.

היום ישנם לא מעט יהודיות שהולכות עם ערבים בגלל שהם חושבות שמדובר ביהודים (אותו המקרה יכול להיווצר גם במקרה של בן יהודייה ויהודייה כשרה).

כותרת: השאלה גוררת עוד שאלות
תגובה על ידי: Rafoe על דצמבר 16, 2011, 01:50:45

כתשובה ניגש קודם כל למקורות, ע"פ דין תורה ההתייחסות ליהדותו של אדם הולכת דווקא לפי האבא ולא לפי האמא,
זאת למדו חכמינו מויקרא כ"ד פסוק י "וַיֵּצֵא בֶּן אִשָּׁה יִשְׂרְאֵלִית וְהוּא בֶּן אִישׁ מִצְרִי בְּתוֹךְ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַיִּנָּצוּ בַּמַּחֲנֶה בֶּן הַיִּשְׂרְאֵלִית וְאִישׁ הַיִּשְׂרְאֵלִי"
הנימוק ההלכתי היה שהתורה ראתה לנכון להדגיש לנו שאביו של אותו אדם היה מצרי ולא יהודי ולפיכך יהדותו של אדם מיוחסת דווקא לאביו.
וכך באמת היה מקובל עד תקופת התלמוד.
אבל בתקופה מאוחרת אחרי שהרומאים שלטו בארץ ישראל, הרבה מהם אנסו נשים יהודיות והכניסו אותם להריון,
אז תיקנו חכמים (מהתלמוד הבבלי) שיהדות תלך לפי האמא ולא לפי האבא בשביל לא להרבות גויים בארץ ישראל.


מה שנכון לאז לא בהכרח נכון להיום.

כתבת שחכמים פסקו שבתקופת הרומאים היהדות תלך לפי האמא כדי לא להרבות גויים בארץ ישראל, אבל היום המצב שונה.
היום היהודים הם רוב בארץ ואנחנו לא צריכים גייס חמישי בתוכנו, אז מה בעצם מונע מגדולי הדור הנוכחי (אם יש כאלה בדור הנוכחי) לפסוק שבין אם האב יהודי או האם יהודייה ההשתייכות של הילד תלך אך ורק לפי אורח חייו (כלומר - מקיים מצוות ורואה עצמו שייך לעם ישראל).
כותרת: שאלה מעניינת!
תגובה על ידי: אביר הקרנפים על דצמבר 16, 2011, 02:56:44
הערבושים שמרמים נקבות לא מראים להן תעודת זהות בכל מקרה.. אז מה זה משנה ?
כותרת: שאלה מעניינת!
תגובה על ידי: Rafoe על דצמבר 16, 2011, 15:14:34
הערבושים שמרמים נקבות לא מראים להן תעודת זהות בכל מקרה.. אז מה זה משנה ?

זה לא בשביל הנקבות עצמן, אלא כדי שהרבנות תדע מאיפה כל אחד מהם הושרץ.

הרי כאשר זוג יהודי רוצה להתחתן הוא מגיע להירשם ברבנות, אז מן הסתם בן הערבי חייב להראות תעודת זהות, ואז האמת יכולה להתגלות לאותה נקבה שהולכה שולל.

זה יכול להיות יעיל למקרים מהסוג הזה (אני חושב שליהודייה שהולכה שולל יש את הזכות לדעת, ובדרך הזאת היא יכולה לדעת).