כתב נושא: יהדות הקראים - מה דעתכם על הנושא?  (נקרא 3392 פעמים)

0 משתמשים ו- 2 אורחים נמצאים בנושא זה.

מנותק כך או כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 408
יהדות הקראים - מה דעתכם על הנושא?
« ב- : דצמבר 10, 2006, 02:31:13 »
במקרה יצא לי לקרוא עליהם בויקיפדיה והנה הדברים שנכתבו על הנושא .
נא לקרוא בכובד ראש ותנו חוות דעת עניינית בנושא .
אשמח אם חיים  בן פסח גם יגיב למאמר בפינה "שאלו את הימין האמיתי" לגבי יהדות הקראים.

יהדות קראית - זרם ביהדות הנקרא גם קראות, וחבריו ידועים בשם קראים. הקראים ידועים גם בכינויים בני מקרא ובעלי מקרא, מקור השם הוא השורש העברי ק.ר.א. מקובל ששם זה ניתן לקראים משום שהם נוהגים על פי המקרא (התנ"ך) בלבד ואינם מקבלים את התורה שבעל פה, אולם יש הסבורים שהקראים נקראו כך משום שהם קראו ליהודים לחזור ולהאמין בתורה שבכתב בלבד.


 מדוע הקראים מתנגדים לתורה שבעל פה?
לקראים נימוקים רבים לעמדתם, שלפיה אין הם מקבלים את התורה שבעל פה כמחייבת או כדברי אלוהים. הנה אחדים מנימוקים אלה, כפי שמציגים אותם הקראים:

אלוהים ציווה במפורש לא להוסיף ולא לגרוע מתוך דברי התורה. "אֵת כָּל הַדָּבָר, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוֶּה אֶתְכֶם - אֹתוֹ תִשְׁמְרוּ, לַעֲשׂוֹת: לֹא תֹסֵף עָלָיו, וְלֹא תִגְרַע מִמֶּנּוּ." (דברים י"ג א')
התורה שבעל פה אינה מוזכרת אפילו פעם אחת בכל התנ"ך כולו. הקראים טוענים שלו הייתה תורה נוספת לעם ישראל, הרי שאלוהים היה מורה בפירוש להאמין בה.
כשציווה אלוהים על משה לעלות להר סיני ולקבל את התורה היו דבריו אליו: "וַיֹּאמֶר ה' אֶל מֹשֶׁה, עֲלֵה אֵלַי הָהָרָה, וֶהְיֵה-שָׁם; וְאֶתְּנָה לְךָ אֶת לֻחֹת הָאֶבֶן, וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי, לְהוֹרֹתָם" (שמות כ"ד י"ב). לא מוזכרת תורה שבעל פה. כאן ובמקומות נוספים בתורה מצוין שדברי התורה כתובים על ספר.
התנ"ך מציין שהתורה אבדה ושעם ישראל היה ללא תורה כחמישים שנה. "וְיָמִים רַבִּים, לְיִשְׂרָאֵל: לְלֹא אֱלֹהֵי אֱמֶת, וּלְלֹא כֹּהֵן מוֹרֶה, וּלְלֹא תוֹרָה." (דברי הימים ב' ט"ו ג') ושהתורה אבדה "וַיֹּאמֶר חִלְקִיָּהוּ הַכֹּהֵן הַגָּדוֹל, עַל שָׁפָן הַסֹּפֵר, סֵפֶר הַתּוֹרָה מָצָאתִי, בְּבֵית ה'; וַיִּתֵּן חִלְקִיָּה אֶת הַסֵּפֶר אֶל שָׁפָן, וַיִּקְרָאֵהוּ." (מלכים ב' כ"ב ח'). הקראים מסיקים שאין זה סביר כי התורה שבעל פה יכולה להיזכר במשך הדורות, כאשר אפילו התורה שבכתב נשכחה.
חכמי המשנה והתלמוד חולקים זה על זה. מכאן מסיקים הקראים שאלו לא הסתמכו על קבלה מאלוהים, שהרי אילו הייתה להם קבלה, היו כל החכמים צריכים להגיד אותם הדברים. לא ייתכן שהאל היה מצווה על עם ישראל לבצע דברים סותרים.
לטענת הקראים, התורה שבעל פה סותרת את התורה שבכתב בהרבה מקומות, ולא ייתכן, אם כך, שהיא באה מאותו מקור אלוהי.
במשך הזמן נוספו לתורה שבעל פה עוד ועוד פירושים, ולמעשה ללא הרף מתווספות לה תוספות שונות, גם על ידי רבנים בימינו. כל אחד מהרבנים מתבסס בפירושיו ובפסיקותיו לא על התורה כפי שניתנה, אלא על הפירושים הרבניים הקודמים. מכיוון שאדם מועד לטעות, ייתכן שפרשנותם של רבנים בימינו מבוססת על טעויות של קודמיהם, ואלו הולכות ומצטברות זו על גבי זו.

מנותק zelhar

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 4293
בעניין: יהדות הקראים - מה דעתכם על הנושא?
« להגיב #1 ב- : דצמבר 10, 2006, 23:28:53 »
אני מוצא הרבה עניין בנושא של עיקרי היהדות. כמובן שבתור חילוני ספקן איני מאמין בטענה כי נמסרה התורה מאלוהים למשה באופן פלאי כפי שמתואר בתורה עצמה, ואף יותר מכך אני לא מקבל את האענה שהתושב"ע ניתנה יחד אתה באותו מעמד.

בכל זאת יש רמז לתושב"ע מן התנ"ך, והפסוק המקובל בעניין זה הוא וייקרא כו 46:  "אֵלֶּה הַחֻקִּים וְהַמִּשְׁפָּטִים וְהַתּוֹרֹת אֲשֶׁר נָתַן ה' בֵּינוֹ וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּהַר סִינַי בְּיַד משֶׁה".

ולעומת זאת בפסוק שמצוטט בהודעה שלך, נכתב "וְהַתּוֹרָה וְהַמִּצְוָה, אֲשֶׁר כָּתַבְתִּי, לְהוֹרֹתָם" וברור כי נעשה בו שימוש ספרותי של לשון יחיד המתייחס ללשון רבים, הרי לא ניתנה רק מצווה אחת בתורה.

בנוסף ייתכן וממילא שתי התורות נחשבות כשתי מרכיבים של אותה תורה.

גם בפסוק שמספר כי התורה נשכחה חמישים שנה - היא נשכחה מדעת הרבים מכיוון שפסקה הוראתה ברבים אבל בחוג הכוהנים לא פסקו מללמוד אותה בסתר.

עיקרי היהדות לרבות קבלת התורה שב"ע יחד עם התושב"ע אינם ניתנים להפרכה, אבל קבלה שלהם היא עניין של אמונה וחינוך. מכל מקום יש ביהדות הירארכיה ברורה בין המקורות ובין הפוסקים הגדולים, וכמו כן הפסקים אינם מחליפים את הגמרא, לכן איני סבור שיש לדאוג יותר מדי מתופעת שגיאה נגררת\נצברת.






מנותק כך או כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 408
בעניין: יהדות הקראים - מה דעתכם על הנושא?
« להגיב #2 ב- : דצמבר 11, 2006, 23:22:55 »
איך קבעת עובדה שרק כוהנים עסקו בתורה .
היית שם .אתה מסתמך רק על פירושים של רש"י או עוד מספר אנשי ציר
שביהדות החליטו לסמן אותם כמפרשים ומאז אף אחד לא חולק עליהם
ומי החליט שהפירושים שלהם הם האמת האבסולוטית .
פה הבעיה .מי לוקח אחריות על הפירושים ?
בגלל זה יש הרבה זרמים ביהדות  וכל אחד טוען שהדרך שלו היא הנכונה
פה הבעיה גם כשאנחנו בישראל יש פילוג בין הזרמים וגם גזענות בוטה.
לכן יש מצב של הטעיית הרבים ובגלל זה אנחנו חוטפים אין ספור מכות
והגאולה לא באה .בגלל שאולי אנחנו טועים בדרך או בתפישה ?
חומר למחשבה !!!
השלום מעל הצדק

מנותק zelhar

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) של כבוד
  • *
  • הודעות: 4293
בעניין: יהדות הקראים - מה דעתכם על הנושא?
« להגיב #3 ב- : דצמבר 13, 2006, 23:24:34 »
לא קבעתי כך, אבל לדעתי משתמע מן הכתוב שהכוהנים הצפינו את ספר התורה במקדש. אני מוצא שתי  אפשרויות: או שהכהנים גנזו ספר תורה בימי מנשה או אמון שהיו מלכים רשעים והספר אכן נמצא בעת השיפוצים שיזם יאשיהו, או שהכהנים ניצלו את השיפוצים כדי לגלות את הספר למרות שהם ידעו על קיומו.

מכל מקום הכוהנים במקדש הראשון התמידו בדת היהודית גם כשהמלך והעם זנו אחר דתות זרות, משום שלכוהנים היה מניע ברור לשמור עלהדת היהודית שהיא מקור כוחם. לכוהנים במקדש גם הייתה מעיין אוטונומיה כי הם שלטו במתחם מקדש ולכן יכלו ללמוד תורה גם כשהיה מלך רשע.

בעניין הפוסקים והפרשנים - אני לא חושב שאני יכול לענות על נושא זה מחמת בורותי. אני חושב שיש ביהדות מרווח לתמרון שכלוא בתוך הגדר ההלכתית. כך לדוגמא את דבריו של חיים בן פסך על זרמים שונים ביהדות - הוא לא שולל את החסידות ואת הרבנים שמאמינים בשדים למרות שהוא לא מאמין בשדים וחושב שהם טועים. כנראה שמבחינתו הם לא קפצו מעל הגדר (להבדיל מהרפורמים...).

בעניין רש"י - הפירוש שלו הוא גאוני ברור ותמציתי לכן כל מי שבא אחריו נעזר בו. אני לא יודע האם אין אף אחד שחולק עליו. לדעתי הגזענות זו בעייה שנובעת מהעם ולא מהמפרשים.

הטעיית רבים - ישנה הטעייה לפחות בעניין הציונות. הרי יש דתיים אנטי ציונים בכל מיני דרגות, ומולם הדתיים הציונים, אלה מול אלה טוענים שהשניים מטעים והם צודקים...

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
בעניין: יהדות הקראים - מה דעתכם על הנושא?
« להגיב #4 ב- : דצמבר 14, 2006, 01:25:44 »
נושא הקראים הוא נושא ארוך מאוד ומאוד, ונכתבו עליו תשובות של גדולי ישראל לרוב.
הרמ"א פוסק: "הקראים אסור להתחתן בם וכולם הם ספק ממזרים ואין מקבלים אותם אם רוצים לחזור" (שו"ע חלק אבן העזר סימן ד' סעיף לז').
אחד מגדולי בעלי התוספות ר' שמעון משאנץ אוסר באיסור חמור להתחבר עליהם, וז"ל: "על כן אנו מחרמים לרדות ולנדות ולהחרים על אותם המשיאין להם (הכוונה לקראים) את בנותם שעוברים על לא יבוא ממזר בקהל ה' ועל לפני עיוור לא תתן מכשול..." עכ"ל.
אומנם יש פוסקים המקלים בייחס לקראים, הרמב"ם למשל כותב בתשובה, וז"ל : "כל זמן שהם (הקראים) יתנהגו עימנו בתמימות ויסירו מהם עיקשות פה ולזות שפתיים מלדבר תועה על חכמי הרבנים שבדור וכל שכן כשישמרו לשונם מלהתלוצץ ולהלעיג בדברי רבותינו עליהם השלום.... בזאת יכון לנו לכבדם וללכת לשאול בשלומם אפילו בבתיהם ולמול את בניהם ואפילו בשבת ולקבור מתיהם ולנחם אבליהם שכן אולי יצאו מהם צאצים מעולים ויחזרו בתשובה" עכ"ל. (שו"ת הרמב"ם מהדורת בלאו, חלק ב'). מתשובה זו עולה בבירור שהרמב"ם אינו חושש כלל לממזרות, ונותן להם פתח לחזור ולהתאחות עם היהודים הרבנים.
וכן ידועה עדותו של ר' אשתורי הפרחי בסיפרו "כפתור ופרח" סוף פרק ה' שבשנת 1313 התייהד קהל גדול מן הקראים.
גם רבי דוד בן זמרא (הרדב"ז) מקל בקראים וכך הוא פוסק בשו"ת הרדב"ז סימן נ"א, וז"ל: "ועוד היום משפחות ההם (של הקראים) ידועות במצרים מהם כוהנים וישראלים מיוחסים ולא היה אדם פוצה פה עליהם אלא אדרבה נתחתנו בהם גדולי קהילות מצרים הרבניים". עכ"ל.
בשו"ת "פני יצחק" סוף חלק ו' מובא מקרה שבו הרב יצחק אבולעפיה התיר נישואי יהודי עם קראית בתנאי שהקראית תקבל על עצמה את ההלכה הרבנית.
לעומת זאת בספר "מרגליות" עמ' י-קל' העביר הרב אליעזר אלפנדרי ביקורת חריפה על פסיקתו של הרב אבולעפיה, ובאמת הרב אבולעפיה חזר בו מן ההיתר.
במצרים לעומת זאת נהגו הבית דין להשיא יהודים עם קראים ללא כל חשש, וזאת על פי ההיתר של הרמב"ם הנ"ל, והרדב"ז הנ"ל, גם המהריק"ש התיר בזה, והרב "דרכי נועם" ובעל שו"ת "גינת ורדים"- שכולם היו מורי הוראה במצרים.
הרב אליעזר ולדינברג זצוק"ל הוציא קונטרס בשנת תשט"ז שבו הוא מחמיר מאוד נגד  קבלה של קראים לקהל ה'.
בהקדמה לקונטרס כותב הרב צבי פסח פרנק זצ"ל את חוות דעתו בנושא, וז"ל: "והריני מגלה דעתי שהקראים איסור איסור עולם ולא יבואו בקהל ה', וכל מי שיצדד להיתר טעון בדיקה אחריו". עכ"ל.
הגר"ע יוסף שליט"א בסיפרו "יביא אומר" חלק ח' אבן העזר סימן יא' פורש את משנתו בנושא הסוגיה על גבי עשרות עמדות, ומביא אין ספור של ציטטות והיתרים של גדולי ישראל לצדד למצוא להם פתח לבוא בקהל ה'.

והנושא הוא עוד ארוך מאוד.
יום טוב!

מנותק כך או כך

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מוסמך(ת)
  • *
  • הודעות: 408
בעניין: יהדות הקראים - מה דעתכם על הנושא?
« להגיב #5 ב- : דצמבר 14, 2006, 02:22:47 »
שלום ערן ,
מסכים איתך שנושא הקראים מאוד ארוך ומסובך לדיון
אבל לפעמים צריך לדון על הדברים ברצינות כי באמת כל הצרות שבאות על עם ישראל
נובעות לדעתי מאיבוד הדרך או לפחות את הנתיב האמצעי גם איבדנו .
היום הכל מתרכז בזרמים וכל זרם ממשיך בשלו בלי לעצור לרגע .
מי מוכן לקחת אחריות על מה שכתוב בתורה שחור על גבי לבן
ולטייח את מה שכתוב מופיע פעמיים שהתורה נשכחה .
בתשובתך ציינת אין סוף חוכמה וציטוטים של אחרים ודעתו של ערן
לא נשמעה.משמע שלך אין אומץ להביע דעה אתה מתחבא אחרי
פירושים של המסומנים כבר כמה דורות .ומעדיף לא לחשוב על הדברים
או לחלוק על דעתם .
אל תשכח שרבי עקיבא נכשל בגלל הדרך שהוביל אנשים ובגללו קיבלו מגפה
כי האחריות מוטלת עליו הוא העמיד תלמידי חכמים והדרך שלו בסוף הובילה
למגפה שגרמה לאיזה 24.000  למות וגם הוא סיים בצורה לא נעימה את חייו .
אני יודע דבר אחד שרק על נוח נאמר צדיק .אלוהים לא העיד על אף אחד
חוץ ממנו בכל התורה .איך היום מעיזים לכנות  כל מיני אנשים צדיקים .
יותר גדולים מנוח ביהדות לא זכו לכינוי הזה .
לכן אני אומר הרבה דברים ביהדות יצאו מפרופרציות וזה מעיד על איבוד דרך
ואין שלום בתוך עמנו .הדרך מקולקלת זו עובדה מה לעשות .
ציטוטים אפשר להביא מפה עד אפריקה אבל את האמת אי אפשר להסתיר
אתה יודע את זה .
אבל לפחות אני שמח שיש אנשים רציניים בהתייחסות בפורום 
שיהיה חג שמח ומלא אור .

מנותק eran

  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 662
בעניין: יהדות הקראים - מה דעתכם על הנושא?
« להגיב #6 ב- : דצמבר 14, 2006, 14:39:50 »
אשמח להביע ת חוות דעתי בנושא:
אומרים רבותינו: "אלה החוקים והמשפטים והתורות (ויקרא כו, מו). החוקים אלה המדרשות, והמשפטים אלו הדינים, והתורות מלמד ששתי תורות ניתנו להם לישראל. אחת בכתב ואחת בעל פה.
אמר רבי עקיבא: וכי שתי תורות היו להם לישראל, והלא תורות הרבה ניתנו להם לישראל, זאת תורת העולה, זאת תורת המנחה, זאת תורת האשם, זאת תורת זבח השלמים, זאת התורה אדם כי ימות באוהל. אשר נתן ד' בינו ובין בני ישראל (שם), זכה משה ליעשות שליח בין ישראל לאביהם שבשמים. בהר סיני ביד משה (שם), מלמד שניתנה התורה הלכותיה ודקדוקיה ופירושיה על ידי משה מסיני" (ספרא, בחוקותי ח, יב).
וכך נאמר במשנה (מסכת אבות פרק א, א): "משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה. והן אמרו שלושה דברים: היו מתונים בדין, והעמידו תלמידים הרבה, ועשו סייג לתורה".

על מנת לעקוב אחרי עיניין הקראים צריך ללכת לשורשים של התנועה הזאת, ולמייסדה.
מייסד התנועה נקרא בשם "ענן בן דוד", לפי ספר הקבלה של הראב"ד מהמאה ה-12, שנכתב 400 שנה לערך לאחר ימי ענן, ענן שהיה תלמיד חכם בתחילתו, לא היה אהוד על החכמים בגלל שראו בו "שמץ פסול" והיו בו "פריצות וחסרון יראה". על כן העדיפו על פניו את אחיו חנינאי כראש גולה. בעקבות כעסו הוא ליכד סביבו אנשים משרידי 14 כתות צדוקיות שהיו בזמנו בפרס ובבל והקים את ה"ענניים".
מכאן אנו רואים שכבר מייסדה היה בעל "פריצות וחסרון ביראה", מכאן הוא המשיך להפיץ את דעתו הכוזבת על התורה לתת פירושים מדעתו המשובשת (בערך כמו שעשה קסוטו בימינו).
יש משנה במסכת סנהדרין שאומרת שמי שקורא ספרים חיצונים אין לו חלק לעולם הבא, ופירשו רבותינו שספרים חיצונים זה הכוונה לפירושים אחרים על התורה שלא מצויים במקורותינו.
תשמע לעם ישראל קמו הרבה מאוד כתות במהלך השנים "צדוקים" ,"בייתוסים", "שבתאים", "שומרונים",גם הנצרות והאיסלם מקורם ביהדות, וכולם שינו מהתורת אמת שניתנה לנו בסיני, והרי אומרים רבותינו במסכת בבא מציעא (ריש פרק "השוכר את האומנין"): "כל המשנה ידו על התחתונה", וזאת על דרך מליצה שמי שמשנה מפסיד בסוף.
לקראים יש מנהגים שאפילו הם לא מובנים להם, לדוגמא כתוב בתורה: "ביום השמיני ימול בשר עורלתו". אבל התורה לא מפרשת לנו איפה זה "בשר ערלה", ובאה התורה שבעל פה ומסבירה לנו שזה במקום העטרה.
ועם תבדוק גם הקראים עושים ברית מילה במקום העטרה, והאיך הרי לא נאמר בשום מקום בתורה היכן צריך לעשות את הברית! הם טוענים שזה קבלה של מדור דור, אבל האיך זה יכול להיות שהרי הם טוענים שאין קבלה בכלל, והתורה (מבחינתם) היא בבחינת "לא תוסיף"?!?
בקיצור, החתם סופר אמר לפני למעלה מ-150 שנים: "חדש אסור מן התורה". כל זרם שהוא חדש ושונה ליהדות ושלא נהגו בו אבותינו ורבותינו - אסור ללכת בעיקבותיו ואסור להשתייך אליו, כיוון שאם כל בוקר יקום איזה מטורף ויחליט שהתורה שלו היא אמת תשכח תורתינו האמיתית (ח"ו) שניתנה לנו בהר סיני לעיני מיליונים.
צריכים להיות ברורים לפניך דברי חז"ל: "משה קיבל תורה מסיני, ומסרה ליהושע, ויהושע לזקנים, וזקנים לנביאים, ונביאים מסרוה לאנשי כנסת הגדולה", וההשמך הוא שאנשי כנסת הגדולה מסורה לתנאים, ותנאים לאמוראים, ואמוראים לסבוראים, וסבוראים לגאונים, וגאונים לראשונים, וראשונים לאחרונים, ואחרונים לאחרוני אחרונים עד דורינו אנו. וצריך לזכור שבמהלך הדורות העבירו רבותינו את תורתינו שבעל פה אפילו במחיר של חייהם!!
מקווה שעזרתי במשהו, חג אורים שמח!