HAYAMIN.ORG

חדשות ודיונים => דיון כללי => נושא נשלח על ידי: El Blanco על מאי 23, 2011, 19:50:52

כותרת: זכות על ארץ ישראל?! חובה!
תגובה על ידי: El Blanco על מאי 23, 2011, 19:50:52
דבר תורה בסיסי ועיקרי של הרב בנימין זאב כהנא הי"ד



הר הבית, מערת המכפלה, קבר יוסף

"אמר רבי יהודה בר' סימון: זה אחד משלושה מקום שאין אומות העולם יכולים להונות את ישראל ולומר: גזולים הם בידיכם (מפני שנקנו בכסף). ואלו הן: מערת המכפלה ובית המקדש (הר הבית) וקברו של יוסף. מערת המכפלה דכתיב: "וישקול אברהם לעפרון את הכסף..."; בית המקדש דכתיב: "ויתן דוד לארנן במקום שקלי זהב"; קבורתו של יוסף דכתיב: "ויקן (יעקב) את חלקת השדה... מיד בני חמור אבי שכם במאה קשיטא" (ב"ר ע"ט)

"לא יוכלו לאמר"?

שלוש שאלות מתעוררות על מדרש זה: א. וכי על שאר חלקי ארץ ישראל כן יכולים הגוים לומר "גזולים הם בידכם"? ב. מה הפירוש "לא יוכלו"? וכי בפועל אין הגויים אומרים על שלושת המקומות הללו, "גזולים הם בידכם"? והרי דוקא מקומות אלו מתמקד המאבק? ג.על הפסוק בתהילים "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גויים" (קיא, ו), כותב רש"י: "שלא יוכלו האומות לומר לישראל גזלנים אתם שכבשתם ארץ ז' עמים". אם כן, רואים שרש"י אומר שעל כל הארץ "לא יוכלו" לומר שגזולה היא בידנו! בסיס התשובה לכל השאלות האלו היא זו: האמת היא שבכלל לא חשוב מה אומרים הגויים, הבעיה היא מה חושבים היהודים! כעת נראה, כיצד זה בדיוק המסר שהתורה וחז"ל העבירו לנו באמרותיהם הנ"ל.

המסר מופנה ליהודים

החשש של התורה הוא, שכאשר יתקוממו הגוים נגד היהודים ה'כובשים' וה'גזלנים'- עלולים כמה יהודים להתמלא בנקיפות מצפון, ולחשוב שיש פה טעות מוסרית שגזלנו את הארץ. על כך באו חז"ל ואמרו: הנה, יש שלושה מקומות שגם לפי ההגיון הפשוט לא יכול להיות לגוים פתחון פה עליהם, שהרי הם נקנו בכסף מלא. ובכל זאת, ה"טענה הצודקת" הזו לא ממש עושה רושם עליהם. אדרבא, דוקא במקומות אלו מתרכזים עיקר המאמצים לקעקע את בעלותנו על הארץ! מה זה מלמדנו? שלא צדק ומוסר מעניין אותם, לא סכסוך קרקעות הניתן לישוב יש כאן - כי אם מלחמת דת לאומית! עכשיו באים חז"ל עוד ומסבירים: כמו שבשלושת המקומות טענותיהם לא שייכות, כך בשאר הארץ אין לכם להתרשם מטענותיהם, כי "כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם, וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו!" (רש"י, פסוק הראשון בתורה). ועל פי זה מוסברים גם דברי רש"י המובאים לעיל (מתהילים) ש"לא יוכלו אומות העולם לומר גזלנים אתם". זה ש"לא יוכלו לומר" אינו אומר שבמציאות הם לא יאמרו כך! אדרבא! אלא מה? ה"לא יוכלו לומר" אינו מכוון לגוים - כי אם לאזני היהודים! שידעו שה' הוא שנתן לנו את הארץ, לא כזכות אלא כחובה - לכבוש ולגרש. וזהו הנאמר: "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת גוים" - התשובה מיועדת "לעמו", אך לגוים אין צורך לשיב - אם מפני שלא ישמעו, אם מפני שלא חשוב מה הם חושבים.

מבטנו מופנה לשלושת המקומות

בכל שנה שבת "חיי שרה" היא "שבת חברון". אך השנה, הארועים גרמו לכך, שעל כרחנו מבטנו מופנה בו-זמנית לשלושת המוקדים - הר הבית, חברון ושכם - גם יחד. אלו הפכו לסמלי המאבק היהודי-ערבי על ארץ ישראל. היום, כשהכל עומד בפני קריסה כמגדל של קלפים, חייבים להחזיק מכל הצדדים, כי רק לאחרונה למדנו כיצד הכל קשור קשר ישיר זה בזה. הא כיצד? הנה, המאבק על מנהרת החשמונאים, שלטענת הערבים פוגע בהר הבית ("שלהם"), הביא לפרוץ הקרבות ביש"ע - כשהקרבות התמקדו בקבר יוסף. המהלך הזה לחץ את המשטר לזרז את מסירת חברון, וגם לשתף פעולה עם הערבים בעניין המסגד החדש באורוות שלמה שבהר הבית! הרי לנו - המאבק על ארץ ישראל מגיע לשיא, ושלושת המקומות שעליהם "אין יכולים" הגוים לערער - הם במוקד המאבק!