כתב נושא: ריבלין בתום הפגישה עם אובמה: "הנשיא מודאג מהעתיד לבוא"  (נקרא 1825 פעמים)

0 משתמשים ו- 1 אורח נמצאים בנושא זה.

מנותק Torah

  • חבר(ה) V.I.P
  • חבר(ה) מקצועי(ת)
  • *
  • הודעות: 912
שני הנשיאים הרעיפו מחמאות זה על זה, וריבלין הודה לאובמה על "כל שעשה עבורנו בשש השנים האחרונות". הנשיא האמריקני אמנם שיבח את ריבלין תכופות, אך לא שכח להביע את חששו מהסוגיה הפלסטינית ומערעור מעמדו של אבו מאזן. "לא מצאתי נשיא אופטימי"

 קשה היה שלא להתרשם ממצב הרוח המרומם שבו יצא אמש נשיא המדינה, ראובן ריבלין, מפגישתו עם נשיא ארצות הברית, ברק אובמה. השניים הציגו כימיה מופלאה במהלך פגישתם והרעיפו אחד על השני שבחים ומחמאות. אלא שמעבר לחיוכים שפיזרו השניים לכל עבר, דנו הנשיאים גם בנושאים החשובים שעל הפרק, ובראשם הסוגיה הפלסטינית. "אני מוכרח לומר שבנושא הפלסטיני הנשיא הביע דאגה רבה", אמר ריבלין לכתבים בתום הפגישה. "הוא רואה בניתוק דבר שאינו מועיל, אך יחד עם זאת הוא לא הביע אופטימיות רבה מהאפשרות לחדש את המשא ומתן".

לפגישתם של השניים היו שלושה חלקים: ראשית, פגישה בפורום רחב של יועצים, לאחריה פגישה בפורום מצומצם שכלל את שני הנשיאים, את סגן הנשיא ג'ו ביידן, היועצת לביטחון לאומי סוזן רייס, מנכ"ל בית הנשיא הראל טובי, והמזכיר הצבאי של הנשיא תת-אלוף חסון חסון. לבסוף, נועדו הנשיאים בארבע עיניים.

הרושם שנוצר בצד הישראלי בסיומה של הפגישה הוא כי אובמה מודאג מכך שאבו מאזן לא יחזיק מעמד בשלטון עוד זמן רב. "הוא הביע בהחלט את דאגתו על העתיד לבוא ועל עתידו של הנשיא הפלסטיני", הוסיף ריבלין. "אמרתי לנשיא שיש לחדש את הדיון בין הצדדים. ייתכן שזה צריך להיות בשלבים, ייתכן שצריך לדבר על תקופת ביניים כזו או אחרת. הנשיא לא הביע אופטימיות רבה בנוגע לגישור הפערים בין ישראל לפלסטינים. לא מצאתי נשיא אופטימי לגבי כך שיהיו שיחות מידיות".

 מכאן השניים עברו לדבר על הצעדים שבהם יש לנקוט כדי להרגיע את המתיחות באזור. בעוד ריבלין התמקד בצעדים בוני אמון כמו חיזוק התשתיות בבקעת הירדן, פרויקטים בתחומי המים, ובניית עיר פלסטינית, אובמה העלה את הצורך בצעדים שיחזקו את מעמדו של אבו מאזן.

נושא חשוב נוסף שעמד במרכז הפגישה של השניים הוא מזכר הבנות שאמור להיחתם בין ישראל וארצות הברית, אשר ייקבע את גובה הסיוע הביטחוני בעשר השנים הבאות. בהודעת הבית הלבן נכתב מפורשות כי הנושא עלה לדיון, ומתגובת הנשיא בתום הפגישה, לפיה "ארצות הברית מבינה את הנטל הביטחוני עמו מתמודדת ישראל בימים אלה", ניכר כי המגעים מתקדמים בכיוון חיובי.

ריבלין הופתע מן הבקיאות שהפגין אובמה בקורות חייו במהלך השיחה, ומכך שהוא ידע כי אביו תרגם את הקוראן ושהוא דור שביעי למשפחה ירושלמית. בשלב מסוים בשיחה, התייחס אובמה בדבריו לצער שחש למשמע הדיווחים על קורבנות הטרור בקרב אזרחי ישראל היהודים בחודשים האחרונים, וריבלין השיב לו: "יהודים וערבים, ישראלים זה ישראלים". אובמה ענה לריבלין "אני מאוד מעריך את ההתבטאויות שלך, גם במקרים הבודדים בהם זה היה הפוך".



 קשה לומר כמה אחוזים מן היחסים הטובים שהציגו אובמה וריבלין למצלמות קשורים בהערכה ההדדית הכנה שהם חולקים אחד לשני, וכמה נובעים מטיב היחסים שיש לכל אחד מהם עם בנימין נתניהו. עם זאת, ניכר שהשניים יצאו מגדרם כדי לשבח האחד את השני, הן בשלב ההצהרות למצלמה, הן בהדלקת הנרות החגיגית שנערכה בבית הלבן, והן בהודעות הסיכום של הצדדים לאחריה.

כך, למשל, בחר ריבלין להקדיש חלק נכבד מדבריו לתקשורת להוקרת תודה לאובמה "על כל מה שעשית עבורנו בשש השנים האחרונות כדי שנוכל להתמודד עם אתגרי היום ואתגרי המחר". מאוחר יותר, כאשר השניים נכנסו לטרקלין בבית הלבן שבו נערכה הדלקת הנרות החגיגית, הפליג ריבלין עוד יותר בשבחי מארחו.

"היום, כולנו מחפשים מנהיגות חזקה, נקייה וערכית מהסוג שאתה מייצג, הנשיא אובמה. מנהיגות המחויבת לביטחון של כל האנשים, להזדמנות שווה, ולכבוד של כל בן אנוש", אמר ומחא כפיים לעברו של נשיא ארצות הברית. בין לבין, הוא גם הספיק לשאת משל על חג החנוכה ומשמעות החנוכייה, והסביר לאובמה כי "ישנם ארבעה נרות בכל צד והשמש הוא המנהיג", כשהוא מתכוון לנשיא האמריקני.


 אובמה, מצדו, נראה נינוח. הוא שפע חיוכים ומחמאות כלפי ריבלין וכלפי הקו שבו הוא נוקט כנשיא בכל הנוגע לערביי ישראל. "זה באמת יום מיוחד כי הנשיא ריבלין והגברת ריבלין איתנו", אמר אובמה ל-200 האורחים שהצטופפו באולם הלבן, והמתינו דקות ארוכות עד לסיום פגישתם המתארכת של השניים. הנשיא האמריקני העיד כי "הייתה לנו פגישה מצוינת", ואמר על ריבלין כי "הוא קול חזק למען שוויון זכויות לכל אזרחי ישראל, וקידום הבנה בין ישראל והפלסטינים. הייתי נרגש מהמחויבות שלו לשוויון וצדק לכלל האזרחים". בהודעת הבית הלבן בתום הפגישה נכתב עוד כי "הנשיא אובמה מצדיע לנשיא ריבלין על מאמציו להילחם בקיצוניות מכל דת ולקדם סובלנות בין קהילות".

"האם זו הייתה פגישה יותר מוצלחת מפגישות אחרות?", שאל כתב חדשות 10 בוושינגטון, גיל תמרי, את הנשיא ריבלין. ריבלין התחמק באלגנטיות וענה: "תראה, אתה מומחה יותר גדול ממני כי אתה היית בכל הפגישות ואני רק בפגישה אחת". כשהקשה תמרי ושאל אם התרשם שנותרו בליבו של אובמה משקעים כלפי ישראל בעקבות נאומו של נתניהו בקונגרס במרץ האחרון, השיב ריבלין: "אני מציע שתשאלו על כך את הנשיא אובמה".