יהדות ותורת ישראל > שֻׁלְחָן עָרוּךְ וְהָרַעְיוֹן הַיְּהוּדִי

שנאת חנם ואהבת חנם

<< < (2/2)

mr.z:
נראה לי שלא הבנתי אותי. לישיבה קוראים - "ישיבת בית אל" (בלי שום תוספת)
ובעניין האמוני הישיבה הולכת אחרי שיטת הרב קוק, אבל אף אחד לא כותב את זה שהוא כותב את שם הישיבה. (כותבים, ישיבת בית אל. וזהו)

האלקשי:
לא ברור לי מהי אהבת חנם, ומתי נולד הצורך להשתמש בביטוי הזה (המעורר קונוטציה מכוערת בתרגום).
יש אהבת ישראל, מצוה מן התורה לאהוב כל אחד ואחד מישראל כנפשו.

אין שום מקור בחז"ל או בספרי המוסר מהראשונים לאהבת חינם, ולי נראה פשוט שכפי ששנאת חינם היא מידה מגונה
כך גם אהבת חינם היא מידה מגונה ונפסדת ואינה אלא בגדר חנופה.

המקור הראשון לעניין אהבת החינם נמצא בכתבי החסידות המתחדשת, ואחת מהן היא אמירתו של רבי נחמן מברסלב:
"מוטב להכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם". והרב כהנא היה אומר על כך, כי מוטב לא להכשל כלל, לא בשנאת
חינם ולא באהבת חינם.

לצערי הרב קוק וממשיכי דרכו מהפלג הציוני-דתי, הפליגו בעניין האהבה עד שהתבלבלו בין אהבה אמיתית לבין חנופה מיותרת.

דוקא_כך:

--- ציטוט של: האלקשי על יוני 25, 2007, 22:53:57 ---לא ברור לי מהי אהבת חנם, ומתי נולד הצורך להשתמש בביטוי הזה (המעורר קונוטציה מכוערת בתרגום).
יש אהבת ישראל, מצוה מן התורה לאהוב כל אחד ואחד מישראל כנפשו.

אין שום מקור בחז"ל או בספרי המוסר מהראשונים לאהבת חינם, ולי נראה פשוט שכפי ששנאת חינם היא מידה מגונה
כך גם אהבת חינם היא מידה מגונה ונפסדת ואינה אלא בגדר חנופה.

המקור הראשון לעניין אהבת החינם נמצא בכתבי החסידות המתחדשת, ואחת מהן היא אמירתו של רבי נחמן מברסלב:
"מוטב להכשל באהבת חינם מאשר באהבת חינם". והרב כהנא היה אומר על כך, כי מוטב לא להכשל כלל, לא בשנאת
חינם ולא באהבת חינם.

לצערי הרב קוק וממשיכי דרכו מהפלג הציוני-דתי, הפליגו בעניין האהבה עד שהתבלבלו בין אהבה אמיתית לבין חנופה מיותרת.

--- סוף ציטוט ---
אני גם קראתי את המלים "אהבת חינם" ולא הבנתי על מה מדובר.  תמיד חשבתי שיש אהבת ישראל ושנאת חינם, ואילו כאן ממשיכי דרכו של הרב קוק זצ"ל המציאו מושג חדש.  תודה על ההבהרה, האלקשי.  הערה בהחלט במקום!

גַּם בָּשָׁן וְגַם גִּלְעָד:

--- ציטוט של: האלקשי על יוני 25, 2007, 22:53:57 ---לא ברור לי מהי אהבת חנם, ומתי נולד הצורך להשתמש בביטוי הזה (המעורר קונוטציה מכוערת בתרגום).
יש אהבת ישראל, מצוה מן התורה לאהוב כל אחד ואחד מישראל כנפשו.

אין שום מקור בחז"ל או בספרי המוסר מהראשונים לאהבת חינם, ולי נראה פשוט שכפי ששנאת חינם היא מידה מגונה
כך גם אהבת חינם היא מידה מגונה ונפסדת ואינה אלא בגדר חנופה.

המקור הראשון לעניין אהבת החינם נמצא בכתבי החסידות המתחדשת, ואחת מהן היא אמירתו של רבי נחמן מברסלב:
"מוטב להכשל באהבת חינם מאשר בשנאת חינם". והרב כהנא היה אומר על כך, כי מוטב לא להכשל כלל, לא בשנאת
חינם ולא באהבת חינם.

לצערי הרב קוק וממשיכי דרכו מהפלג הציוני-דתי, הפליגו בעניין האהבה עד שהתבלבלו בין אהבה אמיתית לבין חנופה מיותרת.

--- סוף ציטוט ---

איזה כיף! איזו שפיוּת !
בדיוּק מה שחיפשׂתי. סוף-סוף.. כבר שנים שאני מחכה שמישהוּ "יוציא" את הדברים האלה!
פתרת לי תסביך רב-שנים! ::)

אחח.. איזה יופי להיות בחברת אנשים שמבינים בדיוּק מה אתה מרגיש...

סבבתיק:
  לדעתי האישית אהבת-חינם זה פשוט להתייחס בכבוד לכל אדם, לא משנה אם אתה מכיר אותו, ובלי שהוא יעשה לך טובות לפני (כמובן שהכוונה לא לשונאים, אבל עדיין).

תפריט

[0] אינדקס הודעות

[*] עמוד הקודם

עבור לתצוגת גירסה מלאה