יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי
בקשר להוצאת זרע לבטלה
דוקא_כך:
מתוך הספר אור הרעיון לרבינו מאיר כהנא זצוק"ל הי"ד, פרק כ"ג:
ישראל הוא "ראשית" לה', ראשון וראש לכל העמים ועליון עליהם. ישראל הוא גם בכורו של הקב"ה, כמו שנאמר (שמות ד:כב) : "ואמרת אל פרעה, כה אמר ה': בני בכורי ישראל". לשון "בכור" קרובה ללשון "בחור" ו"נבחר" כי הקב"ה בוחר בראשון שנולד ו"לו משפט הבכורה", הבחירה. הסיבה לבחירת הבכור היא, שמן הסתם הבכור נולד בקדושה יתירה, שהרי היהודי הקדוש לא ישמש את מטתו לסתם זנות ולטומאה, אלא יחכה עד שישא לו אשה לשם קידושין, ואז ישמש את מטתו בפעם הראשונה, במטרה להוליד בנים. אם כן, הבכור בא מראשית הוצאת זרעו, משום שכבש את יצרו ועסק בתשמיש המטה רק למטרה קדושה של פריה ורביה, ולא נתן מזרעו להשחתה ולטומאה. משום כך נאמר אצל בכור (דברים כא:יז) : "כי הוא ראשית אונו", וכן בראובן (בראשית מט:ג) : "בכורי אתה, כחי וראשית אוני", כי האון הוא הכח, כמו שנאמר (ישעיהו מ:כו) : "מרוב אונים ואמיץ כח", והוצאת הזרע בתשמיש היא הוצאת כחו של אדם, והולד נוצר מכח זה. אם כן, כאשר הבכור נוצר, מן הסתם נוצר הוא בקדושה של ראשית אונו של אביו, ומשום כך הוא נתקדש ונבחר. ומ"מ צריך להבין שאון זה, כח זה של האדם, הוא מוגבל וארעי, ומשום כך ביטאה התורה גם את האבלות על מיתת האדם בלשון און, במלה "אנינות", כמו שנאמר (דברים כו:יד) : "לא אכלתי באוני ממנו", כדי שידע האדם שכוחו מוגבל כמו כל חייו, ושעליו להשתמש בכוחו זה לקדושה ולקבלת עול מלכות, ואל יהפוך את האון לאון, שעליו אמר הנביא (ירמיהו ד:יד) : "עד מתי תלין בקרבך מחשבות אונך", כי הרי בסופו של דבר (דברים צד:כג) : "וישב עליהם את אונם".
כהנא צדק!:
--- ציטוט של: דוקא_כך על ינואר 18, 2007, 05:29:34 ---מתוך הספר אור הרעיון לרבינו מאיר כהנא זצוק"ל הי"ד, פרק כ"ג:
ישראל הוא "ראשית" לה', ראשון וראש לכל העמים ועליון עליהם. ישראל הוא גם בכורו של הקב"ה, כמו שנאמר (שמות ד:כב) : "ואמרת אל פרעה, כה אמר ה': בני בכורי ישראל". לשון "בכור" קרובה ללשון "בחור" ו"נבחר" כי הקב"ה בוחר בראשון שנולד ו"לו משפט הבכורה", הבחירה. הסיבה לבחירת הבכור היא, שמן הסתם הבכור נולד בקדושה יתירה, שהרי היהודי הקדוש לא ישמש את מטתו לסתם זנות ולטומאה, אלא יחכה עד שישא לו אשה לשם קידושין, ואז ישמש את מטתו בפעם הראשונה, במטרה להוליד בנים. אם כן, הבכור בא מראשית הוצאת זרעו, משום שכבש את יצרו ועסק בתשמיש המטה רק למטרה קדושה של פריה ורביה, ולא נתן מזרעו להשחתה ולטומאה. משום כך נאמר אצל בכור (דברים כא:יז) : "כי הוא ראשית אונו", וכן בראובן (בראשית מט:ג) : "בכורי אתה, כחי וראשית אוני", כי האון הוא הכח, כמו שנאמר (ישעיהו מ:כו) : "מרוב אונים ואמיץ כח", והוצאת הזרע בתשמיש היא הוצאת כחו של אדם, והולד נוצר מכח זה. אם כן, כאשר הבכור נוצר, מן הסתם נוצר הוא בקדושה של ראשית אונו של אביו, ומשום כך הוא נתקדש ונבחר. ומ"מ צריך להבין שאון זה, כח זה של האדם, הוא מוגבל וארעי, ומשום כך ביטאה התורה גם את האבלות על מיתת האדם בלשון און, במלה "אנינות", כמו שנאמר (דברים כו:יד) : "לא אכלתי באוני ממנו", כדי שידע האדם שכוחו מוגבל כמו כל חייו, ושעליו להשתמש בכוחו זה לקדושה ולקבלת עול מלכות, ואל יהפוך את האון לאון, שעליו אמר הנביא (ירמיהו ד:יד) : "עד מתי תלין בקרבך מחשבות אונך", כי הרי בסופו של דבר (דברים צד:כג) : "וישב עליהם את אונם".
--- סוף ציטוט ---
תודה על הציטוטים פשוט מדהים דוקא_כך!
אלירן:
כנס לפה תקראו את זה..מאוד מעניין..
http://rabenu.co.il/ordavid/qa/kdushat.shtml
זה האתר של הרב דניאל זר שליטא
כהנא צדק!:
בס"ד
תדוה רבה אח שלי!
אלירן:
--- ציטוט של: כהנא צדק! על מרץ 15, 2007, 23:24:08 ---בס"ד
תדוה רבה אח שלי!
--- סוף ציטוט ---
בבקשה אחי..אגב יש באתר הזה עוד כמה דברים מעניינים כדי לך לבדוק..
תפריט
[0] אינדקס הודעות
[#] עמוד הבא
[*] עמוד הקודם
עבור לתצוגת גירסה מלאה