כתב נושא: הקרבת קורבנות בבית המקדש  (נקרא 7200 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Altalena

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 339
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« ב- : אוקטובר 15, 2007, 15:15:03 »
שלום לכולם.

לצערי נאלצתי לפתוח משתמש חדש לאחר שהקודם נמחק מן המערכת בעקבות דיון שפתחתי (שגם הוא נמחק כעבור מספר שניות).אין לי מושג מדוע זה נעשה מלכתחילה,אך אני מקווה שזה לא יקרה שוב.

השאלה שלי היא בנושא הקרבת קורבנות,תמיד תהיתי בנושא אך אף פעם לא אזרתי את ה"אומץ" לשאול רב,מפני שהיה נראה שזהו נושא רגיש.בכל אופן,השאלה שלי היא כזאת-

התפילות שתוקנו כנגד הקורבנות,טעמן מובן לי בהחלט.הבקשות והברכות והתחינות,כולן ברורות ומגלמות את היהדות בתור דת מונותאיסט,בתור עצבת האדם מול האלוקים שנמצא בכל מקום.אך ידוע לכל שהשאיפה היהודית הגדולה ביותר היא להקים את בית המקדש ולקיים בו את הקרבת הקרבנות,טקס שעמד במרכז החיים הדתיים בימי בית ראשון ושני,אך טעמו לא מובן לי בכלל.כיצד אדם מתחבר לאל בעזרת טקס שלעין הבלתי מיומנת יכול,חס וחלילה,להראות כ"פאגני"?

אני בוודאי שלא תוקף את בית המקדש ואת מוסד הקורבנות ואני בטוח שהשאלה שלי פשוט נובעת מבורות מוחלטת,אך החלטתי שהגיע הזמן שאשאל אותה.

בתודה מראש...

עז77

  • אורח
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« להגיב #1 ב- : אוקטובר 15, 2007, 15:17:55 »
שלום לכולם.

לצערי נאלצתי לפתוח משתמש חדש לאחר שהקודם נמחק מן המערכת בעקבות דיון שפתחתי (שגם הוא נמחק כעבור מספר שניות).אין לי מושג מדוע זה נעשה מלכתחילה,אך אני מקווה שזה לא יקרה שוב.

השאלה שלי היא בנושא הקרבת קורבנות,תמיד תהיתי בנושא אך אף פעם לא אזרתי את ה"אומץ" לשאול רב,מפני שהיה נראה שזהו נושא רגיש.בכל אופן,השאלה שלי היא כזאת-

התפילות שתוקנו כנגד הקורבנות,טעמן מובן לי בהחלט.הבקשות והברכות והתחינות,כולן ברורות ומגלמות את היהדות בתור דת מונותאיסט,בתור עצבת האדם מול האלוקים שנמצא בכל מקום.אך ידוע לכל שהשאיפה היהודית הגדולה ביותר היא להקים את בית המקדש ולקיים בו את הקרבת הקרבנות,טקס שעמד במרכז החיים הדתיים בימי בית ראשון ושני,אך טעמו לא מובן לי בכלל.כיצד אדם מתחבר לאל בעזרת טקס שלעין הבלתי מיומנת יכול,חס וחלילה,להראות כ"פאגני"?

אני בוודאי שלא תוקף את בית המקדש ואת מוסד הקורבנות ואני בטוח שהשאלה שלי פשוט נובעת מבורות מוחלטת,אך החלטתי שהגיע הזמן שאשאל אותה.

בתודה מראש...


ברוך הבא, ראשית אני רוצה להתנצל על המחיקה בשגגה של חשבונך,
לא היה לזה שום קשר לדברים שכתבת - זו היתה תקלה טכנית שטופלה ואני מתנצל על כך.

לצערי בשל העובדה שנרשמת (אז) באימייל חד פעמי שלא ניתן להתקשרות, לא היתה לי דרך להודיע לך על כך
אולם אני שמח לראות שנרשמת בשנית. ואני רוצה להיות הראשון להגיד לך שוב ברוך הבא לימין האמיתי.

לגבי השאלה שלך, אני כחילוני די בור בנושא אז אני אשאיר את התשובה לחכמים ממני.
« עריכה אחרונה: אוקטובר 15, 2007, 16:38:18 על ידי עֹז77 »

מנותק Altalena

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 339
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« להגיב #2 ב- : אוקטובר 15, 2007, 15:50:26 »
אה אוקי,נחמד לדעת   :)

מנותק נאור

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 387
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« להגיב #3 ב- : אוקטובר 15, 2007, 15:51:42 »
הקב"ה אומר לך : אני נותן לך הכל על האדמה הזאת - החיים שלך במתנה , האוכל שלך במתנה , הבית שלך וכו' וכו' - תן לי משהו לאות תודה ואהבה . זה לא קשה , נכון ?
אם יבוא לך בן-אדם ויגיד לך - "תשמע , אני נותן לך עכשיו מליון דולר . אבל יש לי בקשה אחת קטנה - בכל שישי , תתן לי 100 שקל מהם . " - תענה לי אתה , אתה היית מוכן
לדיל כזה ? כן . את החיים שלך אי-אפשר לקנות בכסף , הקב"ה נותן לך את הגוף החי והמופלא הזה - ובעזרת שום הון שבעולם לא תוכל לרכוש חלופי . אז תחשוב שמהמיליון
דולר היית מוכן להפריש 100 שקל כל שבוע - אז מה הבעיהלהקריב לפני ה' אלוקיך מעשר וקורבן לאות תודה והוקרה על מה שנתן לך .

זוכר את סיפור קין והבל ? הבל נתן לקב"ה מכל מטעמיו , מהפירות הכי טובים שהיו לו . נתן בשפע כי הוא ידע שה' אלוקיו נתן לו את חייו במתנה ולכן מה זה קצת קורבן
לעומת החיים עצמם . וקין מה עשה ? נתן לקב"ה , אבל רק מהסחורה הלא טובה . רק ממה שנשאר לו לתת , ולא את ההכי מובחר שלו . הבל לאחר מכן קיבל גמול ענק
מהקב"ה ל האמונה שלו וההקרבה של מיטב רכושו מלפני ה' .

מדוע מקריבים קורבנות ?

מטעם של כפרה אני חושב . אנשים אשר היו עושים מעשה לא טוב , היו מקריבים קורבן לפני ה' אלוקינו כדי להנצל מהגזרה הבאה עליהם ושחטאיהם יכופרו .
"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאהל מועד לאמר. דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם. אם עלה קרבנו מן הבקר זכר תמים יקריבנו אל פתח אהל מועד יקריב אתו לרצנו לפני ה'. וסמך ידו על ראש העלה ונרצה לו לכפר עליו1." - כמו שאתה יכול לראות הקרבת הקורבן
היא צו מן אלוקה , הקב"ה אומר למשה לדבר אל בני ישראל ולהגיד להם להקריב קורבן לפני ה' אלוקינו - ואם יקריבו ברצון את המובחר שבצאנם או תבואתם [זכר תמים זה מובחר],
והקב"ה יכפר עליו!

בן-אדם מביא קורבן וצריך לקבל על עצמו עומ"ש , ולחזור בתשובה . "אדם כי יקריב" -מטרת הקורבן היא לבטא במציאות את קרבת האדם לה' אלוקיו . הנפש של האדם
פונה אל אלוקים , אך האדם צריך לעשות זאת גם במציאות ולהביא קורבן . כעיקרון , הבן אדם שחוטא צריך בסופו של דבר להקריב עצמו . חטאת לפני ה' אלוקיך , הקב"ה ייקח
את נפשך ואבדת מן הארץ . אך , התורה אומרת לנו שאם בן-אדם ייתן קורבן לה' , זה כאילו מכפר על עבירתו והוא לא חייב במוות . נתינת הקורבן מכפרת על "נתינת" הנפש .

היום , בהעידרו של בית המקדש [ שייבנה בעזרת ה' יתברח ויבוא משיח בן דוד ויגאלנו! ותבנה ירושלים עיר ציון בבא"ס!] , בן-אדם שעשה עבירה שהוא מחוייב עליה בגזרות
קשות ורעות , מביא צדקה ובכך מכפר על חטאיו הרבים - שנאמר : "וצדקה תציל ממות" , אם בן-אדם היה עתיד לקבל גזירה מן השמיים הצדקה שהוא מביא מכפרת על חטאו .
לא סתם עושים כפרה עם כסף , שכן הצדקה הזאת מכפרת על ראשך . בעזרת הכסף שאתה נותן הכסף הולך לצדקה ואתה הולך לחייהם טובים אורכים ולשלום !

לסיום , הקב"ה רצה להייטיב עם הבריות לפיכך הרבה להם תורה ומצוות . הקב"ה הייטיב עימנו שהוא נתן לנו את בית המקדש ואת האפשרות לתת צדקה ולכפר על עוונותינו הרבים,
אז מחילה מכבודך , אבל במקום לשאול מדוע אמר לנו לעשות כך ונתן לנו את האפשרות - בו פשוט נשמח שהקב"ה אוהב את בניו והוא אב רחמן והוא נתן לנו את הזכות לכפר על
חטאיינו! ישתבח שמו לעד כמה גדול הוא וכמה רחמן , תראה איזה חסדים הוא עושה עם בניו! אם הקב"ה לא היה נותן לנו אפשרות ללכת לתרום צדקה או בזמנו להקריב קורבן ,
כל עם ישראל היה אמור למות! אבל אבינו הוא רחום וחנון , ובגדולתו הוא נתן לנו את האפשרות לכפר על חטאותינו ולחזור בתשובה שלמה לפניו!

תודה לך בורא עולם!!!

עז77

  • אורח
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« להגיב #4 ב- : אוקטובר 15, 2007, 16:10:53 »
הקב"ה אומר לך : אני נותן לך הכל על האדמה הזאת - החיים שלך במתנה , האוכל שלך במתנה , הבית שלך וכו' וכו' - תן לי משהו לאות תודה ואהבה . זה לא קשה , נכון ?
אם יבוא לך בן-אדם ויגיד לך - "תשמע , אני נותן לך עכשיו מליון דולר . אבל יש לי בקשה אחת קטנה - בכל שישי , תתן לי 100 שקל מהם . " - תענה לי אתה , אתה היית מוכן
לדיל כזה ? כן . את החיים שלך אי-אפשר לקנות בכסף , הקב"ה נותן לך את הגוף החי והמופלא הזה - ובעזרת שום הון שבעולם לא תוכל לרכוש חלופי . אז תחשוב שמהמיליון
דולר היית מוכן להפריש 100 שקל כל שבוע - אז מה הבעיהלהקריב לפני ה' אלוקיך מעשר וקורבן לאות תודה והוקרה על מה שנתן לך .

זוכר את סיפור קין והבל ? הבל נתן לקב"ה מכל מטעמיו , מהפירות הכי טובים שהיו לו . נתן בשפע כי הוא ידע שה' אלוקיו נתן לו את חייו במתנה ולכן מה זה קצת קורבן
לעומת החיים עצמם . וקין מה עשה ? נתן לקב"ה , אבל רק מהסחורה הלא טובה . רק ממה שנשאר לו לתת , ולא את ההכי מובחר שלו . הבל לאחר מכן קיבל גמול ענק
מהקב"ה ל האמונה שלו וההקרבה של מיטב רכושו מלפני ה' .

מדוע מקריבים קורבנות ?

מטעם של כפרה אני חושב . אנשים אשר היו עושים מעשה לא טוב , היו מקריבים קורבן לפני ה' אלוקינו כדי להנצל מהגזרה הבאה עליהם ושחטאיהם יכופרו .
"ויקרא אל משה וידבר ה' אליו מאהל מועד לאמר. דבר אל בני ישראל ואמרת אלהם אדם כי יקריב מכם קרבן לה' מן הבהמה מן הבקר ומן הצאן תקריבו את קרבנכם. אם עלה קרבנו מן הבקר זכר תמים יקריבנו אל פתח אהל מועד יקריב אתו לרצנו לפני ה'. וסמך ידו על ראש העלה ונרצה לו לכפר עליו1." - כמו שאתה יכול לראות הקרבת הקורבן
היא צו מן אלוקה , הקב"ה אומר למשה לדבר אל בני ישראל ולהגיד להם להקריב קורבן לפני ה' אלוקינו - ואם יקריבו ברצון את המובחר שבצאנם או תבואתם [זכר תמים זה מובחר],
והקב"ה יכפר עליו!

בן-אדם מביא קורבן וצריך לקבל על עצמו עומ"ש , ולחזור בתשובה . "אדם כי יקריב" -מטרת הקורבן היא לבטא במציאות את קרבת האדם לה' אלוקיו . הנפש של האדם
פונה אל אלוקים , אך האדם צריך לעשות זאת גם במציאות ולהביא קורבן . כעיקרון , הבן אדם שחוטא צריך בסופו של דבר להקריב עצמו . חטאת לפני ה' אלוקיך , הקב"ה ייקח
את נפשך ואבדת מן הארץ . אך , התורה אומרת לנו שאם בן-אדם ייתן קורבן לה' , זה כאילו מכפר על עבירתו והוא לא חייב במוות . נתינת הקורבן מכפרת על "נתינת" הנפש .

היום , בהעידרו של בית המקדש [ שייבנה בעזרת ה' יתברח ויבוא משיח בן דוד ויגאלנו! ותבנה ירושלים עיר ציון בבא"ס!] , בן-אדם שעשה עבירה שהוא מחוייב עליה בגזרות
קשות ורעות , מביא צדקה ובכך מכפר על חטאיו הרבים - שנאמר : "וצדקה תציל ממות" , אם בן-אדם היה עתיד לקבל גזירה מן השמיים הצדקה שהוא מביא מכפרת על חטאו .
לא סתם עושים כפרה עם כסף , שכן הצדקה הזאת מכפרת על ראשך . בעזרת הכסף שאתה נותן הכסף הולך לצדקה ואתה הולך לחייהם טובים אורכים ולשלום !

לסיום , הקב"ה רצה להייטיב עם הבריות לפיכך הרבה להם תורה ומצוות . הקב"ה הייטיב עימנו שהוא נתן לנו את בית המקדש ואת האפשרות לתת צדקה ולכפר על עוונותינו הרבים,
אז מחילה מכבודך , אבל במקום לשאול מדוע אמר לנו לעשות כך ונתן לנו את האפשרות - בו פשוט נשמח שהקב"ה אוהב את בניו והוא אב רחמן והוא נתן לנו את הזכות לכפר על
חטאיינו! ישתבח שמו לעד כמה גדול הוא וכמה רחמן , תראה איזה חסדים הוא עושה עם בניו! אם הקב"ה לא היה נותן לנו אפשרות ללכת לתרום צדקה או בזמנו להקריב קורבן ,
כל עם ישראל היה אמור למות! אבל אבינו הוא רחום וחנון , ובגדולתו הוא נתן לנו את האפשרות לכפר על חטאותינו ולחזור בתשובה שלמה לפניו!

תודה לך בורא עולם!!!

איזה תגובה מושקעת!   :goodposting:

 החכמתי.   :thanx:

מנותק סבבתיק

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1548
  • שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« להגיב #5 ב- : אוקטובר 15, 2007, 18:58:56 »
אני מבין למה הטקס רנאה לך כסתם טקס פגאני,בלי להעמיק בנושא נראה כיילו אין הבדל.
בתנ"ך עצמו מפורש שגם עובדי האלילם מקריבים קורבנות,אם כך מה שונה בדיוק?
הקורבנות שלהם נובעים מהאמונה האלילית,שהאלים שלהם לא שונים מבני האדם עצמם,ולכן הם צריכים בשר כדי לאכול.. כמו למשל באנומה אליש שהאלים מתאגדים סביב הריח הבשר ונהיים רעבים.
אצלנו זה סמל של אמונה בקב"ה,כפרה,שאתה רואה את הקורבן מועלה לעולה אתה צריך לחשוב "על החטאים שאני עשיתי ועליהם התוודיתי מגיע לי עונש כזה." ה' לא אוכל שום דבר,ההפך,את בשר הזבח היו אוכלי םבני האדם לאחר שבושל.
אל תירא ישראל אל תירא
כי גור אריה הלא אתה
ואריה אם יישאג,מי לא יירא,מי לא יירא?

מנותק Altalena

  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 339
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« להגיב #6 ב- : אוקטובר 15, 2007, 23:50:46 »
נאור-
אני מעריך מאוד את ההודעה הארוכה והמושקעת,אך נראה שענית לי רק על ה"נעשה" כלומר,הצורך של האדם לעשות את המצוות כי כך נאמר לו,בעוד אני ביקשתי הסבר על ה"נשמע" כלומר,מדוע עצם הקרבת הקורבן היא אקט של בקשת סליחה,והאם נוכל לוותר על הטקס ולהישאר עם התפילות שתוקנו כנגדו.

מצאתי באינטרנט מקור מאוד מדהים,על גבול המזעזע של הרמב"ם,שטוען (כמו סבבטיק,ותודה לך על התגובה גם כן) שהקרבת הקורבנות היא אכן נוהג ש"נלקח" כביכול מעובדי עבודה זרה,כלומר כשם שהיום נהוג להתפלל:כך נהגו פעם להתקרב לאל,אך עם ייחוד לעבודת הבורא.וכך הוא כותב:

"
ובכמו הנהגה זו עצמה מאותו המנהיג יתרומם ויתעלה נאמרו דברים רבים בתורתנו. לפי שאי אפשר לצאת מן הקצה אל הקצה הנגדי בבת אחת 11, ולפיכך לא יתכן 12 כפי טבע האדם שיעזוב כל מה שהורגל לו בבת אחת.

וכאשר שלח ה' את משה רבנו לעשותנו ממלכת כוהנים וגוי קדוש 13 בידיעתו יתעלה 14, כמו שביאר ואמר אתה הראית לדעת וגו' 15, וידעת היום והשבות אל לבבך וגו'16 ושנתייחד לעבודתו כמו שאמר ולעבדו בכל לבבכם 17, ואמר ועבדתם את ה' אלוהיכם 18, ואמר ואותו תעבדו. 19
והיה הנוהג המפורסם בעולם כולו הרגיל אז, והעבודה הכללית אשר גדלנו 20 עליה הייתה הקרבת מיני בעלי החיים באותן ההיכלות שמעמידים בהן הצורות, וההשתחוויה להן, והנחת הקטורת לפניהם. והחסידים והנזירים היו אז האנשים המיוחדים לעבודת אותן ההיכלות העשויות 21 לכוכבים כמו שביארנו, 22 לפיכך לא חייבה חכמתו יתעלה וניהולו הגלוי 23 בכל ברואיו, שיצווה אותנו בעזיבת כל מיני העבודות הללו ולהזניחם ולבטלם, לפי שזה היה אז מה שלא יתכן לקבלו לפי טבע האדם, שהוא נינוח 24 תמיד במורגל.

והיה נעשה זה אז, כמו אילו [שמז] בא נביא בזמנים הללו, וקורא לעבודת ה', ואומר, הנה ה' ציווה אתכם שלא תתפללו לו ולא תצומו ולא תשוועו לפניו בעת צרה, אלא תהיה עבודתכם מחשבה בלי מעשה כלל.

ולפיכך הניח יתעלה אותם מיני העבודות, והעבירם מהיותם לנבראים ולדברים דמיוניים שאין להם אמתות, לשמו יתעלה, וציוונו לעשותם לו יתעלה *24.
לפיכך ציוונו לבנות היכל לו: ועשו לי מקדש 25,
ושיהא המזבח לשמו: מזבח אדמה תעשה לי 26,
ושיהא הקורבן לו: אדם כי יקריב מכם קורבן לה'27,
וההשתחוויה לו,
והקטורת לפניו,
והזהיר מלעשות דבר מן המעשים הללו לזולתו: זובח לאלוהים יחרם וגו', 28 כי לא תשתחווה לאל אחר."

(מורא נבוכים,פרק לב)

כמו שכתבתי,טענה מזעזעת (במובן החיובי) של הרמב"ם.מה ההשלכות של טענה כזאת? אני בטוח שאני לא הראשון ששואל את זה.האם,לאור הדברים,באמת יש מקום לשאוף לחידוש המקדש וטקסי הקרבת הקורבנות?
« עריכה אחרונה: אוקטובר 15, 2007, 23:52:17 על ידי Altalena »

מנותק oferst

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1000
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« להגיב #7 ב- : אוקטובר 16, 2007, 00:09:45 »
אני לא חושב שזה באמת תלוי בנו, הכל תלוי ברצונו של ה'.
נביא אחד שאיני זוכר את שמו ניבא את מידותיו של בית המקדש השני, ואומרים שמפני שבית המקדש השני שבסופו של דבר נבנה לא היה בעל אותן מידות, הוא אינו בית המקדש שחזה הנביא, ולכן לפי מה שאומרים החכמים עתיד להיבנות מקדש נוסף.
« עריכה אחרונה: אוקטובר 16, 2007, 00:10:15 על ידי oferst »

מנותק סבבתיק

  • חבר(ה) בכיר(ה)
  • *
  • הודעות: 1548
  • שמע ישראל ה' אלוהינו ה' אחד
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« להגיב #8 ב- : אוקטובר 16, 2007, 10:25:32 »
אם אני לא טועה בבית המקדש השלישי ב"ה יהיה רק זבח של תודה,לא זבחי כפרות.
אל תירא ישראל אל תירא
כי גור אריה הלא אתה
ואריה אם יישאג,מי לא יירא,מי לא יירא?

מנותק דוקא_כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 3620
  • ופדויי ה' ישובון ובאו ציון ברינה
הקרבת קורבנות בבית המקדש
« להגיב #9 ב- : אוקטובר 16, 2007, 16:00:27 »
הקב"ה ברא את החיות, והקב"ה יחליט איזה שימוש יעשה בהן עם ישראל - והוא לשם קיום מצוות, ולשם אכילה שיהיה לנו הכח הגשמי לקיים מצוות.  המטרה של הקרבת הקרבנות, כמו כל המצוות בתורה, היא לחזק את קבלת עול מלכות שמיים ביהודי.  כמובן שזה כואב להקריב גדי או שה, במיוחד זה שגידלת אותו וטיפחת אותו והאכלת אותו ונשאת אותו על כתפיך, למרות שהשחיטה נעשית ברחמנות ובלי להסב כאב לחיה, מכיוון שאדם בעל נפש רחמנית נקשר אפילו לחיה, וכח הזכרונות של הרגעים הנעימים שבילית במחיצתה הופכים את ההקרבה לאובדן כואב.  אבל מצד שני, גם הגוף וגם הנפש של כל חיה נבראו ע"י הקב"ה, ובסופו של דבר הגוף חוזר אל העפר, והנפש חוזרת אל בוראה, במוקדם או במאוחר.  ובדיוק את זמניות והבל קיומנו הגשמי מדגישה הקרבת הקרבנות, ומלמדת את היהודי לדבוק בדרכיו של בוראו.  הרחמנות מוגדרת לא עפ"י תפיסתנו, הגיוננו, ואמות המוסר ההמוגבלות והשפלות שלנו, אלא עפ"י בורא המוסר ובעל המחשבות.  זו דעתי האישית בנושא.
יהונתן פולארד
ראובן מנינג
יגאל עמיר
חגי עמיר
עופר גמליאל
שלמה דביר
ירדן מורג
דוד אמויאל
חזקיהו עמי פופר
גור המל
ישי שליסל
דני טיקמן
ג'וליאן סופיר
ארנולד ישראלוב
רחמים לוטטי
חברי מחתרת בת-עין
יונה אברושמי
יבגני גרוסמן
אלכסנדר רבינוביץ'
מורדי הראל
אליצור הראל